Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.
Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com
Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.
De mijne was van oktober, met een bijbehorende viability van 15%. Ook netjes binnen een dag bol. En ik had vanochtend al ongeveer 100 ml slurry. Dat van die 15% geloof ik (dus) niet.
@Geert: Ik begrijp je insteek, maar denk je echt dat het zinvol is?
Ach een beetje theoretisch en nerderig bezig zijn met de hobby is ook de lol van het vak natuurlijk (grapje) .
3 pakken in 3 liter lijkt me ook absurd voor een bier met een begin SG van 1057.. net als een viability van 15%. Ik weet dat mr Malty een goeroe is, maar waarom gebruiken we niet de calculator van Wyeast zelf, deze lijkt me een stuk betrouwbaarder?http://www.wyeastlab.com/hb_pitchrate.cfm
Haha. Die is ook door Zainasheff gemaakt met dezelfde gegevens. Het gaat inderdaad om die viability en die hangt heel sterk af van de bewaaromstandigheden. Ik zet hem voor pakken jonger dan een half jaar standaard op 90% en voor wat oudere pakken op 50% en dan maar gaan met die banaan.
N.a.v. deze draad maar weer eens een nieuwe versie van BrouwHulp bekeken. Het gistopkweekblad ziet er vernuftig uit, beter dan MrMalty. Misschien toch maar weer gaan gebruiken naast Promash.
Dank, dank. En het handige is, dat je Promash receptbestanden nu kunt inlezen in BrouwHulp.
Sjakie: ik zou toch eens even kijken naar BrouwHulp.
Het magneetje zat helemaal ingebakken in de dikke koek.
Mijn roervlo eindigt heel vaak in het gistvat.