Wie is er een ESB aan het brouwen?

Gestart door JWVG, 09-02-2010 13:45 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

De-Geert

De mijne was van oktober, met een bijbehorende viability van 15%. Ook netjes binnen een dag bol. En ik had vanochtend al ongeveer 100 ml slurry. Dat van die 15% geloof ik (dus) niet.

William

Citaat van: De-Geert op 11-02-2010  11:42 uDe mijne was van oktober, met een bijbehorende viability van 15%. Ook netjes binnen een dag bol. En ik had vanochtend al ongeveer 100 ml slurry. Dat van die 15% geloof ik (dus) niet.

Die 25 of 15% leek me ook al sterk.

Dus je denkt dat ik er 1.5 liter en 1 zakje roeren ik er ook wel kom voor 20 liter wort.

De-Geert

Ik denk het wel ja.
Mits Activator-zakje.

Sjakie

Het is een propagator pakje.
Eerste keer dat ik hier mee werk. Dus vandaar mijn vraag.
Malty zegt voor mij 3 pakken en iets van 3 liter starter. Dat leek mij wel een beetje teveel van het goede.
maar ik denk inderdaad ook dat ik dan 1.5 liter starter maak.
Het pakje staat nu op iets meer dan een halve liter.
Die laat ik bezinken en dan nog een liter erbij.

Valt mij overigens op dat deze starter lekker ruikt. Normaal zijn ze toch een beetje zurig in de neus.

Caspar

3 pakken in 3 liter lijkt me ook absurd voor een bier met een begin SG van 1057.. net als een viability van 15%. Ik weet dat mr Malty een goeroe is, maar waarom gebruiken we niet de calculator van Wyeast zelf, deze lijkt me een stuk betrouwbaarder?

http://www.wyeastlab.com/hb_pitchrate.cfm

@Geert: Ik begrijp je insteek, maar denk je echt dat het zinvol is? Ach een beetje theoretisch en nerderig bezig zijn met de hobby is ook de lol van het vak natuurlijk (grapje) ;D .

De-Geert

Citaat van: Caspar op 11-02-2010  13:02 u@Geert: Ik begrijp je insteek, maar denk je echt dat het zinvol is?
Ja. Ik ben er van overtuigd dat als je het Crabtree-effect kan omzeilen dat je meer gist kan kweken. Dit is slechts een "opstapje", uiteindelijk wil ik naar een fed-batch systeem. Vooral als je begint vanaf kleine hoeveelheden (agar-plaat of Cryo-bank) is dat een stuk handiger.

CiteerAch een beetje theoretisch en nerderig bezig zijn met de hobby is ook de lol van het vak natuurlijk (grapje) ;D .
Grapje misschien, maar ik vind dat nerderige gedoe met gistkweken een van de leukste onderdelen van het brouwen. Ik ben ook bijna continu gisten aan het uitplaten e.d., terwijl je gewoon een zakje kan kopen. Veel makkelijker en ik denk niet eens duurder. Maar ja, je kan ook bier kopen.


Adrie

Citaat van: Caspar op 11-02-2010  13:02 u3 pakken in 3 liter lijkt me ook absurd voor een bier met een begin SG van 1057.. net als een viability van 15%. Ik weet dat mr Malty een goeroe is, maar waarom gebruiken we niet de calculator van Wyeast zelf, deze lijkt me een stuk betrouwbaarder?

http://www.wyeastlab.com/hb_pitchrate.cfm

Haha. Die is ook door Zainasheff gemaakt met dezelfde gegevens. Het gaat inderdaad om die viability en die hangt heel sterk af van de bewaaromstandigheden. Ik zet hem voor pakken jonger dan een half jaar standaard op 90% en voor wat oudere pakken op 50% en dan maar gaan met die banaan.

William

Citaat van: Adrie op 11-02-2010  15:02 uHaha. Die is ook door Zainasheff gemaakt met dezelfde gegevens. Het gaat inderdaad om die viability en die hangt heel sterk af van de bewaaromstandigheden. Ik zet hem voor pakken jonger dan een half jaar standaard op 90% en voor wat oudere pakken op 50% en dan maar gaan met die banaan.

N.a.v. deze draad maar weer eens een nieuwe versie van BrouwHulp bekeken. Het gistopkweekblad ziet er vernuftig uit, beter dan MrMalty. Misschien toch maar weer gaan gebruiken naast Promash.

Adrie

Citaat van: William op 11-02-2010  15:22 uN.a.v. deze draad maar weer eens een nieuwe versie van BrouwHulp bekeken. Het gistopkweekblad ziet er vernuftig uit, beter dan MrMalty. Misschien toch maar weer gaan gebruiken naast Promash.

Dank, dank. En het handige is, dat je Promash receptbestanden nu kunt inlezen in BrouwHulp.

Caspar

Ik ben ook een brouwnerd hoor ;D . Ik loop dus alleen achter de feiten aan... "The Pope" is overal in betrokken ;) .

William

Citaat van: Adrie op 11-02-2010  15:37 uDank, dank. En het handige is, dat je Promash receptbestanden nu kunt inlezen in BrouwHulp.

 ;) Als je, zoals ik, lang en tot volle tevredenheid met iets werk dan stap je niet zo snel volledig over. Ik zie het maar als een snoepje erbij.

Misschien moet je jouw calculator met multistep scaling als webformulier publiceren.

Sjakie: ik zou toch eens even kijken naar BrouwHulp.

Sjakie

Citaat van: William op 11-02-2010  16:00 uSjakie: ik zou toch eens even kijken naar BrouwHulp.

Zal ik eens doen.

JWVG

Ik begin me toch wat zorgen te maken over a.s. zondag - de twee brouwsels na elkaar. Als ik het op mijn normale manier doe (en ik wijk liever niet af), kan ik echt pas beginnen met het inmaischen van het tweede brouwsel als het eerste helemaal is afgekoeld en in het gistvat zit. Dat wordt een heel, heel lange dag. Het zou me ontzettend veel tijd schelen als ik een tweede brander heb. Dan kan ik al beginnen met inmaischen van brouwsel 2 als brouwsel 1 staat te koken.

Is er iemand in Wageningen (Dennis?) waarvan ik een dagje een brander kan lenen waarop ik een gamel kan zetten?

Dennis, ik heb ook mijn tweede gamel weer nodig zondag. Lukt dat?

 :degroeten: JW.

YOz

He JWVG,
Ik heb hier nog een gamel staan. Brander heb ik zelf niet, maar mocht je er erg om verlegen zitten, ken ik hier iemand die twee branders heeft, maar heb geen idee hoe goed deze werken (in verband met gele vlammen en roet vorming)

YOz

JWVG

Hmmm.... klinkt een beetje gevaarlijk, maar bedankt voor het aanbod  ;). Ik bedacht me net dat ik het maischen evt ook in mijn weckketel kan doen op het fornuis. Het is een eenstapsmaisch, dus dat maakt het een beetje makkelijker (alleen wat bijverwarmen). Misschien doe ik dat toch maar.

 :degroeten: JW.

dennis

Hey JW,

Ik heb wel een brander en eventueel een tank voor je, de gamel ook natuurlijk!  Die zou ik in de nabije toekomst dan weer graag lenen ;)  Ik heb ook nog wel een tankje gas voor erbij, anders kom je misschien nog niet veel verder ;)

Vanavond of morgen ochtend?

D.

JWVG


dennis


Albertus


Vandaag de ESB gebrouwen. Alles ging volgens plan, alleen het weer werkte niet mee. Gekoeld tot 18 ºC, maar toen het vat de gistkast in ging was de temperatuur gedaald tot onder de 17 ºC. Moest ik opwarmen. :nut:

Bert

De-Geert

Gefeliciteerd!
Je bent de eerste, denk ik.

JWVG

Ik heb echt een gigantische starter, dus zat voor de 44 L die ik morgen ga brouwen. Net nog even de magneetroerder aangezet om zeker te zijn dat de gist goed is uitgegist. Het magneetje zat helemaal ingebakken in de dikke koek. Eerst even flink geschud om hem los te krijgen, toen ging het prima. Maar het ziet er onwijs goor uit. Dikke brokken die in de oplossing zweven. Onze buurbrouw die even langs kwam werd er spontaan onpasselijk van  :D. Ik zal maar niet zeggen waar het aan doet denken  :-\.

Maar het ruikt prima, en ik heb er alle vertrouwen in. Wel een apart gistje, deze.

 :degroeten: JW.

Albertus

Citaat van: JWVG op 13-02-2010  09:45 uHet magneetje zat helemaal ingebakken in de dikke koek.
Ha, goed dat je daar even over begint. :idea: Die was ik dus vergeten, de roervlo zit nu in het gistvat. :verbergen:

Bert

De-Geert

Mijn roervlo eindigt heel vaak in het gistvat.

Hoeveel slurry heb je Jan-Willem?
Ik ga vandaag mijn 10 L-non-crabtree-starter afhevelen, en in een 1 L scott-fles doen. Dan heb ik een beetje een beeld van hoeveel gist het nu werkelijk is. Het lijkt veel, in ieder geval.

Gisteren nog een ESB gedronken, in de Vlaam. Toch lekker spul hoor, ook van de fles.

Oscar

Citaat van: De-Geert op 13-02-2010  10:34 uMijn roervlo eindigt heel vaak in het gistvat.

Bij mij nooit... gewoon rustig uitgieten, dan blijft ie wel in de erlenmeyer liggen...

William

Is de ESB gist trouwens een schuimer of valt dat wel mee?
Omdat ik nu mandflessen van 15 liter met 10 liter wort ga vullen wordt dat mogelijk iets kritischer.

Ik heb het smackpack gisteravond een klap gegeven.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.