Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.
Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com
Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.
Nee. Ik wacht nog op mijn hop en op een gistkoek van Bert.
Mijn vorige ESB kon ik binnen een week overhevelen naar mandfles, als het even meezit kan Adrie het weekend van 20/21 februari brouwen.
Dat denk ik niet want beide dagen zit ik al vol. Misschien dan een weekje later.
Vrijdag de 19e?Bert
Ik heb vandaag gist, hoppen en mout in huis. Behalve de Northdown, die ligt nog in Wageningen. Ik hoop dat ik die via William binnen krijg als hij de 10 L fles komt lenen, maar daarvoor moet ik eerst afvullen op fust.Kortom: ik wil zaterdag of maandag wel brouwen, maar dat zal nog niet de ESB worden.
Ik hoop het ook maar de kans is klein, ik ben nu namelijk ziek. Ik hoop dat ik vrijdag beter ben.
Ik hoop dat je snel weer op de been bent. ( en ja, dat is ook eigenbelang. )
Ik schat zo in dat ik vrijdag de hop in ontvangst kan nemen van Geert.
Ik ga eens proberen een non-crabtree starter te maken zonder fed-batch.
Dat wil zeggen, ik doe 100 gram moutextract in 10L water die ik continu ga beluchten. Dan kom ik op een SG van ongeveer 1004 g/l, en dat zou al flink moeten helpen.
Misschien niet helemaal ontopic, maar hoe concentreer je dan je gist? (10l starter in 20 liter is best aanzienlijk...) Laat je dit dan uitzakken en de vloeistof af hevellen en de koek gebruiken? In dat geval moet je of heel lang wachten tot ie uigegist is, of je hevelt de actiefste gist weg?
Even een ander vraagje.Hoeveel liter starten ga je maken?Ik kom er met Mr. Malty niet helemaal uit.
De gist die ik heb is van november 2009.