Beste forumleden,
Na weer een hoop gelezen en geprobeerd te hebben, zit ik wederom met een gedachtegang waar ik graag een beetje hulp bij zou hebben.
Na het bottelen vind ik het namelijk altijd zo zonde om een gistkoek (waar je best moeite voor gedaan hebt met giststarters enz) weg te gooien. Ik weet inmiddels dat je deze koek maximaal een week in de koelkast kan bewaren en daar dan prima een nieuw bier mee kunt brouwen. Omdat ik me niet wil verplichten binnen een week opnieuw te brouwen, is het bewaren van de gistkoek voor mij niet zo interessant. Het alternatief is om, zoals ik hier soms lees, een ware gistbank op te starten met invriezen, glycerine, reageerbuisjes enz. Op zich onbeperkt houdbaar, maar wel lastig vanwege extra spullen, schoon werken, extra tijd en extra ruimte in vriezer.
Nu weet ik ook dat het mogelijk is om uit een commercieel bier (met gistdepot) een giststarter op te kweken. Nu vraag ik me af waarom het niet gangbaar is om een zelfgebrouwen bier met gistdepot weer te gebruiken voor een nieuwe giststarter. Heeft dit iets te maken met het soort gist wat commerciële brouwers gebruiken voor hergisting op de fles? (afvulgist?).
Blijkbaar is er een goede rede voor om dit niet te doen, ik hoor er nooit iemand over namelijk. Het zou volgens mijn theorie een prima manier zijn om een gewenste gist lang te kunnen bewaren (zij in in een flesje, met bier erbij). Dit scheelt toch weer 8 euro voor een nieuwe Wyeast verpakking.
Graag laat ik me uitleggen wat er niet klopt aan deze gedachtegang...