Bottelgist vs gistkoek bewaren

Gestart door Segal, 07-02-2010 19:55 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Segal

Beste forumleden,

Na weer een hoop gelezen en geprobeerd te hebben, zit ik wederom met een gedachtegang waar ik graag een beetje hulp bij zou hebben.

Na het bottelen vind ik het namelijk altijd zo zonde om een gistkoek (waar je best moeite voor gedaan hebt met giststarters enz) weg te gooien. Ik weet inmiddels dat je deze koek maximaal een week in de koelkast kan bewaren en daar dan prima een nieuw bier mee kunt brouwen. Omdat ik me niet wil verplichten binnen een week opnieuw te brouwen, is het bewaren van de gistkoek voor mij niet zo interessant. Het alternatief is om, zoals ik hier soms lees, een ware gistbank op te starten met invriezen, glycerine, reageerbuisjes enz.  Op zich onbeperkt houdbaar, maar wel lastig vanwege extra spullen, schoon werken, extra tijd en extra ruimte in vriezer.

Nu weet ik ook dat het mogelijk is om uit een commercieel bier (met gistdepot) een giststarter op te kweken. Nu vraag ik me af waarom het niet gangbaar is om een zelfgebrouwen bier met gistdepot weer te gebruiken voor een nieuwe giststarter. Heeft dit iets te maken met het soort gist wat commerciƫle brouwers gebruiken voor hergisting op de fles? (afvulgist?).

Blijkbaar is er een goede rede voor om dit niet te doen, ik hoor  er nooit iemand over namelijk. Het zou volgens mijn theorie een prima manier zijn om een gewenste gist lang te kunnen bewaren (zij in in een flesje, met bier erbij). Dit scheelt toch weer 8 euro voor een nieuwe Wyeast verpakking.

Graag laat ik me uitleggen wat er niet klopt aan deze gedachtegang...

EBC

Het gaat allemaal om gezonde gist. Hobbybiergist is dat meestal niet. Giststarter gist normaal gezien wel. Starters bewaren dus, geen depots of koeken.

Ik maak een flinke starter en bewaar een deel in een fles in de koelkast. Vele weken, maanden. Niks aan de hand, het start altijd prima op...

Henielma

Citaat van: Segal op 07-02-2010  19:55 uNu vraag ik me af waarom het niet gangbaar is om een zelfgebrouwen bier met gistdepot weer te gebruiken voor een nieuwe giststarter. Heeft dit iets te maken met het soort gist wat commerciĆ«le brouwers gebruiken voor hergisting op de fles? (afvulgist?).

Blijkbaar is er een goede rede voor om dit niet te doen, ik hoor  er nooit iemand over namelijk. Het zou volgens mijn theorie een prima manier zijn om een gewenste gist lang te kunnen bewaren (zij in in een flesje, met bier erbij). Dit scheelt toch weer 8 euro voor een nieuwe Wyeast verpakking.

Ik kweek regelmatig de gist op uit eigen gebrouwde flesjes. Dit gaat prima. Mits het bier uiteraard niet geinfecteerd is. Het opkweken uit eigen flesjes gaat vaak sneller omdat er wat meer gistdepot in zit dan in de meeste commerciele bieren. Ik koop maar heel zelden een eenmaal gekochte Wyeast soort opnieuw.

In verschillende onderwerpen heb ik dat ook al eens gemeld maar die berichten heb je misschien nog niet gezien.

EBC

Citaat van: EBC op 07-02-2010  19:59 uHet gaat allemaal om gezonde gist. Hobbybiergist is dat meestal niet. Giststarter gist normaal gezien wel. Starters bewaren dus, geen depots of koeken.

Ik maak een flinke starter en bewaar een deel in een fles in de koelkast. Vele weken, maanden. Niks aan de hand, het start altijd prima op...


Deze week een Wyeast 3944 opgestart die 12 maanden in de koelkast heeft gestaan. Na 36 uur op de magneetroerder is de gist weer uitermate actief.

JWVG

Citaat van: EBC op 12-06-2010  08:35 uDeze week een Wyeast 3944 opgestart die 12 maanden in de koelkast heeft gestaan. Na 36 uur op de magneetroerder is de gist weer uitermate aktief.

Dat is dan in een helemaal afgesloten fles, Jasper? Dus zonder waterslot? Met een waterslot zorgen de (kleine) temperatuurwisselingen er volgens mij nog wel eens voor dat er lucht naar binnen wordt gezogen.

:degroeten: JW.

EBC

Citaat van: JWVG op 12-06-2010  08:45 uDat is dan in een helemaal afgesloten fles, Jasper? Dus zonder waterslot? Met een waterslot zorgen de (kleine) temperatuurwisselingen er volgens mij nog wel eens voor dat er lucht naar binnen wordt gezogen.

:degroeten: JW.

Ik maak van een Wyeast pack een starter. Van die starter bewaar ik ongeveer 0,25 liter in een 0,5 liter Schott labofles met blauwe dop (Brouwland 014.432.9). Helemaal afgesloten in de koelkast.
Gedurende de eerste weken draai ik de dop af en toe even los om de opgebouwde druk af te laten. Na een week of wat is dat niet meer nodig.

Deze week het gistdepot opgestart in 0,5 liter wort. 36 uur draaien et voila.

RobinB

Verbaasd me niks!
Immers, gist uit een flesje kan je een jaar na bottelen ook opkweken.
De vitaliteit van zo'n bewaarde starter ligt <1%, maar daar komen dan de grote getallen weer van pas.
1% van 10 mld is nog altijd 100 mln, dus die zijn zo weer op niveau!

Enig puntje van aandacht is de absolute steriliteit die je hierbij moet handhaven. Verschillende besmettingen hebben verschillende optima qua groeitemperatuur, wat evt vervelende verrassingen kan geven.

EBC

Citaat van: RobinB op 12-06-2010 &nbsp;11:49 uVerbaasd me niks!
Immers, gist uit een flesje kan je een jaar na bottelen ook opkweken.
De vitaliteit van zo'n bewaarde starter ligt <1%, maar daar komen dan de grote getallen weer van pas.
1% van 10 mld is nog altijd 100 mln, dus die zijn zo weer op niveau!

Enig puntje van aandacht is de absolute steriliteit die je hierbij moet handhaven. Verschillende besmettingen hebben verschillende optima qua groeitemperatuur, wat evt vervelende verrassingen kan geven.

Ik kan me alleen wat zorgen maken over al die dode cellen...die zitten er nog gewoon in. Ik neem aan dat vele ervan wel worden opgegeten door de nieuwe cellen...afijn, we zullen zien over twee weken hoe het bier geworden is.
Ik kan me ook voorstellen dat ik nu alleen nog maar de sterkste cellen over heb. Rambocellen zeg maar. Met natuurlijk Rambobabies?

SeekingBeer

Die methode van EBC lijkt mij ook erg handig maar dan moet je van tevoren wel wort hebben (+ evt beetje gistvoedingszouten).

Zelf heb ik de laatste tijd geprobeerd gistkoek via de vriezer te doen, 1x met en 1x zonder glycerine.

Beide gevallen gaf snel voldoende veel gist, zodra het ontdooid was begon het al lekker te ruiken.
Het vergisten van het bier gaat ook uitstekend, gisteren had ik nog een eind SG van 1010 dus de gist wordt er niet ziek zwak of misselijk van.

__________

Het is nauwelijks werk: glazen potje goed uitkoken of op andere wijze steriel maken, gistkoek erin, zegen van de Biergod afsmeken en in de vriezer maar....  :)

Hopmans

Citaat van: EBC op 07-02-2010 &nbsp;19:59 uHet gaat allemaal om gezonde gist. Hobbybiergist is dat meestal niet.
Giststarter gist normaal gezien wel. Starters bewaren dus, geen depots of koeken.

Mijn ervaring is dat een depot van een eigen gebrouwen bier zeer vitaal is,
misschien omdat deze gist alle stappen heeft doorlopen, en overleefd heeft.
Tevens werkt de koolzuurdruk als een goed conserveermiddel.

Net als Henielma kweek ik soms ook mijn eigen flesjes weer op.
Een flesje homebrew is praktisch net zo goed als een schuine buis.




EBC

Citaat van: EBC op 12-06-2010 &nbsp;08:35 uDeze week een Wyeast 3944 opgestart die 12 maanden in de koelkast heeft gestaan. Na 36 uur op de magneetroerder is de gist weer uitermate actief.

Update:
Het bier is binnen 7 dagen uitgegist met 78% svg. Wyeast geeft een range op van 72-76%. Niet verkeerd dus.

/*EDIT 3-7-2010: svg 80% bij bottelen. */

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.