Beginner met vragen

Gestart door Cyberbowler, 25-06-2010 22:12 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Cyberbowler

Hallo,

Ik ben Rob en ben sinds enige tijd in het bezit van een Coopers micro brew kit.
Al lezend op het internet zit ik met een aantal vragen

- is het mogelijk om in plaats van de meegeleverde gist een andere gist te gebruiken. Ik bedoel dan wel een gist die bij het bier past.
- op gist verpakkingen staat 5 tot 8 gram per 10 liter. Wanneer 5 gram en wanneer meer?
- als ik een andere gist gebruik, kan ik dan net als nu na een dag of 8 het bier in de fles doen, of heb ik dan nog een extra vat nodig voor de nagisting?

Ik hoop dat jullie voor mij een paar antwoorden hebben.

SeekingBeer

Je kunt zonder problemen andere gist gebruiken, voor tien liter is 5 gram een beetje zuinig voor een allereerste keer brouwen.
Vaak komt (droge gist) in verpakkingen van 11 gram, als je alles erin gooit is het sneller klaar.
Gebruik je maar de helft dan kan je twee keer brouwen met dezelfde gist (een open verpakking niet al te lang bewaren.)

Omdat het zomer is lijkt het me beter om alle gist erin te gooien; er is nl veel kans op infectie en gist maakt ook veel infectie dood. (Neemt niet weg dat je schoon moet werken natuurlijk.)

Wacht rustig tot het uitgegist is, omdat het nu zomer is en vrij warm is het veel sneller uitgegist dan 8 dagen.

__________

Je kunt gewoon bottelen in je drinkflesjes, dan rijpt het bier ook goed.
Je hebt geen extra vat nodig voor nagisting/lagering, kan wel maar hoeft niet.

RobinB

Je kan heel goed een andere gist gebruiken. Als je korrels gebruikt is 1 g/L volgens mij een goede richtlijn (ook afhankelijk van hoe zwaar het wort is).
Daarnaast kan je nog Wyeast vloeibare gisten gebruiken, variatie te over! :)

Kan je wat meer details over die Coopers kit geven?

RobinB

Oja, ik zou eerst nog maar een gist per brouwsel gebruiken. Niet nagisten met een andere gist, dat levert weinig op.

Cyberbowler

Citaat van: RobinB op 25-06-2010  22:37 uJe kan heel goed een andere gist gebruiken. Als je korrels gebruikt is 1 g/L volgens mij een goede richtlijn (ook afhankelijk van hoe zwaar het wort is).
Daarnaast kan je nog Wyeast vloeibare gisten gebruiken, variatie te over! :)

Kan je wat meer details over die Coopers kit geven?

Mijn eerste bier met Coopers is een Bitter met een begin SG van 1040 en een eind SG van 1012 dat had 1010 of lager moeten zijn maar na 9 dagen gisten en te hebben gemeten vanaf de 7e dag bleef het SG 1012. De meeste bieren van Coopers geven aan dat het begin SG 1040 is en dat het zou moeten eindigen tussen de 1010 en 1006.

Cyberbowler

Citaat van: SeekingBeer op 25-06-2010  22:31 uJe kunt zonder problemen andere gist gebruiken, voor tien liter is 5 gram een beetje zuinig voor een allereerste keer brouwen.
Vaak komt (droge gist) in verpakkingen van 11 gram, als je alles erin gooit is het sneller klaar.
Gebruik je maar de helft dan kan je twee keer brouwen met dezelfde gist (een open verpakking niet al te lang bewaren.)

Omdat het zomer is lijkt het me beter om alle gist erin te gooien; er is nl veel kans op infectie en gist maakt ook veel infectie dood. (Neemt niet weg dat je schoon moet werken natuurlijk.)

Wacht rustig tot het uitgegist is, omdat het nu zomer is en vrij warm is het veel sneller uitgegist dan 8 dagen.

__________

Je kunt gewoon bottelen in je drinkflesjes, dan rijpt het bier ook goed.
Je hebt geen extra vat nodig voor nagisting/lagering, kan wel maar hoeft niet.

Dank je wel een helder en zeer bruikbaar antwoord. De hoeveelheid bier die maakt van een Coopers bierkit is 23 liter dus dan heb ik ongeveer 2 zakjes droge gist nodig? Andere vraag hoe kom ik er achter welke gist wel en welke niet te gebruiken bij een bepaalde kit?

RobinB

Ah, Oké!
Op zich zou die 1012 niet gek zijn, maar je moet wel zeker zijn dat hij is uitgegist (=geen actviteit meer)

Cyberbowler

Citaat van: RobinB op 25-06-2010  22:53 uAh, Oké!
Op zich zou die 1012 niet gek zijn, maar je moet wel zeker zijn dat hij is uitgegist (=geen actviteit meer)

Uitgeborreld was het niet maar de schuimkop op het bier was verdwenen en de activiteit van het waterslot was ongeveer één borrel per 2 minuten. Op de 7e,8e en 9e dag bleef het SG 1012. Ik heb toen de verkoper van de kit gebeld en die zij dat ik het bier kon gaan bottlen.

RobinB

Citaat van: Cyberbowler op 25-06-2010  22:47 uAndere vraag hoe kom ik er achter welke gist wel en welke niet te gebruiken bij een bepaalde kit?

Vaak maak je met zo'n kit een specifiek type. Voor de meeste gisten is wel aangegeven bij welke type's ze passen.  

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.