Bierflessen reinigen voor bottelen

Gestart door VEMP, 07-02-2010 13:32 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jaap W

Citaat van: snowdog2006 op 17-09-2018  11:09 uEn star san laat vlg mij niet zon irritante witte waas achter, toch?

Ik heb inderdaad nog geen witte waas gezien bij de flesjes die ik gespoeld heb met star san.  :biersmile: :proost:

snowdog2006

Citaat van: CeesM op 16-09-2018  11:58 uDat zal ik juist wel afspoelen want het laat een witte aanslag achter dat je niet in je bier wilt hebben.

Ik dacht juist dat deze niet schadelijk was of van invloed is op de smaak of iets anders? Anders zouden ze toch wel zeggen afspoelen vereist?

Viktor

Ik reinig ze ook altijd met Oxi in lauw warm water en spoel ook altijd na met lauw warm water. Daarna zet ik ze een uurtje in het flessen afdruiprek.

Heisenberg

Citaat van: marc0871 op 17-09-2018  17:56 uDe verpakking zegt 15 tot 25 ml per 10 liter.
1,5 tot 2,5 ml per liter, dus.
Ik doe het altijd een beetje met de natte vinger.
Maar ik heb wel wat oefening gehad met het mengen van mijn eigen liquids voor het elektronisch roken ;D
Punt is dat de pH van je water naar beneden gaat, tot een punt dat bacterien en andere micro organismen het niet meer fijn vinden. Ik dacht van 2/2,5 of zo.
HAHAHAAAAAA... Ja, inderdaad, met liquids doe je precies hetzelfde!!! Heisenberg!!!! 30 % aroma, heeeeeeerlijk!!

Heisenberg

Citaat van: marc0871 op 17-09-2018  17:56 uDe verpakking zegt 15 tot 25 ml per 10 liter.
1,5 tot 2,5 ml per liter, dus.
Ik doe het altijd een beetje met de natte vinger.
Maar ik heb wel wat oefening gehad met het mengen van mijn eigen liquids voor het elektronisch roken ;D
Punt is dat de pH van je water naar beneden gaat, tot een punt dat bacterien en andere micro organismen het niet meer fijn vinden. Ik dacht van 2/2,5 of zo.
Demi water gebruiken.... Toevallig vandaag weer 10 liter afgetapt op mijn werk.

Martijn de Jong

Zojuist gebotteld, 3 gram Star San in iets meer dan een liter verdunt en de flessen 4 a 5 x op de flessen spoeler geduwd en daarna op de boom. Het scheelde me veel tijd.

Een recept gekozen wat ik al vaak gebrouwen heb dus mocht het uitmaken in smaak dan proef ik het meteen. Laat de uitkomst nog weten! Bedankt voor de tips!

Jacques

Citaat van: Martijn de Jong op 15-09-2018  17:55 uMocht er al een topic van zijn kan de link gedeeld worden en deze gesloten worden.


Topic samengevoegd. Over het reinigen van bierflessen voor het bottelen is al heel veel geschreven.

Zie de tags flessen, reinigen/desinfecteren en biersteen

Johan_vL

Citaat van: Jacques op 08-02-2010  21:21 uNaar mijn idee is zo'n ding een sta in de weg. De kratten heb je toch staan want daar moeten de flessen ook weer in.  En kratten kun je stapelen, ook als er flesjes op zijn kop er in zitten. Alleen de onderste moet leeg zijn. Het statiegeld van die lege krat is toch wel wat minder dan wat je betaalt voor zo'n flessenboom.

Maar ieder zijn ding (en beschikbare ruimte in huis).

Ben toch erg tevreden met mijn flessenboom, maar ja, ik heb hem dan ook op een rommelmarkt in Frankrijk gekocht voor 3 Euro, geen idee wat statiegeld van een krat is, maar er kunnen 80 flessen op  :brouwen:

Jacques

Citaat van: Johan_vL op 22-09-2018  17:00 uBen toch erg tevreden met mijn flessenboom, maar ja, ik heb hem dan ook op een rommelmarkt in Frankrijk gekocht voor 3 Euro, geen idee wat statiegeld van een krat is, maar er kunnen 80 flessen op  :brouwen:

Na het bottelen heb kratten nodig om het bier op te bergen. Dat lukt niet met een flessenboom. Maar ieder zijn ding.

rickvl

Zojuist ongeveer 48 flessen gereinigd in Puro Oxi. Helaas nu veel witte aanslag..
Dat stond wel als waarschuwing: "Attentie: bij een langere contacttijd kan een onschadelijke witte kalkaanslag achterblijven die eenvoudig is te verwijderen door te spoelen met een oplossing van azijn- of citroenzuur"
Ik snap alleen niet dat ik hier lees dat veel mensen weken in Oxi en blijkbaar geen aanslag hebben?
En waar kan ik azijn- of citroenzuur vinden? :) Ik heb wel een fles natuurazijn staan...
Volgende keer ga ik ze alleen spoelen met Oxi (flessenspoeler) en niet meer weken.

Jacques

Citaat van: rickvl op 23-09-2018  00:26 uZojuist ongeveer 48 flessen gereinigd in Puro Oxi. Helaas nu veel witte aanslag..
Dat stond wel als waarschuwing: "Attentie: bij een langere contacttijd kan een onschadelijke witte kalkaanslag achterblijven die eenvoudig is te verwijderen door te spoelen met een oplossing van azijn- of citroenzuur"
Ik snap alleen niet dat ik hier lees dat veel mensen weken in Oxi en blijkbaar geen aanslag hebben?
En waar kan ik azijn- of citroenzuur vinden? :) Ik heb wel een fles natuurazijn staan...
Volgende keer ga ik ze alleen spoelen met Oxi (flessenspoeler) en niet meer weken.

Als je de flessen niet langer dan 10 in de Oxi oplossing laat staan heb je hier veel minder of geen last van. De aanslag is calciumcarbonaat.
Schoonmaakazijn is prima voor het verwijderen van de aanslag. Pas heb ik nog een tip gegeven waar je dit heel goedkoop kunt kopen. Zie het topic Schoonmaakazijn voor een habbekrats bij OP=OP

Haagse Wouter

Ik heb zelf alleen aanslag met oxi als ik niet naspoel.

Heisenberg


Voorlopig flessen genoeg.. Gewoon gekocht tegen statiegeldprijs.


Deze heb ik gewoon zelf gedronken.


Ik was toch bij de A-C-tion.


Meteen maar een beetje opgeruimd  ;)


Rick92

Als beginnend brouwer probeer ik een systeem in het reinigen en ontsmetten van flesjes te vinden.
Valt mij op dat er veel verschillende middeltjes worden gebruikt.

Vooralsnog doe ik het als volgt:
- flesje omspoelen na gebruik met warm water en op de kop wegzetten in een kratje.
- de avond voor het bottelen de flesjes laten weken in Puro Oxi, naspoelen met water en op de flessenboom laten drogen.
- op de bottel dag: fles desinfecteren met Puro San, naspoelen met water en op de flessenboom drogen.

Als jullie nog tips hebben graag!

hansHalberstadt

ik spoel de flesjes ook om na gebruik. 4 x beetje water en flinks schudden en op zijn kop in de krat. voor gebruik hele kratje uitstomen, verder niets meer van schoonmaken nodig. zoals gezegd alleen een keer in de loog 1% 80 graden na bv 5 x bottelen om de oxalaatneerslag te verwijderen.

Snelbier

Lege flessen paar x spoelen met wat water, en verzamelen in kratten (gewoon rechtop).. Alleen visueel schone flessen bewaar ik, de rest gaat retour of glasbak .
Op z'n kop opslaan lijkt beter, geen vocht = geen bacteriën. Doe ik niet omdat ik geen lekkende flessen in de opslag wil.
Reinigen in de gewone vaatwasser.  Kan ik max 60 flessen in kwijt, op de kop, in 2 lagen.
Ooit getest met flesjes waar ook melkzooi als Fristy in zat, en alles kwam er visueel schoon uit.
Wassen op hoogste temperatuur met vaatwasblokje (enzymen).  Vlak voor spoelen gooi ik er een schepje Chemipro-oxi bij.
Na droogprogramma op de kop in een schone krat.  Bottelen soms weken later, zonder verdere spoeling. Werkt voor mij.
Al jaren géén biersteen of infecties grelateerd aan vuile flessen en géén witte waas omdat ook de Oxi wordt weggespoeld.
Oxi-pro zou je zelfs kunnen overslaan, maar haalt in ieder geval geurtjes weg uit flessen én vaatwasser. Ik houd het er in.
Succes,  Snelbier

Jacques

Citaat van: Rick92 op 13-01-2021  13:22 uAls beginnend brouwer probeer ik een systeem in het reinigen en ontsmetten van flesjes te vinden.
Valt mij op dat er veel verschillende middeltjes worden gebruikt.

Vooralsnog doe ik het als volgt:
- flesje omspoelen na gebruik met warm water en op de kop wegzetten in een kratje.
- de avond voor het bottelen de flesjes laten weken in Puro Oxi, naspoelen met water en op de flessenboom laten drogen.
- op de bottel dag: fles desinfecteren met Puro San, naspoelen met water en op de flessenboom drogen.

Als jullie nog tips hebben graag!

Jouw methode werkt prima als in de flessen geen biersteen bevat. Na de flessen een aantal keren gebruikt te hebben ontstaat dat. Om biersteen te verwijderen is een stevige reiniger nodig zoals Chemipro/Puro/Unibrew Caustic (dit is geen loog...).


hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 13-01-2021  22:34 uchemipro/Puro/Unibrew Caustic (dit is geen loog...).

Volgens mij wel loog, sterker nog: loog (bijtende soda=natriumhydroxide) met chloor.
Maar kost wel 13 euro per kg. ongeveer 4 x zo duur als gootsteenontstopper+chloor. Overigens wil ik niemand aansporen om chemische middelen te gaan mengen als je niet heel goed weet waar je mee bezig bent en dan maar wat meer te betalen. Maar blijft gewoon zelfde goedje.

Kramer

Ik zie in dit topic meerdere mensen aanbevelen om na het inschenken de fles met warm water om te spoelen. Wat is daar de gedachte achter? Ik spoel na het inschenken altijd direct met koud water (2-3 keer inclusief beetje schudden). Is er een soort aanslag die je kan voorkomen door hierbij warm water te gebruiken? Ik vind het anders nogal zonde van de energie en het koude water wat wegspoelt totdat er warm water uit de kraan komt.

Verder gebruik ik zelf alleen flessen die direct omgespoeld zijn na het inschenken, dus schenken, spoelen, zuipen. Op de botteldag zelf gebruik ik zo'n flessenspoelapparaat met een 'ChemiPro' oplossing. Om de paar keer dezelfde flessen gebruikt (denk keer of 4) dan met 'enzybrew' weken. Dat laatste is een milieuvriendelijk alternatief voor de 'caustic' producten. Alhoewel ik die laatste zo nu en dan nog steeds voor het gistvat gebruik. Ik probeer altijd een beetje af te wisselen (maar nooit mixen) om de verschillende soorten aanslag aan te pakken.

Volgens mij kan je hier trouwens eeuwig over discussiëren want uiteindelijk gaat het bij iedereen in het begin goed (zelfs al gebruik je alleen koud water) maar zegt dat weinig over lange termijn. En als je gekregen flesjes gebruikt gaat het ook een keer fout.

hansHalberstadt

Citaat van: Kramer op 14-01-2021  15:15 uIk zie in dit topic meerdere mensen aanbevelen om na het inschenken de fles met warm water om te spoelen. Wat is daar de gedachte achter? Ik spoel na het inschenken altijd direct met koud water (2-3 keer inclusief beetje schudden).
in flesjes zit vooral gist. Daarvoor is koud water voldoende om dat weg te spoelen na intensief schudden. Heet water heeft vooral nut als er gestolde harsen zijn bv hophars want die worden vloeibaar met heet water en zijn dan makkelijker te verwijderen, maar niet van belang voor flesjes. Bij de methode die ik gebruik met uitstomen maakt het mbt besmetting feitelijk niet uit wat er nog in het flesje zit want het is toch allemaal dood. Alleen biersteenaanslag kan wel voor gushung zorgen, dus wel handig om dat af en toe te verwijderen.
 

Andert

Citaat van: Kramer op 14-01-2021  15:15 uIk zie in dit topic meerdere mensen aanbevelen om na het inschenken de fles met warm water om te spoelen. Wat is daar de gedachte achter? Ik spoel na het inschenken altijd direct met koud water (2-3 keer inclusief beetje schudden). Is er een soort aanslag die je kan voorkomen door hierbij warm water te gebruiken? Ik vind het anders nogal zonde van de energie en het koude water wat wegspoelt totdat er warm water uit de kraan komt.

Verder gebruik ik zelf alleen flessen die direct omgespoeld zijn na het inschenken, dus schenken, spoelen, zuipen. Op de botteldag zelf gebruik ik zo'n flessenspoelapparaat met een 'ChemiPro' oplossing. Om de paar keer dezelfde flessen gebruikt (denk keer of 4) dan met 'enzybrew' weken. Dat laatste is een milieuvriendelijk alternatief voor de 'caustic' producten. Alhoewel ik die laatste zo nu en dan nog steeds voor het gistvat gebruik. Ik probeer altijd een beetje af te wisselen (maar nooit mixen) om de verschillende soorten aanslag aan te pakken.

Volgens mij kan je hier trouwens eeuwig over discussiëren want uiteindelijk gaat het bij iedereen in het begin goed (zelfs al gebruik je alleen koud water) maar zegt dat weinig over lange termijn. En als je gekregen flesjes gebruikt gaat het ook een keer fout.
Sommige gistsoorten plakken erg goed aan de bodem van het flesje. Mijn ervaring is dat met warm water schoon spoelen in dat geval net iets beter gaat, met koud water lukt het dan soms net niet om het flesje brandschoon te krijgen.

Heuvinger brouwerij

Citaat van: Andert op 14-01-2021  16:27 umet koud water lukt het dan soms net niet om het flesje brandschoon te krijgen.
Ik spoel mijn flessen na uitgeschonken te hebben, altijd na met koud water en natuurlijk schudden met de duim erop.
Daarna kontroleer ik de fles visueel of de bodem werkelijk schoon is.
Warm water van de gas ketel proberen te pakken is niet handig, daar er eerst een 1 1/2 koud water komt.
De elektrisch waterkoker heeft  een minium van 0,3L, ook niet handig voor het spoelen van een bierflesje.
Voor grotere hoeveelheden maak ik er wel gebruik van, echter ik laat die koude 1 1/2 in de elektrisch waterkoker lopen.
Eigenlijk spoelen we hier alle lege flessen, loopt er ook geen vies vocht uit als ze weg gebracht worden.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 14-01-2021  10:33 u
Volgens mij wel loog, sterker nog: loog (bijtende soda=natriumhydroxide) met chloor.
Maar kost wel 13 euro per kg. ongeveer 4 x zo duur als gootsteenontstopper+chloor. Overigens wil ik niemand aansporen om chemische middelen te gaan mengen als je niet heel goed weet waar je mee bezig bent en dan maar wat meer te betalen. Maar blijft gewoon zelfde goedje.

Deze discussie hebben we vaker gehad. Bij Chemipro/Puro/Unibrew Caustic gaat het om een mengsel van meerdere stoffen. Natriumhydroxide (loog) maakt voor maar 25-35% onderdeel van deze producten. De andere stoffen die in Chemipro/Puro/Unibrew Caustic zitten maken dat deze producten effectiever zijn dan 100% loog.
Zie https://www.brouwland.com/content/docs/004/004%20Materiaalreiniging/004.045.1-004.048.5_MSDS_NL_Chemipro%20caustic_v2.pdf

Doordat het effectiever is kun je met veel minder toe. De aanbevolen concentratie is 1 g per liter (0,1%).
Bij gebruik van loog is het gebruikelijk te werken met een concentratie van 1 tot 1,5% (10 tot 15 g per liter). Hierdoor is loog niet goedkoper in gebruik dan Chemipro/Puro/Unibrew Caustic...

Daarnaast zijn Chemipro/Puro/Unibrew Caustic veiliger in het gebruik. Loog is een heel gevaarlijk goedje! Niet voor niets is een andere naam voor deze stof bijtende soda. Maar ook met Chemipro/Puro/Unibrew Caustic moet je net als zo veel andere reinigingsmiddelen de nodige voorzichtigheid in acht nemen.

Jaap W

Citaat van: Heuvinger brouwerij op 14-01-2021  16:41 uIk spoel mijn flessen na uitgeschonken te hebben, altijd na met koud water en natuurlijk schudden met de duim erop.
Daarna kontroleer ik de fles visueel of de bodem werkelijk schoon is.


Ik spoel alle bierflesjes direct na gebruik uit met heet water uit de boiler (95 gr) en dan laat je het wel om je duim op het flesje te doen, dus daarom heb ik een speciaal dopje daarvoor. Inderdaad even visueel controleren of ze schoon zijn en dan scheef op de kop wegzetten. Voor bottelen de flesjes met Star San spoelen en op de flessenboom zetten en als ze uitgelekt zijn het bier erin. Gaat tot nu toe nog altijd goed.  :nut: :proost:


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.