Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Bierflessen reinigen voor bottelen  (gelezen 66634 keer)

Offline Jaap W

• Vol lid
  • Land: nl
  • een tevreden bierdrinker is geen onruststoker
Re: Bierflessen reinigen voor bottelen
« Reactie #200 Gepost op: 18-09-2018 09:51 u »
En star san laat vlg mij niet zon irritante witte waas achter, toch?

Ik heb inderdaad nog geen witte waas gezien bij de flesjes die ik gespoeld heb met star san.  :biersmile: :proost:

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline snowdog2006

• Senior lid
  • Land: 00
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #201 Gepost op: 18-09-2018 10:41 u »
Dat zal ik juist wel afspoelen want het laat een witte aanslag achter dat je niet in je bier wilt hebben.

Ik dacht juist dat deze niet schadelijk was of van invloed is op de smaak of iets anders? Anders zouden ze toch wel zeggen afspoelen vereist?

Offline Viktor

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #202 Gepost op: 18-09-2018 21:20 u »
Ik reinig ze ook altijd met Oxi in lauw warm water en spoel ook altijd na met lauw warm water. Daarna zet ik ze een uurtje in het flessen afdruiprek.

Offline Heisenberg

• Super lid
  • Land: us
« Reactie #203 Gepost op: 19-09-2018 00:27 u »
De verpakking zegt 15 tot 25 ml per 10 liter.
1,5 tot 2,5 ml per liter, dus.
Ik doe het altijd een beetje met de natte vinger.
Maar ik heb wel wat oefening gehad met het mengen van mijn eigen liquids voor het elektronisch roken ;D
Punt is dat de pH van je water naar beneden gaat, tot een punt dat bacterien en andere micro organismen het niet meer fijn vinden. Ik dacht van 2/2,5 of zo.
HAHAHAAAAAA... Ja, inderdaad, met liquids doe je precies hetzelfde!!! Heisenberg!!!! 30 % aroma, heeeeeeerlijk!!

Offline Heisenberg

• Super lid
« Reactie #204 Gepost op: 19-09-2018 00:32 u »
De verpakking zegt 15 tot 25 ml per 10 liter.
1,5 tot 2,5 ml per liter, dus.
Ik doe het altijd een beetje met de natte vinger.
Maar ik heb wel wat oefening gehad met het mengen van mijn eigen liquids voor het elektronisch roken ;D
Punt is dat de pH van je water naar beneden gaat, tot een punt dat bacterien en andere micro organismen het niet meer fijn vinden. Ik dacht van 2/2,5 of zo.
Demi water gebruiken.... Toevallig vandaag weer 10 liter afgetapt op mijn werk.

Offline Martijn de Jong

• Eerste berichten geplaatst
  • *
« Reactie #205 Gepost op: 20-09-2018 21:45 u »
Zojuist gebotteld, 3 gram Star San in iets meer dan een liter verdunt en de flessen 4 a 5 x op de flessen spoeler geduwd en daarna op de boom. Het scheelde me veel tijd.

Een recept gekozen wat ik al vaak gebrouwen heb dus mocht het uitmaken in smaak dan proef ik het meteen. Laat de uitkomst nog weten! Bedankt voor de tips!

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #206 Gepost op: 21-09-2018 22:26 u »
Mocht er al een topic van zijn kan de link gedeeld worden en deze gesloten worden.

Topic samengevoegd. Over het reinigen van bierflessen voor het bottelen is al heel veel geschreven.

Zie de tags flessen, reinigen/desinfecteren en biersteen

Offline Johan_vL

• Senior lid
  • Van proberen kun je leren
Re: Flessen reinigen en bewaren
« Reactie #207 Gepost op: 22-09-2018 17:00 u »
Naar mijn idee is zo'n ding een sta in de weg. De kratten heb je toch staan want daar moeten de flessen ook weer in.  En kratten kun je stapelen, ook als er flesjes op zijn kop er in zitten. Alleen de onderste moet leeg zijn. Het statiegeld van die lege krat is toch wel wat minder dan wat je betaalt voor zo'n flessenboom.

Maar ieder zijn ding (en beschikbare ruimte in huis).

Ben toch erg tevreden met mijn flessenboom, maar ja, ik heb hem dan ook op een rommelmarkt in Frankrijk gekocht voor 3 Euro, geen idee wat statiegeld van een krat is, maar er kunnen 80 flessen op  :brouwen:

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
Re: Flessen reinigen en bewaren
« Reactie #208 Gepost op: 22-09-2018 21:36 u »
Ben toch erg tevreden met mijn flessenboom, maar ja, ik heb hem dan ook op een rommelmarkt in Frankrijk gekocht voor 3 Euro, geen idee wat statiegeld van een krat is, maar er kunnen 80 flessen op  :brouwen:

Na het bottelen heb kratten nodig om het bier op te bergen. Dat lukt niet met een flessenboom. Maar ieder zijn ding.

Offline rickvl

• Boven 10 berichten
  • *
  • Water is pas feest, als het bij brouwer is geweest
« Reactie #209 Gepost op: 23-09-2018 00:26 u »
Zojuist ongeveer 48 flessen gereinigd in Puro Oxi. Helaas nu veel witte aanslag..
Dat stond wel als waarschuwing: "Attentie: bij een langere contacttijd kan een onschadelijke witte kalkaanslag achterblijven die eenvoudig is te verwijderen door te spoelen met een oplossing van azijn- of citroenzuur"
Ik snap alleen niet dat ik hier lees dat veel mensen weken in Oxi en blijkbaar geen aanslag hebben?
En waar kan ik azijn- of citroenzuur vinden? :) Ik heb wel een fles natuurazijn staan...
Volgende keer ga ik ze alleen spoelen met Oxi (flessenspoeler) en niet meer weken.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #210 Gepost op: 23-09-2018 21:22 u »
Zojuist ongeveer 48 flessen gereinigd in Puro Oxi. Helaas nu veel witte aanslag..
Dat stond wel als waarschuwing: "Attentie: bij een langere contacttijd kan een onschadelijke witte kalkaanslag achterblijven die eenvoudig is te verwijderen door te spoelen met een oplossing van azijn- of citroenzuur"
Ik snap alleen niet dat ik hier lees dat veel mensen weken in Oxi en blijkbaar geen aanslag hebben?
En waar kan ik azijn- of citroenzuur vinden? :) Ik heb wel een fles natuurazijn staan...
Volgende keer ga ik ze alleen spoelen met Oxi (flessenspoeler) en niet meer weken.

Als je de flessen niet langer dan 10 in de Oxi oplossing laat staan heb je hier veel minder of geen last van. De aanslag is calciumcarbonaat.
Schoonmaakazijn is prima voor het verwijderen van de aanslag. Pas heb ik nog een tip gegeven waar je dit heel goedkoop kunt kopen. Zie het topic Schoonmaakazijn voor een habbekrats bij OP=OP

Offline Haagse Wouter

• Super lid
  • Ooievaars zijn best wel mooi
« Reactie #211 Gepost op: 23-09-2018 21:58 u »
Ik heb zelf alleen aanslag met oxi als ik niet naspoel.

Offline Heisenberg

• Super lid
« Reactie #212 Gepost op: 24-09-2018 08:22 u »

Voorlopig flessen genoeg.. Gewoon gekocht tegen statiegeldprijs.

Deze heb ik gewoon zelf gedronken.

Ik was toch bij de A-C-tion.

Meteen maar een beetje opgeruimd  ;)