Bierflessen reinigen voor bottelen

Gestart door VEMP, 07-02-2010 13:32 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Edwin brouwt

Citaat van: Jacques op 29-05-2018  21:00 uOm van de flesjes die je in een glasbak stort nieuw glas te maken is erg veel energie nodig. Dat weegt niet op tegen de milieubelasting van de meeste reinigingsmiddelen. Als je EnzyBrew gebruikt voor het schoonmaken van flesjes is de milieubelasting gering. Doet wel wat pijn aan je portemonnee. Maar steeds nieuwe flessen kopen is een grotere kostenpost.


Ik gooi zelf niets weg, maar spoel alles. Maar alles wat ik weg geef komt meestal niet meer terug en verdwijnt dan waarschijnlijk in de glasbak. Als ik BNR flesjes zou weggeven, gaan ze waarschijnlijk wel terug voor het statiegeld.

hansHalberstadt

Flesjes reinig ik ca 1 x in de 5 brouwsels grondig met 1.5% natronloog (gootsteenontstopper) van het Kruidvat, ca 80 ºC. 500 gram voor 2 euro daar kun je 30 liter vloeistof mee maken. Flesjes ermee vullen met een trechter. half uurtje laten inwerken en dan flesjes leeggooien in een pan die je daarna weer opwarmt naar 80 ºC. Hier kun je makkelijk 5 kratten mee reinigen met zeg 10 liter oplossing, kost dus 70 ct voor 25 kratten bier (5 x hergebruiken en dan 1 keer reinigen)

Daarna een paar keer goed omspoelen en flesjes op zijn kop in de krat zetten. Kost vrijwel niets dus.   

Martijn de Jong

Goededag allen,

De zoektocht door dit forum kom ik veel discussies tegen over het schoonmaken van installaties en bierflessen. Echter kan ik niet specifiek vinden hoe je nu efficient het beste je flessen veilig en goed kan reinigen alvorens het bottelen.

Hoe doe ik dit nu?

Ik heb in Wisdom for Home Brewers (aanrader) gelezen dat je flessen in een chloorbad moet zetten. Ik doe dit dus met een beetje dikbleek en in grote Ikea bakken. Deze zet ik minstens 1 dag voor het bottelen. Nu hergebruikte ik eerst flessen maar inmiddels heb ik nieuwe flessen gekocht. Hoe ik nu werk is vrij omslachtig en tijdrovend, ik spoel de flessen uit het chloorbad 3x om met leidingwater waarna ze op de uithangboom gaan alvorens we gaan bottelen.

Dit proces voor 25 liter kost me minsten 1 a 1,5 uur. Dit zou ik maar al te graag willen veranderen, ik hoop op een middel wat je enkel 1 a 2 keer op een flessen spoeler moet duwen en dan kan uithangen, mochten er middelen zijn welke uitgespoeld moeten worden zou ik een tweede flessenspoeler kunnen gebruiken. Dit heeft mogelijk met de reactie tijd te maken, maar geldt die als je fles uit aan het hangen is? Ik ben zeer benieuwd hoe jullie dit doen? Wat zijn de do's and don't and tips. Mocht er al een topic van zijn kan de link gedeeld worden en deze gesloten worden.

Alvast bedankt voor de feedback!

Brouwert

Ik pak het een stuk eenvoudiger aan. Na gebruik zet ik mijn flessen ondersteboven in de vaatwasser voordat ze (afgedekt of ondersteboven) in de opslag gaan. Voor ik ga bottelen spoel ik ze 1x met water, daarna zet ik ze een paar minuten in de oxi. Daarna nog een kaartje spoelen en ondersteboven uitlekken alvorens het bier erin gaat.

Het middel waar je denk ik naar op bent is Chemipro/Puro Oxi. Een relatief vriendelijk middel dat slechts  3-5 minuten contacttijd nodig heeft om te desinfecteren.

Rob.Erto

Ja, Puro Oxi bijvoorbeeld. Reinigingsmiddel met licht desinfecterende eigenschappen. Hoeft niet te worden nagespoeld met water.

Easywoods

Citaat van: Martijn de Jong op 15-09-2018  17:55 uMocht er al een topic van zijn kan de link gedeeld worden en deze gesloten worden.

Daar is al veel over te vinden; https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,14631.0.html  :biersmile:

Martijn de Jong

Wow wat veel verschillende manieren. Ik zit met het zelfde vraagstuk maar dan met nieuwe flessen. Ik wil serieus oefenen dus heb een batterij aan nieuwe flessen gekocht. Deze zijn dus schoon en droog. Wat is dan de slimste manier om zeker van te zijn dat je geen schimmels of infecties hebt. Momenteel maak ik telkens een chloorbad de dag ervoor. En dan 3 x spoelen, uitlekken op de boom en bottelen maar. Ik heb nu een flessenspoeler gekocht, zijn er dan middelen die je daarin kan doen zoals Oxipro die bij 3x kort drukken (spoelen) afdoende zijn om narigheid te voorkomen in je bier?

Dit zou me zoveel tijd schelen, ik spendeer nu 1 a 1,5 uur aan de voorbereiding.

breda82

Nieuwe flessen behandel ik alleen met starsan en natuurlijk inspectie met het blote oog eerst.

Flesjes die ik zelf opgedronken heb altijd goed uitspoelen, evt vaatwasser en alleen starsan.

Gebruikte flesjes met licht vuil. Eerst puro oxi om te reinigen dan later voor bottelen starsan.

Ik ben geen fan van dunne bleek / chloor

Heisenberg

Citaat van: Martijn de Jong op 15-09-2018  17:55 uGoededag allen,

De zoektocht door dit forum kom ik veel discussies tegen over het schoonmaken van installaties en bierflessen. Echter kan ik niet specifiek vinden hoe je nu efficient het beste je flessen veilig en goed kan reinigen alvorens het bottelen.

Hoe doe ik dit nu?

Ik heb in Wisdom for Home Brewers (aanrader) gelezen dat je flessen in een chloorbad moet zetten. Ik doe dit dus met een beetje dikbleek en in grote Ikea bakken. Deze zet ik minstens 1 dag voor het bottelen. Nu hergebruikte ik eerst flessen maar inmiddels heb ik nieuwe flessen gekocht. Hoe ik nu werk is vrij omslachtig en tijdrovend, ik spoel de flessen uit het chloorbad 3x om met leidingwater waarna ze op de uithangboom gaan alvorens we gaan bottelen.

Dit proces voor 25 liter kost me minsten 1 a 1,5 uur. Dit zou ik maar al te graag willen veranderen, ik hoop op een middel wat je enkel 1 a 2 keer op een flessen spoeler moet duwen en dan kan uithangen, mochten er middelen zijn welke uitgespoeld moeten worden zou ik een tweede flessenspoeler kunnen gebruiken. Dit heeft mogelijk met de reactie tijd te maken, maar geldt die als je fles uit aan het hangen is? Ik ben zeer benieuwd hoe jullie dit doen? Wat zijn de do's and don't and tips. Mocht er al een topic van zijn kan de link gedeeld worden en deze gesloten worden.

Alvast bedankt voor de feedback!

Welkom Martijn. Je bent hier op de juiste plaats voor al je vragen.

marc0871

Citaat van: Martijn de Jong op 15-09-2018  19:36 uWow wat veel verschillende manieren. Ik zit met het zelfde vraagstuk maar dan met nieuwe flessen. Ik wil serieus oefenen dus heb een batterij aan nieuwe flessen gekocht. Deze zijn dus schoon en droog. Wat is dan de slimste manier om zeker van te zijn dat je geen schimmels of infecties hebt. Momenteel maak ik telkens een chloorbad de dag ervoor. En dan 3 x spoelen, uitlekken op de boom en bottelen maar. Ik heb nu een flessenspoeler gekocht, zijn er dan middelen die je daarin kan doen zoals Oxipro die bij 3x kort drukken (spoelen) afdoende zijn om narigheid te voorkomen in je bier?

Dit zou me zoveel tijd schelen, ik spendeer nu 1 a 1,5 uur aan de voorbereiding.

Star San of Puro San.
Ik neem aan dat je een avvinatore gebruikt voor het spoelen?
1 ml Star San op een liter water mengen in de avvinatore.
Flessen spoelen en even op de flessenboom.
Naspoelen hoeft niet.



Dit geldt natuurlijk voor flessen die al schoon zijn.

CeesM

Citaat van: Rob.Erto op 15-09-2018  18:11 uJa, Puro Oxi bijvoorbeeld. Reinigingsmiddel met licht desinfecterende eigenschappen. Hoeft niet te worden nagespoeld met water.
Dat zal ik juist wel afspoelen want het laat een witte aanslag achter dat je niet in je bier wilt hebben.

Easywoods

Citaat van: CeesM op 16-09-2018  11:58 uDat zal ik juist wel afspoelen want het laat een witte aanslag achter dat je niet in je bier wilt hebben.

Ik spoel het ook af, maar dat het niet hoeft is correct  :biersmile:

rickvl

Ik spoel mijn flessen na het leegdrinken 2x uit met warm water en zet ze ondersteboven weg (in een flessen druiprek maar kan ook in een relatief schone krat). Voor het bottelen paar minuten in de Oxi. Vorige keer heb ik daarna nog met de flessenspoeler en Puro San oplossing gespoeld net voor het bottelen. Maar dat is eigenlijk niet nodig als je na de Oxi meteen bottelt. Daar zat bij mij toen nog een paar dagen tussen, vandaar dat ik nog even gedesinfecteerd heb. Er staat nu een IPA te gisten. Voor deze ga ik de flessen alleen een aantal minuten weken in de OXI en meteen bottelen.

Heisenberg

Handig apparaatje inderdaad. Heb er zelf ook een. Gaat snel en gemakkelijk.

PaultjePils

Gebruikte flessen spoel ik goed om en maak ik voor gebruik schoon met oxi/caustic. Aangezien ik niet altijd flessen direct om spoel en andere er niet mee vertrouw koop ik regelmatig nieuwe flessen. Heb al paar keer een gusher/ zuur biertje gehad. Nieuwe flessen spoel ik net als hierboven aangegeven af met starsan 1 ml per liter, in de flessenboom en niet afspoelen.

Zelf ben ik erg benieuwd hoe de BNR statiefles gerecycled wordt. Iemand een idee hoe het bij de grote jongens gaat? Ingeleverde flesjes zitten soms vol met troep, schimmel, peuken etc.

Jaap W

Na gebruik spoel ik mijn flesjes altijd direct met heet water en zet ze op de kop in de krat. Als ik ga bottelen heb ik meestal zo rond de 100 flesjes nodig en die controleer ik eerst visueel en zet ze dan weer "normaal"rechtop in de kratjes. Ik vul ze daarna met Star San.  Als ik het laatste flesje met Star San gevuld heb, gooi ik de eersten weer leeg en zet ze op een flessenboom. Star San hoef je niet na te spoelen.  :proost:

snowdog2006

Citaat van: Jaap W op 17-09-2018  09:40 uNa gebruik spoel ik mijn flesjes altijd direct met heet water en zet ze op de kop in de krat. Als ik ga bottelen heb ik meestal zo rond de 100 flesjes nodig en die controleer ik eerst visueel en zet ze dan weer "normaal"rechtop in de kratjes. Ik vul ze daarna met Star San.  Als ik het laatste flesje met Star San gevuld heb, gooi ik de eersten weer leeg en zet ze op een flessenboom. Star San hoef je niet na te spoelen.  :proost:

En star san laat vlg mij niet zon irritante witte waas achter, toch?

Enige verschil is dat het een goede/betere ontsmetter is tov oxi pro waar oxi pro beter reinigt vlg mij.

CeesM

Citaat van: Jaap W op 17-09-2018  09:40 uNa gebruik spoel ik mijn flesjes altijd direct met heet water en zet ze op de kop in de krat. Als ik ga bottelen heb ik meestal zo rond de 100 flesjes nodig en die controleer ik eerst visueel en zet ze dan weer "normaal"rechtop in de kratjes. Ik vul ze daarna met Star San.  Als ik het laatste flesje met Star San gevuld heb, gooi ik de eersten weer leeg en zet ze op een flessenboom. Star San hoef je niet na te spoelen.  :proost:
Gebruik je 33 liter starsan oplossing? :-\  Ik gebruik maar een litertje in zo'n flessenspoel apparaatje.

foz

Vergelikbaar met anderen: na gebruik schoonspoelen met warm water. Controleren op verontreinigingen. Op de kop drogen. Voor vullen met een avvinatore gevuld met starsan reinigen. Terwijl een fles wordt gevuld staat de volgende uit te lekken op de avvinatore.

marc0871

Citaat van: Jaap W op 17-09-2018  09:40 uNa gebruik spoel ik mijn flesjes altijd direct met heet water en zet ze op de kop in de krat. Als ik ga bottelen heb ik meestal zo rond de 100 flesjes nodig en die controleer ik eerst visueel en zet ze dan weer "normaal"rechtop in de kratjes. Ik vul ze daarna met Star San.  Als ik het laatste flesje met Star San gevuld heb, gooi ik de eersten weer leeg en zet ze op een flessenboom. Star San hoef je niet na te spoelen.  :proost:

Ik heb het een tijdje met een mengsel van sulfiet en citroenzuur gedaan.
Ik vulde daar dan een fles of 6 mee, wachtte even en gooide dat steeds over in de volgende rij flesjes.
Daarna nog een keer alle flesjes vullen met de doucheslang om ze uit te spoelen.

Zo'n Avvinatore bespaart tijd, water en middelen.
En je rug, als je alles op je knietjes in de badkamer moet doen :-\
Nu zet ik ze bij het aanrecht en kan rechtop blijven staan.
Als er niet te veel rarigheden in het spul zit, wil ik het ook nog wel in mijn sprayflacon doen, om o.a. bottelemmer, hevel en bottelpijpje, gistvaten en wijndief te ontsmetten.

Martijn de Jong

Citaat van: CeesM op 17-09-2018  11:37 uGebruik je 33 liter starsan oplossing? :-\  Ik gebruik maar een litertje in zo'n flessenspoel apparaatje.

Cees, jij doet dus enkel je schone fles even een paar keer spoelen op de flessenreiniger en dan uit laten lekken en daarna bottelen?
Haal je hiermee de geadviseerde 60 seconden?
Ik start met schone flessen dus ik hoop dat een simpele reiniging/desinfectie genoeg is.

Martijn de Jong

Citaat van: Martijn de Jong op 17-09-2018  17:16 uCees, jij doet dus enkel je schone fles even een paar keer spoelen op de flessenreiniger en dan uit laten lekken en daarna bottelen?
Haal je hiermee de geadviseerde 60 seconden?
Ik start met schone flessen dus ik hoop dat een simpele reiniging/desinfectie genoeg is.

Met spoelen bedoel ik een Starsan oplossing. Welke concentratie/verdunnin gebruik je dan trouwens?

marc0871

De verpakking zegt 15 tot 25 ml per 10 liter.
1,5 tot 2,5 ml per liter, dus.
Ik doe het altijd een beetje met de natte vinger.
Maar ik heb wel wat oefening gehad met het mengen van mijn eigen liquids voor het elektronisch roken ;D
Punt is dat de pH van je water naar beneden gaat, tot een punt dat bacterien en andere micro organismen het niet meer fijn vinden. Ik dacht van 2/2,5 of zo.

Easywoods

Citaat van: Martijn de Jong op 17-09-2018  17:16 uHaal je hiermee de geadviseerde 60 seconden?

De binnenkant van je flesje moet 60 seconde slechts nat blijven, dat haal je door het schuim makkelijk  ;)

Jaap W

Citaat van: CeesM op 17-09-2018  11:37 uGebruik je 33 liter starsan oplossing? :-\  Ik gebruik maar een litertje in zo'n flessenspoel apparaatje.

Zo ongeveer ja. Hoef ik niet zo voorzichtig te zijn met het vullen van de flesjes als er iets over gaat is dat niet erg want ik heb toch genoeg en als de flesjes staan uit te lekken, maak ik alle andere attributen voor het bottelen er ook mee schoon en ja dan gaat wat er over is door het afvoerputje.  :weetniet: :biersmile: :proost:


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.