Bierflessen reinigen voor bottelen

Gestart door VEMP, 07-02-2010 13:32 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Peke

In een bak met vaatwaspoeder en je flessen zijn super schoon.

hansHalberstadt

Citaat van: hansHalberstadt op 29-09-2017  07:46 uRicht eens een zaklantaarn op het flesje, zaklantaarn boven op de fles naar binnen schijnen en dan kijken naar de zijkant van de hals. Als er biersteen in zit zie je dan een lichte waas.
Toevallig een flesje bier van iemand gekregen en dit was wat je zag als je een zaklantaarn door de flesopening naar binnen schijnt (na eerst intensief enkele malen omspoelen met water)

Je kunt ook heel mooi zien tot hoever de fles gevuld is geweest, daar zit namelijk geen biersteen meer boven.

Hier het resultaat na een kwartiertje in de dikke bleek enkele malen verdund.
Geen verstrooiing van het licht meer dus geen biersteen aanslag meer aanwezig.



Easywoods

Citaat van: hansHalberstadt op 17-10-2017  16:02 uToevallig een flesje bier van iemand gekregen en dit was wat je zag als je een zaklantaarn door de flesopening naar binnen schijnt (na eerst intensief enkele malen omspoelen met water)

Je kunt ook heel mooi zien tot hoever de fles gevuld is geweest, daar zit namelijk geen biersteen meer boven.

Hier het resultaat na een kwartiertje in de dikke bleek enkele malen verdund.
Geen verstrooiing van het licht meer dus geen biersteen aanslag meer aanwezig.


Bedankt voor het delen van de foto's, veel over biersteen gelezen maar nog nooit een beeld bij kunnen bedenken  ;) :duimop:

beermenke

Na gebruik direct omspoelen en voor botteldatum vul ik ze met oxipro en spoel ze na.
Geprobeerd om voor vullen te reinigen met stoom maar is te omslachtig en opletten geblazen want stoom is echt heet! Ik heb nog nooit gushers gehad of zuur bier dus netjes werken en alles goed schoonmaken is gewoon voldoende. Schoon is schoon.

Jacques

Citaat van: beermenke op 17-10-2017  21:00 uNa gebruik direct omspoelen en voor botteldatum vul ik ze met oxipro en spoel ze na.
Geprobeerd om voor vullen te reinigen met stoom maar is te omslachtig en opletten geblazen want stoom is echt heet! Ik heb nog nooit gushers gehad of zuur bier dus netjes werken en alles goed schoonmaken is gewoon voldoende. Schoon is schoon.

Toch raad ik je aan om goed naar je flessen te kijken. Zeker de flessen waar langere tijd bier in heeft gezeten of al wat langer in gebruik zijn. Vroeg of laat krijg je te maken met een aanslag van biersteen. Heel vaak denk je dat je flessen schoon zijn, maar is dat toch niet het geval...

mbroek

Inderdaad, flessen die alleen omgespoeld zijn hebben een waas. De "reserve" flessen van mijn laatste bottelsessie zijn nog brandschoon. Geeft ook weer wat vertrouwen in de schoonmaak procedure die ik doe.

KarmeFrank

Toch even een klein bumpje in dit wat oudere topic.
Dat je eea vorm van Caustic moet gebruiken is mij nu wel duidelijk (zelf heb ik Arsegan PURO Caustic) maar HOE gebruiken jullie het.
Ik lees in warm water oplossen en daarna een sloot aan waarschuwingen dat je het oa. niet in contact met je huid mag laten komen. Hoe moet ik dat zien zitten jullie allemaal met 80 flesjes in de badkuip en je rubberen handschoenen en waadpak aan?
Of gewoon in een emmertje en met je blote handen lekker soppen?

Grt KarmeFrank

Serge VL

Citaat van: KarmeFrank op 28-05-2018  19:08 uToch even een klein bumpje in dit wat oudere topic.
Dat je eea vorm van Caustic moet gebruiken is mij nu wel duidelijk (zelf heb ik Arsegan PURO Caustic) maar HOE gebruiken jullie het.
Ik lees in warm water oplossen en daarna een sloot aan waarschuwingen dat je het oa. niet in contact met je huid mag laten komen. Hoe moet ik dat zien zitten jullie allemaal met 80 flesjes in de badkuip en je rubberen handschoenen en waadpak aan?
Of gewoon in een emmertje en met je blote handen lekker soppen?

Grt KarmeFrank
Handschoenen, veiligheidsbril en schort en laarzen beveel ik toch aan, dan mag je al eens stevig morsen op je voeten, wat spetteren enz..
Ik doe bovenstaande ook aan als ik met sterk alkalische middelen werk.

Om die reden was ik nog zelden niet voor gespoelde flesjes van bijvoorbeeld bij de biersteker, supermarkt of feestzaal. Maar koop tegenwoordig gewoon nieuw proper leeggoed. En als je die dadelijk na ledigen deftig spoelt heb je die Caustic niet nodig om die goed te reinigen.

JoepH

Ik brouw nu zo'n anderhalf jaar en ben tot de volgende schoonmaak procedure van mijn flessen gekomen.
1: uitspoelen met water
2: 3 uur in een  met kristal soda. 2 dikke etlepels op 15 liter.
3: Met de flessenbortsel er doorheen
4: Nog een uurtje laten weken
5: uitspoelen met water en visuele controle
Voor bottelen
6: Met starsan uitspoelen.

MIJN VRAAG:
Is kristalsoda een goed reinigingsmiddel. Zo op het oog komen de flessen er schoon uit.

KarmeFrank

Citaat van: JoepH op 28-05-2018  20:55 uIk brouw nu zo'n anderhalf jaar en ben tot de volgende schoonmaak procedure van mijn flessen gekomen.
1: uitspoelen met water
2: 3 uur in een  met kristal soda. 2 dikke etlepels op 15 liter.
3: Met de flessenbortsel er doorheen
4: Nog een uurtje laten weken
5: uitspoelen met water en visuele controle
Voor bottelen
6: Met starsan uitspoelen.

MIJN VRAAG:
Is kristalsoda een goed reinigingsmiddel. Zo op het oog komen de flessen er schoon uit.
Ik lees overal dat je het beste caustic kan gebruiken. Zit behalve soda ook chloor in

Jacques

Citaat van: KarmeFrank op 28-05-2018  19:08 uToch even een klein bumpje in dit wat oudere topic.
Dat je eea vorm van Caustic moet gebruiken is mij nu wel duidelijk (zelf heb ik Arsegan PURO Caustic) maar HOE gebruiken jullie het.
Ik lees in warm water oplossen en daarna een sloot aan waarschuwingen dat je het oa. niet in contact met je huid mag laten komen. Hoe moet ik dat zien zitten jullie allemaal met 80 flesjes in de badkuip en je rubberen handschoenen en waadpak aan?
Of gewoon in een emmertje en met je blote handen lekker soppen?

Grt KarmeFrank

Ik werk met blote handen. Maar het is wel beter handschoenen te gebruiken. De volgende dag zitten er namelijk kleine stukjes velletjes tussen mijn vingers...

Jacques

Citaat van: KarmeFrank op 28-05-2018  21:56 uIk lees overal dat je het beste caustic kan gebruiken. Zit behalve soda ook chloor in

In de Caustic producten zit loog geen soda. Loog wordt bijtende soda genoemd maar is wel een heel andere stof.

Jacques

Citaat van: Serge VL op 28-05-2018  19:23 uEn als je die dadelijk na ledigen deftig spoelt heb je die Caustic niet nodig om die goed te reinigen.

Na verloop van tijd krijg je een bruine aanslag in je flessen bestaande uit een complex bestaande uit eiwitten en biersteen. Die krijg je met alleen spoelen niet weg. Daarvoor heb je toch een goede reiniger voor nodig.
Waarschijnlijk werkt Enzybrew goed op deze aanslag echter dat spul is erg prijzig. Caustic is een stuk voordeliger, maar wel minder goed voor het milieu...

KarmeFrank

Citaat van: Jacques op 28-05-2018  22:18 uIn de Caustic producten zit loog geen soda. Loog wordt bijtende soda genoemd maar is wel een heel andere stof.

Ja dat is waar ook maar ben je het wel eens dat Caustic beduidend beter is dan alleen soda om op JoepH zijn vraag terug te komen?

Citaat van: Jacques op 28-05-2018  22:16 uIk werk met blote handen. Maar het is wel beter handschoenen te gebruiken. De volgende dag zitten er namelijk kleine stukjes velletjes tussen mijn vingers...

En doe je het dat in een emmer of een bad? Zelf zat ik te denken aan een ronde 65 L speciekuip maar ik weet niet of die caustic het plastic ook aantast ?

Jacques

Citaat van: KarmeFrank op 28-05-2018  23:12 uEn doe je het dat in een emmer of een bad? Zelf zat ik te denken aan een ronde 65 L speciekuip maar ik weet niet of die caustic het plastic ook aantast?

Ik gebruik grote nylon emmers met een inhoud van 50 liter.

Caustic producten tasten plastic niet aan.

Heisenberg

Wanneer ik een fles leeg heb gedronken spoel ik deze grondig uit met water. Daarna gaan ze op de kop in de afwasmachine (70 graden stand). Nadat ze droog zijn gaan ze op de kop terug in een krat. Voordat ik ga bottelen desinfecteer ik ze met Star San in een flessenspoeler:

KarmeFrank

Citaat van: Heisenberg op 28-05-2018  23:44 uWanneer ik een fles leeg heb gedronken spoel ik deze grondig uit met water. Daarna gaan ze op de kop in de afwasmachine (70 graden stand). Nadat ze droog zijn gaan ze op de kop terug in een krat. Voordat ik ga bottelen desinfecteer ik ze met Star San in een flessenspoeler:

Ook een manier maar ik ben geen vaatwasmiddel meer tegengekomen waar geen glansspoelmiddel in zit een dat is wel de pest voor je bier zegt men.

Berend Postema

Ik doe het zo:

1: Je biertje op zuipen.

2: 10 cent scoren

3: Nieuw flesje pakken.

Voor die plus min 23 cent per fles wil ik de moeite en de onkosten van het warm water en reinigingsmiddelen er niet meer van hebben. 13 cent de fles is 3.12 euro per kratje. Ik ga leukere dingen doen in die tijd.


Edwin brouwt

Is hier op het forum misschien een milieutechnoloog?
Kun je vanuit het milieu gezien beter je flesjes in de glasbak doen en nieuwe kopen?
Of toch schoonmaken met liters water en oxi/starsan/wathebbenwenogmeer?

 :o

Mark GA

Citaat van: EdwinBrouwt op 29-05-2018  08:28 uIs hier op het forum misschien een milieutechnoloog?
Kun je vanuit het milieu gezien beter je flesjes in de glasbak doen en nieuwe kopen?
Of toch schoonmaken met liters water en oxi/starsan/wathebbenwenogmeer?

 :o
Ik ben een huishoudgeldoloog.
Flessen niet de glasbak in maar inleveren voor statiegeld en dan nieuwe kopen.
Eurootje winst per 10 flessen ten opzichte van jouw methode.

beermenke

Na legen direct omspoelen. Voor bottelen in oxi pro en op kop in krat. Vlak voor bottelen ontsmetten en vullen. Werkt prima en nog nooit gushers gehad

Jacques

Citaat van: EdwinBrouwt op 29-05-2018  08:28 uIs hier op het forum misschien een milieutechnoloog?
Kun je vanuit het milieu gezien beter je flesjes in de glasbak doen en nieuwe kopen?
Of toch schoonmaken met liters water en oxi/starsan/wathebbenwenogmeer?

 :o

Om van de flesjes die je in een glasbak stort nieuw glas te maken is erg veel energie nodig. Dat weegt niet op tegen de milieubelasting van de meeste reinigingsmiddelen. Als je EnzyBrew gebruikt voor het schoonmaken van flesjes is de milieubelasting gering. Doet wel wat pijn aan je portemonnee. Maar steeds nieuwe flessen kopen is een grotere kostenpost.

SanderH

Kosten en de pijn in je portemonnee zijn nu niet vastgesteld en dus relatief. Tenzij iemand, nee ik voel me niet geroepen, bereid is te berekenen wat het kost om een nieuwe fles (steinie, longneck of BNR, of dus elke) alleen te spoelen met schoon leidingwater (wat afdoende zou moeten zijn), het gebruiken van een nieuwe fles en deze te spoelen met oxi, caustic en/of Star San, naar wens, volgens de geldende doseringen en het hergebruiken van de gebruikte flesjes en de diverse methodes is elke vorm van discussie zinloos.  Kosten zijn relatief, tot iemand het berekent en dit ook klopt, maar vooral subjectief.

Pas na het vaststellen van de gebruikte stoffen en doseringen kan de milieubelasting worden vastgesteld.

Jacques

Citaat van: SanderH op 29-05-2018  21:23 uKosten en de pijn in je portemonnee zijn nu niet vastgesteld en dus relatief. Tenzij iemand, nee ik voel me niet geroepen, bereid is te berekenen wat het kost om een nieuwe fles (steinie, longneck of BNR, of dus elke) alleen te spoelen met schoon leidingwater (wat afdoende zou moeten zijn), het gebruiken van een nieuwe fles en deze te spoelen met oxi, caustic en/of Star San, naar wens, volgens de geldende doseringen en het hergebruiken van de gebruikte flesjes en de diverse methodes is elke vorm van discussie zinloos.  Kosten zijn relatief, tot iemand het berekent en dit ook klopt, maar vooral subjectief.

Pas na het vaststellen van de gebruikte stoffen en doseringen kan de milieubelasting worden vastgesteld.

Dat flessen omsmelten heel veel energie kost is een feit dat algemeen bekend is.
Zie bijvoorbeeld https://www.milieucentraal.nl/minder-afval/verpakkingen/milieu-impact-van-verpakkingen/
Volgens deze site zou het hergebruik van flessen 8 keer zo milieuvriendelijker zijn dan wegwerpflessen.

De kosten van schoonmaakmiddelen zijn eenvoudig met elkaar te vergelijken. En daarmee de pijn in je portemonnee.

Het is vrij algemeen bekend dat chloorhoudende middelen een behoorlijke milieuhygiënische impact hebben.
Zie onder andere http://www.chemischefeitelijkheden.nl/Uploads/Magazines/CF-184-chloor.pdf
Overigens schijnt het te zijn dat de invloed redelijk beperkt is door de grote hoeveelheid organisch materiaal dat met ons afvalwater bij de waterzuiveringsinstallaties terecht komt.

Edwin brouwt

Citaat van: SanderH op 29-05-2018  21:23 uKosten en de pijn in je portemonnee zijn nu niet vastgesteld en dus relatief. Tenzij iemand, nee ik voel me niet geroepen, bereid is te berekenen wat het kost om een nieuwe fles (steinie, longneck of BNR, of dus elke) alleen te spoelen met schoon leidingwater (wat afdoende zou moeten zijn), het gebruiken van een nieuwe fles en deze te spoelen met oxi, caustic en/of Star San, naar wens, volgens de geldende doseringen en het hergebruiken van de gebruikte flesjes en de diverse methodes is elke vorm van discussie zinloos.  Kosten zijn relatief, tot iemand het berekent en dit ook klopt, maar vooral subjectief.

Pas na het vaststellen van de gebruikte stoffen en doseringen kan de milieubelasting worden vastgesteld.


Een voorzichtige schatting?  ;)


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.