Bierflessen reinigen voor bottelen

Gestart door VEMP, 07-02-2010 13:32 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

GeBaxke

Uitspoelen nadat ze op gedronken zijn.

Op de botteldag
In een groot vat met chemipro onderdompelen. 30 minuten ongeveer.
Leeggooien en uitspoelen met een zo een water jet.

Dan Vullen.


E van Dijk

Citaat van: TeVeHa op 20-09-2017  17:33 uBest gevaarlijk maar wat denk je, ligt dat incident nu aan de kraan of aan het ding?

Ik vermoed aan de kraan, was een onding.

E van Dijk

Citaat van: CeesM op 20-09-2017  17:37 uDe kraan niet voluit open zetten maar op de helft. Anders spuit er meer water in dan dat er uit kan lopen. Met mijn ene hand hou ik het flesje vast en de ander er achter voor tegendruk.

Bedankt voor de tip! Probeer het binnenkort nog een keer op een andere, degelijke kraan. :)

bjorri

Citaat van: E van Dijk op 21-09-2017  10:11 uBedankt voor de tip! Probeer het binnenkort nog een keer op een andere, degelijke kraan. :)
De kraan maar half open zetten verlaagd niet de druk zolang het ding zelf dicht is. Het verminderd alleen de hoeveelheid water die er uit komt (en daarmee ook de druk als in werking). Zolang niet in werking is de druk dus gewoon waterleidingdruk en kan het er dus weer af knallen.

CeesM

Citaat van: bjorri op 21-09-2017  10:48 uDe kraan maar half open zetten verlaagd niet de druk zolang het ding zelf dicht is. Het verminderd alleen de hoeveelheid water die er uit komt (en daarmee ook de druk als in werking). Zolang niet in werking is de druk dus gewoon waterleidingdruk en kan het er dus weer af knallen.
Heb jij ook zo'n apparaat? Als de kraan voluit open staat verdwijnt de krachtige straal omdat de fles gelijk vol zit met water doordat het er niet snel genoeg uit kan stromen. In de meeste keukens is de kraan zo een die je kan zwenken. Het apparaat zit vast op het fijne schroefdraad van de filterkop van de kraan. Als je tijdens het schoonspuiten het apparaat niet met je andere hand ondersteund kunnen er 2 dingen gebeuren.
De kraan zwenkt uit of er komt zoveel kracht op dat fijne schroefdraad dat deze af kan breken. Want die tuit waar je het flesje op steekt, werkt dan als een soort hefboom.

beermenke

Ik heb de spoeler op een oude kraan bevestigd die op zijn beurt weer gekoppeld is aan 2 meter dikke tuinslang en die zit aan een vaste kraan. Zo voorkom je ook het slaan van de waterleiding indien je de flesje spoelt. Alle flesjes gaan in de oxi pro en daarna met koud water naspoelen. Ik weet dat het niet hoeft maar ik vind naspoelen gewoon prettiger.

SanderH

Citaat van: beermenke op 21-09-2017  13:59 uIk heb de spoeler op een oude kraan bevestigd die op zijn beurt weer gekoppeld is aan 2 meter dikke tuinslang en die zit aan een vaste kraan. Zo voorkom je ook het slaan van de waterleiding indien je de flesje spoelt. Alle flesjes gaan in de oxi pro en daarna met koud water naspoelen. Ik weet dat het niet hoeft maar ik vind naspoelen gewoon prettiger.

Zo'n 2 meter dikke slang krijg je toch lastig door een een deur (meestal zo'n 80 tot 90 cm breed).

Maar alle gekheid op een stokje, ik doe de flessen in meerdere metselkuipen met warm water en Oxi pro. Als ik ze daar uithaal spoel ik ze om in een emmer met koud water, daarbij de buitenkant zo vrij mogelijk van de aanslag te krijgen erop wrijven. Dan onderste boven in een krat. Daarna nog uitspoelen met zo'n dubbele sproeier op de kraan met warm water. Warm is niet noodzakelijk, maar wel makkelijk omdat je kan voelen welke je hebt gehad aan de temperatuur van de fles, die je nagespoeld hebt zijn warm, de andere niet.

Dund

Ik spoel de flessen uit na het drinken (dat is 99% van het schoonmaken) vervolgens gaan ze met drie kratten tegelijk in een vaatwasser waar alleen flessen mee gespoeld worden. Op maximale temperatuur met een blokje erbij.

Vervolgens gaan de flessen ondersteboven in een krat. Zo staan ze soms weken te wachten.

Net voor het bottelen even star san erin spuiten met de avinatoire, uit laten lekken op de flessenboom en bottelen maar.

Nog nooit een besmetting gehad en geen gedoe meer met grote emmers, borstels e.d

Peke

Na het leeg drinken van de fles gelijk omspoelen.
Flessen in de wasbak met een vaatwas blokje en een tijdje laten staan.
Water eruit laten lopen en de wasbak weer vullen met oxy.
Pak ze 1 voor 1 en zorg dat het oxy water overal is geweest.
Na spoelen met schoon water.
Dit doe ik vlak voor het bottelen dus hief ze niet op de kop weg te zetten en kan die simpel doen omdat ik 0.75 l. Flessen gebruik.

Jacques

Citaat van: Dund op 21-09-2017  23:36 uIk spoel de flessen uit na het drinken (dat is 99% van het schoonmaken) vervolgens gaan ze met drie kratten tegelijk in een vaatwasser waar alleen flessen mee gespoeld worden. Op maximale temperatuur met een blokje erbij.

Vervolgens gaan de flessen ondersteboven in een krat. Zo staan ze soms weken te wachten.

Net voor het bottelen even star san erin spuiten met de avinatoire, uit laten lekken op de flessenboom en bottelen maar.

Nog nooit een besmetting gehad en geen gedoe meer met grote emmers, borstels e.d

Sommige verhalen kun je wel 1000 keer vertellen. Flesjes die enkel zijn omgespoeld zijn NIET schoon.
Er blijf een bruin laagje in de flessen die je echt niet uitspoelt.

Hieronder zie je de rommel die uit flesjes komt als je de onderdompel in een Chemipro Caustic oplossing. Ook spoel altijd twee tot drie keer een fles uit met water meteen na het uitschenken.



Ik had laatst ook een foto gemaakt van "schone" fles met aanslag daarin, maar die foto krijg ik zo snel niet gevonden.


brouwerwaldonk

Ik spoel mijn flessen uit na het leegdrinken met 2 maal een beetje water, het eerste neemt niet alles mee.
Ik laat ze ondersteboven leegdruppelen op een laagje keukenpapier in een draagmandje.
Dan gaan de flessen terug in de krat naar de kelder met een plastiek dopje op de fles zodat er geen kelderdieren in kunnen gaan wonen. Die dopjes zijn afkomstig van lege waterflessen waar de schroefdraad is weggesneden.

Na het brouwen heb ik voldoende heet water, en daarmee begin ik direct met wassen en ontsmetten van de flessen.
Het eerste heetste water 20L uit de spiraalkoeler gaat in mijn ondertussen gereinigde lege brouwketel, daarin los ik 30ml bijtende soda, 100ml javel, en 1 soeplepel trisoda op. Dit is een grondige reiniger die alles van de flessen losweekt binnen en buitenkant, zelfs ingedroogde schimmels van nieuw verkregen flessen die niet gewassen werden en ook de etiketten.
Dan gaat er nog warm water in een grote plastiek emmer om de flessen een eerste spoeling te geven uit het bad met reiniger.
Vervolgens gaan de flessen in een verdunde oplossing n.l. OXONIA om de flessen te ontsmetten (iets wat voor nederlanders niet verkrijgbaar is) enkel verkrijgbaar bij het Vlaamse VAW in de gilde van Geel als je lid bent van de gilde. 
De flessen staan in elk bad rechtop ondergedompeld.
 
In elke brouwerij die zichzelf respecteerd, wordt verdunde oxonia gebruikt om alles wat met wort of bier in aanraking komt te ontsmetten.
Na het ontmetten gaan de flessen op de droogtoren om te drogen, waarna de plastiek dopjes die ook door alle baden zijn geweest er terug op gezet worden tot het bier gebotteld wordt.


   

brouwmus

Ook ik was nu telkens voor het bottelen alle flessen eerst goed met Puro Caustic omdat ik, toen ik het de eerste keer deed, een vergelijkbaar resultaat kreeg als op de foto van Jacques: allemaal bruine velletjes. Ik schrok me lam.

Uiteraard spoel ik ook elke fles na het uitschenken een paar keer goed om.

Die eerste keer waren het trouwens flesjes die al een paar keer waren gebruikt. Het scheelt ook van bier tot bier hoeveel aanslag/velletjes worden losgeweekt, maar het is zeker dat het nooit voor niets is!

Waarom zou je tijdens het hele brouwproces uiterste hygiƫne proberen te betrachten om uiteindelijk je product af te vullen in (meer of minder) vieze flessen?

Hannes

Zelf stop ik de flessen in een bad met caustic soda om zr te reinigen, daarna spoelen en op de kop in ren krat in de kast. Voor gebruik desinfecteren met starsan.

Wat ik niet begrijp is, waarom mensen flessen in een vaatwasser stoppen. De opening in een flesje is zo klein dat ik er geen vertrouwen in heb dat er voldoende water in komt. Die flessen worden toch nooit schoon op deze manier. Er zijn opzet stukken te koop om flessen te wassen zodat de straal van de vaatwasser ook daadwerkelijk in de fles komt. Zonder zo'n opzetstuk is het volgens mij Russisch roulette.

JanEric

Citaat van: Hannes op 22-09-2017  14:29 uZelf stop ik de flessen in een bad met caustic soda om zr te reinigen, daarna spoelen en op de kop in ren krat in de kast. Voor gebruik desinfecteren met starsan.

Wat ik niet begrijp is, waarom mensen flessen in een vaatwasser stoppen. De opening in een flesje is zo klein dat ik er geen vertrouwen in heb dat er voldoende water in komt. Die flessen worden toch nooit schoon op deze manier. Er zijn opzet stukken te koop om flessen te wassen zodat de straal van de vaatwasser ook daadwerkelijk in de fles komt. Zonder zo'n opzetstuk is het volgens mij Russisch roulette.
Precies, en het toevoegen van een vaatwasblokje zou ik helemaal niet doen, omdat dit erg schuimnegatief werkt.

henkie

Citaat van: Hannes op 22-09-2017  14:29 uEr zijn opzet stukken te koop om flessen te wassen zodat de straal van de vaatwasser ook daadwerkelijk in de fles komt. Zonder zo'n opzetstuk is het volgens mij Russisch roulette.

Waar te koop?

Hannes

Citaat van: JanEric op 22-09-2017  14:33 uPrecies, en het toevoegen van een vaatwasblokje zou ik helemaal niet doen, omdat dit erg schuimnegatief werkt.

Een vaatwasblokje is niet per se slecht. Schoonmaken doet het wel goed. Het is het glansspoelmiddel dat slecht is, zet daarom ook nooit je bier glazen in de vaatwasser. Het glansspoelmiddel zorgt ervoor dat water beter van je glas af glijdt, hierdoor verdwijnt inderdaad eerder je schuimkraag. Het zal wel per blokje/merk verschillen of dit is toegevoegd.

JanEric

Klopt inderdaad. Het glansspoelmiddel legt een soort film op je glaswerk

Hannes

Citaat van: henkie op 22-09-2017  17:01 uWaar te koop?

Onderstaande kwam ik tegen op het grote www.

https://www.simplifieddesignllc.com/bens-bottle-washer.php

Maar dat ding is duur, je moet een extra vaatwasser hebben en het past niet op alle vaatwassers.


bjorri

Citaat van: CeesM op 21-09-2017  11:48 uHeb jij ook zo'n apparaat? Als de kraan voluit open staat verdwijnt de krachtige straal omdat de fles gelijk vol zit met water doordat het er niet snel genoeg uit kan stromen. In de meeste keukens is de kraan zo een die je kan zwenken. Het apparaat zit vast op het fijne schroefdraad van de filterkop van de kraan. Als je tijdens het schoonspuiten het apparaat niet met je andere hand ondersteund kunnen er 2 dingen gebeuren.
De kraan zwenkt uit of er komt zoveel kracht op dat fijne schroefdraad dat deze af kan breken. Want die tuit waar je het flesje op steekt, werkt dan als een soort hefboom.
Het ging over het losspringen van het ding van de kraan. Daar helpt de kraan half openzetten dus niet tegen omdat de druk dan even hoog is als met een volledig open kraan.

Wat je nu aanvoert klopt wel. Als je de kraan half open zet dan krijg je eerst heel kort een krachtige straal, daarna een wat minder krachtige straal en vooral veel minder water dus krijgt het inderdaad de kans weg te lopen.

Ik heb zo'n ding maar gebruik het niet meer omdat ik het in de keuken niet fatsoenlijk aan kan sluiten. Dat vind ik wel jammer maar ik ga niet een speciale kraan daarvoor maken en flessen spoelen in de badkamer is me te veel werk.

Ik sluit de (beugel)flessen na gebruik. Spoel ze onder de kraan tot visueel schoon en zet ze daarna in de vaatwas op de hoogste temperatuur. De flessen zijn dan in ieder geval vrij van levende gistcellen. Na de vaatwas alle flessen controleren en wat niet schoon is terug naar de supermarkt.

Ik weet dat een hoop mensen dit niet schoon vinden. Echter heb ik zelf nooit verschil ontdekt tussen flessen die zeg vijftien keer gebruikt zijn en nieuwe flessen. Hooguit een rubbertje vervangen.

Jacques

Citaat van: bjorri op 24-09-2017  19:15 uIk weet dat een hoop mensen dit niet schoon vinden. Echter heb ik zelf nooit verschil ontdekt tussen flessen die zeg vijftien keer gebruikt zijn en nieuwe flessen.

Kijk eens goed naar de flessen. Vaak kun je bij flessen die je al langer in gebruik hebt een waas aan de binnenkant. Zo'n fles is dus niet schoon. Als je dergelijke flessen onderdompelt in een Chemipro Caustic oplossing komt er bruin velletje vrij.

bjorri

Citaat van: Jacques op 24-09-2017  20:19 uKijk eens goed naar de flessen. Vaak kun je bij flessen die je al langer in gebruik hebt een waas aan de binnenkant. Zo'n fles is dus niet schoon. Als je dergelijke flessen onderdompelt in een Chemipro Caustic oplossing komt er bruin velletje vrij.
Zeg ik, ik zie (en proef) geen verschil tussen flessen die de eerste keer worden gebruikt en die al vele malen zijn gebruikt. Alleen het rubbertje drukt wat in na verloop van tijd en die vervang ik dan.

Is er een huishoudelijke variant van Chemipro Caustic? Dan zal ik daar eens de proef op de som mee doen. Anders zal ik het origineel bij een volgend bezoek aan een brouwwinkel eens kopen. Ik ben wel benieuwd of die voor mij nog niet te ontdekken waas inderdaad in mijn flesjes zit.

Jacques

Citaat van: bjorri op 24-09-2017  20:59 uZeg ik, ik zie (en proef) geen verschil tussen flessen die de eerste keer worden gebruikt en die al vele malen zijn gebruikt. 

Na verloop van tijd kunnen infectiekiemen zich in de ruwe laag nestelen. Je loopt hierdoor eerder het risico op infecties. Verder kun je eerder last krijgen van gushing door de ruwe binnenkant van de fles.

hansHalberstadt

Citaat van: bjorri op 24-09-2017  20:59 uZeg ik, ik zie (en proef) geen verschil tussen flessen die de eerste keer worden gebruikt en die al vele malen zijn gebruikt.
Richt eens een zaklantaarn op het flesje, zaklantaarn boven op de fles naar binnen schijnen en dan kijken naar de zijkant van de hals. Als er biersteen in zit zie je dan een lichte waas.

tdp

Citaat van: Hannes op 22-09-2017  14:29 uZelf stop ik de flessen in een bad met caustic soda om zr te reinigen, daarna spoelen en op de kop in ren krat in de kast. Voor gebruik desinfecteren met starsan.

Wat ik niet begrijp is, waarom mensen flessen in een vaatwasser stoppen. De opening in een flesje is zo klein dat ik er geen vertrouwen in heb dat er voldoende water in komt. Die flessen worden toch nooit schoon op deze manier. Er zijn opzet stukken te koop om flessen te wassen zodat de straal van de vaatwasser ook daadwerkelijk in de fles komt. Zonder zo'n opzetstuk is het volgens mij Russisch roulette.

Doe dit reeds een hele tijd en dit bevalt mij wel goed. Ooit een 'karnemelk' test gedaan: meerdere flesjes met karnemelk gevuld en geleegd, waardoor er een sluier in bleef zitten. Op verschillende plekken in de vaatwasser gezet, deze waren allemaal wel schoon!

Jacques

Citaat van: bjorri op 24-09-2017  19:15 uIk weet dat een hoop mensen dit niet schoon vinden. Echter heb ik zelf nooit verschil ontdekt tussen flessen die zeg vijftien keer gebruikt zijn en nieuwe flessen. Hooguit een rubbertje vervangen.

Ik kom nog even terug op dit citaat aan de hand van een foto die ik deze middag gemaakt heb tijdens het schoonmaken van mijn flessen die ik ook altijd twee keer omspoel na uitschenken.

Het is bekend dat sommige gisten een stevige gistdek kunnen vormen. Dat kan ook gebeuren bij de hergisting op de fles. Alleen spoelen is dan echt onvoldoende.



Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.