Bierflessen reinigen voor bottelen

Gestart door VEMP, 07-02-2010 13:32 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Underdike

Wij zijn blijkbaar wat voorzichtiger dan enkele anderen...
Flesjes worden na gebruik gespoeld & ondersteboven bewaard tot de dag dat we ze weer gaan vullen. Op de bottel-dag borstelen we ieder flesje netjes uit met PBW, checken tegen een lamp of we nog wat zien zitten, en spoelen na met Starsan. We hangen de flessen op een gereinigde & gedesinfecteerde flessenboom, waar ze een goed uur kunnen uitdruipen voor ze gevuld worden.

Sander van Dijk

Citaat van: Ronald82 op 10-02-2017  12:00 uBedankt voor je antwoord,

Ik reinig ze omdat ze al een tijdje in de garage stonden. Het zekere voor het onzekere :-)
De volgende keer als ik geen zichtbare verontreinigingen zie kan ik dus volstaan met alleen desifecteren.
En eens in de zoveel tijd echt reinigen.

Alleen vraag ik mij nog af of ik het oxi water steeds kan blijven gebruiken voor alle flesjes of wordt de werking minder in koud water?
Oxi is maar een matige desinfectans. Na ongeveer 20 minuten is de werking sterk verminderd. In warm water is dit nog korter. De werkzame stof waterstofperoxide is dus snel minder werkzaam. Dit las ik overigens recent in een post van Serge.

dePol

Ik spoel mijn flesjes na gebruik om en bewaar ze daarna in plastic boxen met deksel zodat er geen stof in komt.

Voor bottelen gaan ze in de vaartwasser op een kort spoelprogramma. Dat is de beste flessenboom die je kunt vinden.  Er kunnen zo'n 60 flesjes in.

Daarna vul ik een 30L plastic vat 2/3 vol met warm water en een beetje Star San. Ik dompel de flessen erin onder en vul zo het vat op en laat dat 10 minuutjes staan.  Dan haal ik de flesjes eruit en giet ze leeg.

Het kleine beetje restwater met Star San dat erin blijft kan helemaal geen kwaad.

Geen problemen met infecties. Ik moet er wel bij vermelden dat mijn bier meestal wel binnen de 2 maanden op is gedronken.

Pol

naero

Ik spoel mijn flessen uit, en check tegen de lamp of er geen troep meer inzit. Daarna worden ze met een bodempje water gevuld en in de oven gelegd. Die gaat dan voor een uur op 80°C. Ik laat ze daar dan een dag in zitten, de volgende dag komen ze op de flessenboom en zijn klaar voor gebruik. Als ze er een week op gehangen hebben zonder dat ik ze gevuld heb gaan ze in een gesloten kast.

Niet zelf bedacht, een maat van mij die bij Heineken werkt kwam met dit voorstel. Tot nu toe werkt het zonder enig probleem danwel infectie.

Benno

Jacques

Citaat van: naero op 10-02-2017  13:42 uIk spoel mijn flessen uit, en check tegen de lamp of er geen troep meer inzit. Daarna worden ze met een bodempje water gevuld en in de oven gelegd. Die gaat dan voor een uur op 80°C. Ik laat ze daar dan een dag in zitten, de volgende dag komen ze op de flessenboom en zijn klaar voor gebruik. Als ze er een week op gehangen hebben zonder dat ik ze gevuld heb gaan ze in een gesloten kast.

Niet zelf bedacht, een maat van mij die bij Heineken werkt kwam met dit voorstel. Tot nu toe werkt het zonder enig probleem dan wel infectie.

Benno

Dat "bakken" van flesjes is al diverse keren hier op het forum aan bod geweest. Je kunt dit beter niet doen. Aan de binnenkant van je flessen ontstaat een laagje 'biersteen'. Dat is een complex bestaande uit eiwitten en calciumoxalaat. Door te verhitten tot 80 ºC zonder eerst de eiwitten te hebben verwijderd bak als het ware de eiwitten vast aan de fles. Het goed reinigen van de flessen wordt hierdoor bemoeilijkt. Na een aantal keren heb je ruwe binnenkant wat het spontaan uit de fles komen van je bier kan bevorderen.

naero

Bedankt voor je reactie, Jaques, en excuses voor de herhaling, ik had de bakmethode nog niet gezien, vandaar.
Het was ook eigenlijk te mooi om waar te zijn, zo zonder sop.
Bij de volgende bestelling neem ik ook een pot Chemipro Caustic voor als ik gushers krijg.

Benno

bjorri

Thuis spoel ik beugelflessen uit na gebruik. Als ik eens een kratje mee heb dan gaan de leg flessen dicht (op de kop) weer mee naar huis. Onder de kraan of met flessenspoeler  spoel ik de flessen visueel schoon.



Vervolgens in de vaatwas op de hoogste stand.  Flessen die niet schoon uit de vaatwas komen gaan gewoon terug naar de supermarkt. De nog eens gecontroleerde flessen gaan nu op de kop in het krat en ik zorg dat het goed kan drogen. Voor het vullen doe ik niets extra's met de flessen.Tot nog toe is het altijd goed gegaan ondanks de relatief weinige tijd die ik aan flessen spoelen besteed.

Jacques

Citaat van: bjorri op 15-02-2017  09:57 uThuis spoel ik beugelflessen uit na gebruik. Als ik eens een kratje mee heb dan gaan de leg flessen dicht (op de kop) weer mee naar huis. Onder de kraan of met flessenspoeler  spoel ik de flessen visueel schoon.

Vervolgens in de vaatwas op de hoogste stand.  Flessen die niet schoon uit de vaatwas komen gaan gewoon terug naar de supermarkt. De nog eens gecontroleerde flessen gaan nu op de kop in het krat en ik zorg dat het goed kan drogen. Voor het vullen doe ik niets extra's met de flessen.Tot nog toe is het altijd goed gegaan ondanks de relatief weinige tijd die ik aan flessen spoelen besteed.

Als je alleen spoelt krijg je vroeg of laat te maken met een bruine aanslag in je flessen.
Ik neem aan dat je vaatwasser voorzien wordt van een reinigingsmiddel. Dat reinigingsmiddel verwijderd eiwitten en daarmee de aanslag.

Edolem

Misschien al eens eerder aan de orde geweest: maar wat zou je met nieuwe flessen moeten doen? Even snel met wat water uitspoelen en uitdruipen laten?

Jacques

Citaat van: Edolem op 02-03-2017  21:15 uMisschien al eens eerder aan de orde geweest: maar wat zou je met nieuwe flessen moeten doen? Even snel met wat water uitspoelen en uitdruipen laten?

Dat kan. Er zijn ook veel (kleine) brouwerijen die zelfs die moeite niet nemen.

Oscar

Citaat van: Jacques op 02-03-2017  21:29 uEr zijn ook veel (kleine) brouwerijen die zelfs die moeite niet nemen.

En er niet de apparatuur (rinser) voor hebben... Heeft verder niets met moeite te maken. Je gaat niet ff 2700 flessen met de hand spoelen... :nut:

Jacques

Citaat van: Oscar op 02-03-2017  23:04 uEn er niet de apparatuur (rinser) voor hebben... Heeft verder niets met moeite te maken. Je gaat niet ff 2700 flessen met de hand spoelen... :nut:

Ik heb het mij vaker afgevraagd, maar hoe weet je dat er geen glasscherven in zitten van flessen die tijdens het productieproces kapot zijn gegaan?

brouwmus

Of een andere verontreiniging, wat dat ook moge zijn...

Lijkt mij inderdaad een behoorlijk risico - je hoeft maar 1 doos te hebben met vieze flessen en je reputatie/naam kan een flinke knauw krijgen...

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 02-03-2017  23:23 uIk heb het mij vaker afgevraagd, maar hoe weet je dat er geen glasscherven in zitten van flessen die tijdens het productieproces kapot zijn gegaan?
Moet de leverancier dat niet garanderen? Je koopt immers nieuwe flessen om levensmiddelen in te doen.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 03-03-2017  11:12 uMoet de leverancier dat niet garanderen? Je koopt immers nieuwe flessen om levensmiddelen in te doen.

Er kan ook het een en ander mis gaan tijdens transport...

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 03-03-2017  20:45 uEr kan ook het een en ander mis gaan tijdens transport...
Ja blijft altijd uitkijken.

Oscar

Citaat van: Jacques op 02-03-2017  23:23 uIk heb het mij vaker afgevraagd, maar hoe weet je dat er geen glasscherven in zitten van flessen die tijdens het productieproces kapot zijn gegaan?

Dat weet je inderdaad niet....Maar dan nog ga ja als brouwerij geen 3000 flessen met de hand spoelen.... ^-^ Maar de brouwerijen met een redelijk professionele afvulmachine hebben daar ook een rinser bij  :)

Edolem



Volgens mij is dit voor ons toch wel een optie... op een kraantje voor vast monteren en snel even spuiten. Dan uitdruipen.
Voor een 200 liter batch moet dat toch kunnen?

RvanAken

Ik ben een beginner met bier maar heb in het verleden wel veel wijn gemaakt. Ik gebruikte altijd sulfiet om mijn flessen te ontsmetten maar heb hier op het forum meerdere malen gelezen dat dat voor bier niet voldoende is. Nu heb ik toevallig ook een stoomreiniger liggen met een redelijk smal spuitstuk. Kan ik die ook gebruiken om mijn flessen te ontsmetten?

Jacques

Citaat van: RvanAken op 18-09-2017  22:54 uIk ben een beginner met bier maar heb in het verleden wel veel wijn gemaakt. Ik gebruikte altijd sulfiet om mijn flessen te ontsmetten maar heb hier op het forum meerdere malen gelezen dat dat voor bier niet voldoende is. Nu heb ik toevallig ook een stoomreiniger liggen met een redelijk smal spuitstuk. Kan ik die ook gebruiken om mijn flessen te ontsmetten?

Stomen is niet reinigen. Eiwitachtige substanties kunnen vastkoeken. Het beste is eerst een goede reiniger te gebruiken en daarna een desinfectiemiddel.

Ronnie

Citaat van: Edolem op 04-03-2017  15:37 u
Volgens mij is dit voor ons toch wel een optie... op een kraantje voor vast monteren en snel even spuiten. Dan uitdruipen.
Voor een 200 liter batch moet dat toch kunnen?

Deze hieronder is toch ietwat degelijker, heeft krachtige straal die flink tot op  de omgekeerde flesbodem krachtig spuit, kost net geen € 23 bij BMS



verkrijgbaar bij BMS wijndepot, Kuurne.

Er zit standaard een adapter bij voor een kraan zoals afgebeeld en een adapter zoals deze van bij Van Der Kooy of bij Brouwland.

CeesM


E van Dijk

Citaat van: Ronnie op 19-09-2017  09:48 uDeze hieronder is toch ietwat degelijker, heeft krachtige straal die flink tot op  de omgekeerde flesbodem krachtig spuit, kost net geen € 23 bij BMS



verkrijgbaar bij BMS wijndepot, Kuurne.

Er zit standaard een adapter bij voor een kraan zoals afgebeeld en een adapter zoals deze van bij Van Der Kooy of bij Brouwland.

Ik heb die thuis op de keukenkraan (van Ikea) gemonteerd en die klapte van de schroefdraad af. Dat ging gepaard met een gigantische knal en dat ding schoot met flinke kracht tegen de muur. Als je dat ding op je oog krijgt, dan heb je echt een probleem. Nadien heb ik het ding dus ook niet meer gebruikt. Dus ik wil iedereen waarschuwen om dat ding niet klakkeloos op elke kraan te monteren en goed op te passen bij het gebruik ervan.

TeVeHa

Best gevaarlijk maar wat denk je, ligt dat incident nu aan de kraan of aan het ding?

CeesM

Citaat van: E van Dijk op 20-09-2017  14:39 uIk heb die thuis op de keukenkraan (van Ikea) gemonteerd en die klapte van de schroefdraad af. Dat ging gepaard met een gigantische knal en dat ding schoot met flinke kracht tegen de muur. Als je dat ding op je oog krijgt, dan heb je echt een probleem. Nadien heb ik het ding dus ook niet meer gebruikt. Dus ik wil iedereen waarschuwen om dat ding niet klakkeloos op elke kraan te monteren en goed op te passen bij het gebruik ervan.
De kraan niet voluit open zetten maar op de helft. Anders spuit er meer water in dan dat er uit kan lopen. Met mijn ene hand hou ik het flesje vast en de ander er achter voor tegendruk.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.