Bierflessen reinigen voor bottelen

Gestart door VEMP, 07-02-2010 13:32 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jeroen76

Citaat van: EvdBroek op 28-12-2015  12:29 uHet beste is om juist GEEN vervuilde flessen als basis te gebruiken, dat betekent als je het bier hebt uitgedronken je het flesje direct omspoelt en op de kop bewaart. Hierna hoef je het alleen te reinigen met starsan.
Als de plaatselijke kroeg de flesjes bewaart voor jullie zit er zeker nog een beschimmelde gistkoek in.... Dus begin je al verkeerd.

Ik doelde op het biersteen en zo wat men er uit wil krijgen, lijkt mij dat je dan gewoon over moet stappen op een schoner flesje. ;)

Wat betreft de flessen van de kroeg, daar heb je een punt maar... Ondanks dat ik het niet heb gevraagd spoelen ze de flesjes al goed om, er zit zelfs geen gistlaag of niks meer in. Dat is dan een geluk voor ons en wel iets om te bedenken ja.

@Henielma, ik weet het.  :groots: Ik geloof dat we sterieler werken als de gemiddelde chirurg op de OK maar dat zal er beetje bij beetje wel afslijten denk ik. Het temperatuur gecontroleerd vergisten heeft onze aandacht inderdaad. Heb inmiddels voor €8,50 INCLUSIEF verzenden uit China, de STC-1000 in huis en oriënteer op een passende (koel)kast. Voordeel is dat mijn buurman jarenlang in de koelbusiness heeft gewerkt en daar ons wel in kan ondersteunen. Maar goed ons eerste brouwsel staat nog te vergisten dus laten we in ieder geval het hoofd koel houden.  :hoera:

Gr. Jeroen

Henielma

Succes, komt vast goed met je eerste bier!

Jacques

Citaat van: EvdBroek op 28-12-2015  12:29 uHet beste is om juist GEEN vervuilde flessen als basis te gebruiken, dat betekent als je het bier hebt uitgedronken je het flesje direct omspoelt en op de kop bewaart. Hierna hoef je het alleen te reinigen met starsan.

Al heel wat keren heb ik op dit forum geschreven dat je met spoelen geen flessen reinigt. Zeker als je de flessen langer in gebruik hebt komt er een bruine aanslag in de flessen die je er niet uitspoelt.

Voor reiniging zul je toch aan de slag moeten met een goed reinigingsmiddel die hardnekkige verontreinigingen kan verwijderen zoals Chemipro Caustic. Wel goed naspoelen want chloorhoudende middelen kunnen vervelende smaakafwijkingen veroorzaken.

JAVAL

Ik tobde ook al jaren met het schoonmaken van vuile flesjes die ik leeg bij de supermarkt kocht als de voorraad weer eens tekort schoot. Maar ik had ook al die jaren een Karcher hogedrukreiniger... En nu reinig ik mijn gebruikte flesjes met een spuitlans die ik heb samengesteld met 5 verschillende onderdeeltjes, nog geen 40 euri. Er is namelijk een bajonetaansluiting op de Karcher pistoolgreep te koop waarop je verder kunt bouwen, bv. bij Altecparts.nl. Want de standaard spuitnozzles passen niet in de halsopening van 17 mm. Ik reinig nu met 120 bar in een platte straal van 25 graden de bodem en de zijwanden van de flesjes. En ik heb het vertrouwen dat alles wat je niet in je flesje wilt hebben er dan ook uit is... Zie de foto's.
Jaap
 








Cerberus

Jaap, Mooie projectielen met 120 bar!  :lol:

JAVAL

Ja, je moet de flesjes wel goed vast houden! Binnenkort komt er nog een opvangbakje onder. Een oud RVS pannetje oid, halverwege de spuitlans, die het water opvangt en door een slang af laat lopen. Krijg ik ook geen natte voeten meer!
Jaap

brouwmus

Ik ben benieuwd - krijg je echt met de hogedrukreiniger ook biersteen uit de fles?

Kapje maken lijkt me zeker raadzaam maar kun je voor het spoelen de flesjes niet gewoon rechtop in een krat laten staan? Dan kunnen ze toch ook niet weg?

JAVAL

Het verwijderen van biersteen moet nog blijken, maar als ik zie hoe de terrastegels en tuinmeubelen gereinigd worden dan heb ik er wel vertrouwen in. Maar wat is eigenlijk het effect van reeds aanwezige biersteen op de kwaliteit van je gebottelde bier? En hoe kun je vaststellen dat er biersteen in een flesje zit?

Je kunt de flesjes wel rechtop in de krat laten staan maar dan verzamelt het spoelwater zich snel op de bodem en dat belemmert dan weer dat de primaire waterstraal direct de bodem raakt. De hoeveelheid spoelwater die uit de nozzle komt is kleiner dan de hoeveelheid die langs de spuitlans uit het flesje kan lopen. Dus de bodem is altijd direct toegankelijk voor de waterstraal als je het flesje er ondersteboven op zet.
Jaap

Jacques

Citaat van: JAVAL op 28-12-2015  20:00 uMaar wat is eigenlijk het effect van reeds aanwezige biersteen op de kwaliteit van je gebottelde bier? En hoe kun je vaststellen dat er biersteen in een flesje zit?

Vaststellen dat er biersteen in je flesje zit is eenvoudig. Houd het lege flesje tegen het licht. Zie je een aanslag? Dan zit er biersteen in het flesje.

Het probleem van biersteen is dat het een zeer ruwe structuur heeft. Hierdoor kan biersteen gushing veroorzaken.
Daarnaast belemmert de structuur een goede werking van reinigingsmiddelen. Als een voorwerp niet goed is gereinigd kan het minder effectief gedesinfecteerd worden. Het is dus ook een infectierisico.
Gelukkig komt infecties door het niet goed verwijderen van biersteen niet zo vaak voor. Gushing is een groter probleem.

Amateurke

OK, pek en veren zullen nu mijn deel worden:
als flessen optisch zuiver zijn, zeer goed omgespoeld worden (3x) na gebruik en volledig droog zijn
kunnen ze in propere kartonnen dozen bewaard worden.
Bij het bottelen gewoon gebruiken, zonder omspoelen.
Misschien niet orthodox, maar in jàààren nog geen enkele infectie gehad.
Natuurlijk gaan flessen er bij de minste twijfel tussenuit: richting drankenhandel, glasbak of grondig reinigen (zoals elders beschreven)

Jacques

Citaat van: Amateurke op 29-12-2015  00:43 uOK, pek en veren zullen nu mijn deel worden:
als flessen optisch zuiver zijn, zeer goed omgespoeld worden (3x) na gebruik en volledig droog zijn
kunnen ze in propere kartonnen dozen bewaard worden.
Bij het bottelen gewoon gebruiken, zonder omspoelen.
Misschien niet orthodox, maar in jàààren nog geen enkele infectie gehad.
Natuurlijk gaan flessen er bij de minste twijfel tussenuit: richting drankenhandel, glasbak of grondig reinigen (zoals elders beschreven)

Er zijn meer hobbybrouwers die dit zo doen. Maar er zijn ook hobbybrouwers die nadat het jaren goed gegaan is toch geïnfecteerd bier te pakken hadden. Het is jouw keuze. Maar ik ga altijd op safe.

JAVAL

Voor mij was biersteen een ontbrekend hoofdstuk in mijn brouwkennis, maar ik leer nog dagelijks bij. En ik had het zelf ook kunnen opzoeken, dus toch maar even gedaan. Hier enkele citaten uit biervat.blogspot.nl:

"Biersteen ontstaat  door het gebruik van grondstoffen zoals  granen en water, die worden gebruikt in het brouwproces en die calcium bevatten. Oxaalzuur en zouten die in hop zitten veranderen tijdens het proces van gerst tot mout. De combinatie van deze ingredienten en het feit dat bier wordt afgeleverd bij koude temperaturen kan resulteren dat Calciumoxalaat ontstaat, beter bekend als biersteen. Biersteen zal zich geleidelijk aan opbouwen en uiteindelijk afbladderen aan de binnenkant van de bierleiding als het systeem niet goed is onderhouden. Grote hoeveelheden biersteen hebben ook een negatief effect op de smaak. Deze vlokken zijn vaak grijs of bruin van kleur."

"Biersteen als een bezinksel van calciumoxalaat, kan zich ophopen aan de binnenkant van vaten waar bier gist. In deze afzetting kunnen zich (anaerobe) bacteriën nestelen en deze zijn dan ook moeilijk te verwijderen zolang het (poreuze) biersteen ze beschermt. Het gevaar van besmetting is dan ook vrij groot. Ook in bierleidingen, vaten en flessen, waarin bier bewaart wordt, kan biersteen ontstaan. Biersteen is lastig te verwijderen. Het is ook niet met zuur maar met een base te verwijderen (zoals natronloog of EDTA). Er zijn ook brouwerijen, die de biersteen van de vaten afkrabben."

"Je kunt de aanwezigheid van biersteen (calciumoxalaat) makkelijk vaststellen door te kijken of het glas in de hals van de fles (waar het geen contact heeft gehad met het bier) net zo helder is als de rest van het flesje. Om biersteen te verwijderen is het noodzakelijk dat je naast een alkalisch middel zoals natronloog of een hypochloride oplossing ook om de zoveel tijd een sterk zuur maakt. Dit kan bijvoorbeeld met zoutzuur. Ga altijd voorzichtig te werk met sterke zuren. Werk altijd in de buurt van stromend water en hou een zakje soda achter de hand om eventueel gemorst zuur snel te kunnen neutraliseren. Laat het zuur een tijdje in de flessen staan om het de kans te geven om in te werken (biersteen lost niet zo snel op) en spoel het goed na.".

Tot zover de citaten. Ik heb even mijn bedenkingen bij de zin "Oxaalzuur en zouten die in hop zitten veranderen tijdens het proces van gerst tot mout." Het proces van gerst tot mout, het mouten, daar komt toch helemaal geen hop bij kijken? En biersteen vormt zich kennelijk tijdens het vergistingsproces. Dat betekent dat alleen gistvaten en flessen waarin hergisting plaats vind, er door worden getroffen. Flessen waarin geen hergisting heeft plaatsgevonden hebben er dus geen last van. Conclusie van deze discussie wat mij betreft: ik ga met vertrouwen door met het reinigen van mijn flessen met de hogedrukspuit en ruil mijn gebruikte flesjes regelmatig om bij de supermarkt voor flesjes waarin pils heeft gezeten (waarin geen gisting heeft plaatsgevonden).

Enne, calciumoxalaat blijkt ook het hoofdbestanddeel te zijn van nierstenen... Moet je nou wel of niet voldoende drinken om nierstenen te voorkomen?     :biersmile:

Jacques

Citaat van: JAVAL op 29-12-2015  20:07 uTot zover de citaten. Ik heb even mijn bedenkingen bij de zin "Oxaalzuur en zouten die in hop zitten veranderen tijdens het proces van gerst tot mout." Het proces van gerst tot mout, het mouten, daar komt toch helemaal geen hop bij kijken? En biersteen vormt zich kennelijk tijdens het vergistingsproces. Dat betekent dat alleen gistvaten en flessen waarin hergisting plaats vind, er door worden getroffen. Flessen waarin geen hergisting heeft plaatsgevonden hebben er dus geen last van. Conclusie van deze discussie wat mij betreft: ik ga met vertrouwen door met het reinigen van mijn flessen met de hogedrukspuit en ruil mijn gebruikte flesjes regelmatig om bij de supermarkt voor flesjes waarin pils heeft gezeten (waarin geen gisting heeft plaatsgevonden).

Het ontstaan van biersteen is onafhankelijk van het wel of niet hergisten op de fles. Ook in vaten zonder hergisting en bierleidingen ontstaat op den duur biersteen.

JAVAL

Dus biersteen ontstaat tijdens het brouwen en vergisten, wordt opgenomen in het bier, en slaat neer in de vaten en flessen waarin het bier wordt bewaard?
Jaap 

Jacques

Citaat van: JAVAL op 29-12-2015  22:51 uDus biersteen ontstaat tijdens het brouwen en vergisten, wordt opgenomen in het bier, en slaat neer in de vaten en flessen waarin het bier wordt bewaard?
Jaap

Ja. Hoe langer het bier in een fles of vat staat des te meer biersteen er neerslaat. Het probleem van hele vliezen in bierflesjes krijg je als de flessen langer in gebruik hebt.

Edolem

Mensen over biersteen moeten we niet te moeilijk doen. Het hoort er gewoon bij, zeker bij bieren die langer op de fles hebben gestaan. Zoals mijn quadrupels die ruim een jaar op fles zitten.
Dan zie je heel duidelijk een lijntje waar het bier heeft gezeten. daaronder zit er een donkere gloed op het bierflesje.

Wat doe ik tijdens een botteldag (ik spoel de flesjes ook altijd goed na het opdrinken), .. ik controleer ze stuk voor stuk even op gistresten (zelden aanwezig) en biersteen (even in het licht). De bierflesjes met gistresten en biersteen (dat zijn er niet zo veel hoor) zet ik apart en gooi ik vol met een flink geconcentreerde oplossing van chemipro caustic. Die flesjes blijven gewoon een heel tijdje zo staan.

Dan ga ik met de schone verder en bottel daar gewoon mee. Eerst goed in de oxi, naspoelen en bottelen. let wel: dat zijn de volledige visueel schone flessen.

Na het bottelen spoel ik de flesjes nog eens 3 keer om die in de caustic hebben gestaan en ga ik nog eens goed met de borstel erdoorheen. Daarna zet ik ze op de kop in een volgende krat. Klaar voor een volgende keer.
Toch niet zo een probleem? ???

Henielma

Met een juist formaat borstel de flessen van binnen schoonmaken blijkt ook erg effectief. Biersteen borstel je er zo uit, hoe onwaarschijnlijk het ook klinkt.

Jacques

Citaat van: Henielma op 30-12-2015  09:32 uMet een juist formaat borstel de flessen van binnen schoonmaken blijkt ook erg effectief. Biersteen borstel je er zo uit, hoe onwaarschijnlijk het ook klinkt.

Wel oppassen dat je geen krassen maakt in het fles. Daarom kun je beter geen stalen borstel gebruiken.

mbroek

Citaat van: Jacques op 30-12-2015  13:46 uWel oppassen dat je geen krassen maakt in het fles. Daarom kun je beter geen stalen borstel gebruiken.

Gelukkig past mijn staalborstel niet in de flessen :)

Jacques

Citaat van: mbroek op 30-12-2015  14:15 uGelukkig past mijn staalborstel niet in de flessen :)

Met een roterende stalen flessenborstel heb ik in het verleden flinke krassen gehad. Die heb ik maar even gebruikt.

Henielma

Ik gebruik ook geen stalen borstel maar een mooie groene kunststof bostel zoals we die een aantal jaren geleden gratis gekregen hebben van Brouwmarkt tijdens een of andere hobbybrouw happening. En wanneer de bodem erg vuil is het Oral-B tandenborstel ideetje van Hoppie (Hopmans).


hansHalberstadt

Citaat van: Henielma op 30-12-2015  09:32 uMet een juist formaat borstel de flessen van binnen schoonmaken blijkt ook erg effectief. Biersteen borstel je er zo uit, hoe onwaarschijnlijk het ook klinkt.
Dan zal het met de hogedrukreiniger van JAVAL ook wel lukken. overigens sinds ik calcium chloride als brouwzout gebruik heb ik een stuk minder last van biersteen. Waarschijnlijk slaat de calciumoxalaat dan al tijdens het maischen neer en in de flesjes is de concentratie dan onder de grens waarbij het neerslaat. Ik reinig de flesjes nu hooguit 1 x per 5 brouwsels met natronloog 1% 80 ºC en alles is dan weer brandschoon.   

Ronald82

Vanavond was ik bezig met het schoonmaken van mijn bier flesjes. Ik moest 4 kratten schoonmaken. Dit doe ik met warm/heet water met oxi plus en een borstel ( mijn flesjes spoel ik na het drinken altijd gelijk om met heet water en zet ze op de kop, dus echt vies zijn ze niet) Nu vroeg ik mij af hoevaak kan ik hetzelfde water gebruiken?  Moet dit water heet blijven of kan ik gewoon hetzelfde water blijven gebruiken. Werkt oxi nog steeds goed bij kouder water?

Morgen ga ik bottelen is het dan nog nodig om de flesjes nogmaals te desifecteren met saniclean?


hansHalberstadt

Als je flesjes niet vies zijn, waarom ga je ze dan reinigen? in plaats daarvan zou ik ze alleen maar desinfecteren. (Op zijn kop in een krat zetten en die krat in een plastic bak met deksel, Xenos, action etc en die uitstomen via slang op de snelkookpan in mijn geval)

Ronald82

Bedankt voor je antwoord,

Ik reinig ze omdat ze al een tijdje in de garage stonden. Het zekere voor het onzekere :-)
De volgende keer als ik geen zichtbare verontreinigingen zie kan ik dus volstaan met alleen desifecteren.
En eens in de zoveel tijd echt reinigen.

Alleen vraag ik mij nog af of ik het oxi water steeds kan blijven gebruiken voor alle flesjes of wordt de werking minder in koud water?


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.