Bierflessen reinigen voor bottelen

Gestart door VEMP, 07-02-2010 13:32 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

hansHalberstadt

Citaat van: Oscar op 26-10-2010  20:04 uHoud het toch simpel. Te vieze en beschadigde flesjes gaan bij mij terug naar de supermarkt/slijter.
Laat je dan ook de originele etiketten er opzitten?
HansH

Hopmans

Citaat van: hansHalberstadt op 26-10-2010  20:31 uLaat je dan ook de originele etiketten er opzitten?
HansH

Hans, Oscar zegt Te vieze flesjes, dus met biersteen.
Ikzelf heb nog nooit biersteen in flesjes gehad.
Hoe vaak moet je ze dan wel niet hergebruikt hebben?
 :weetniet:

Jacques

Of je last krijgt van biersteen heeft denk ik ook te maken met de samenstelling van het brouwwater. Ik heb er ieder geval veel last van gehad. Sinds kort heb ik water uit een andere bron. Ik hoop dat het nu minder wordt.

Biersteen komt vooral voor in de flessen waarin een tijd lang bier bewaard is. Soms zie je precies tot hoe hoog de fles gevuld is geweest de volgende dag als de binnenkant van de fles droog is. Het is heel lastig fotograferen omdat je op rondglas bijna niet kunt scherpstellen met de huidige automatische camera's. Als dat niet zo was had ik jullie kunnen laten zien wat ik bedoel.

Henielma

Mijn ervaring is dat een borstel en water goed helpt tegen die aanslag aan de binnenzijde van de hals van een flesje.
Hierna zijn ze bij mij weer glashelder.

Jacques

Citaat van: Henielma op 26-10-2010  23:48 uMijn ervaring is dat een borstel en water goed helpt tegen die aanslag aan de binnenzijde van de hals van een flesje.
Hierna zijn ze bij mij weer glashelder.

Bij mij zit de aanslag in heel de fles en deze laat zich niet makkelijk weg borstelen.

hansHalberstadt

Citaat van: Hopmans op 26-10-2010  20:50 uHans, Oscar zegt Te vieze flesjes, dus met biersteen.
Ikzelf heb nog nooit biersteen in flesjes gehad.
Hoe vaak moet je ze dan wel niet hergebruikt hebben?
 :weetniet:
Ik bedoel eigenlijk: wat is nu meer werk, flesjes met biersteen met sterk zuur reinigen of die flesjes terugbrengen naar de winkel en er flesjes met etiket voor terugkrijgen waarna je het etiket moet verwijderen. Flesjes met zuur reinigen lijkt mij simpeler.
HansH

MO

Ik heb ook vaak wat Jacques heeft: bij sommige flesjes een heel dunje laagje van wellicht bierstijn op plekken waar bier in de fles zat. Dus alleen aan de bovenkant niet. Hard water, veel zouten, dat zal het wel zijn.

EBC

Als je aan de osmose gaat, dan heb je dat flesje melk- of fosforzuur niet meer nodig. Dat lost veel steensoorten op hoor.

Terry

Oude discussie, dus ff nieuw leven in geblazen  ;D

Ik spoel mijn al schone flessen een paar dagen voor het bottelen altijd uit met Pro OXI. (Vul de flessen helemaal met mengsel van OXI en water, en laat dit ongeveer 20 minuten weken. Hierna spoel ik de flessen uit  met koud water) Nu zit ik dus met het probleem dat mijn hergisting langer duurt dan verwacht (http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,25935.0.html) en de met OXI schoongemaakte flessen nu alweer 10 dagen aan mijn flessenboom hangen.

Hoe lang kan ik ze nu nog veilig gebruiken? Of moet ik ze straks opnieuw gaan spoelen met OXI??

hans_nwk

Ik ben nu bezig mijn eerste flessen schoon te maken. eerst in de speciekuip de etiketten eraf weken en daarna schoonmaken.
Ze zijn allemaal gespoeld toen ze leeggedronken waren.

Ik zie hier niemend die PBW gebruikt. Zelf dacht ik ze vandaag te spoelen met PBW en op de botteldag even spoelen met Star San, naspoelen met gekookt water en dan afvullen.

Is dat een goede procedure? Ik zie niemand die met PBW spoelt vandaar mijn vraag.
Groet,
Hans

Terry

Ik ken het persoonlijk ook niet, ben zeer tevreden met mijn procedure/OXI: als de fles leeg is, 2x uitspoelen en schudden met koud water. Aan het eind van de avond spoel en schud ik de fles(jes) nogmaals maar nu met warm water en laat ze met nieuw warm/heet water een avondje weken.
 
Daarna laat ik ze uitlekken op de flessenboom.

Ik heb trouwens het voordeel dat er op een Coronafles geen etiket zit dus afweken hoeft niet.


Een paar dagen voor gebruik dus de procedure zoals ik al eerder had beschreven.


Voor jouw PBW vraag heb ik nog een linkje gevonden naar een discussie hier op het forum:

http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,18413.0.html

hans_nwk

Citaat van: Terry op 25-05-2014  12:39 uVoor jouw PBW vraag heb ik nog een linkje gevonden naar een discussie hier op het forum:

http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,18413.0.html
Op basis daarvan heb ik voor mijn reinigingen van gistvat etc voor pbw gekozen en oxi daardoor niet in huis.

Met het doorkijken van je link zag ik dat daar niet wewrd gesproekn over flessen maar over verwijderen van organische resten, dus dan zal het voor flessen wel goed gaan.

Voor het bottelen ontsmetten jullie dan ook de kroonkurken? Of worden die schoon genog aangeleverd?
Groet,
Hans

Jeukstaardt

Citaat van: hans_nwk op 25-05-2014  13:07 uVoor het bottelen ontsmetten jullie dan ook de kroonkurken? Of worden die schoon genog aangeleverd?
Groet,
Hans

Nee nooit. Nooit problemen door gehad ook.
Desinfecteren doe ik overigens met stoom.

Jacques

Citaat van: hans_nwk op 25-05-2014  11:17 uIk zie hier niemend die PBW gebruikt. Zelf dacht ik ze vandaag te spoelen met PBW en op de botteldag even spoelen met Star San, naspoelen met gekookt water en dan afvullen.

Is dat een goede procedure? Ik zie niemand die met PBW spoelt vandaar mijn vraag.

De laatste tijd heb ik PBW gebruikt voor het schoonmaken en desinfecteren van de flessen. Maar hier stop ik mee omdat ik niet tevreden ben over PBW. De bruine aanslag in de flessen wordt onvoldoende aangepakt en het spul laat een witte waas achter bij mij. Hoewel een stuk minder milieuvriendelijk ga ik verder met het gebruik van Chemipro Caustic. Dit product verwijdert wel de hardnekkige aanslag in flessen. Soms is ook een zuurbehandeling nodig om de aanslag te verwijderen maar in de meeste gevallen volstaat Chemipro Caustic. Overigens vind ik PBW ook behoorlijk prijzig.

Na behandeling spoel ik de flessen 2 keer uit en zet ze op hun kop in de krat totdat ze gebruikt worden en dat kan best wel eens een mand of langer later zijn.

hans_nwk

Citaat van: Jacques op 25-05-2014  22:51 uDe laatste tijd heb ik PBW gebruikt voor het schoonmaken en desinfecteren van de flessen. Maar hier stop ik mee omdat ik niet tevreden ben over PBW. De bruine aanslag in de flessen wordt onvoldoende aangepakt en het spul laat een witte waas achter bij mij. Hoewel een stuk minder milieuvriendelijk ga ik verder met het gebruik van Chemipro Caustic. Dit product verwijdert wel de hardnekkige aanslag in flessen. Soms is ook een zuurbehandeling nodig om de aanslag te verwijderen maar in de meeste gevallen volstaat Chemipro Caustic. Overigens vind ik PBW ook behoorlijk prijzig.

Na behandeling spoel ik de flessen 2 keer uit en zet ze op hun kop in de krat totdat ze gebruikt worden en dat kan best wel eens een mand of langer later zijn.
Als ik het goed gebruik beperken de meesten zich tot reinigen van de flessen en worden ze niet gedesinfecteerd?

Ook ik vind PBW vrij duur en daarom heb ik gistermiddag alle flessen gevuld met een warme soda oplossing en zo nog een paar uur in de zon laten staan en daarna uitgespoeld. Ik kwam er achter dat:
- uitspoelen van de flesjes deden we altijd al (tegen fruitvliegjes), sinds ik ze spaar om te gebruiken iets fanatieker. Het verschil zie je tussen de nieuwe en de oudere flesjes.
- Ik flesjes niet een paar maanden moet verzamelen, dit was wat teveel werk al die flesjes in een keer schoon maken.
- ik zal een flessenboom en een spoelding voor op de kraan moeten kopen om het wat effectiever te doen, nu teveel bezig geweest met op en neer lopen krat pakken, schoon water pakken etc.

Donderdag dus nog even met Star San, uitspoelen en dan bottelen.
De Star San kan achterwege blijven als ik de verhalen hier lees en had eventueel gisteren al kunnen gebeuren.

ik ben ook wel van plan de kroonkurken ook even in de Star San te gooien of is dat echt overdreven?

Groet,
Hans

Jacques

Citaat van: hans_nwk op 26-05-2014  08:06 uAls ik het goed gebruik beperken de meesten zich tot reinigen van de flessen en worden ze niet gedesinfecteerd?

Er zijn middelen die reinigen en desinfecteren in één. Dat is onder andere het geval met PBW, Chemipro Oxi en Chemipro Caustic (sterke reiniger).

Door de flessen op hun kop weg te zetten na een reinigings-/desinfecteeractie kan er niets meer in de fles vallen. De praktijk heeft uitgewezen dat dit voldoende is. Maar als je nog een extra handeling wilt uitvoeren door de flessen vlak voor het bottelen nog een keer te behandelen met een Star San oplossing houd ik je niet tegen.  :)

hans_nwk

Citaat van: Jacques op 26-05-2014  21:27 uEr zijn middelen die reinigen en desinfecteren in één. Dat is onder andere het geval met PBW, Chemipro Oxi en Chemipro Caustic (sterke reiniger).
Oke, weer wat geleerd! Ik dacht dat PBW alleen een reiniger was.

Oscar

Citaat van: hans_nwk op 26-05-2014  08:06 uik ben ook wel van plan de kroonkurken ook even in de Star San te gooien of is dat echt overdreven?

Ja dit is wat overdreven... :)

hans_nwk

Citaat van: Oscar op 27-05-2014  06:39 uJa dit is wat overdreven... :)
Oké, duidelijk.
Als je links en rechts wat projecten in de voedingsmiddelenindustrie projecten hebt gedaan wordt je wat paranoide.
Bier is een wat robuuster product dan de meeste andere voedingsmiddelen, dat scheelt natuurlijk wel.
Hans

Teuntje1992

Ik heb het forum eens afgespeurd en vindt heel veel over spoelen en hoe etc. Dit is me duidelijk.

Ik spoel zelf warm dan op de kop bewaren en voor bottelen nogmaals met oxi.

Wat mijn vraag nu is:
Ik heb binnenkort een feestje, en dat kan wel eens laat worden ( Dus dan ga ik niet meer spoelen). Binnen welke periode kan ik de flessen nog warm uitspoelen en dan op de kop bewaren zonder infecties?
Moet dit dezelfde avond of kan dit bijvoorbeeld ook 2 dagen later?
Heeft het nog nut als ik de flessen wel op de kop verzamel en ze hierna dan spel op de tijd?

Wat ik me wel trouwens afvraag ( ik gebruik nu een flesenboom) maar als ik de flessen in kratten bewaar, heb ik dan toch kans op infecties omdat de flessen op de kop toch de krat raken met de opening?

Groet,

Ivo

Dirtbag

Bij mij komt het geregeld voor dat ik een flesje pas de volgende dag spoel. Ik heb echter wel nog een extra stap.

Ik spoel hem schoon.
Dan als ik twee krat leeg heb gaan deze in chemipro caustic.
Vervolgens op de kop in het krat.
Voor bottelen nogmaals desinfecteren.

db

Henkw

Ik spoel elk flesje om als het uit geschonken is en zet het op z'n kop in de gootsteen om uit te lekken, daarna op z'n kop in een krat. Als ik een krat met lege flesjes heb spoel ik ze om met Oxi, laat ze uitlekken op een flessen boom en dek elk fles af met aluminium folie en zet ze weer in de krat. Als ik ga bottelen hoef ik alleen de folie er af te halen. Tot op heden heb ik 20 brouwsels van 12 - 15 liter zo gedaan en nooit problemen gehad.

Jeroen76

Het ziet er naar uit dat ons eerste brouwsel toch de fles gaat halen en dus ben ik op zoek gegaan naar de juiste wijze om de flessen te reinigen en kwam zodoende bij dit topic terecht.

Wat mij als eerste zeer verbaasd is dat men schijnbaar alle moeite neemt om zwaar vervuilde flessen op welke wijze dan ook schoon te krijgen. Tijdens het brouwproces zijn we dus uiterst schoon aan het werk, maar als het bier in de fles gaat worden er risico's genomen?

Wij hebben gekozen voor de 'longneck' flesjes, de bekende flesjes van onder andere de brouwerijen de Molen, het IJ, Jopen, van Moll, de natte Gijt, de Kat, etc. etc. Groot voordeel is dat je zeker weet dat de flesjes nog maar 1 keer zijn gebruikt, want er zit geen statiegeld op. Ik spoel ze makkelijk schoon (gistlaag is er zo uit) en daarna vul ik ze even af met gekookt water uit de waterkoker, wat er dan een paar minuutjes in blijft staan. Hierna afspoelen en ik zet ze met een paar stuks op de kop in een lege frietsausemmer die ik ook gebruikt heb voor de Caustic Soda en citroenzuur. Zo staan ze een beetje scheef zodat het water er zeker uit loopt en niet aan de bodem blijft hangen. Na een paar uur, of langer zet ik ze rechtop in een krat, dus opening naar boven... Dit omdat er op de bodem condens is ontstaan en dat lijkt mij niet handig. Over de lege flesjes leg ik een schone theedoek.

Als ik de hoeveelheid flesjes bij elkaar heb die we nodig hebben voor de botteldag wil ik in een speciekuip een oplossing maken met PBW en ze daar even in laten liggen, (moet ik hierna nog een zuurbehandeling met citroenzuur uitvoeren?) Goed uitspoelen en vlak voor het bottelen heb ik nog de StarSan klaar staan om ze te desinfecteren. Wellicht allemaal overdreven maar we gaan ons eerste brouwsel niet laten mislukken op een vies flesje.  :blabla:

Overigens hebben we de flesjes zo bij elkaar want de plaatselijke kroeg die ruim 250 speciaalbieren op het menu heeft staan bewaart ze voor ons.



Gr. Jeroen

Henielma

Citaat van: Jeroen76 op 28-12-2015  10:56 uWellicht allemaal overdreven maar we gaan ons eerste brouwsel niet laten mislukken op een vies flesje.  :blabla:

Inderdaad overdreven maar je eerste brouwsel zal hoogstwaarschijnlijk niet mislukken door vieze flesjes. Ben benieuwd of je bij je 100e brouwsel nog op die manier je flesjes reinigt.  :weetniet:

Verdeel je aandacht over allerlei gebieden van het brouwen. Geef met name temperatuurcontrole tijdens de vergisting voldoende aandacht.

EvdBroek

Citaat van: Jeroen76 op 28-12-2015  10:56 uWat mij als eerste zeer verbaasd is dat men schijnbaar alle moeite neemt om zwaar vervuilde flessen op welke wijze dan ook schoon te krijgen .... Overigens hebben we de flesjes zo bij elkaar want de plaatselijke kroeg die ruim 250 speciaalbieren op het menu heeft staan bewaart ze voor ons.

Het beste is om juist GEEN vervuilde flessen als basis te gebruiken, dat betekent als je het bier hebt uitgedronken je het flesje direct omspoelt en op de kop bewaart. Hierna hoef je het alleen te reinigen met starsan.
Als de plaatselijke kroeg de flesjes bewaart voor jullie zit er zeker nog een beschimmelde gistkoek in... Dus begin je al verkeerd.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.