Bierflessen reinigen voor bottelen

Gestart door VEMP, 07-02-2010 13:32 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

biersmurf

Kan niet achterblijven in dit onderwerp flessen schoonmaken, ik werk als volgt.
Flessen na het uitdrinken omspoelen en op de kop in de krat.
24 uur voordat ik moet bottelen, kratten klaarzetten en flesjes omdraaien, via een pomp uit een tank met chemipro oxi, alle flesjes vullen tot aan de bovenkant.
Hierna met dezelfde pomp en het overgebleven aantal liters chemipro oplossing met een douchekop krat met daarin de gevulde flesjes afspoelen.
Laten staan tot de botteldag > flesjes leeggooien hierna handeling vanaf vullen met chemipro en pomp herhalen met  een oplossing van chloortabletten.
10 minuten laten staan > flessen leeggooien en spoelen met schoon water.
Flessenegel desinfecteren met een plantenspuit met alcohol 97% hierna de flesjes uit laten lekken en gaan bottelen.
Ieder zal het wel overdreven vinden, maar echt nooit geen infecties gehad, wel een beetje veel werk wat ik er graag voor over heb

piele

Ik gebruik een metselkuip die ik vul met een 2% loogoplossing van een graad of 60. Nachtje laten staan, vervolgens goed naspoelen. De flessen met veel biersteen krijgen vervolgens een badje van zoutzuur. Flessen droog wegzetten. Op botteldag alleen nog even spoelen in de chemipro oxi, maar wil in de toekomst overstappen op oxonia oid, alleen geen idee waar ik dat in kleine hoeveelheid kan bekomen.

Gr. Peter

halikidee

Zal dan mijn flessenreinigingsmethode opsommen.
Leeg gedronken fles omspoelen en ondersteboven laten uilekken.

1x per half jaar ga een voorraadje ontsmetten met 2,5% NaOH oplossing (500 g gootsteenontstopper van de Kruidvat in 20 liter heet water) + kneepje Glorix erbij (of andere merk bleekmiddel).
10 min laten staan en vervolgens goed uitspoelen met flessenblast + heet water.
Vervolgens uit laten lekken op flessenrek.

Nadat ze droog zijn, gaan ze ondersteboven in een bewaarbox (passen 28 flesjes in, te koop bij de Hornbach)
Daags voor bottelen gaan ze voor 45 min bij 150 °C in de oven voor sterilisatie.
Nachtje laten afkoelen en dan kan ik ze s'morgens vullen.

Tot nu toe nog geen problemen gehad met infecties.

Groetjes,

  René

Jacques

Citaat van: Adrie op 25-05-2010  10:16 uIk moet mijn nederige excuses aanbieden aan iedereen die ik op het verkeerde been heb gezet toen ik beweerde dat direct na gebruik goed uitspoelen met heet water en laten uitlekken genoeg is voor flessen.  :-[

Geen commentaar...  ;)

Herman

Wat kost zo'n metertje bakzeil momenteel? ;)

Joran

Ik zit eens te bladeren op de site van Brouwmarkt in Almere. En zie ik dit. Kortom i.p.v. flesjes schoonmaken zou je ook deze flessen kunnen kopen. Kost dus € 352,45 voor 1855 flessen. Dan zou je ze 1x kunnen gebruiken en dan inleveren bij de supermarkt. Kost je dan 166,95 (uitgaande van 10 eurocent statiegeld per fles). Scheelt dus heel wat schoonmaakwerk en middelen eventueel alleen even desinfecteren met chemipro oxi :nut:


orangeloo

Ik ben een zeer beginnend brouwer, ik hoop zaterdag mijn eerste poging te wagen.
Nu zit ik te lezen wat de beste mogelijkheid is om flessen te reinigen.
Ik heb nog redelijk wat vuile flessen staan.
Leeggedronken en zonder na te spoelen weg gezet.
Deze staan nu te weken in water met soda.
En ik heb chemipro oxi gekocht.
Is het misschien een idee om de flessen uit te koken om er zeker van te zijn dat ze brandschoon zijn?
Of heeft iemand dit al  eens geprobeerd ? Wat was dan het resultaat ? :weetniet:
Groetjes,

Orangeloo

Oscar

Citaat van: orangeloo op 25-10-2010  20:30 uIs het misschien een idee om de flessen uit te koken om er zeker van te zijn dat ze brandschoon zijn?
Of heeft iemand dit al  eens geprobeerd ? Wat was dan het resultaat ? :weetniet:

Je kunt het zo ingewikkeld maken als je zelf wil, maar houd het simpel. Schoon = schoon (Dus visueel schoon). Sun vaatwastabletten doen ook wonderen. Als ze eenmaal schoon zijn op de kop in het krat bewaren !! Daarna voor het afvullen desinfecteren (en dat kan op vele manieren.... ;))

MO

Inderdaad, gewoon je ogen gebruiken, dan kom je een heel eind. Als een flesje Piet-Piratend er schoon uitziet, dan ben je klaar. Dat is het grootste voordeel van glas: reinheid is visueel waar te nemen.

Jacques

Citaat van: MO op 25-10-2010  20:42 uInderdaad, gewoon je ogen gebruiken, dan kom je een heel eind. Als een flesje Piet-Piratend er schoon uitziet, dan ben je klaar. Dat is het grootste voordeel van glas: reinheid is visueel waar te nemen.

Kijk dan wel in twee richtingen. Door de hals van de fles naar de bodem en ook de zijkanten van de fles. Zeker als een fles langer in gebruik is komt er een laagje aan de binnenkant van de fles. Dat laagje bestaat uit biersteen en eiwitafzetting. Om deze te verwijderen volstaat Chemipro Oxi niet. Je moet dan werken met een zuurreiniger en met Chemipro Caustic (zeker niet gelijktijdig gebruiken het beste kun je tussentijds spoelen met water).

Voorlopig heb je dat probleem niet. Veel eerder zul je last kunnen krijgen met schimmels in de flesjes. Met een kwastje/penceeltje met harde haren kun je die losmaken na de flesjes eerst een tijdje te hebben geweekt met een matige Chemipro Caustic oplossing.

SeekingBeer

Citaat van: orangeloo op 25-10-2010  20:30 uIk heb nog redelijk wat vuile flessen staan.
Leeggedronken en zonder na te spoelen weg gezet.
Deze staan nu te weken in water met soda.

Orangeloo

Ok, weken met soda is perfect maar gebuik wel warm water en vaak is 24 uur weken helemaal geen probleem.
(Kan ook veel korter hoor, bijv bij hoge temperatuur in een grote pan.)

Daarna droog bewaren en voor het bottelen hooguit een behandeling met dat makkelijke oxi spul.

Jacques

Citaat van: SeekingBeer op 25-10-2010  23:53 uDaarna droog bewaren en voor het bottelen hooguit een behandeling met dat makkelijke oxi spul.

Droog bewaren en oxi spul helpen niet tegen biersteen. Na verloop van tijd krijg je daar last van.

In plaats van Chemipro Oxi kun je ook Star San gebruiken. Dit spul is echter niet verkrijgbaar bij de leveranciers van zelfbrouwartikelen in Nederland en België. Het fijne van Star San is dat het biersteen wel verwijderd, dat het niet nagespoeld hoeft te worden en dat het geen witte waas achterlaat zoals Chemipro Oxi dat wel eens doet.

Sjakie

Kun je tegen biersteen ook azijn gebruiken?
En zo ja, moet dat dan puur?

EBC

Citaat van: Jacques op 26-10-2010  00:09 uIn plaats van Chemipro Oxi kun je ook Star San gebruiken. Dit spul is echter niet verkrijgbaar bij de leveranciers van zelfbrouwartikelen in Nederland en België. Het fijne van Star San is dat het biersteen wel verwijderd, dat het niet nagespoeld hoeft te worden en dat het geen witte waas achterlaat zoals Chemipro Oxi dat wel eens doet.

StarSan laat wel een glibberig laagje na. Ik spoel het na, altijd.

Hopmans

Citaat van: EBC op 26-10-2010  08:30 uStarSan laat wel een glibberig laagje na. Ik spoel het na, altijd.

Als het gemaakt is van fosforzuur en een beetje zeep, dan kan dat wel kloppen.
Is waterstofperoxide geen goed alternatief?


MO

Zowel waterstofperoxide als azijnzuur zijn niet sterk genoeg reinigend om biersteen te verwijderen. Mijn biersteen flesjes gaan terug naar de supermarkt of in de glasbak.

Adrie

Citaat van: MO op 26-10-2010  09:17 uZowel waterstofperoxide als azijnzuur zijn niet sterk genoeg reinigend om biersteen te verwijderen. Mijn biersteen flesjes gaan terug naar de supermarkt of in de glasbak.

In een badje van hete loog met een scheutje chloorbleek verdwijnt alles als sneeuw voor de zon.

Hopmans

Citaat van: MO op 26-10-2010  09:17 uZowel waterstofperoxide als azijnzuur zijn niet sterk genoeg reinigend om biersteen te verwijderen.
Mijn biersteen flesjes gaan terug naar de supermarkt of in de glasbak.
Je hebt gelijk. Biersteen is even wat anders als een flesje steriliseren.

CiteerIn een badje van hete loog met een scheutje chloorbleek verdwijnt alles als sneeuw voor de zon.
Dit is ongeveer hetzelfde als Oxipro-caustic toch?


Adrie

Citaat van: Hopmans op 26-10-2010  09:53 uDit is ongeveer hetzelfde als Oxipro-caustic toch?

Ja, maar dan goedkoper.

Jacques

Citaat van: Hopmans op 26-10-2010  08:42 uAls het gemaakt is van fosforzuur en een beetje zeep, dan kan dat wel kloppen.

Het is geen zeep dat in Star San zit, maar een stof die de oppervlaktespanning verminderd. Deze stof is in lage concentraties niet schadelijk voor je bier en je gezondheid.


Jacques

Citaat van: Adrie op 26-10-2010  09:33 uIn een badje van hete loog met een scheutje chloorbleek verdwijnt alles als sneeuw voor de zon.

Niet alles heb ik gemerkt. Er blijft wel eens een laagje achter. Dit komt vooral voor bij flessen die lange tijd in gebruik zijn en waar meerdere laagjes afzetting aanwezig zijn. De loog en chloorbleek breken de organische verbindingen af en niet het echte biersteen (calciumoxalaat).

Het mengsel dat je aanbeveelt volstaat echter wel in de meeste gevallen. Vaak is de anorganische afzetting ingesloten door organisch materiaal.

hansHalberstadt

Waar kun je biersteen dan wel mee oplossen? Sterk zuur?  Blijkbaar is dat het enige reinigingsprobleem wat we nog niet onder controle hebben.
HansH

Hopmans

Citaat van: Jacques op 26-10-2010  10:38 uHet is geen zeep dat in Star San zit, maar een stof die de oppervlaktespanning verminderd. Deze stof is in lage concentraties niet schadelijk voor je bier en je gezondheid.

Zeep ook niet, alleen je gaat flink aan de...




piele

Citaat van: hansHalberstadt op 26-10-2010  11:45 uWaar kun je biersteen dan wel mee oplossen? Sterk zuur?  Blijkbaar is dat het enige reinigingsprobleem wat we nog niet onder controle hebben.
HansH

Ja inderdaad, een sterk zuur. Bijvoorbeeld een zoutzuur-oplossing, werkt fantastisch is mijn ervaring.

:degroeten:

Oscar

Citaat van: hansHalberstadt op 26-10-2010  11:45 uWaar kun je biersteen dan wel mee oplossen? Sterk zuur?  Blijkbaar is dat het enige reinigingsprobleem wat we nog niet onder controle hebben.

En waarom zouden we...als je te veel moeite moet doen om je flesjes te reinigen....Dan lever je deze weer in en koop je een sixpackje nieuwe flesjes van een bier dat je lekker vindt.

Schoonmaken en reinigen is van niemand een hobby lees ik wel eens...maar ooooooh wat willen we er wel veel (te veel mijn inziens) moeite voor doen.  :)

Houd het toch simpel. Te vieze en beschadigde flesjes gaan bij mij terug naar de supermarkt/slijter. 


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.