Bierflessen reinigen voor bottelen

Gestart door VEMP, 07-02-2010 13:32 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

VEMP

Gisteren ben ik bij een hobbybrouwer hier in de buurt geweest. Daar heb ik gezien hoe hij flessen reinigde. Ik heb nu een flessenboom kado gekregen. Nu heb ik het volgende bedacht:

Flessen reinigen met water en soda. Dan goed uitspoelen. Daarna water en sulfiet in de fles. Tijdje laten staan. Uitspoelen en op de flessenboom. Voor het bottelen nog een Chempro Oxi spoelen.

Maar hoe doe ik het met grote flessen? Deze passen niet op de boom. Is het slim om deze weg te zetten met een laagje sulfiet en water erin?

Gerb

Sulfiet is een slechte desinfectans. Ik zou het persoonlijk niet gebruiken.

Je aanpak hangt af van hoe vuil de flessen zijn. Als je ze na het leegmaken direct hebt omgespoeld, kan je volstaan met even weken in de Chempro Oxi voor het bottelen. Als je hele vieze flessen hebt, kan je met heet water en soda ook heel goed de aangekoekte resten verwijderen. Het beste is natuurlijk om 'schone' flessen te gebruiken.

Flessen wegzetten met sulfiet of een ander middel is geen goed idee, droog bewaren is het beste. Daarmee voorkom je groei van allerlei organismen en voorkom je eventuele afzetting van het middel. Uit ervaring weet ik dat er in een sulfietoplossing nog allerlei beestjes kunnen gaan groeien.

Oscar

Citaat van: Gerb op 07-02-2010  13:50 udroog bewaren is het beste.

Juist..schoonmaken, op de kop in het krat en voor bottellen even omspoelen met een voor jou prettige desinfectant  ;)

Citaat van: Gerb op 07-02-2010  13:50 uSulfiet is een slechte desinfectans. Ik zou het persoonlijk niet gebruiken.

Dat is het enige wat ik op een brouwdag gebruik aan chemische rotzooi... ;D (En dunne loog voor mijn cct)

VEMP

Ok, droog wegzetten dus. Ga ik dat doen! Merci.

Jacques

Volstaan met alleen omspoelen werkt alleen als je de flessen niet a te lang in gebruik hebt. Zeker als je bier lang in een flesje gestaan heeft kun je last krijgen van biersteen. Dat spoel je niet weg met water.
Biersteen is vervelend omdat het kan zorgen voor gushing en omdat micro-organismen zich er in kunnen nestelen.

Als je last krijgt van biertsteen ontkom je niet aan om of de flessen in te leveren of de flessen te behandelen met zuur en daarna met een chloorhoudend middel.

Menno

Citaat van: VEMP op 07-02-2010  13:32 uMaar hoe doe ik het met grote flessen? Deze passen niet op de boom

Als je met de flessenboom dit bedoeld (artikel 021.080.7):


De 75cl Chouffe-flessen (en champagneflessen) kunnen in grote getalen eraan gehangen worden, hoor!  ;)

Jacques

Zo'n ding gebuik je toch vooral voor grote flessen, of niet soms?

Als het gaat om gewone bierflessen dan kun je de flessen toch simpelweg op zijn kop in het krat zetten.

Overigens kun je dan het beste kratten gebruiken waarbij de mond van de fles door de bodem van het krat kan zakken (of dit kan ligt aan het raster van de bodem van het krat af). Naast het voordeel dat de flessenmond niet vervuild kan worden heb je het voordeel dat je de kratten kunt stapelen.

Hopmans

Indien je gewone kratten hebt, kan je deze ook gewoon reinigen.
Ik doe ze altijd onder de douche met een ronde borstel erdoorheen met wat champoo.
Inderdaad speciaal met het oog op de flessenmond.

Menno

Citaat van: Jacques op 08-02-2010  07:07 uZo'n ding gebuik je toch vooral voor grote flessen, of niet soms?
Voor alle flessen. ;)

EBC

Citaat van: Menno op 08-02-2010  13:07 uVoor alle flessen. ;)

Ja, voor alle flessen.

Ik heb zo'n ding nog niet zo heel erg lang geleden gekocht. Wat een spijt dat ik het niet jaren eerder gedaan heb. Geweldig apparaat tijdens het schoonmaken en bottelen.

Maar ook gewoon door de week. Elk gedronken en gespoelde flesje gaat erop om te drogen.

VEMP

Gisteren heb ik hem in gebruik genomen en hij werkt prima, ook voor grote flessen. Ben er blij mee!

Hopmans

Citaat van: VEMP op 08-02-2010  16:26 uGisteren heb ik hem in gebruik genomen en hij werkt prima, ook voor grote flessen. Ben er blij mee!
Dat kan ik me voorstellen.
Dit zijn echt van die nuttige dingetjes.

Jacques

Citaat van: EBC op 08-02-2010  15:24 uJa, voor alle flessen.

Ik heb zo'n ding nog niet zo heel erg lang geleden gekocht. Wat een spijt dat ik het niet jaren eerder gedaan heb. Geweldig apparaat tijdens het schoonmaken en bottelen.

Maar ook gewoon door de week. Elk gedronken en gespoelde flesje gaat erop om te drogen.

Naar mijn idee is zo'n ding een sta in de weg. De kratten heb je toch staan want daar moeten de flessen ook weer in.  En kratten kun je stapelen, ook als er flesjes op zijn kop er in zitten. Alleen de onderste moet leeg zijn. Het statiegeld van die lege krat is toch wel wat minder dan wat je betaalt voor zo'n flessenboom.

Maar ieder zijn ding (en beschikbare ruimte in huis).

EBC

En de druppels van het natte flesje druppen op de flesjes in het krat eronder. Nee hoor, doe mij maar een flessenboom.  ;)

En bij mij staan die kratten in de kelder. Nee, niet eens waar. Lege schone flessen zitten in dozen. Want in 1 verhuisdoos stop ik 77 33 cl flessen. Dat is veel minder ruimte dan ruim 3 kratten. Kratten zijn ondingen.

Hihi, ieder zijn meug.

Jacques

Citaat van: EBC op 08-02-2010  21:48 uEn de druppels van het natte flesje druppen op de flesjes in het krat eronder. Nee hoor, doe mij maar een flessenboom.  ;)

Het wel schone druppels... En die druppels komen niet in een onderliggend flesje.

CiteerEn bij mij staan die kratten in de kelder. Nee, niet eens waar. Lege schone flessen zitten in dozen. Want in 1 verhuisdoos stop ik 77 33 cl flessen. Dat is veel minder ruimte dan ruim 3 kratten. Kratten zijn ondingen.

Maar die kratten heb je natuurlijk wel ergens staan. Je bent duidelijk groter behuisd dan ik.

Ieder zijn huis...

SeekingBeer

Flessen niet met sulfietwater wegzetten voor langere tijd.

De sulfiet verdampt langzaam, na een paar maanden is het meeste weg en vanaf dan ontstaat er een interessante biotoop in je flessen...

VEMP

Citaat van: SeekingBeer op 09-02-2010  13:08 uFlessen niet met sulfietwater wegzetten voor langere tijd.

De sulfiet verdampt langzaam, na een paar maanden is het meeste weg en vanaf dan ontstaat er een interessante biotoop in je flessen...

Dat wist ik niet. Dank je.

Nou, ik heb veel flesjes zonder kratten, dus los gekocht. Dan is de flessenboom een uitkomst!

jelle

Citaat van: SeekingBeer op 09-02-2010  13:08 uFlessen niet met sulfietwater wegzetten voor langere tijd.

De sulfiet verdampt langzaam, na een paar maanden is het meeste weg en vanaf dan ontstaat er een interessante biotoop in je flessen...
Klopt
Ik heb eens 15 gistingsflessen gekocht van iemand die een bodempje sulfiet onder in de fles had staan.
Na een tijdje was het erg interessant voor een microbioloog, veel schimmels ;)

Groet Jelle

Menno

Citaat van: Jacques op 08-02-2010  21:21 uNaar mijn idee is zo'n ding een sta in de weg. De kratten heb je toch staan want daar moeten de flessen ook weer in.  En kratten kun je stapelen, ook als er flesjes op zijn kop er in zitten.
Ik heb niet veel ruimte over, maar ik combineer het. Na gebruik het flesje ondersteboven in een krat en met het bottelen de hele rits m.b.v. ChemiPro Caustic reinigen en lekker laten uitlekken op het rek.  ;)

Adrie

Ik moet mijn nederige excuses aanbieden aan iedereen die ik op het verkeerde been heb gezet toen ik beweerde dat direct na gebruik goed uitspoelen met heet water en laten uitlekken genoeg is voor flessen.  :-[

Bij drie batches de laatste tijd heb ik namelijk op fles (sommige flessen) een infectie geconstateerd. Al deze bieren zijn op fust perfect, maar in een deel van de flessen ontwikkelt zich iets wat er niet in hoort. In mij Vienna zit een schimmeltje, in mijn ESB zit een Bret (de ESB smaakt nu als een schitterende Orval-kloon, mede dankzij de EK Golding koudhop, dus ik vind hem heerlijk) en sommige flessen van de Basmati pils zijn zuur. Mea culpa, mea culpa.

De laatste twee batches heb ik mijn flessen ontsmet in iodophor. Ik gooi ze een nachtje in een iodophor oplossing en spoel ze direct voor het bottelen uit. Deze twee batches zijn gelukkig OK.

Dus mensen: direct na gebruik de flessen goed uitspoelen met heet water en laten uitlekken, op zijn kop bewaren en direct voor gebruik ontsmetten.

Caspar

Dapper :groots: ... Maar er was nog een bret ESB'tje aanwezig afgelopen zaterdag (Q), ben benieuwd naar de flessen- reinigingstechnieken van deze brouwer :brouwen: ?

Hopmans

Ik spoel de flessen niet uit met onsmettingsmiddel op de brouwdag,
maar dat kan je inderdaad niet ongestraft blijven doen.
2-3 keer, en dan moeten ze weer grondig met een borstel.
Sowieso denk ik, ook al ontsmet je ze wel op de brouwdag.
Naast ontsmetten is schoonmaken/borstelen ook belangrijk om de zoveel tijd.

Tja, zo zie je maar weer...
Het loopt toch wel nauw.




Ronnie

Citaat van: Hopmans op 25-05-2010  10:56 uIk spoel de flessen niet uit met onsmettingsmiddel op de brouwdag...

Ik moet wel, nog es een oxonia dompel doen op de botteldag.
Ik bewaar ze omgekeerd in schoogemaakte bakken, alles keurig afgewassen en ontsmet.
Helaas komen in mijn garage steeds veel onze lieve heerbeestjes (dat is op zich een goed ecologisch teken) maar die kruipen steeds in mijn flessen, dorie!  :D

Hopmans

Tja, in een schuur/garage kan je het helemaal wel vergeten.
Ik bewaar de flesjes in een droog schoon kamertje in huis.
Dat is een vervallen slaapkamertje ivm een dakopbouw.


Joran

Na opdrinken spoel ik ze 2x om met water (goed schudden). Vervolgens week ik ze met soda en maak ze met een borstel schoon en laat ze op de kop uitlekken. Voor bottelen nog door een badje chemipro oxi halen en afspoelen met water. Werkt vooralsnog goed. Heb het chemipro oxi verhaal ook weleens achterwege gelaten. Ging ook goed.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.