Het ziet er naar uit dat ons eerste brouwsel toch de fles gaat halen en dus ben ik op zoek gegaan naar de juiste wijze om de flessen te reinigen en kwam zodoende bij dit topic terecht.
Wat mij als eerste zeer verbaasd is dat men schijnbaar alle moeite neemt om zwaar vervuilde flessen op welke wijze dan ook schoon te krijgen. Tijdens het brouwproces zijn we dus uiterst schoon aan het werk, maar als het bier in de fles gaat worden er risico's genomen?
Wij hebben gekozen voor de 'longneck' flesjes, de bekende flesjes van onder andere de brouwerijen de Molen, het IJ, Jopen, van Moll, de natte Gijt, de Kat, etc. etc. Groot voordeel is dat je zeker weet dat de flesjes nog maar 1 keer zijn gebruikt, want er zit geen statiegeld op. Ik spoel ze makkelijk schoon (gistlaag is er zo uit) en daarna vul ik ze even af met gekookt water uit de waterkoker, wat er dan een paar minuutjes in blijft staan. Hierna afspoelen en ik zet ze met een paar stuks op de kop in een lege frietsausemmer die ik ook gebruikt heb voor de Caustic Soda en citroenzuur. Zo staan ze een beetje scheef zodat het water er zeker uit loopt en niet aan de bodem blijft hangen. Na een paar uur, of langer zet ik ze rechtop in een krat, dus opening naar boven... Dit omdat er op de bodem condens is ontstaan en dat lijkt mij niet handig. Over de lege flesjes leg ik een schone theedoek.
Als ik de hoeveelheid flesjes bij elkaar heb die we nodig hebben voor de botteldag wil ik in een speciekuip een oplossing maken met PBW en ze daar even in laten liggen, (moet ik hierna nog een zuurbehandeling met citroenzuur uitvoeren?) Goed uitspoelen en vlak voor het bottelen heb ik nog de StarSan klaar staan om ze te desinfecteren. Wellicht allemaal overdreven maar we gaan ons eerste brouwsel niet laten mislukken op een vies flesje.

Overigens hebben we de flesjes zo bij elkaar want de plaatselijke kroeg die ruim 250 speciaalbieren op het menu heeft staan bewaart ze voor ons.

Gr. Jeroen