Ik spoel mijn flessen uit na het leegdrinken met 2 maal een beetje water, het eerste neemt niet alles mee.
Ik laat ze ondersteboven leegdruppelen op een laagje keukenpapier in een draagmandje.
Dan gaan de flessen terug in de krat naar de kelder met een plastiek dopje op de fles zodat er geen kelderdieren in kunnen gaan wonen. Die dopjes zijn afkomstig van lege waterflessen waar de schroefdraad is weggesneden.
Na het brouwen heb ik voldoende heet water, en daarmee begin ik direct met wassen en ontsmetten van de flessen.
Het eerste heetste water 20L uit de spiraalkoeler gaat in mijn ondertussen gereinigde lege brouwketel, daarin los ik 30ml bijtende soda, 100ml javel, en 1 soeplepel trisoda op. Dit is een grondige reiniger die alles van de flessen losweekt binnen en buitenkant, zelfs ingedroogde schimmels van nieuw verkregen flessen die niet gewassen werden en ook de etiketten.
Dan gaat er nog warm water in een grote plastiek emmer om de flessen een eerste spoeling te geven uit het bad met reiniger.
Vervolgens gaan de flessen in een verdunde oplossing n.l. OXONIA om de flessen te ontsmetten (iets wat voor nederlanders niet verkrijgbaar is) enkel verkrijgbaar bij het Vlaamse VAW in de gilde van Geel als je lid bent van de gilde.
De flessen staan in elk bad rechtop ondergedompeld.
In elke brouwerij die zichzelf respecteerd, wordt verdunde oxonia gebruikt om alles wat met wort of bier in aanraking komt te ontsmetten.
Na het ontmetten gaan de flessen op de droogtoren om te drogen, waarna de plastiek dopjes die ook door alle baden zijn geweest er terug op gezet worden tot het bier gebotteld wordt.