Bierflessen reinigen voor bottelen

Gestart door VEMP, 07-02-2010 13:32 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

VEMP

Gisteren ben ik bij een hobbybrouwer hier in de buurt geweest. Daar heb ik gezien hoe hij flessen reinigde. Ik heb nu een flessenboom kado gekregen. Nu heb ik het volgende bedacht:

Flessen reinigen met water en soda. Dan goed uitspoelen. Daarna water en sulfiet in de fles. Tijdje laten staan. Uitspoelen en op de flessenboom. Voor het bottelen nog een Chempro Oxi spoelen.

Maar hoe doe ik het met grote flessen? Deze passen niet op de boom. Is het slim om deze weg te zetten met een laagje sulfiet en water erin?

Gerb

Sulfiet is een slechte desinfectans. Ik zou het persoonlijk niet gebruiken.

Je aanpak hangt af van hoe vuil de flessen zijn. Als je ze na het leegmaken direct hebt omgespoeld, kan je volstaan met even weken in de Chempro Oxi voor het bottelen. Als je hele vieze flessen hebt, kan je met heet water en soda ook heel goed de aangekoekte resten verwijderen. Het beste is natuurlijk om 'schone' flessen te gebruiken.

Flessen wegzetten met sulfiet of een ander middel is geen goed idee, droog bewaren is het beste. Daarmee voorkom je groei van allerlei organismen en voorkom je eventuele afzetting van het middel. Uit ervaring weet ik dat er in een sulfietoplossing nog allerlei beestjes kunnen gaan groeien.

Oscar

Citaat van: Gerb op 07-02-2010  13:50 udroog bewaren is het beste.

Juist..schoonmaken, op de kop in het krat en voor bottellen even omspoelen met een voor jou prettige desinfectant  ;)

Citaat van: Gerb op 07-02-2010  13:50 uSulfiet is een slechte desinfectans. Ik zou het persoonlijk niet gebruiken.

Dat is het enige wat ik op een brouwdag gebruik aan chemische rotzooi... ;D (En dunne loog voor mijn cct)

VEMP

Ok, droog wegzetten dus. Ga ik dat doen! Merci.

Jacques

Volstaan met alleen omspoelen werkt alleen als je de flessen niet a te lang in gebruik hebt. Zeker als je bier lang in een flesje gestaan heeft kun je last krijgen van biersteen. Dat spoel je niet weg met water.
Biersteen is vervelend omdat het kan zorgen voor gushing en omdat micro-organismen zich er in kunnen nestelen.

Als je last krijgt van biertsteen ontkom je niet aan om of de flessen in te leveren of de flessen te behandelen met zuur en daarna met een chloorhoudend middel.

Menno

Citaat van: VEMP op 07-02-2010  13:32 uMaar hoe doe ik het met grote flessen? Deze passen niet op de boom

Als je met de flessenboom dit bedoeld (artikel 021.080.7):


De 75cl Chouffe-flessen (en champagneflessen) kunnen in grote getalen eraan gehangen worden, hoor!  ;)

Jacques

Zo'n ding gebuik je toch vooral voor grote flessen, of niet soms?

Als het gaat om gewone bierflessen dan kun je de flessen toch simpelweg op zijn kop in het krat zetten.

Overigens kun je dan het beste kratten gebruiken waarbij de mond van de fles door de bodem van het krat kan zakken (of dit kan ligt aan het raster van de bodem van het krat af). Naast het voordeel dat de flessenmond niet vervuild kan worden heb je het voordeel dat je de kratten kunt stapelen.

Hopmans

Indien je gewone kratten hebt, kan je deze ook gewoon reinigen.
Ik doe ze altijd onder de douche met een ronde borstel erdoorheen met wat champoo.
Inderdaad speciaal met het oog op de flessenmond.

Menno

Citaat van: Jacques op 08-02-2010  07:07 uZo'n ding gebuik je toch vooral voor grote flessen, of niet soms?
Voor alle flessen. ;)

EBC

Citaat van: Menno op 08-02-2010  13:07 uVoor alle flessen. ;)

Ja, voor alle flessen.

Ik heb zo'n ding nog niet zo heel erg lang geleden gekocht. Wat een spijt dat ik het niet jaren eerder gedaan heb. Geweldig apparaat tijdens het schoonmaken en bottelen.

Maar ook gewoon door de week. Elk gedronken en gespoelde flesje gaat erop om te drogen.

VEMP

Gisteren heb ik hem in gebruik genomen en hij werkt prima, ook voor grote flessen. Ben er blij mee!

Hopmans

Citaat van: VEMP op 08-02-2010  16:26 uGisteren heb ik hem in gebruik genomen en hij werkt prima, ook voor grote flessen. Ben er blij mee!
Dat kan ik me voorstellen.
Dit zijn echt van die nuttige dingetjes.

Jacques

Citaat van: EBC op 08-02-2010  15:24 uJa, voor alle flessen.

Ik heb zo'n ding nog niet zo heel erg lang geleden gekocht. Wat een spijt dat ik het niet jaren eerder gedaan heb. Geweldig apparaat tijdens het schoonmaken en bottelen.

Maar ook gewoon door de week. Elk gedronken en gespoelde flesje gaat erop om te drogen.

Naar mijn idee is zo'n ding een sta in de weg. De kratten heb je toch staan want daar moeten de flessen ook weer in.  En kratten kun je stapelen, ook als er flesjes op zijn kop er in zitten. Alleen de onderste moet leeg zijn. Het statiegeld van die lege krat is toch wel wat minder dan wat je betaalt voor zo'n flessenboom.

Maar ieder zijn ding (en beschikbare ruimte in huis).

EBC

En de druppels van het natte flesje druppen op de flesjes in het krat eronder. Nee hoor, doe mij maar een flessenboom.  ;)

En bij mij staan die kratten in de kelder. Nee, niet eens waar. Lege schone flessen zitten in dozen. Want in 1 verhuisdoos stop ik 77 33 cl flessen. Dat is veel minder ruimte dan ruim 3 kratten. Kratten zijn ondingen.

Hihi, ieder zijn meug.

Jacques

Citaat van: EBC op 08-02-2010  21:48 uEn de druppels van het natte flesje druppen op de flesjes in het krat eronder. Nee hoor, doe mij maar een flessenboom.  ;)

Het wel schone druppels... En die druppels komen niet in een onderliggend flesje.

CiteerEn bij mij staan die kratten in de kelder. Nee, niet eens waar. Lege schone flessen zitten in dozen. Want in 1 verhuisdoos stop ik 77 33 cl flessen. Dat is veel minder ruimte dan ruim 3 kratten. Kratten zijn ondingen.

Maar die kratten heb je natuurlijk wel ergens staan. Je bent duidelijk groter behuisd dan ik.

Ieder zijn huis...

SeekingBeer

Flessen niet met sulfietwater wegzetten voor langere tijd.

De sulfiet verdampt langzaam, na een paar maanden is het meeste weg en vanaf dan ontstaat er een interessante biotoop in je flessen...

VEMP

Citaat van: SeekingBeer op 09-02-2010  13:08 uFlessen niet met sulfietwater wegzetten voor langere tijd.

De sulfiet verdampt langzaam, na een paar maanden is het meeste weg en vanaf dan ontstaat er een interessante biotoop in je flessen...

Dat wist ik niet. Dank je.

Nou, ik heb veel flesjes zonder kratten, dus los gekocht. Dan is de flessenboom een uitkomst!

jelle

Citaat van: SeekingBeer op 09-02-2010  13:08 uFlessen niet met sulfietwater wegzetten voor langere tijd.

De sulfiet verdampt langzaam, na een paar maanden is het meeste weg en vanaf dan ontstaat er een interessante biotoop in je flessen...
Klopt
Ik heb eens 15 gistingsflessen gekocht van iemand die een bodempje sulfiet onder in de fles had staan.
Na een tijdje was het erg interessant voor een microbioloog, veel schimmels ;)

Groet Jelle

Menno

Citaat van: Jacques op 08-02-2010  21:21 uNaar mijn idee is zo'n ding een sta in de weg. De kratten heb je toch staan want daar moeten de flessen ook weer in.  En kratten kun je stapelen, ook als er flesjes op zijn kop er in zitten.
Ik heb niet veel ruimte over, maar ik combineer het. Na gebruik het flesje ondersteboven in een krat en met het bottelen de hele rits m.b.v. ChemiPro Caustic reinigen en lekker laten uitlekken op het rek.  ;)

Adrie

Ik moet mijn nederige excuses aanbieden aan iedereen die ik op het verkeerde been heb gezet toen ik beweerde dat direct na gebruik goed uitspoelen met heet water en laten uitlekken genoeg is voor flessen.  :-[

Bij drie batches de laatste tijd heb ik namelijk op fles (sommige flessen) een infectie geconstateerd. Al deze bieren zijn op fust perfect, maar in een deel van de flessen ontwikkelt zich iets wat er niet in hoort. In mij Vienna zit een schimmeltje, in mijn ESB zit een Bret (de ESB smaakt nu als een schitterende Orval-kloon, mede dankzij de EK Golding koudhop, dus ik vind hem heerlijk) en sommige flessen van de Basmati pils zijn zuur. Mea culpa, mea culpa.

De laatste twee batches heb ik mijn flessen ontsmet in iodophor. Ik gooi ze een nachtje in een iodophor oplossing en spoel ze direct voor het bottelen uit. Deze twee batches zijn gelukkig OK.

Dus mensen: direct na gebruik de flessen goed uitspoelen met heet water en laten uitlekken, op zijn kop bewaren en direct voor gebruik ontsmetten.

Caspar

Dapper :groots: ... Maar er was nog een bret ESB'tje aanwezig afgelopen zaterdag (Q), ben benieuwd naar de flessen- reinigingstechnieken van deze brouwer :brouwen: ?

Hopmans

Ik spoel de flessen niet uit met onsmettingsmiddel op de brouwdag,
maar dat kan je inderdaad niet ongestraft blijven doen.
2-3 keer, en dan moeten ze weer grondig met een borstel.
Sowieso denk ik, ook al ontsmet je ze wel op de brouwdag.
Naast ontsmetten is schoonmaken/borstelen ook belangrijk om de zoveel tijd.

Tja, zo zie je maar weer...
Het loopt toch wel nauw.




Ronnie

Citaat van: Hopmans op 25-05-2010  10:56 uIk spoel de flessen niet uit met onsmettingsmiddel op de brouwdag...

Ik moet wel, nog es een oxonia dompel doen op de botteldag.
Ik bewaar ze omgekeerd in schoogemaakte bakken, alles keurig afgewassen en ontsmet.
Helaas komen in mijn garage steeds veel onze lieve heerbeestjes (dat is op zich een goed ecologisch teken) maar die kruipen steeds in mijn flessen, dorie!  :D

Hopmans

Tja, in een schuur/garage kan je het helemaal wel vergeten.
Ik bewaar de flesjes in een droog schoon kamertje in huis.
Dat is een vervallen slaapkamertje ivm een dakopbouw.


Joran

Na opdrinken spoel ik ze 2x om met water (goed schudden). Vervolgens week ik ze met soda en maak ze met een borstel schoon en laat ze op de kop uitlekken. Voor bottelen nog door een badje chemipro oxi halen en afspoelen met water. Werkt vooralsnog goed. Heb het chemipro oxi verhaal ook weleens achterwege gelaten. Ging ook goed.

biersmurf

Kan niet achterblijven in dit onderwerp flessen schoonmaken, ik werk als volgt.
Flessen na het uitdrinken omspoelen en op de kop in de krat.
24 uur voordat ik moet bottelen, kratten klaarzetten en flesjes omdraaien, via een pomp uit een tank met chemipro oxi, alle flesjes vullen tot aan de bovenkant.
Hierna met dezelfde pomp en het overgebleven aantal liters chemipro oplossing met een douchekop krat met daarin de gevulde flesjes afspoelen.
Laten staan tot de botteldag > flesjes leeggooien hierna handeling vanaf vullen met chemipro en pomp herhalen met  een oplossing van chloortabletten.
10 minuten laten staan > flessen leeggooien en spoelen met schoon water.
Flessenegel desinfecteren met een plantenspuit met alcohol 97% hierna de flesjes uit laten lekken en gaan bottelen.
Ieder zal het wel overdreven vinden, maar echt nooit geen infecties gehad, wel een beetje veel werk wat ik er graag voor over heb

piele

Ik gebruik een metselkuip die ik vul met een 2% loogoplossing van een graad of 60. Nachtje laten staan, vervolgens goed naspoelen. De flessen met veel biersteen krijgen vervolgens een badje van zoutzuur. Flessen droog wegzetten. Op botteldag alleen nog even spoelen in de chemipro oxi, maar wil in de toekomst overstappen op oxonia oid, alleen geen idee waar ik dat in kleine hoeveelheid kan bekomen.

Gr. Peter

halikidee

Zal dan mijn flessenreinigingsmethode opsommen.
Leeg gedronken fles omspoelen en ondersteboven laten uilekken.

1x per half jaar ga een voorraadje ontsmetten met 2,5% NaOH oplossing (500 g gootsteenontstopper van de Kruidvat in 20 liter heet water) + kneepje Glorix erbij (of andere merk bleekmiddel).
10 min laten staan en vervolgens goed uitspoelen met flessenblast + heet water.
Vervolgens uit laten lekken op flessenrek.

Nadat ze droog zijn, gaan ze ondersteboven in een bewaarbox (passen 28 flesjes in, te koop bij de Hornbach)
Daags voor bottelen gaan ze voor 45 min bij 150 °C in de oven voor sterilisatie.
Nachtje laten afkoelen en dan kan ik ze s'morgens vullen.

Tot nu toe nog geen problemen gehad met infecties.

Groetjes,

  René

Jacques

Citaat van: Adrie op 25-05-2010  10:16 uIk moet mijn nederige excuses aanbieden aan iedereen die ik op het verkeerde been heb gezet toen ik beweerde dat direct na gebruik goed uitspoelen met heet water en laten uitlekken genoeg is voor flessen.  :-[

Geen commentaar...  ;)

Herman

Wat kost zo'n metertje bakzeil momenteel? ;)

Joran

Ik zit eens te bladeren op de site van Brouwmarkt in Almere. En zie ik dit. Kortom i.p.v. flesjes schoonmaken zou je ook deze flessen kunnen kopen. Kost dus € 352,45 voor 1855 flessen. Dan zou je ze 1x kunnen gebruiken en dan inleveren bij de supermarkt. Kost je dan 166,95 (uitgaande van 10 eurocent statiegeld per fles). Scheelt dus heel wat schoonmaakwerk en middelen eventueel alleen even desinfecteren met chemipro oxi :nut:


orangeloo

Ik ben een zeer beginnend brouwer, ik hoop zaterdag mijn eerste poging te wagen.
Nu zit ik te lezen wat de beste mogelijkheid is om flessen te reinigen.
Ik heb nog redelijk wat vuile flessen staan.
Leeggedronken en zonder na te spoelen weg gezet.
Deze staan nu te weken in water met soda.
En ik heb chemipro oxi gekocht.
Is het misschien een idee om de flessen uit te koken om er zeker van te zijn dat ze brandschoon zijn?
Of heeft iemand dit al  eens geprobeerd ? Wat was dan het resultaat ? :weetniet:
Groetjes,

Orangeloo

Oscar

Citaat van: orangeloo op 25-10-2010  20:30 uIs het misschien een idee om de flessen uit te koken om er zeker van te zijn dat ze brandschoon zijn?
Of heeft iemand dit al  eens geprobeerd ? Wat was dan het resultaat ? :weetniet:

Je kunt het zo ingewikkeld maken als je zelf wil, maar houd het simpel. Schoon = schoon (Dus visueel schoon). Sun vaatwastabletten doen ook wonderen. Als ze eenmaal schoon zijn op de kop in het krat bewaren !! Daarna voor het afvullen desinfecteren (en dat kan op vele manieren.... ;))

MO

Inderdaad, gewoon je ogen gebruiken, dan kom je een heel eind. Als een flesje Piet-Piratend er schoon uitziet, dan ben je klaar. Dat is het grootste voordeel van glas: reinheid is visueel waar te nemen.

Jacques

Citaat van: MO op 25-10-2010  20:42 uInderdaad, gewoon je ogen gebruiken, dan kom je een heel eind. Als een flesje Piet-Piratend er schoon uitziet, dan ben je klaar. Dat is het grootste voordeel van glas: reinheid is visueel waar te nemen.

Kijk dan wel in twee richtingen. Door de hals van de fles naar de bodem en ook de zijkanten van de fles. Zeker als een fles langer in gebruik is komt er een laagje aan de binnenkant van de fles. Dat laagje bestaat uit biersteen en eiwitafzetting. Om deze te verwijderen volstaat Chemipro Oxi niet. Je moet dan werken met een zuurreiniger en met Chemipro Caustic (zeker niet gelijktijdig gebruiken het beste kun je tussentijds spoelen met water).

Voorlopig heb je dat probleem niet. Veel eerder zul je last kunnen krijgen met schimmels in de flesjes. Met een kwastje/penceeltje met harde haren kun je die losmaken na de flesjes eerst een tijdje te hebben geweekt met een matige Chemipro Caustic oplossing.

SeekingBeer

Citaat van: orangeloo op 25-10-2010  20:30 uIk heb nog redelijk wat vuile flessen staan.
Leeggedronken en zonder na te spoelen weg gezet.
Deze staan nu te weken in water met soda.

Orangeloo

Ok, weken met soda is perfect maar gebuik wel warm water en vaak is 24 uur weken helemaal geen probleem.
(Kan ook veel korter hoor, bijv bij hoge temperatuur in een grote pan.)

Daarna droog bewaren en voor het bottelen hooguit een behandeling met dat makkelijke oxi spul.

Jacques

Citaat van: SeekingBeer op 25-10-2010  23:53 uDaarna droog bewaren en voor het bottelen hooguit een behandeling met dat makkelijke oxi spul.

Droog bewaren en oxi spul helpen niet tegen biersteen. Na verloop van tijd krijg je daar last van.

In plaats van Chemipro Oxi kun je ook Star San gebruiken. Dit spul is echter niet verkrijgbaar bij de leveranciers van zelfbrouwartikelen in Nederland en België. Het fijne van Star San is dat het biersteen wel verwijderd, dat het niet nagespoeld hoeft te worden en dat het geen witte waas achterlaat zoals Chemipro Oxi dat wel eens doet.

Sjakie

Kun je tegen biersteen ook azijn gebruiken?
En zo ja, moet dat dan puur?

EBC

Citaat van: Jacques op 26-10-2010  00:09 uIn plaats van Chemipro Oxi kun je ook Star San gebruiken. Dit spul is echter niet verkrijgbaar bij de leveranciers van zelfbrouwartikelen in Nederland en België. Het fijne van Star San is dat het biersteen wel verwijderd, dat het niet nagespoeld hoeft te worden en dat het geen witte waas achterlaat zoals Chemipro Oxi dat wel eens doet.

StarSan laat wel een glibberig laagje na. Ik spoel het na, altijd.

Hopmans

Citaat van: EBC op 26-10-2010  08:30 uStarSan laat wel een glibberig laagje na. Ik spoel het na, altijd.

Als het gemaakt is van fosforzuur en een beetje zeep, dan kan dat wel kloppen.
Is waterstofperoxide geen goed alternatief?


MO

Zowel waterstofperoxide als azijnzuur zijn niet sterk genoeg reinigend om biersteen te verwijderen. Mijn biersteen flesjes gaan terug naar de supermarkt of in de glasbak.

Adrie

Citaat van: MO op 26-10-2010  09:17 uZowel waterstofperoxide als azijnzuur zijn niet sterk genoeg reinigend om biersteen te verwijderen. Mijn biersteen flesjes gaan terug naar de supermarkt of in de glasbak.

In een badje van hete loog met een scheutje chloorbleek verdwijnt alles als sneeuw voor de zon.

Hopmans

Citaat van: MO op 26-10-2010  09:17 uZowel waterstofperoxide als azijnzuur zijn niet sterk genoeg reinigend om biersteen te verwijderen.
Mijn biersteen flesjes gaan terug naar de supermarkt of in de glasbak.
Je hebt gelijk. Biersteen is even wat anders als een flesje steriliseren.

CiteerIn een badje van hete loog met een scheutje chloorbleek verdwijnt alles als sneeuw voor de zon.
Dit is ongeveer hetzelfde als Oxipro-caustic toch?


Adrie

Citaat van: Hopmans op 26-10-2010  09:53 uDit is ongeveer hetzelfde als Oxipro-caustic toch?

Ja, maar dan goedkoper.

Jacques

Citaat van: Hopmans op 26-10-2010  08:42 uAls het gemaakt is van fosforzuur en een beetje zeep, dan kan dat wel kloppen.

Het is geen zeep dat in Star San zit, maar een stof die de oppervlaktespanning verminderd. Deze stof is in lage concentraties niet schadelijk voor je bier en je gezondheid.


Jacques

Citaat van: Adrie op 26-10-2010  09:33 uIn een badje van hete loog met een scheutje chloorbleek verdwijnt alles als sneeuw voor de zon.

Niet alles heb ik gemerkt. Er blijft wel eens een laagje achter. Dit komt vooral voor bij flessen die lange tijd in gebruik zijn en waar meerdere laagjes afzetting aanwezig zijn. De loog en chloorbleek breken de organische verbindingen af en niet het echte biersteen (calciumoxalaat).

Het mengsel dat je aanbeveelt volstaat echter wel in de meeste gevallen. Vaak is de anorganische afzetting ingesloten door organisch materiaal.

hansHalberstadt

Waar kun je biersteen dan wel mee oplossen? Sterk zuur?  Blijkbaar is dat het enige reinigingsprobleem wat we nog niet onder controle hebben.
HansH

Hopmans

Citaat van: Jacques op 26-10-2010  10:38 uHet is geen zeep dat in Star San zit, maar een stof die de oppervlaktespanning verminderd. Deze stof is in lage concentraties niet schadelijk voor je bier en je gezondheid.

Zeep ook niet, alleen je gaat flink aan de...




piele

Citaat van: hansHalberstadt op 26-10-2010  11:45 uWaar kun je biersteen dan wel mee oplossen? Sterk zuur?  Blijkbaar is dat het enige reinigingsprobleem wat we nog niet onder controle hebben.
HansH

Ja inderdaad, een sterk zuur. Bijvoorbeeld een zoutzuur-oplossing, werkt fantastisch is mijn ervaring.

:degroeten:

Oscar

Citaat van: hansHalberstadt op 26-10-2010  11:45 uWaar kun je biersteen dan wel mee oplossen? Sterk zuur?  Blijkbaar is dat het enige reinigingsprobleem wat we nog niet onder controle hebben.

En waarom zouden we...als je te veel moeite moet doen om je flesjes te reinigen....Dan lever je deze weer in en koop je een sixpackje nieuwe flesjes van een bier dat je lekker vindt.

Schoonmaken en reinigen is van niemand een hobby lees ik wel eens...maar ooooooh wat willen we er wel veel (te veel mijn inziens) moeite voor doen.  :)

Houd het toch simpel. Te vieze en beschadigde flesjes gaan bij mij terug naar de supermarkt/slijter. 

hansHalberstadt

Citaat van: Oscar op 26-10-2010  20:04 uHoud het toch simpel. Te vieze en beschadigde flesjes gaan bij mij terug naar de supermarkt/slijter.
Laat je dan ook de originele etiketten er opzitten?
HansH

Hopmans

Citaat van: hansHalberstadt op 26-10-2010  20:31 uLaat je dan ook de originele etiketten er opzitten?
HansH

Hans, Oscar zegt Te vieze flesjes, dus met biersteen.
Ikzelf heb nog nooit biersteen in flesjes gehad.
Hoe vaak moet je ze dan wel niet hergebruikt hebben?
 :weetniet:

Jacques

Of je last krijgt van biersteen heeft denk ik ook te maken met de samenstelling van het brouwwater. Ik heb er ieder geval veel last van gehad. Sinds kort heb ik water uit een andere bron. Ik hoop dat het nu minder wordt.

Biersteen komt vooral voor in de flessen waarin een tijd lang bier bewaard is. Soms zie je precies tot hoe hoog de fles gevuld is geweest de volgende dag als de binnenkant van de fles droog is. Het is heel lastig fotograferen omdat je op rondglas bijna niet kunt scherpstellen met de huidige automatische camera's. Als dat niet zo was had ik jullie kunnen laten zien wat ik bedoel.

Henielma

Mijn ervaring is dat een borstel en water goed helpt tegen die aanslag aan de binnenzijde van de hals van een flesje.
Hierna zijn ze bij mij weer glashelder.

Jacques

Citaat van: Henielma op 26-10-2010  23:48 uMijn ervaring is dat een borstel en water goed helpt tegen die aanslag aan de binnenzijde van de hals van een flesje.
Hierna zijn ze bij mij weer glashelder.

Bij mij zit de aanslag in heel de fles en deze laat zich niet makkelijk weg borstelen.

hansHalberstadt

Citaat van: Hopmans op 26-10-2010  20:50 uHans, Oscar zegt Te vieze flesjes, dus met biersteen.
Ikzelf heb nog nooit biersteen in flesjes gehad.
Hoe vaak moet je ze dan wel niet hergebruikt hebben?
 :weetniet:
Ik bedoel eigenlijk: wat is nu meer werk, flesjes met biersteen met sterk zuur reinigen of die flesjes terugbrengen naar de winkel en er flesjes met etiket voor terugkrijgen waarna je het etiket moet verwijderen. Flesjes met zuur reinigen lijkt mij simpeler.
HansH

MO

Ik heb ook vaak wat Jacques heeft: bij sommige flesjes een heel dunje laagje van wellicht bierstijn op plekken waar bier in de fles zat. Dus alleen aan de bovenkant niet. Hard water, veel zouten, dat zal het wel zijn.

EBC

Als je aan de osmose gaat, dan heb je dat flesje melk- of fosforzuur niet meer nodig. Dat lost veel steensoorten op hoor.

Terry

Oude discussie, dus ff nieuw leven in geblazen  ;D

Ik spoel mijn al schone flessen een paar dagen voor het bottelen altijd uit met Pro OXI. (Vul de flessen helemaal met mengsel van OXI en water, en laat dit ongeveer 20 minuten weken. Hierna spoel ik de flessen uit  met koud water) Nu zit ik dus met het probleem dat mijn hergisting langer duurt dan verwacht (http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,25935.0.html) en de met OXI schoongemaakte flessen nu alweer 10 dagen aan mijn flessenboom hangen.

Hoe lang kan ik ze nu nog veilig gebruiken? Of moet ik ze straks opnieuw gaan spoelen met OXI??

hans_nwk

Ik ben nu bezig mijn eerste flessen schoon te maken. eerst in de speciekuip de etiketten eraf weken en daarna schoonmaken.
Ze zijn allemaal gespoeld toen ze leeggedronken waren.

Ik zie hier niemend die PBW gebruikt. Zelf dacht ik ze vandaag te spoelen met PBW en op de botteldag even spoelen met Star San, naspoelen met gekookt water en dan afvullen.

Is dat een goede procedure? Ik zie niemand die met PBW spoelt vandaar mijn vraag.
Groet,
Hans

Terry

Ik ken het persoonlijk ook niet, ben zeer tevreden met mijn procedure/OXI: als de fles leeg is, 2x uitspoelen en schudden met koud water. Aan het eind van de avond spoel en schud ik de fles(jes) nogmaals maar nu met warm water en laat ze met nieuw warm/heet water een avondje weken.
 
Daarna laat ik ze uitlekken op de flessenboom.

Ik heb trouwens het voordeel dat er op een Coronafles geen etiket zit dus afweken hoeft niet.


Een paar dagen voor gebruik dus de procedure zoals ik al eerder had beschreven.


Voor jouw PBW vraag heb ik nog een linkje gevonden naar een discussie hier op het forum:

http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,18413.0.html

hans_nwk

Citaat van: Terry op 25-05-2014  12:39 uVoor jouw PBW vraag heb ik nog een linkje gevonden naar een discussie hier op het forum:

http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,18413.0.html
Op basis daarvan heb ik voor mijn reinigingen van gistvat etc voor pbw gekozen en oxi daardoor niet in huis.

Met het doorkijken van je link zag ik dat daar niet wewrd gesproekn over flessen maar over verwijderen van organische resten, dus dan zal het voor flessen wel goed gaan.

Voor het bottelen ontsmetten jullie dan ook de kroonkurken? Of worden die schoon genog aangeleverd?
Groet,
Hans

Jeukstaardt

Citaat van: hans_nwk op 25-05-2014  13:07 uVoor het bottelen ontsmetten jullie dan ook de kroonkurken? Of worden die schoon genog aangeleverd?
Groet,
Hans

Nee nooit. Nooit problemen door gehad ook.
Desinfecteren doe ik overigens met stoom.

Jacques

Citaat van: hans_nwk op 25-05-2014  11:17 uIk zie hier niemend die PBW gebruikt. Zelf dacht ik ze vandaag te spoelen met PBW en op de botteldag even spoelen met Star San, naspoelen met gekookt water en dan afvullen.

Is dat een goede procedure? Ik zie niemand die met PBW spoelt vandaar mijn vraag.

De laatste tijd heb ik PBW gebruikt voor het schoonmaken en desinfecteren van de flessen. Maar hier stop ik mee omdat ik niet tevreden ben over PBW. De bruine aanslag in de flessen wordt onvoldoende aangepakt en het spul laat een witte waas achter bij mij. Hoewel een stuk minder milieuvriendelijk ga ik verder met het gebruik van Chemipro Caustic. Dit product verwijdert wel de hardnekkige aanslag in flessen. Soms is ook een zuurbehandeling nodig om de aanslag te verwijderen maar in de meeste gevallen volstaat Chemipro Caustic. Overigens vind ik PBW ook behoorlijk prijzig.

Na behandeling spoel ik de flessen 2 keer uit en zet ze op hun kop in de krat totdat ze gebruikt worden en dat kan best wel eens een mand of langer later zijn.

hans_nwk

Citaat van: Jacques op 25-05-2014  22:51 uDe laatste tijd heb ik PBW gebruikt voor het schoonmaken en desinfecteren van de flessen. Maar hier stop ik mee omdat ik niet tevreden ben over PBW. De bruine aanslag in de flessen wordt onvoldoende aangepakt en het spul laat een witte waas achter bij mij. Hoewel een stuk minder milieuvriendelijk ga ik verder met het gebruik van Chemipro Caustic. Dit product verwijdert wel de hardnekkige aanslag in flessen. Soms is ook een zuurbehandeling nodig om de aanslag te verwijderen maar in de meeste gevallen volstaat Chemipro Caustic. Overigens vind ik PBW ook behoorlijk prijzig.

Na behandeling spoel ik de flessen 2 keer uit en zet ze op hun kop in de krat totdat ze gebruikt worden en dat kan best wel eens een mand of langer later zijn.
Als ik het goed gebruik beperken de meesten zich tot reinigen van de flessen en worden ze niet gedesinfecteerd?

Ook ik vind PBW vrij duur en daarom heb ik gistermiddag alle flessen gevuld met een warme soda oplossing en zo nog een paar uur in de zon laten staan en daarna uitgespoeld. Ik kwam er achter dat:
- uitspoelen van de flesjes deden we altijd al (tegen fruitvliegjes), sinds ik ze spaar om te gebruiken iets fanatieker. Het verschil zie je tussen de nieuwe en de oudere flesjes.
- Ik flesjes niet een paar maanden moet verzamelen, dit was wat teveel werk al die flesjes in een keer schoon maken.
- ik zal een flessenboom en een spoelding voor op de kraan moeten kopen om het wat effectiever te doen, nu teveel bezig geweest met op en neer lopen krat pakken, schoon water pakken etc.

Donderdag dus nog even met Star San, uitspoelen en dan bottelen.
De Star San kan achterwege blijven als ik de verhalen hier lees en had eventueel gisteren al kunnen gebeuren.

ik ben ook wel van plan de kroonkurken ook even in de Star San te gooien of is dat echt overdreven?

Groet,
Hans

Jacques

Citaat van: hans_nwk op 26-05-2014  08:06 uAls ik het goed gebruik beperken de meesten zich tot reinigen van de flessen en worden ze niet gedesinfecteerd?

Er zijn middelen die reinigen en desinfecteren in één. Dat is onder andere het geval met PBW, Chemipro Oxi en Chemipro Caustic (sterke reiniger).

Door de flessen op hun kop weg te zetten na een reinigings-/desinfecteeractie kan er niets meer in de fles vallen. De praktijk heeft uitgewezen dat dit voldoende is. Maar als je nog een extra handeling wilt uitvoeren door de flessen vlak voor het bottelen nog een keer te behandelen met een Star San oplossing houd ik je niet tegen.  :)

hans_nwk

Citaat van: Jacques op 26-05-2014  21:27 uEr zijn middelen die reinigen en desinfecteren in één. Dat is onder andere het geval met PBW, Chemipro Oxi en Chemipro Caustic (sterke reiniger).
Oke, weer wat geleerd! Ik dacht dat PBW alleen een reiniger was.

Oscar

Citaat van: hans_nwk op 26-05-2014  08:06 uik ben ook wel van plan de kroonkurken ook even in de Star San te gooien of is dat echt overdreven?

Ja dit is wat overdreven... :)

hans_nwk

Citaat van: Oscar op 27-05-2014  06:39 uJa dit is wat overdreven... :)
Oké, duidelijk.
Als je links en rechts wat projecten in de voedingsmiddelenindustrie projecten hebt gedaan wordt je wat paranoide.
Bier is een wat robuuster product dan de meeste andere voedingsmiddelen, dat scheelt natuurlijk wel.
Hans

Teuntje1992

Ik heb het forum eens afgespeurd en vindt heel veel over spoelen en hoe etc. Dit is me duidelijk.

Ik spoel zelf warm dan op de kop bewaren en voor bottelen nogmaals met oxi.

Wat mijn vraag nu is:
Ik heb binnenkort een feestje, en dat kan wel eens laat worden ( Dus dan ga ik niet meer spoelen). Binnen welke periode kan ik de flessen nog warm uitspoelen en dan op de kop bewaren zonder infecties?
Moet dit dezelfde avond of kan dit bijvoorbeeld ook 2 dagen later?
Heeft het nog nut als ik de flessen wel op de kop verzamel en ze hierna dan spel op de tijd?

Wat ik me wel trouwens afvraag ( ik gebruik nu een flesenboom) maar als ik de flessen in kratten bewaar, heb ik dan toch kans op infecties omdat de flessen op de kop toch de krat raken met de opening?

Groet,

Ivo

Dirtbag

Bij mij komt het geregeld voor dat ik een flesje pas de volgende dag spoel. Ik heb echter wel nog een extra stap.

Ik spoel hem schoon.
Dan als ik twee krat leeg heb gaan deze in chemipro caustic.
Vervolgens op de kop in het krat.
Voor bottelen nogmaals desinfecteren.

db

Henkw

Ik spoel elk flesje om als het uit geschonken is en zet het op z'n kop in de gootsteen om uit te lekken, daarna op z'n kop in een krat. Als ik een krat met lege flesjes heb spoel ik ze om met Oxi, laat ze uitlekken op een flessen boom en dek elk fles af met aluminium folie en zet ze weer in de krat. Als ik ga bottelen hoef ik alleen de folie er af te halen. Tot op heden heb ik 20 brouwsels van 12 - 15 liter zo gedaan en nooit problemen gehad.

Jeroen76

Het ziet er naar uit dat ons eerste brouwsel toch de fles gaat halen en dus ben ik op zoek gegaan naar de juiste wijze om de flessen te reinigen en kwam zodoende bij dit topic terecht.

Wat mij als eerste zeer verbaasd is dat men schijnbaar alle moeite neemt om zwaar vervuilde flessen op welke wijze dan ook schoon te krijgen. Tijdens het brouwproces zijn we dus uiterst schoon aan het werk, maar als het bier in de fles gaat worden er risico's genomen?

Wij hebben gekozen voor de 'longneck' flesjes, de bekende flesjes van onder andere de brouwerijen de Molen, het IJ, Jopen, van Moll, de natte Gijt, de Kat, etc. etc. Groot voordeel is dat je zeker weet dat de flesjes nog maar 1 keer zijn gebruikt, want er zit geen statiegeld op. Ik spoel ze makkelijk schoon (gistlaag is er zo uit) en daarna vul ik ze even af met gekookt water uit de waterkoker, wat er dan een paar minuutjes in blijft staan. Hierna afspoelen en ik zet ze met een paar stuks op de kop in een lege frietsausemmer die ik ook gebruikt heb voor de Caustic Soda en citroenzuur. Zo staan ze een beetje scheef zodat het water er zeker uit loopt en niet aan de bodem blijft hangen. Na een paar uur, of langer zet ik ze rechtop in een krat, dus opening naar boven... Dit omdat er op de bodem condens is ontstaan en dat lijkt mij niet handig. Over de lege flesjes leg ik een schone theedoek.

Als ik de hoeveelheid flesjes bij elkaar heb die we nodig hebben voor de botteldag wil ik in een speciekuip een oplossing maken met PBW en ze daar even in laten liggen, (moet ik hierna nog een zuurbehandeling met citroenzuur uitvoeren?) Goed uitspoelen en vlak voor het bottelen heb ik nog de StarSan klaar staan om ze te desinfecteren. Wellicht allemaal overdreven maar we gaan ons eerste brouwsel niet laten mislukken op een vies flesje.  :blabla:

Overigens hebben we de flesjes zo bij elkaar want de plaatselijke kroeg die ruim 250 speciaalbieren op het menu heeft staan bewaart ze voor ons.



Gr. Jeroen

Henielma

Citaat van: Jeroen76 op 28-12-2015  10:56 uWellicht allemaal overdreven maar we gaan ons eerste brouwsel niet laten mislukken op een vies flesje.  :blabla:

Inderdaad overdreven maar je eerste brouwsel zal hoogstwaarschijnlijk niet mislukken door vieze flesjes. Ben benieuwd of je bij je 100e brouwsel nog op die manier je flesjes reinigt.  :weetniet:

Verdeel je aandacht over allerlei gebieden van het brouwen. Geef met name temperatuurcontrole tijdens de vergisting voldoende aandacht.

EvdBroek

Citaat van: Jeroen76 op 28-12-2015  10:56 uWat mij als eerste zeer verbaasd is dat men schijnbaar alle moeite neemt om zwaar vervuilde flessen op welke wijze dan ook schoon te krijgen .... Overigens hebben we de flesjes zo bij elkaar want de plaatselijke kroeg die ruim 250 speciaalbieren op het menu heeft staan bewaart ze voor ons.

Het beste is om juist GEEN vervuilde flessen als basis te gebruiken, dat betekent als je het bier hebt uitgedronken je het flesje direct omspoelt en op de kop bewaart. Hierna hoef je het alleen te reinigen met starsan.
Als de plaatselijke kroeg de flesjes bewaart voor jullie zit er zeker nog een beschimmelde gistkoek in... Dus begin je al verkeerd.

Jeroen76

Citaat van: EvdBroek op 28-12-2015  12:29 uHet beste is om juist GEEN vervuilde flessen als basis te gebruiken, dat betekent als je het bier hebt uitgedronken je het flesje direct omspoelt en op de kop bewaart. Hierna hoef je het alleen te reinigen met starsan.
Als de plaatselijke kroeg de flesjes bewaart voor jullie zit er zeker nog een beschimmelde gistkoek in.... Dus begin je al verkeerd.

Ik doelde op het biersteen en zo wat men er uit wil krijgen, lijkt mij dat je dan gewoon over moet stappen op een schoner flesje. ;)

Wat betreft de flessen van de kroeg, daar heb je een punt maar... Ondanks dat ik het niet heb gevraagd spoelen ze de flesjes al goed om, er zit zelfs geen gistlaag of niks meer in. Dat is dan een geluk voor ons en wel iets om te bedenken ja.

@Henielma, ik weet het.  :groots: Ik geloof dat we sterieler werken als de gemiddelde chirurg op de OK maar dat zal er beetje bij beetje wel afslijten denk ik. Het temperatuur gecontroleerd vergisten heeft onze aandacht inderdaad. Heb inmiddels voor €8,50 INCLUSIEF verzenden uit China, de STC-1000 in huis en oriënteer op een passende (koel)kast. Voordeel is dat mijn buurman jarenlang in de koelbusiness heeft gewerkt en daar ons wel in kan ondersteunen. Maar goed ons eerste brouwsel staat nog te vergisten dus laten we in ieder geval het hoofd koel houden.  :hoera:

Gr. Jeroen

Henielma

Succes, komt vast goed met je eerste bier!

Jacques

Citaat van: EvdBroek op 28-12-2015  12:29 uHet beste is om juist GEEN vervuilde flessen als basis te gebruiken, dat betekent als je het bier hebt uitgedronken je het flesje direct omspoelt en op de kop bewaart. Hierna hoef je het alleen te reinigen met starsan.

Al heel wat keren heb ik op dit forum geschreven dat je met spoelen geen flessen reinigt. Zeker als je de flessen langer in gebruik hebt komt er een bruine aanslag in de flessen die je er niet uitspoelt.

Voor reiniging zul je toch aan de slag moeten met een goed reinigingsmiddel die hardnekkige verontreinigingen kan verwijderen zoals Chemipro Caustic. Wel goed naspoelen want chloorhoudende middelen kunnen vervelende smaakafwijkingen veroorzaken.

JAVAL

Ik tobde ook al jaren met het schoonmaken van vuile flesjes die ik leeg bij de supermarkt kocht als de voorraad weer eens tekort schoot. Maar ik had ook al die jaren een Karcher hogedrukreiniger... En nu reinig ik mijn gebruikte flesjes met een spuitlans die ik heb samengesteld met 5 verschillende onderdeeltjes, nog geen 40 euri. Er is namelijk een bajonetaansluiting op de Karcher pistoolgreep te koop waarop je verder kunt bouwen, bv. bij Altecparts.nl. Want de standaard spuitnozzles passen niet in de halsopening van 17 mm. Ik reinig nu met 120 bar in een platte straal van 25 graden de bodem en de zijwanden van de flesjes. En ik heb het vertrouwen dat alles wat je niet in je flesje wilt hebben er dan ook uit is... Zie de foto's.
Jaap
 








Cerberus

Jaap, Mooie projectielen met 120 bar!  :lol:

JAVAL

Ja, je moet de flesjes wel goed vast houden! Binnenkort komt er nog een opvangbakje onder. Een oud RVS pannetje oid, halverwege de spuitlans, die het water opvangt en door een slang af laat lopen. Krijg ik ook geen natte voeten meer!
Jaap

brouwmus

Ik ben benieuwd - krijg je echt met de hogedrukreiniger ook biersteen uit de fles?

Kapje maken lijkt me zeker raadzaam maar kun je voor het spoelen de flesjes niet gewoon rechtop in een krat laten staan? Dan kunnen ze toch ook niet weg?

JAVAL

Het verwijderen van biersteen moet nog blijken, maar als ik zie hoe de terrastegels en tuinmeubelen gereinigd worden dan heb ik er wel vertrouwen in. Maar wat is eigenlijk het effect van reeds aanwezige biersteen op de kwaliteit van je gebottelde bier? En hoe kun je vaststellen dat er biersteen in een flesje zit?

Je kunt de flesjes wel rechtop in de krat laten staan maar dan verzamelt het spoelwater zich snel op de bodem en dat belemmert dan weer dat de primaire waterstraal direct de bodem raakt. De hoeveelheid spoelwater die uit de nozzle komt is kleiner dan de hoeveelheid die langs de spuitlans uit het flesje kan lopen. Dus de bodem is altijd direct toegankelijk voor de waterstraal als je het flesje er ondersteboven op zet.
Jaap

Jacques

Citaat van: JAVAL op 28-12-2015  20:00 uMaar wat is eigenlijk het effect van reeds aanwezige biersteen op de kwaliteit van je gebottelde bier? En hoe kun je vaststellen dat er biersteen in een flesje zit?

Vaststellen dat er biersteen in je flesje zit is eenvoudig. Houd het lege flesje tegen het licht. Zie je een aanslag? Dan zit er biersteen in het flesje.

Het probleem van biersteen is dat het een zeer ruwe structuur heeft. Hierdoor kan biersteen gushing veroorzaken.
Daarnaast belemmert de structuur een goede werking van reinigingsmiddelen. Als een voorwerp niet goed is gereinigd kan het minder effectief gedesinfecteerd worden. Het is dus ook een infectierisico.
Gelukkig komt infecties door het niet goed verwijderen van biersteen niet zo vaak voor. Gushing is een groter probleem.

Amateurke

OK, pek en veren zullen nu mijn deel worden:
als flessen optisch zuiver zijn, zeer goed omgespoeld worden (3x) na gebruik en volledig droog zijn
kunnen ze in propere kartonnen dozen bewaard worden.
Bij het bottelen gewoon gebruiken, zonder omspoelen.
Misschien niet orthodox, maar in jàààren nog geen enkele infectie gehad.
Natuurlijk gaan flessen er bij de minste twijfel tussenuit: richting drankenhandel, glasbak of grondig reinigen (zoals elders beschreven)

Jacques

Citaat van: Amateurke op 29-12-2015  00:43 uOK, pek en veren zullen nu mijn deel worden:
als flessen optisch zuiver zijn, zeer goed omgespoeld worden (3x) na gebruik en volledig droog zijn
kunnen ze in propere kartonnen dozen bewaard worden.
Bij het bottelen gewoon gebruiken, zonder omspoelen.
Misschien niet orthodox, maar in jàààren nog geen enkele infectie gehad.
Natuurlijk gaan flessen er bij de minste twijfel tussenuit: richting drankenhandel, glasbak of grondig reinigen (zoals elders beschreven)

Er zijn meer hobbybrouwers die dit zo doen. Maar er zijn ook hobbybrouwers die nadat het jaren goed gegaan is toch geïnfecteerd bier te pakken hadden. Het is jouw keuze. Maar ik ga altijd op safe.

JAVAL

Voor mij was biersteen een ontbrekend hoofdstuk in mijn brouwkennis, maar ik leer nog dagelijks bij. En ik had het zelf ook kunnen opzoeken, dus toch maar even gedaan. Hier enkele citaten uit biervat.blogspot.nl:

"Biersteen ontstaat  door het gebruik van grondstoffen zoals  granen en water, die worden gebruikt in het brouwproces en die calcium bevatten. Oxaalzuur en zouten die in hop zitten veranderen tijdens het proces van gerst tot mout. De combinatie van deze ingredienten en het feit dat bier wordt afgeleverd bij koude temperaturen kan resulteren dat Calciumoxalaat ontstaat, beter bekend als biersteen. Biersteen zal zich geleidelijk aan opbouwen en uiteindelijk afbladderen aan de binnenkant van de bierleiding als het systeem niet goed is onderhouden. Grote hoeveelheden biersteen hebben ook een negatief effect op de smaak. Deze vlokken zijn vaak grijs of bruin van kleur."

"Biersteen als een bezinksel van calciumoxalaat, kan zich ophopen aan de binnenkant van vaten waar bier gist. In deze afzetting kunnen zich (anaerobe) bacteriën nestelen en deze zijn dan ook moeilijk te verwijderen zolang het (poreuze) biersteen ze beschermt. Het gevaar van besmetting is dan ook vrij groot. Ook in bierleidingen, vaten en flessen, waarin bier bewaart wordt, kan biersteen ontstaan. Biersteen is lastig te verwijderen. Het is ook niet met zuur maar met een base te verwijderen (zoals natronloog of EDTA). Er zijn ook brouwerijen, die de biersteen van de vaten afkrabben."

"Je kunt de aanwezigheid van biersteen (calciumoxalaat) makkelijk vaststellen door te kijken of het glas in de hals van de fles (waar het geen contact heeft gehad met het bier) net zo helder is als de rest van het flesje. Om biersteen te verwijderen is het noodzakelijk dat je naast een alkalisch middel zoals natronloog of een hypochloride oplossing ook om de zoveel tijd een sterk zuur maakt. Dit kan bijvoorbeeld met zoutzuur. Ga altijd voorzichtig te werk met sterke zuren. Werk altijd in de buurt van stromend water en hou een zakje soda achter de hand om eventueel gemorst zuur snel te kunnen neutraliseren. Laat het zuur een tijdje in de flessen staan om het de kans te geven om in te werken (biersteen lost niet zo snel op) en spoel het goed na.".

Tot zover de citaten. Ik heb even mijn bedenkingen bij de zin "Oxaalzuur en zouten die in hop zitten veranderen tijdens het proces van gerst tot mout." Het proces van gerst tot mout, het mouten, daar komt toch helemaal geen hop bij kijken? En biersteen vormt zich kennelijk tijdens het vergistingsproces. Dat betekent dat alleen gistvaten en flessen waarin hergisting plaats vind, er door worden getroffen. Flessen waarin geen hergisting heeft plaatsgevonden hebben er dus geen last van. Conclusie van deze discussie wat mij betreft: ik ga met vertrouwen door met het reinigen van mijn flessen met de hogedrukspuit en ruil mijn gebruikte flesjes regelmatig om bij de supermarkt voor flesjes waarin pils heeft gezeten (waarin geen gisting heeft plaatsgevonden).

Enne, calciumoxalaat blijkt ook het hoofdbestanddeel te zijn van nierstenen... Moet je nou wel of niet voldoende drinken om nierstenen te voorkomen?     :biersmile:

Jacques

Citaat van: JAVAL op 29-12-2015  20:07 uTot zover de citaten. Ik heb even mijn bedenkingen bij de zin "Oxaalzuur en zouten die in hop zitten veranderen tijdens het proces van gerst tot mout." Het proces van gerst tot mout, het mouten, daar komt toch helemaal geen hop bij kijken? En biersteen vormt zich kennelijk tijdens het vergistingsproces. Dat betekent dat alleen gistvaten en flessen waarin hergisting plaats vind, er door worden getroffen. Flessen waarin geen hergisting heeft plaatsgevonden hebben er dus geen last van. Conclusie van deze discussie wat mij betreft: ik ga met vertrouwen door met het reinigen van mijn flessen met de hogedrukspuit en ruil mijn gebruikte flesjes regelmatig om bij de supermarkt voor flesjes waarin pils heeft gezeten (waarin geen gisting heeft plaatsgevonden).

Het ontstaan van biersteen is onafhankelijk van het wel of niet hergisten op de fles. Ook in vaten zonder hergisting en bierleidingen ontstaat op den duur biersteen.

JAVAL

Dus biersteen ontstaat tijdens het brouwen en vergisten, wordt opgenomen in het bier, en slaat neer in de vaten en flessen waarin het bier wordt bewaard?
Jaap 

Jacques

Citaat van: JAVAL op 29-12-2015  22:51 uDus biersteen ontstaat tijdens het brouwen en vergisten, wordt opgenomen in het bier, en slaat neer in de vaten en flessen waarin het bier wordt bewaard?
Jaap

Ja. Hoe langer het bier in een fles of vat staat des te meer biersteen er neerslaat. Het probleem van hele vliezen in bierflesjes krijg je als de flessen langer in gebruik hebt.

Edolem

Mensen over biersteen moeten we niet te moeilijk doen. Het hoort er gewoon bij, zeker bij bieren die langer op de fles hebben gestaan. Zoals mijn quadrupels die ruim een jaar op fles zitten.
Dan zie je heel duidelijk een lijntje waar het bier heeft gezeten. daaronder zit er een donkere gloed op het bierflesje.

Wat doe ik tijdens een botteldag (ik spoel de flesjes ook altijd goed na het opdrinken), .. ik controleer ze stuk voor stuk even op gistresten (zelden aanwezig) en biersteen (even in het licht). De bierflesjes met gistresten en biersteen (dat zijn er niet zo veel hoor) zet ik apart en gooi ik vol met een flink geconcentreerde oplossing van chemipro caustic. Die flesjes blijven gewoon een heel tijdje zo staan.

Dan ga ik met de schone verder en bottel daar gewoon mee. Eerst goed in de oxi, naspoelen en bottelen. let wel: dat zijn de volledige visueel schone flessen.

Na het bottelen spoel ik de flesjes nog eens 3 keer om die in de caustic hebben gestaan en ga ik nog eens goed met de borstel erdoorheen. Daarna zet ik ze op de kop in een volgende krat. Klaar voor een volgende keer.
Toch niet zo een probleem? ???

Henielma

Met een juist formaat borstel de flessen van binnen schoonmaken blijkt ook erg effectief. Biersteen borstel je er zo uit, hoe onwaarschijnlijk het ook klinkt.

Jacques

Citaat van: Henielma op 30-12-2015  09:32 uMet een juist formaat borstel de flessen van binnen schoonmaken blijkt ook erg effectief. Biersteen borstel je er zo uit, hoe onwaarschijnlijk het ook klinkt.

Wel oppassen dat je geen krassen maakt in het fles. Daarom kun je beter geen stalen borstel gebruiken.

mbroek

Citaat van: Jacques op 30-12-2015  13:46 uWel oppassen dat je geen krassen maakt in het fles. Daarom kun je beter geen stalen borstel gebruiken.

Gelukkig past mijn staalborstel niet in de flessen :)

Jacques

Citaat van: mbroek op 30-12-2015  14:15 uGelukkig past mijn staalborstel niet in de flessen :)

Met een roterende stalen flessenborstel heb ik in het verleden flinke krassen gehad. Die heb ik maar even gebruikt.

Henielma

Ik gebruik ook geen stalen borstel maar een mooie groene kunststof bostel zoals we die een aantal jaren geleden gratis gekregen hebben van Brouwmarkt tijdens een of andere hobbybrouw happening. En wanneer de bodem erg vuil is het Oral-B tandenborstel ideetje van Hoppie (Hopmans).


hansHalberstadt

Citaat van: Henielma op 30-12-2015  09:32 uMet een juist formaat borstel de flessen van binnen schoonmaken blijkt ook erg effectief. Biersteen borstel je er zo uit, hoe onwaarschijnlijk het ook klinkt.
Dan zal het met de hogedrukreiniger van JAVAL ook wel lukken. overigens sinds ik calcium chloride als brouwzout gebruik heb ik een stuk minder last van biersteen. Waarschijnlijk slaat de calciumoxalaat dan al tijdens het maischen neer en in de flesjes is de concentratie dan onder de grens waarbij het neerslaat. Ik reinig de flesjes nu hooguit 1 x per 5 brouwsels met natronloog 1% 80 ºC en alles is dan weer brandschoon.   

Ronald82

Vanavond was ik bezig met het schoonmaken van mijn bier flesjes. Ik moest 4 kratten schoonmaken. Dit doe ik met warm/heet water met oxi plus en een borstel ( mijn flesjes spoel ik na het drinken altijd gelijk om met heet water en zet ze op de kop, dus echt vies zijn ze niet) Nu vroeg ik mij af hoevaak kan ik hetzelfde water gebruiken?  Moet dit water heet blijven of kan ik gewoon hetzelfde water blijven gebruiken. Werkt oxi nog steeds goed bij kouder water?

Morgen ga ik bottelen is het dan nog nodig om de flesjes nogmaals te desifecteren met saniclean?


hansHalberstadt

Als je flesjes niet vies zijn, waarom ga je ze dan reinigen? in plaats daarvan zou ik ze alleen maar desinfecteren. (Op zijn kop in een krat zetten en die krat in een plastic bak met deksel, Xenos, action etc en die uitstomen via slang op de snelkookpan in mijn geval)

Ronald82

Bedankt voor je antwoord,

Ik reinig ze omdat ze al een tijdje in de garage stonden. Het zekere voor het onzekere :-)
De volgende keer als ik geen zichtbare verontreinigingen zie kan ik dus volstaan met alleen desifecteren.
En eens in de zoveel tijd echt reinigen.

Alleen vraag ik mij nog af of ik het oxi water steeds kan blijven gebruiken voor alle flesjes of wordt de werking minder in koud water?

Underdike

Wij zijn blijkbaar wat voorzichtiger dan enkele anderen...
Flesjes worden na gebruik gespoeld & ondersteboven bewaard tot de dag dat we ze weer gaan vullen. Op de bottel-dag borstelen we ieder flesje netjes uit met PBW, checken tegen een lamp of we nog wat zien zitten, en spoelen na met Starsan. We hangen de flessen op een gereinigde & gedesinfecteerde flessenboom, waar ze een goed uur kunnen uitdruipen voor ze gevuld worden.

Sander van Dijk

Citaat van: Ronald82 op 10-02-2017  12:00 uBedankt voor je antwoord,

Ik reinig ze omdat ze al een tijdje in de garage stonden. Het zekere voor het onzekere :-)
De volgende keer als ik geen zichtbare verontreinigingen zie kan ik dus volstaan met alleen desifecteren.
En eens in de zoveel tijd echt reinigen.

Alleen vraag ik mij nog af of ik het oxi water steeds kan blijven gebruiken voor alle flesjes of wordt de werking minder in koud water?
Oxi is maar een matige desinfectans. Na ongeveer 20 minuten is de werking sterk verminderd. In warm water is dit nog korter. De werkzame stof waterstofperoxide is dus snel minder werkzaam. Dit las ik overigens recent in een post van Serge.

dePol

Ik spoel mijn flesjes na gebruik om en bewaar ze daarna in plastic boxen met deksel zodat er geen stof in komt.

Voor bottelen gaan ze in de vaartwasser op een kort spoelprogramma. Dat is de beste flessenboom die je kunt vinden.  Er kunnen zo'n 60 flesjes in.

Daarna vul ik een 30L plastic vat 2/3 vol met warm water en een beetje Star San. Ik dompel de flessen erin onder en vul zo het vat op en laat dat 10 minuutjes staan.  Dan haal ik de flesjes eruit en giet ze leeg.

Het kleine beetje restwater met Star San dat erin blijft kan helemaal geen kwaad.

Geen problemen met infecties. Ik moet er wel bij vermelden dat mijn bier meestal wel binnen de 2 maanden op is gedronken.

Pol

naero

Ik spoel mijn flessen uit, en check tegen de lamp of er geen troep meer inzit. Daarna worden ze met een bodempje water gevuld en in de oven gelegd. Die gaat dan voor een uur op 80°C. Ik laat ze daar dan een dag in zitten, de volgende dag komen ze op de flessenboom en zijn klaar voor gebruik. Als ze er een week op gehangen hebben zonder dat ik ze gevuld heb gaan ze in een gesloten kast.

Niet zelf bedacht, een maat van mij die bij Heineken werkt kwam met dit voorstel. Tot nu toe werkt het zonder enig probleem danwel infectie.

Benno

Jacques

Citaat van: naero op 10-02-2017  13:42 uIk spoel mijn flessen uit, en check tegen de lamp of er geen troep meer inzit. Daarna worden ze met een bodempje water gevuld en in de oven gelegd. Die gaat dan voor een uur op 80°C. Ik laat ze daar dan een dag in zitten, de volgende dag komen ze op de flessenboom en zijn klaar voor gebruik. Als ze er een week op gehangen hebben zonder dat ik ze gevuld heb gaan ze in een gesloten kast.

Niet zelf bedacht, een maat van mij die bij Heineken werkt kwam met dit voorstel. Tot nu toe werkt het zonder enig probleem dan wel infectie.

Benno

Dat "bakken" van flesjes is al diverse keren hier op het forum aan bod geweest. Je kunt dit beter niet doen. Aan de binnenkant van je flessen ontstaat een laagje 'biersteen'. Dat is een complex bestaande uit eiwitten en calciumoxalaat. Door te verhitten tot 80 ºC zonder eerst de eiwitten te hebben verwijderd bak als het ware de eiwitten vast aan de fles. Het goed reinigen van de flessen wordt hierdoor bemoeilijkt. Na een aantal keren heb je ruwe binnenkant wat het spontaan uit de fles komen van je bier kan bevorderen.

naero

Bedankt voor je reactie, Jaques, en excuses voor de herhaling, ik had de bakmethode nog niet gezien, vandaar.
Het was ook eigenlijk te mooi om waar te zijn, zo zonder sop.
Bij de volgende bestelling neem ik ook een pot Chemipro Caustic voor als ik gushers krijg.

Benno

bjorri

Thuis spoel ik beugelflessen uit na gebruik. Als ik eens een kratje mee heb dan gaan de leg flessen dicht (op de kop) weer mee naar huis. Onder de kraan of met flessenspoeler  spoel ik de flessen visueel schoon.



Vervolgens in de vaatwas op de hoogste stand.  Flessen die niet schoon uit de vaatwas komen gaan gewoon terug naar de supermarkt. De nog eens gecontroleerde flessen gaan nu op de kop in het krat en ik zorg dat het goed kan drogen. Voor het vullen doe ik niets extra's met de flessen.Tot nog toe is het altijd goed gegaan ondanks de relatief weinige tijd die ik aan flessen spoelen besteed.

Jacques

Citaat van: bjorri op 15-02-2017  09:57 uThuis spoel ik beugelflessen uit na gebruik. Als ik eens een kratje mee heb dan gaan de leg flessen dicht (op de kop) weer mee naar huis. Onder de kraan of met flessenspoeler  spoel ik de flessen visueel schoon.

Vervolgens in de vaatwas op de hoogste stand.  Flessen die niet schoon uit de vaatwas komen gaan gewoon terug naar de supermarkt. De nog eens gecontroleerde flessen gaan nu op de kop in het krat en ik zorg dat het goed kan drogen. Voor het vullen doe ik niets extra's met de flessen.Tot nog toe is het altijd goed gegaan ondanks de relatief weinige tijd die ik aan flessen spoelen besteed.

Als je alleen spoelt krijg je vroeg of laat te maken met een bruine aanslag in je flessen.
Ik neem aan dat je vaatwasser voorzien wordt van een reinigingsmiddel. Dat reinigingsmiddel verwijderd eiwitten en daarmee de aanslag.

Edolem

Misschien al eens eerder aan de orde geweest: maar wat zou je met nieuwe flessen moeten doen? Even snel met wat water uitspoelen en uitdruipen laten?

Jacques

Citaat van: Edolem op 02-03-2017  21:15 uMisschien al eens eerder aan de orde geweest: maar wat zou je met nieuwe flessen moeten doen? Even snel met wat water uitspoelen en uitdruipen laten?

Dat kan. Er zijn ook veel (kleine) brouwerijen die zelfs die moeite niet nemen.

Oscar

Citaat van: Jacques op 02-03-2017  21:29 uEr zijn ook veel (kleine) brouwerijen die zelfs die moeite niet nemen.

En er niet de apparatuur (rinser) voor hebben... Heeft verder niets met moeite te maken. Je gaat niet ff 2700 flessen met de hand spoelen... :nut:

Jacques

Citaat van: Oscar op 02-03-2017  23:04 uEn er niet de apparatuur (rinser) voor hebben... Heeft verder niets met moeite te maken. Je gaat niet ff 2700 flessen met de hand spoelen... :nut:

Ik heb het mij vaker afgevraagd, maar hoe weet je dat er geen glasscherven in zitten van flessen die tijdens het productieproces kapot zijn gegaan?

brouwmus

Of een andere verontreiniging, wat dat ook moge zijn...

Lijkt mij inderdaad een behoorlijk risico - je hoeft maar 1 doos te hebben met vieze flessen en je reputatie/naam kan een flinke knauw krijgen...

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 02-03-2017  23:23 uIk heb het mij vaker afgevraagd, maar hoe weet je dat er geen glasscherven in zitten van flessen die tijdens het productieproces kapot zijn gegaan?
Moet de leverancier dat niet garanderen? Je koopt immers nieuwe flessen om levensmiddelen in te doen.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 03-03-2017  11:12 uMoet de leverancier dat niet garanderen? Je koopt immers nieuwe flessen om levensmiddelen in te doen.

Er kan ook het een en ander mis gaan tijdens transport...

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 03-03-2017  20:45 uEr kan ook het een en ander mis gaan tijdens transport...
Ja blijft altijd uitkijken.

Oscar

Citaat van: Jacques op 02-03-2017  23:23 uIk heb het mij vaker afgevraagd, maar hoe weet je dat er geen glasscherven in zitten van flessen die tijdens het productieproces kapot zijn gegaan?

Dat weet je inderdaad niet....Maar dan nog ga ja als brouwerij geen 3000 flessen met de hand spoelen.... ^-^ Maar de brouwerijen met een redelijk professionele afvulmachine hebben daar ook een rinser bij  :)

Edolem



Volgens mij is dit voor ons toch wel een optie... op een kraantje voor vast monteren en snel even spuiten. Dan uitdruipen.
Voor een 200 liter batch moet dat toch kunnen?

RvanAken

Ik ben een beginner met bier maar heb in het verleden wel veel wijn gemaakt. Ik gebruikte altijd sulfiet om mijn flessen te ontsmetten maar heb hier op het forum meerdere malen gelezen dat dat voor bier niet voldoende is. Nu heb ik toevallig ook een stoomreiniger liggen met een redelijk smal spuitstuk. Kan ik die ook gebruiken om mijn flessen te ontsmetten?

Jacques

Citaat van: RvanAken op 18-09-2017  22:54 uIk ben een beginner met bier maar heb in het verleden wel veel wijn gemaakt. Ik gebruikte altijd sulfiet om mijn flessen te ontsmetten maar heb hier op het forum meerdere malen gelezen dat dat voor bier niet voldoende is. Nu heb ik toevallig ook een stoomreiniger liggen met een redelijk smal spuitstuk. Kan ik die ook gebruiken om mijn flessen te ontsmetten?

Stomen is niet reinigen. Eiwitachtige substanties kunnen vastkoeken. Het beste is eerst een goede reiniger te gebruiken en daarna een desinfectiemiddel.

Ronnie

Citaat van: Edolem op 04-03-2017  15:37 u
Volgens mij is dit voor ons toch wel een optie... op een kraantje voor vast monteren en snel even spuiten. Dan uitdruipen.
Voor een 200 liter batch moet dat toch kunnen?

Deze hieronder is toch ietwat degelijker, heeft krachtige straal die flink tot op  de omgekeerde flesbodem krachtig spuit, kost net geen € 23 bij BMS



verkrijgbaar bij BMS wijndepot, Kuurne.

Er zit standaard een adapter bij voor een kraan zoals afgebeeld en een adapter zoals deze van bij Van Der Kooy of bij Brouwland.

CeesM


E van Dijk

Citaat van: Ronnie op 19-09-2017  09:48 uDeze hieronder is toch ietwat degelijker, heeft krachtige straal die flink tot op  de omgekeerde flesbodem krachtig spuit, kost net geen € 23 bij BMS



verkrijgbaar bij BMS wijndepot, Kuurne.

Er zit standaard een adapter bij voor een kraan zoals afgebeeld en een adapter zoals deze van bij Van Der Kooy of bij Brouwland.

Ik heb die thuis op de keukenkraan (van Ikea) gemonteerd en die klapte van de schroefdraad af. Dat ging gepaard met een gigantische knal en dat ding schoot met flinke kracht tegen de muur. Als je dat ding op je oog krijgt, dan heb je echt een probleem. Nadien heb ik het ding dus ook niet meer gebruikt. Dus ik wil iedereen waarschuwen om dat ding niet klakkeloos op elke kraan te monteren en goed op te passen bij het gebruik ervan.

TeVeHa

Best gevaarlijk maar wat denk je, ligt dat incident nu aan de kraan of aan het ding?

CeesM

Citaat van: E van Dijk op 20-09-2017  14:39 uIk heb die thuis op de keukenkraan (van Ikea) gemonteerd en die klapte van de schroefdraad af. Dat ging gepaard met een gigantische knal en dat ding schoot met flinke kracht tegen de muur. Als je dat ding op je oog krijgt, dan heb je echt een probleem. Nadien heb ik het ding dus ook niet meer gebruikt. Dus ik wil iedereen waarschuwen om dat ding niet klakkeloos op elke kraan te monteren en goed op te passen bij het gebruik ervan.
De kraan niet voluit open zetten maar op de helft. Anders spuit er meer water in dan dat er uit kan lopen. Met mijn ene hand hou ik het flesje vast en de ander er achter voor tegendruk.

GeBaxke

Uitspoelen nadat ze op gedronken zijn.

Op de botteldag
In een groot vat met chemipro onderdompelen. 30 minuten ongeveer.
Leeggooien en uitspoelen met een zo een water jet.

Dan Vullen.


E van Dijk

Citaat van: TeVeHa op 20-09-2017  17:33 uBest gevaarlijk maar wat denk je, ligt dat incident nu aan de kraan of aan het ding?

Ik vermoed aan de kraan, was een onding.

E van Dijk

Citaat van: CeesM op 20-09-2017  17:37 uDe kraan niet voluit open zetten maar op de helft. Anders spuit er meer water in dan dat er uit kan lopen. Met mijn ene hand hou ik het flesje vast en de ander er achter voor tegendruk.

Bedankt voor de tip! Probeer het binnenkort nog een keer op een andere, degelijke kraan. :)

bjorri

Citaat van: E van Dijk op 21-09-2017  10:11 uBedankt voor de tip! Probeer het binnenkort nog een keer op een andere, degelijke kraan. :)
De kraan maar half open zetten verlaagd niet de druk zolang het ding zelf dicht is. Het verminderd alleen de hoeveelheid water die er uit komt (en daarmee ook de druk als in werking). Zolang niet in werking is de druk dus gewoon waterleidingdruk en kan het er dus weer af knallen.

CeesM

Citaat van: bjorri op 21-09-2017  10:48 uDe kraan maar half open zetten verlaagd niet de druk zolang het ding zelf dicht is. Het verminderd alleen de hoeveelheid water die er uit komt (en daarmee ook de druk als in werking). Zolang niet in werking is de druk dus gewoon waterleidingdruk en kan het er dus weer af knallen.
Heb jij ook zo'n apparaat? Als de kraan voluit open staat verdwijnt de krachtige straal omdat de fles gelijk vol zit met water doordat het er niet snel genoeg uit kan stromen. In de meeste keukens is de kraan zo een die je kan zwenken. Het apparaat zit vast op het fijne schroefdraad van de filterkop van de kraan. Als je tijdens het schoonspuiten het apparaat niet met je andere hand ondersteund kunnen er 2 dingen gebeuren.
De kraan zwenkt uit of er komt zoveel kracht op dat fijne schroefdraad dat deze af kan breken. Want die tuit waar je het flesje op steekt, werkt dan als een soort hefboom.

beermenke

Ik heb de spoeler op een oude kraan bevestigd die op zijn beurt weer gekoppeld is aan 2 meter dikke tuinslang en die zit aan een vaste kraan. Zo voorkom je ook het slaan van de waterleiding indien je de flesje spoelt. Alle flesjes gaan in de oxi pro en daarna met koud water naspoelen. Ik weet dat het niet hoeft maar ik vind naspoelen gewoon prettiger.

SanderH

Citaat van: beermenke op 21-09-2017  13:59 uIk heb de spoeler op een oude kraan bevestigd die op zijn beurt weer gekoppeld is aan 2 meter dikke tuinslang en die zit aan een vaste kraan. Zo voorkom je ook het slaan van de waterleiding indien je de flesje spoelt. Alle flesjes gaan in de oxi pro en daarna met koud water naspoelen. Ik weet dat het niet hoeft maar ik vind naspoelen gewoon prettiger.

Zo'n 2 meter dikke slang krijg je toch lastig door een een deur (meestal zo'n 80 tot 90 cm breed).

Maar alle gekheid op een stokje, ik doe de flessen in meerdere metselkuipen met warm water en Oxi pro. Als ik ze daar uithaal spoel ik ze om in een emmer met koud water, daarbij de buitenkant zo vrij mogelijk van de aanslag te krijgen erop wrijven. Dan onderste boven in een krat. Daarna nog uitspoelen met zo'n dubbele sproeier op de kraan met warm water. Warm is niet noodzakelijk, maar wel makkelijk omdat je kan voelen welke je hebt gehad aan de temperatuur van de fles, die je nagespoeld hebt zijn warm, de andere niet.

Dund

Ik spoel de flessen uit na het drinken (dat is 99% van het schoonmaken) vervolgens gaan ze met drie kratten tegelijk in een vaatwasser waar alleen flessen mee gespoeld worden. Op maximale temperatuur met een blokje erbij.

Vervolgens gaan de flessen ondersteboven in een krat. Zo staan ze soms weken te wachten.

Net voor het bottelen even star san erin spuiten met de avinatoire, uit laten lekken op de flessenboom en bottelen maar.

Nog nooit een besmetting gehad en geen gedoe meer met grote emmers, borstels e.d

Peke

Na het leeg drinken van de fles gelijk omspoelen.
Flessen in de wasbak met een vaatwas blokje en een tijdje laten staan.
Water eruit laten lopen en de wasbak weer vullen met oxy.
Pak ze 1 voor 1 en zorg dat het oxy water overal is geweest.
Na spoelen met schoon water.
Dit doe ik vlak voor het bottelen dus hief ze niet op de kop weg te zetten en kan die simpel doen omdat ik 0.75 l. Flessen gebruik.

Jacques

Citaat van: Dund op 21-09-2017  23:36 uIk spoel de flessen uit na het drinken (dat is 99% van het schoonmaken) vervolgens gaan ze met drie kratten tegelijk in een vaatwasser waar alleen flessen mee gespoeld worden. Op maximale temperatuur met een blokje erbij.

Vervolgens gaan de flessen ondersteboven in een krat. Zo staan ze soms weken te wachten.

Net voor het bottelen even star san erin spuiten met de avinatoire, uit laten lekken op de flessenboom en bottelen maar.

Nog nooit een besmetting gehad en geen gedoe meer met grote emmers, borstels e.d

Sommige verhalen kun je wel 1000 keer vertellen. Flesjes die enkel zijn omgespoeld zijn NIET schoon.
Er blijf een bruin laagje in de flessen die je echt niet uitspoelt.

Hieronder zie je de rommel die uit flesjes komt als je de onderdompel in een Chemipro Caustic oplossing. Ook spoel altijd twee tot drie keer een fles uit met water meteen na het uitschenken.



Ik had laatst ook een foto gemaakt van "schone" fles met aanslag daarin, maar die foto krijg ik zo snel niet gevonden.


brouwerwaldonk

Ik spoel mijn flessen uit na het leegdrinken met 2 maal een beetje water, het eerste neemt niet alles mee.
Ik laat ze ondersteboven leegdruppelen op een laagje keukenpapier in een draagmandje.
Dan gaan de flessen terug in de krat naar de kelder met een plastiek dopje op de fles zodat er geen kelderdieren in kunnen gaan wonen. Die dopjes zijn afkomstig van lege waterflessen waar de schroefdraad is weggesneden.

Na het brouwen heb ik voldoende heet water, en daarmee begin ik direct met wassen en ontsmetten van de flessen.
Het eerste heetste water 20L uit de spiraalkoeler gaat in mijn ondertussen gereinigde lege brouwketel, daarin los ik 30ml bijtende soda, 100ml javel, en 1 soeplepel trisoda op. Dit is een grondige reiniger die alles van de flessen losweekt binnen en buitenkant, zelfs ingedroogde schimmels van nieuw verkregen flessen die niet gewassen werden en ook de etiketten.
Dan gaat er nog warm water in een grote plastiek emmer om de flessen een eerste spoeling te geven uit het bad met reiniger.
Vervolgens gaan de flessen in een verdunde oplossing n.l. OXONIA om de flessen te ontsmetten (iets wat voor nederlanders niet verkrijgbaar is) enkel verkrijgbaar bij het Vlaamse VAW in de gilde van Geel als je lid bent van de gilde. 
De flessen staan in elk bad rechtop ondergedompeld.
 
In elke brouwerij die zichzelf respecteerd, wordt verdunde oxonia gebruikt om alles wat met wort of bier in aanraking komt te ontsmetten.
Na het ontmetten gaan de flessen op de droogtoren om te drogen, waarna de plastiek dopjes die ook door alle baden zijn geweest er terug op gezet worden tot het bier gebotteld wordt.


   

brouwmus

Ook ik was nu telkens voor het bottelen alle flessen eerst goed met Puro Caustic omdat ik, toen ik het de eerste keer deed, een vergelijkbaar resultaat kreeg als op de foto van Jacques: allemaal bruine velletjes. Ik schrok me lam.

Uiteraard spoel ik ook elke fles na het uitschenken een paar keer goed om.

Die eerste keer waren het trouwens flesjes die al een paar keer waren gebruikt. Het scheelt ook van bier tot bier hoeveel aanslag/velletjes worden losgeweekt, maar het is zeker dat het nooit voor niets is!

Waarom zou je tijdens het hele brouwproces uiterste hygiëne proberen te betrachten om uiteindelijk je product af te vullen in (meer of minder) vieze flessen?

Hannes

Zelf stop ik de flessen in een bad met caustic soda om zr te reinigen, daarna spoelen en op de kop in ren krat in de kast. Voor gebruik desinfecteren met starsan.

Wat ik niet begrijp is, waarom mensen flessen in een vaatwasser stoppen. De opening in een flesje is zo klein dat ik er geen vertrouwen in heb dat er voldoende water in komt. Die flessen worden toch nooit schoon op deze manier. Er zijn opzet stukken te koop om flessen te wassen zodat de straal van de vaatwasser ook daadwerkelijk in de fles komt. Zonder zo'n opzetstuk is het volgens mij Russisch roulette.

JanEric

Citaat van: Hannes op 22-09-2017  14:29 uZelf stop ik de flessen in een bad met caustic soda om zr te reinigen, daarna spoelen en op de kop in ren krat in de kast. Voor gebruik desinfecteren met starsan.

Wat ik niet begrijp is, waarom mensen flessen in een vaatwasser stoppen. De opening in een flesje is zo klein dat ik er geen vertrouwen in heb dat er voldoende water in komt. Die flessen worden toch nooit schoon op deze manier. Er zijn opzet stukken te koop om flessen te wassen zodat de straal van de vaatwasser ook daadwerkelijk in de fles komt. Zonder zo'n opzetstuk is het volgens mij Russisch roulette.
Precies, en het toevoegen van een vaatwasblokje zou ik helemaal niet doen, omdat dit erg schuimnegatief werkt.

henkie

Citaat van: Hannes op 22-09-2017  14:29 uEr zijn opzet stukken te koop om flessen te wassen zodat de straal van de vaatwasser ook daadwerkelijk in de fles komt. Zonder zo'n opzetstuk is het volgens mij Russisch roulette.

Waar te koop?

Hannes

Citaat van: JanEric op 22-09-2017  14:33 uPrecies, en het toevoegen van een vaatwasblokje zou ik helemaal niet doen, omdat dit erg schuimnegatief werkt.

Een vaatwasblokje is niet per se slecht. Schoonmaken doet het wel goed. Het is het glansspoelmiddel dat slecht is, zet daarom ook nooit je bier glazen in de vaatwasser. Het glansspoelmiddel zorgt ervoor dat water beter van je glas af glijdt, hierdoor verdwijnt inderdaad eerder je schuimkraag. Het zal wel per blokje/merk verschillen of dit is toegevoegd.

JanEric

Klopt inderdaad. Het glansspoelmiddel legt een soort film op je glaswerk

Hannes

Citaat van: henkie op 22-09-2017  17:01 uWaar te koop?

Onderstaande kwam ik tegen op het grote www.

https://www.simplifieddesignllc.com/bens-bottle-washer.php

Maar dat ding is duur, je moet een extra vaatwasser hebben en het past niet op alle vaatwassers.


bjorri

Citaat van: CeesM op 21-09-2017  11:48 uHeb jij ook zo'n apparaat? Als de kraan voluit open staat verdwijnt de krachtige straal omdat de fles gelijk vol zit met water doordat het er niet snel genoeg uit kan stromen. In de meeste keukens is de kraan zo een die je kan zwenken. Het apparaat zit vast op het fijne schroefdraad van de filterkop van de kraan. Als je tijdens het schoonspuiten het apparaat niet met je andere hand ondersteund kunnen er 2 dingen gebeuren.
De kraan zwenkt uit of er komt zoveel kracht op dat fijne schroefdraad dat deze af kan breken. Want die tuit waar je het flesje op steekt, werkt dan als een soort hefboom.
Het ging over het losspringen van het ding van de kraan. Daar helpt de kraan half openzetten dus niet tegen omdat de druk dan even hoog is als met een volledig open kraan.

Wat je nu aanvoert klopt wel. Als je de kraan half open zet dan krijg je eerst heel kort een krachtige straal, daarna een wat minder krachtige straal en vooral veel minder water dus krijgt het inderdaad de kans weg te lopen.

Ik heb zo'n ding maar gebruik het niet meer omdat ik het in de keuken niet fatsoenlijk aan kan sluiten. Dat vind ik wel jammer maar ik ga niet een speciale kraan daarvoor maken en flessen spoelen in de badkamer is me te veel werk.

Ik sluit de (beugel)flessen na gebruik. Spoel ze onder de kraan tot visueel schoon en zet ze daarna in de vaatwas op de hoogste temperatuur. De flessen zijn dan in ieder geval vrij van levende gistcellen. Na de vaatwas alle flessen controleren en wat niet schoon is terug naar de supermarkt.

Ik weet dat een hoop mensen dit niet schoon vinden. Echter heb ik zelf nooit verschil ontdekt tussen flessen die zeg vijftien keer gebruikt zijn en nieuwe flessen. Hooguit een rubbertje vervangen.

Jacques

Citaat van: bjorri op 24-09-2017  19:15 uIk weet dat een hoop mensen dit niet schoon vinden. Echter heb ik zelf nooit verschil ontdekt tussen flessen die zeg vijftien keer gebruikt zijn en nieuwe flessen.

Kijk eens goed naar de flessen. Vaak kun je bij flessen die je al langer in gebruik hebt een waas aan de binnenkant. Zo'n fles is dus niet schoon. Als je dergelijke flessen onderdompelt in een Chemipro Caustic oplossing komt er bruin velletje vrij.

bjorri

Citaat van: Jacques op 24-09-2017  20:19 uKijk eens goed naar de flessen. Vaak kun je bij flessen die je al langer in gebruik hebt een waas aan de binnenkant. Zo'n fles is dus niet schoon. Als je dergelijke flessen onderdompelt in een Chemipro Caustic oplossing komt er bruin velletje vrij.
Zeg ik, ik zie (en proef) geen verschil tussen flessen die de eerste keer worden gebruikt en die al vele malen zijn gebruikt. Alleen het rubbertje drukt wat in na verloop van tijd en die vervang ik dan.

Is er een huishoudelijke variant van Chemipro Caustic? Dan zal ik daar eens de proef op de som mee doen. Anders zal ik het origineel bij een volgend bezoek aan een brouwwinkel eens kopen. Ik ben wel benieuwd of die voor mij nog niet te ontdekken waas inderdaad in mijn flesjes zit.

Jacques

Citaat van: bjorri op 24-09-2017  20:59 uZeg ik, ik zie (en proef) geen verschil tussen flessen die de eerste keer worden gebruikt en die al vele malen zijn gebruikt. 

Na verloop van tijd kunnen infectiekiemen zich in de ruwe laag nestelen. Je loopt hierdoor eerder het risico op infecties. Verder kun je eerder last krijgen van gushing door de ruwe binnenkant van de fles.

hansHalberstadt

Citaat van: bjorri op 24-09-2017  20:59 uZeg ik, ik zie (en proef) geen verschil tussen flessen die de eerste keer worden gebruikt en die al vele malen zijn gebruikt.
Richt eens een zaklantaarn op het flesje, zaklantaarn boven op de fles naar binnen schijnen en dan kijken naar de zijkant van de hals. Als er biersteen in zit zie je dan een lichte waas.

tdp

Citaat van: Hannes op 22-09-2017  14:29 uZelf stop ik de flessen in een bad met caustic soda om zr te reinigen, daarna spoelen en op de kop in ren krat in de kast. Voor gebruik desinfecteren met starsan.

Wat ik niet begrijp is, waarom mensen flessen in een vaatwasser stoppen. De opening in een flesje is zo klein dat ik er geen vertrouwen in heb dat er voldoende water in komt. Die flessen worden toch nooit schoon op deze manier. Er zijn opzet stukken te koop om flessen te wassen zodat de straal van de vaatwasser ook daadwerkelijk in de fles komt. Zonder zo'n opzetstuk is het volgens mij Russisch roulette.

Doe dit reeds een hele tijd en dit bevalt mij wel goed. Ooit een 'karnemelk' test gedaan: meerdere flesjes met karnemelk gevuld en geleegd, waardoor er een sluier in bleef zitten. Op verschillende plekken in de vaatwasser gezet, deze waren allemaal wel schoon!

Jacques

Citaat van: bjorri op 24-09-2017  19:15 uIk weet dat een hoop mensen dit niet schoon vinden. Echter heb ik zelf nooit verschil ontdekt tussen flessen die zeg vijftien keer gebruikt zijn en nieuwe flessen. Hooguit een rubbertje vervangen.

Ik kom nog even terug op dit citaat aan de hand van een foto die ik deze middag gemaakt heb tijdens het schoonmaken van mijn flessen die ik ook altijd twee keer omspoel na uitschenken.

Het is bekend dat sommige gisten een stevige gistdek kunnen vormen. Dat kan ook gebeuren bij de hergisting op de fles. Alleen spoelen is dan echt onvoldoende.


Peke

In een bak met vaatwaspoeder en je flessen zijn super schoon.

hansHalberstadt

Citaat van: hansHalberstadt op 29-09-2017  07:46 uRicht eens een zaklantaarn op het flesje, zaklantaarn boven op de fles naar binnen schijnen en dan kijken naar de zijkant van de hals. Als er biersteen in zit zie je dan een lichte waas.
Toevallig een flesje bier van iemand gekregen en dit was wat je zag als je een zaklantaarn door de flesopening naar binnen schijnt (na eerst intensief enkele malen omspoelen met water)

Je kunt ook heel mooi zien tot hoever de fles gevuld is geweest, daar zit namelijk geen biersteen meer boven.

Hier het resultaat na een kwartiertje in de dikke bleek enkele malen verdund.
Geen verstrooiing van het licht meer dus geen biersteen aanslag meer aanwezig.



Easywoods

Citaat van: hansHalberstadt op 17-10-2017  16:02 uToevallig een flesje bier van iemand gekregen en dit was wat je zag als je een zaklantaarn door de flesopening naar binnen schijnt (na eerst intensief enkele malen omspoelen met water)

Je kunt ook heel mooi zien tot hoever de fles gevuld is geweest, daar zit namelijk geen biersteen meer boven.

Hier het resultaat na een kwartiertje in de dikke bleek enkele malen verdund.
Geen verstrooiing van het licht meer dus geen biersteen aanslag meer aanwezig.


Bedankt voor het delen van de foto's, veel over biersteen gelezen maar nog nooit een beeld bij kunnen bedenken  ;) :duimop:

beermenke

Na gebruik direct omspoelen en voor botteldatum vul ik ze met oxipro en spoel ze na.
Geprobeerd om voor vullen te reinigen met stoom maar is te omslachtig en opletten geblazen want stoom is echt heet! Ik heb nog nooit gushers gehad of zuur bier dus netjes werken en alles goed schoonmaken is gewoon voldoende. Schoon is schoon.

Jacques

Citaat van: beermenke op 17-10-2017  21:00 uNa gebruik direct omspoelen en voor botteldatum vul ik ze met oxipro en spoel ze na.
Geprobeerd om voor vullen te reinigen met stoom maar is te omslachtig en opletten geblazen want stoom is echt heet! Ik heb nog nooit gushers gehad of zuur bier dus netjes werken en alles goed schoonmaken is gewoon voldoende. Schoon is schoon.

Toch raad ik je aan om goed naar je flessen te kijken. Zeker de flessen waar langere tijd bier in heeft gezeten of al wat langer in gebruik zijn. Vroeg of laat krijg je te maken met een aanslag van biersteen. Heel vaak denk je dat je flessen schoon zijn, maar is dat toch niet het geval...

mbroek

Inderdaad, flessen die alleen omgespoeld zijn hebben een waas. De "reserve" flessen van mijn laatste bottelsessie zijn nog brandschoon. Geeft ook weer wat vertrouwen in de schoonmaak procedure die ik doe.

KarmeFrank

Toch even een klein bumpje in dit wat oudere topic.
Dat je eea vorm van Caustic moet gebruiken is mij nu wel duidelijk (zelf heb ik Arsegan PURO Caustic) maar HOE gebruiken jullie het.
Ik lees in warm water oplossen en daarna een sloot aan waarschuwingen dat je het oa. niet in contact met je huid mag laten komen. Hoe moet ik dat zien zitten jullie allemaal met 80 flesjes in de badkuip en je rubberen handschoenen en waadpak aan?
Of gewoon in een emmertje en met je blote handen lekker soppen?

Grt KarmeFrank

Serge VL

Citaat van: KarmeFrank op 28-05-2018  19:08 uToch even een klein bumpje in dit wat oudere topic.
Dat je eea vorm van Caustic moet gebruiken is mij nu wel duidelijk (zelf heb ik Arsegan PURO Caustic) maar HOE gebruiken jullie het.
Ik lees in warm water oplossen en daarna een sloot aan waarschuwingen dat je het oa. niet in contact met je huid mag laten komen. Hoe moet ik dat zien zitten jullie allemaal met 80 flesjes in de badkuip en je rubberen handschoenen en waadpak aan?
Of gewoon in een emmertje en met je blote handen lekker soppen?

Grt KarmeFrank
Handschoenen, veiligheidsbril en schort en laarzen beveel ik toch aan, dan mag je al eens stevig morsen op je voeten, wat spetteren enz..
Ik doe bovenstaande ook aan als ik met sterk alkalische middelen werk.

Om die reden was ik nog zelden niet voor gespoelde flesjes van bijvoorbeeld bij de biersteker, supermarkt of feestzaal. Maar koop tegenwoordig gewoon nieuw proper leeggoed. En als je die dadelijk na ledigen deftig spoelt heb je die Caustic niet nodig om die goed te reinigen.

JoepH

Ik brouw nu zo'n anderhalf jaar en ben tot de volgende schoonmaak procedure van mijn flessen gekomen.
1: uitspoelen met water
2: 3 uur in een  met kristal soda. 2 dikke etlepels op 15 liter.
3: Met de flessenbortsel er doorheen
4: Nog een uurtje laten weken
5: uitspoelen met water en visuele controle
Voor bottelen
6: Met starsan uitspoelen.

MIJN VRAAG:
Is kristalsoda een goed reinigingsmiddel. Zo op het oog komen de flessen er schoon uit.

KarmeFrank

Citaat van: JoepH op 28-05-2018  20:55 uIk brouw nu zo'n anderhalf jaar en ben tot de volgende schoonmaak procedure van mijn flessen gekomen.
1: uitspoelen met water
2: 3 uur in een  met kristal soda. 2 dikke etlepels op 15 liter.
3: Met de flessenbortsel er doorheen
4: Nog een uurtje laten weken
5: uitspoelen met water en visuele controle
Voor bottelen
6: Met starsan uitspoelen.

MIJN VRAAG:
Is kristalsoda een goed reinigingsmiddel. Zo op het oog komen de flessen er schoon uit.
Ik lees overal dat je het beste caustic kan gebruiken. Zit behalve soda ook chloor in

Jacques

Citaat van: KarmeFrank op 28-05-2018  19:08 uToch even een klein bumpje in dit wat oudere topic.
Dat je eea vorm van Caustic moet gebruiken is mij nu wel duidelijk (zelf heb ik Arsegan PURO Caustic) maar HOE gebruiken jullie het.
Ik lees in warm water oplossen en daarna een sloot aan waarschuwingen dat je het oa. niet in contact met je huid mag laten komen. Hoe moet ik dat zien zitten jullie allemaal met 80 flesjes in de badkuip en je rubberen handschoenen en waadpak aan?
Of gewoon in een emmertje en met je blote handen lekker soppen?

Grt KarmeFrank

Ik werk met blote handen. Maar het is wel beter handschoenen te gebruiken. De volgende dag zitten er namelijk kleine stukjes velletjes tussen mijn vingers...

Jacques

Citaat van: KarmeFrank op 28-05-2018  21:56 uIk lees overal dat je het beste caustic kan gebruiken. Zit behalve soda ook chloor in

In de Caustic producten zit loog geen soda. Loog wordt bijtende soda genoemd maar is wel een heel andere stof.

Jacques

Citaat van: Serge VL op 28-05-2018  19:23 uEn als je die dadelijk na ledigen deftig spoelt heb je die Caustic niet nodig om die goed te reinigen.

Na verloop van tijd krijg je een bruine aanslag in je flessen bestaande uit een complex bestaande uit eiwitten en biersteen. Die krijg je met alleen spoelen niet weg. Daarvoor heb je toch een goede reiniger voor nodig.
Waarschijnlijk werkt Enzybrew goed op deze aanslag echter dat spul is erg prijzig. Caustic is een stuk voordeliger, maar wel minder goed voor het milieu...

KarmeFrank

Citaat van: Jacques op 28-05-2018  22:18 uIn de Caustic producten zit loog geen soda. Loog wordt bijtende soda genoemd maar is wel een heel andere stof.

Ja dat is waar ook maar ben je het wel eens dat Caustic beduidend beter is dan alleen soda om op JoepH zijn vraag terug te komen?

Citaat van: Jacques op 28-05-2018  22:16 uIk werk met blote handen. Maar het is wel beter handschoenen te gebruiken. De volgende dag zitten er namelijk kleine stukjes velletjes tussen mijn vingers...

En doe je het dat in een emmer of een bad? Zelf zat ik te denken aan een ronde 65 L speciekuip maar ik weet niet of die caustic het plastic ook aantast ?

Jacques

Citaat van: KarmeFrank op 28-05-2018  23:12 uEn doe je het dat in een emmer of een bad? Zelf zat ik te denken aan een ronde 65 L speciekuip maar ik weet niet of die caustic het plastic ook aantast?

Ik gebruik grote nylon emmers met een inhoud van 50 liter.

Caustic producten tasten plastic niet aan.

Heisenberg

Wanneer ik een fles leeg heb gedronken spoel ik deze grondig uit met water. Daarna gaan ze op de kop in de afwasmachine (70 graden stand). Nadat ze droog zijn gaan ze op de kop terug in een krat. Voordat ik ga bottelen desinfecteer ik ze met Star San in een flessenspoeler:

KarmeFrank

Citaat van: Heisenberg op 28-05-2018  23:44 uWanneer ik een fles leeg heb gedronken spoel ik deze grondig uit met water. Daarna gaan ze op de kop in de afwasmachine (70 graden stand). Nadat ze droog zijn gaan ze op de kop terug in een krat. Voordat ik ga bottelen desinfecteer ik ze met Star San in een flessenspoeler:

Ook een manier maar ik ben geen vaatwasmiddel meer tegengekomen waar geen glansspoelmiddel in zit een dat is wel de pest voor je bier zegt men.

Berend Postema

Ik doe het zo:

1: Je biertje op zuipen.

2: 10 cent scoren

3: Nieuw flesje pakken.

Voor die plus min 23 cent per fles wil ik de moeite en de onkosten van het warm water en reinigingsmiddelen er niet meer van hebben. 13 cent de fles is 3.12 euro per kratje. Ik ga leukere dingen doen in die tijd.


Edwin brouwt

Is hier op het forum misschien een milieutechnoloog?
Kun je vanuit het milieu gezien beter je flesjes in de glasbak doen en nieuwe kopen?
Of toch schoonmaken met liters water en oxi/starsan/wathebbenwenogmeer?

 :o

Mark GA

Citaat van: EdwinBrouwt op 29-05-2018  08:28 uIs hier op het forum misschien een milieutechnoloog?
Kun je vanuit het milieu gezien beter je flesjes in de glasbak doen en nieuwe kopen?
Of toch schoonmaken met liters water en oxi/starsan/wathebbenwenogmeer?

 :o
Ik ben een huishoudgeldoloog.
Flessen niet de glasbak in maar inleveren voor statiegeld en dan nieuwe kopen.
Eurootje winst per 10 flessen ten opzichte van jouw methode.

beermenke

Na legen direct omspoelen. Voor bottelen in oxi pro en op kop in krat. Vlak voor bottelen ontsmetten en vullen. Werkt prima en nog nooit gushers gehad

Jacques

Citaat van: EdwinBrouwt op 29-05-2018  08:28 uIs hier op het forum misschien een milieutechnoloog?
Kun je vanuit het milieu gezien beter je flesjes in de glasbak doen en nieuwe kopen?
Of toch schoonmaken met liters water en oxi/starsan/wathebbenwenogmeer?

 :o

Om van de flesjes die je in een glasbak stort nieuw glas te maken is erg veel energie nodig. Dat weegt niet op tegen de milieubelasting van de meeste reinigingsmiddelen. Als je EnzyBrew gebruikt voor het schoonmaken van flesjes is de milieubelasting gering. Doet wel wat pijn aan je portemonnee. Maar steeds nieuwe flessen kopen is een grotere kostenpost.

SanderH

Kosten en de pijn in je portemonnee zijn nu niet vastgesteld en dus relatief. Tenzij iemand, nee ik voel me niet geroepen, bereid is te berekenen wat het kost om een nieuwe fles (steinie, longneck of BNR, of dus elke) alleen te spoelen met schoon leidingwater (wat afdoende zou moeten zijn), het gebruiken van een nieuwe fles en deze te spoelen met oxi, caustic en/of Star San, naar wens, volgens de geldende doseringen en het hergebruiken van de gebruikte flesjes en de diverse methodes is elke vorm van discussie zinloos.  Kosten zijn relatief, tot iemand het berekent en dit ook klopt, maar vooral subjectief.

Pas na het vaststellen van de gebruikte stoffen en doseringen kan de milieubelasting worden vastgesteld.

Jacques

Citaat van: SanderH op 29-05-2018  21:23 uKosten en de pijn in je portemonnee zijn nu niet vastgesteld en dus relatief. Tenzij iemand, nee ik voel me niet geroepen, bereid is te berekenen wat het kost om een nieuwe fles (steinie, longneck of BNR, of dus elke) alleen te spoelen met schoon leidingwater (wat afdoende zou moeten zijn), het gebruiken van een nieuwe fles en deze te spoelen met oxi, caustic en/of Star San, naar wens, volgens de geldende doseringen en het hergebruiken van de gebruikte flesjes en de diverse methodes is elke vorm van discussie zinloos.  Kosten zijn relatief, tot iemand het berekent en dit ook klopt, maar vooral subjectief.

Pas na het vaststellen van de gebruikte stoffen en doseringen kan de milieubelasting worden vastgesteld.

Dat flessen omsmelten heel veel energie kost is een feit dat algemeen bekend is.
Zie bijvoorbeeld https://www.milieucentraal.nl/minder-afval/verpakkingen/milieu-impact-van-verpakkingen/
Volgens deze site zou het hergebruik van flessen 8 keer zo milieuvriendelijker zijn dan wegwerpflessen.

De kosten van schoonmaakmiddelen zijn eenvoudig met elkaar te vergelijken. En daarmee de pijn in je portemonnee.

Het is vrij algemeen bekend dat chloorhoudende middelen een behoorlijke milieuhygiënische impact hebben.
Zie onder andere http://www.chemischefeitelijkheden.nl/Uploads/Magazines/CF-184-chloor.pdf
Overigens schijnt het te zijn dat de invloed redelijk beperkt is door de grote hoeveelheid organisch materiaal dat met ons afvalwater bij de waterzuiveringsinstallaties terecht komt.

Edwin brouwt

Citaat van: SanderH op 29-05-2018  21:23 uKosten en de pijn in je portemonnee zijn nu niet vastgesteld en dus relatief. Tenzij iemand, nee ik voel me niet geroepen, bereid is te berekenen wat het kost om een nieuwe fles (steinie, longneck of BNR, of dus elke) alleen te spoelen met schoon leidingwater (wat afdoende zou moeten zijn), het gebruiken van een nieuwe fles en deze te spoelen met oxi, caustic en/of Star San, naar wens, volgens de geldende doseringen en het hergebruiken van de gebruikte flesjes en de diverse methodes is elke vorm van discussie zinloos.  Kosten zijn relatief, tot iemand het berekent en dit ook klopt, maar vooral subjectief.

Pas na het vaststellen van de gebruikte stoffen en doseringen kan de milieubelasting worden vastgesteld.


Een voorzichtige schatting?  ;)

Edwin brouwt

Citaat van: Jacques op 29-05-2018  21:00 uOm van de flesjes die je in een glasbak stort nieuw glas te maken is erg veel energie nodig. Dat weegt niet op tegen de milieubelasting van de meeste reinigingsmiddelen. Als je EnzyBrew gebruikt voor het schoonmaken van flesjes is de milieubelasting gering. Doet wel wat pijn aan je portemonnee. Maar steeds nieuwe flessen kopen is een grotere kostenpost.


Ik gooi zelf niets weg, maar spoel alles. Maar alles wat ik weg geef komt meestal niet meer terug en verdwijnt dan waarschijnlijk in de glasbak. Als ik BNR flesjes zou weggeven, gaan ze waarschijnlijk wel terug voor het statiegeld.

hansHalberstadt

Flesjes reinig ik ca 1 x in de 5 brouwsels grondig met 1.5% natronloog (gootsteenontstopper) van het Kruidvat, ca 80 ºC. 500 gram voor 2 euro daar kun je 30 liter vloeistof mee maken. Flesjes ermee vullen met een trechter. half uurtje laten inwerken en dan flesjes leeggooien in een pan die je daarna weer opwarmt naar 80 ºC. Hier kun je makkelijk 5 kratten mee reinigen met zeg 10 liter oplossing, kost dus 70 ct voor 25 kratten bier (5 x hergebruiken en dan 1 keer reinigen)

Daarna een paar keer goed omspoelen en flesjes op zijn kop in de krat zetten. Kost vrijwel niets dus.   

Martijn de Jong

Goededag allen,

De zoektocht door dit forum kom ik veel discussies tegen over het schoonmaken van installaties en bierflessen. Echter kan ik niet specifiek vinden hoe je nu efficient het beste je flessen veilig en goed kan reinigen alvorens het bottelen.

Hoe doe ik dit nu?

Ik heb in Wisdom for Home Brewers (aanrader) gelezen dat je flessen in een chloorbad moet zetten. Ik doe dit dus met een beetje dikbleek en in grote Ikea bakken. Deze zet ik minstens 1 dag voor het bottelen. Nu hergebruikte ik eerst flessen maar inmiddels heb ik nieuwe flessen gekocht. Hoe ik nu werk is vrij omslachtig en tijdrovend, ik spoel de flessen uit het chloorbad 3x om met leidingwater waarna ze op de uithangboom gaan alvorens we gaan bottelen.

Dit proces voor 25 liter kost me minsten 1 a 1,5 uur. Dit zou ik maar al te graag willen veranderen, ik hoop op een middel wat je enkel 1 a 2 keer op een flessen spoeler moet duwen en dan kan uithangen, mochten er middelen zijn welke uitgespoeld moeten worden zou ik een tweede flessenspoeler kunnen gebruiken. Dit heeft mogelijk met de reactie tijd te maken, maar geldt die als je fles uit aan het hangen is? Ik ben zeer benieuwd hoe jullie dit doen? Wat zijn de do's and don't and tips. Mocht er al een topic van zijn kan de link gedeeld worden en deze gesloten worden.

Alvast bedankt voor de feedback!

Brouwert

Ik pak het een stuk eenvoudiger aan. Na gebruik zet ik mijn flessen ondersteboven in de vaatwasser voordat ze (afgedekt of ondersteboven) in de opslag gaan. Voor ik ga bottelen spoel ik ze 1x met water, daarna zet ik ze een paar minuten in de oxi. Daarna nog een kaartje spoelen en ondersteboven uitlekken alvorens het bier erin gaat.

Het middel waar je denk ik naar op bent is Chemipro/Puro Oxi. Een relatief vriendelijk middel dat slechts  3-5 minuten contacttijd nodig heeft om te desinfecteren.

Rob.Erto

Ja, Puro Oxi bijvoorbeeld. Reinigingsmiddel met licht desinfecterende eigenschappen. Hoeft niet te worden nagespoeld met water.

Easywoods

Citaat van: Martijn de Jong op 15-09-2018  17:55 uMocht er al een topic van zijn kan de link gedeeld worden en deze gesloten worden.

Daar is al veel over te vinden; https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,14631.0.html  :biersmile:

Martijn de Jong

Wow wat veel verschillende manieren. Ik zit met het zelfde vraagstuk maar dan met nieuwe flessen. Ik wil serieus oefenen dus heb een batterij aan nieuwe flessen gekocht. Deze zijn dus schoon en droog. Wat is dan de slimste manier om zeker van te zijn dat je geen schimmels of infecties hebt. Momenteel maak ik telkens een chloorbad de dag ervoor. En dan 3 x spoelen, uitlekken op de boom en bottelen maar. Ik heb nu een flessenspoeler gekocht, zijn er dan middelen die je daarin kan doen zoals Oxipro die bij 3x kort drukken (spoelen) afdoende zijn om narigheid te voorkomen in je bier?

Dit zou me zoveel tijd schelen, ik spendeer nu 1 a 1,5 uur aan de voorbereiding.

breda82

Nieuwe flessen behandel ik alleen met starsan en natuurlijk inspectie met het blote oog eerst.

Flesjes die ik zelf opgedronken heb altijd goed uitspoelen, evt vaatwasser en alleen starsan.

Gebruikte flesjes met licht vuil. Eerst puro oxi om te reinigen dan later voor bottelen starsan.

Ik ben geen fan van dunne bleek / chloor

Heisenberg

Citaat van: Martijn de Jong op 15-09-2018  17:55 uGoededag allen,

De zoektocht door dit forum kom ik veel discussies tegen over het schoonmaken van installaties en bierflessen. Echter kan ik niet specifiek vinden hoe je nu efficient het beste je flessen veilig en goed kan reinigen alvorens het bottelen.

Hoe doe ik dit nu?

Ik heb in Wisdom for Home Brewers (aanrader) gelezen dat je flessen in een chloorbad moet zetten. Ik doe dit dus met een beetje dikbleek en in grote Ikea bakken. Deze zet ik minstens 1 dag voor het bottelen. Nu hergebruikte ik eerst flessen maar inmiddels heb ik nieuwe flessen gekocht. Hoe ik nu werk is vrij omslachtig en tijdrovend, ik spoel de flessen uit het chloorbad 3x om met leidingwater waarna ze op de uithangboom gaan alvorens we gaan bottelen.

Dit proces voor 25 liter kost me minsten 1 a 1,5 uur. Dit zou ik maar al te graag willen veranderen, ik hoop op een middel wat je enkel 1 a 2 keer op een flessen spoeler moet duwen en dan kan uithangen, mochten er middelen zijn welke uitgespoeld moeten worden zou ik een tweede flessenspoeler kunnen gebruiken. Dit heeft mogelijk met de reactie tijd te maken, maar geldt die als je fles uit aan het hangen is? Ik ben zeer benieuwd hoe jullie dit doen? Wat zijn de do's and don't and tips. Mocht er al een topic van zijn kan de link gedeeld worden en deze gesloten worden.

Alvast bedankt voor de feedback!

Welkom Martijn. Je bent hier op de juiste plaats voor al je vragen.

marc0871

Citaat van: Martijn de Jong op 15-09-2018  19:36 uWow wat veel verschillende manieren. Ik zit met het zelfde vraagstuk maar dan met nieuwe flessen. Ik wil serieus oefenen dus heb een batterij aan nieuwe flessen gekocht. Deze zijn dus schoon en droog. Wat is dan de slimste manier om zeker van te zijn dat je geen schimmels of infecties hebt. Momenteel maak ik telkens een chloorbad de dag ervoor. En dan 3 x spoelen, uitlekken op de boom en bottelen maar. Ik heb nu een flessenspoeler gekocht, zijn er dan middelen die je daarin kan doen zoals Oxipro die bij 3x kort drukken (spoelen) afdoende zijn om narigheid te voorkomen in je bier?

Dit zou me zoveel tijd schelen, ik spendeer nu 1 a 1,5 uur aan de voorbereiding.

Star San of Puro San.
Ik neem aan dat je een avvinatore gebruikt voor het spoelen?
1 ml Star San op een liter water mengen in de avvinatore.
Flessen spoelen en even op de flessenboom.
Naspoelen hoeft niet.

https://www.youtube.com/watch?v=K9u0cIERnuQ

Dit geldt natuurlijk voor flessen die al schoon zijn.

CeesM

Citaat van: Rob.Erto op 15-09-2018  18:11 uJa, Puro Oxi bijvoorbeeld. Reinigingsmiddel met licht desinfecterende eigenschappen. Hoeft niet te worden nagespoeld met water.
Dat zal ik juist wel afspoelen want het laat een witte aanslag achter dat je niet in je bier wilt hebben.

Easywoods

Citaat van: CeesM op 16-09-2018  11:58 uDat zal ik juist wel afspoelen want het laat een witte aanslag achter dat je niet in je bier wilt hebben.

Ik spoel het ook af, maar dat het niet hoeft is correct  :biersmile:

rickvl

Ik spoel mijn flessen na het leegdrinken 2x uit met warm water en zet ze ondersteboven weg (in een flessen druiprek maar kan ook in een relatief schone krat). Voor het bottelen paar minuten in de Oxi. Vorige keer heb ik daarna nog met de flessenspoeler en Puro San oplossing gespoeld net voor het bottelen. Maar dat is eigenlijk niet nodig als je na de Oxi meteen bottelt. Daar zat bij mij toen nog een paar dagen tussen, vandaar dat ik nog even gedesinfecteerd heb. Er staat nu een IPA te gisten. Voor deze ga ik de flessen alleen een aantal minuten weken in de OXI en meteen bottelen.

Heisenberg

Handig apparaatje inderdaad. Heb er zelf ook een. Gaat snel en gemakkelijk.

PaultjePils

Gebruikte flessen spoel ik goed om en maak ik voor gebruik schoon met oxi/caustic. Aangezien ik niet altijd flessen direct om spoel en andere er niet mee vertrouw koop ik regelmatig nieuwe flessen. Heb al paar keer een gusher/ zuur biertje gehad. Nieuwe flessen spoel ik net als hierboven aangegeven af met starsan 1 ml per liter, in de flessenboom en niet afspoelen.

Zelf ben ik erg benieuwd hoe de BNR statiefles gerecycled wordt. Iemand een idee hoe het bij de grote jongens gaat? Ingeleverde flesjes zitten soms vol met troep, schimmel, peuken etc.

Jaap W

Na gebruik spoel ik mijn flesjes altijd direct met heet water en zet ze op de kop in de krat. Als ik ga bottelen heb ik meestal zo rond de 100 flesjes nodig en die controleer ik eerst visueel en zet ze dan weer "normaal"rechtop in de kratjes. Ik vul ze daarna met Star San.  Als ik het laatste flesje met Star San gevuld heb, gooi ik de eersten weer leeg en zet ze op een flessenboom. Star San hoef je niet na te spoelen.  :proost:

snowdog2006

Citaat van: Jaap W op 17-09-2018  09:40 uNa gebruik spoel ik mijn flesjes altijd direct met heet water en zet ze op de kop in de krat. Als ik ga bottelen heb ik meestal zo rond de 100 flesjes nodig en die controleer ik eerst visueel en zet ze dan weer "normaal"rechtop in de kratjes. Ik vul ze daarna met Star San.  Als ik het laatste flesje met Star San gevuld heb, gooi ik de eersten weer leeg en zet ze op een flessenboom. Star San hoef je niet na te spoelen.  :proost:

En star san laat vlg mij niet zon irritante witte waas achter, toch?

Enige verschil is dat het een goede/betere ontsmetter is tov oxi pro waar oxi pro beter reinigt vlg mij.

CeesM

Citaat van: Jaap W op 17-09-2018  09:40 uNa gebruik spoel ik mijn flesjes altijd direct met heet water en zet ze op de kop in de krat. Als ik ga bottelen heb ik meestal zo rond de 100 flesjes nodig en die controleer ik eerst visueel en zet ze dan weer "normaal"rechtop in de kratjes. Ik vul ze daarna met Star San.  Als ik het laatste flesje met Star San gevuld heb, gooi ik de eersten weer leeg en zet ze op een flessenboom. Star San hoef je niet na te spoelen.  :proost:
Gebruik je 33 liter starsan oplossing? :-\  Ik gebruik maar een litertje in zo'n flessenspoel apparaatje.

foz

Vergelikbaar met anderen: na gebruik schoonspoelen met warm water. Controleren op verontreinigingen. Op de kop drogen. Voor vullen met een avvinatore gevuld met starsan reinigen. Terwijl een fles wordt gevuld staat de volgende uit te lekken op de avvinatore.

marc0871

Citaat van: Jaap W op 17-09-2018  09:40 uNa gebruik spoel ik mijn flesjes altijd direct met heet water en zet ze op de kop in de krat. Als ik ga bottelen heb ik meestal zo rond de 100 flesjes nodig en die controleer ik eerst visueel en zet ze dan weer "normaal"rechtop in de kratjes. Ik vul ze daarna met Star San.  Als ik het laatste flesje met Star San gevuld heb, gooi ik de eersten weer leeg en zet ze op een flessenboom. Star San hoef je niet na te spoelen.  :proost:

Ik heb het een tijdje met een mengsel van sulfiet en citroenzuur gedaan.
Ik vulde daar dan een fles of 6 mee, wachtte even en gooide dat steeds over in de volgende rij flesjes.
Daarna nog een keer alle flesjes vullen met de doucheslang om ze uit te spoelen.

Zo'n Avvinatore bespaart tijd, water en middelen.
En je rug, als je alles op je knietjes in de badkamer moet doen :-\
Nu zet ik ze bij het aanrecht en kan rechtop blijven staan.
Als er niet te veel rarigheden in het spul zit, wil ik het ook nog wel in mijn sprayflacon doen, om o.a. bottelemmer, hevel en bottelpijpje, gistvaten en wijndief te ontsmetten.

Martijn de Jong

Citaat van: CeesM op 17-09-2018  11:37 uGebruik je 33 liter starsan oplossing? :-\  Ik gebruik maar een litertje in zo'n flessenspoel apparaatje.

Cees, jij doet dus enkel je schone fles even een paar keer spoelen op de flessenreiniger en dan uit laten lekken en daarna bottelen?
Haal je hiermee de geadviseerde 60 seconden?
Ik start met schone flessen dus ik hoop dat een simpele reiniging/desinfectie genoeg is.

Martijn de Jong

Citaat van: Martijn de Jong op 17-09-2018  17:16 uCees, jij doet dus enkel je schone fles even een paar keer spoelen op de flessenreiniger en dan uit laten lekken en daarna bottelen?
Haal je hiermee de geadviseerde 60 seconden?
Ik start met schone flessen dus ik hoop dat een simpele reiniging/desinfectie genoeg is.

Met spoelen bedoel ik een Starsan oplossing. Welke concentratie/verdunnin gebruik je dan trouwens?

marc0871

De verpakking zegt 15 tot 25 ml per 10 liter.
1,5 tot 2,5 ml per liter, dus.
Ik doe het altijd een beetje met de natte vinger.
Maar ik heb wel wat oefening gehad met het mengen van mijn eigen liquids voor het elektronisch roken ;D
Punt is dat de pH van je water naar beneden gaat, tot een punt dat bacterien en andere micro organismen het niet meer fijn vinden. Ik dacht van 2/2,5 of zo.

Easywoods

Citaat van: Martijn de Jong op 17-09-2018  17:16 uHaal je hiermee de geadviseerde 60 seconden?

De binnenkant van je flesje moet 60 seconde slechts nat blijven, dat haal je door het schuim makkelijk  ;)

Jaap W

Citaat van: CeesM op 17-09-2018  11:37 uGebruik je 33 liter starsan oplossing? :-\  Ik gebruik maar een litertje in zo'n flessenspoel apparaatje.

Zo ongeveer ja. Hoef ik niet zo voorzichtig te zijn met het vullen van de flesjes als er iets over gaat is dat niet erg want ik heb toch genoeg en als de flesjes staan uit te lekken, maak ik alle andere attributen voor het bottelen er ook mee schoon en ja dan gaat wat er over is door het afvoerputje.  :weetniet: :biersmile: :proost:

Jaap W

Citaat van: snowdog2006 op 17-09-2018  11:09 uEn star san laat vlg mij niet zon irritante witte waas achter, toch?

Ik heb inderdaad nog geen witte waas gezien bij de flesjes die ik gespoeld heb met star san.  :biersmile: :proost:

snowdog2006

Citaat van: CeesM op 16-09-2018  11:58 uDat zal ik juist wel afspoelen want het laat een witte aanslag achter dat je niet in je bier wilt hebben.

Ik dacht juist dat deze niet schadelijk was of van invloed is op de smaak of iets anders? Anders zouden ze toch wel zeggen afspoelen vereist?

Viktor

Ik reinig ze ook altijd met Oxi in lauw warm water en spoel ook altijd na met lauw warm water. Daarna zet ik ze een uurtje in het flessen afdruiprek.

Heisenberg

Citaat van: marc0871 op 17-09-2018  17:56 uDe verpakking zegt 15 tot 25 ml per 10 liter.
1,5 tot 2,5 ml per liter, dus.
Ik doe het altijd een beetje met de natte vinger.
Maar ik heb wel wat oefening gehad met het mengen van mijn eigen liquids voor het elektronisch roken ;D
Punt is dat de pH van je water naar beneden gaat, tot een punt dat bacterien en andere micro organismen het niet meer fijn vinden. Ik dacht van 2/2,5 of zo.
HAHAHAAAAAA... Ja, inderdaad, met liquids doe je precies hetzelfde!!! Heisenberg!!!! 30 % aroma, heeeeeeerlijk!!

Heisenberg

Citaat van: marc0871 op 17-09-2018  17:56 uDe verpakking zegt 15 tot 25 ml per 10 liter.
1,5 tot 2,5 ml per liter, dus.
Ik doe het altijd een beetje met de natte vinger.
Maar ik heb wel wat oefening gehad met het mengen van mijn eigen liquids voor het elektronisch roken ;D
Punt is dat de pH van je water naar beneden gaat, tot een punt dat bacterien en andere micro organismen het niet meer fijn vinden. Ik dacht van 2/2,5 of zo.
Demi water gebruiken.... Toevallig vandaag weer 10 liter afgetapt op mijn werk.

Martijn de Jong

Zojuist gebotteld, 3 gram Star San in iets meer dan een liter verdunt en de flessen 4 a 5 x op de flessen spoeler geduwd en daarna op de boom. Het scheelde me veel tijd.

Een recept gekozen wat ik al vaak gebrouwen heb dus mocht het uitmaken in smaak dan proef ik het meteen. Laat de uitkomst nog weten! Bedankt voor de tips!

Jacques

Citaat van: Martijn de Jong op 15-09-2018  17:55 uMocht er al een topic van zijn kan de link gedeeld worden en deze gesloten worden.


Topic samengevoegd. Over het reinigen van bierflessen voor het bottelen is al heel veel geschreven.

Zie de tags flessen, reinigen/desinfecteren en biersteen

Johan_vL

Citaat van: Jacques op 08-02-2010  21:21 uNaar mijn idee is zo'n ding een sta in de weg. De kratten heb je toch staan want daar moeten de flessen ook weer in.  En kratten kun je stapelen, ook als er flesjes op zijn kop er in zitten. Alleen de onderste moet leeg zijn. Het statiegeld van die lege krat is toch wel wat minder dan wat je betaalt voor zo'n flessenboom.

Maar ieder zijn ding (en beschikbare ruimte in huis).

Ben toch erg tevreden met mijn flessenboom, maar ja, ik heb hem dan ook op een rommelmarkt in Frankrijk gekocht voor 3 Euro, geen idee wat statiegeld van een krat is, maar er kunnen 80 flessen op  :brouwen:

Jacques

Citaat van: Johan_vL op 22-09-2018  17:00 uBen toch erg tevreden met mijn flessenboom, maar ja, ik heb hem dan ook op een rommelmarkt in Frankrijk gekocht voor 3 Euro, geen idee wat statiegeld van een krat is, maar er kunnen 80 flessen op  :brouwen:

Na het bottelen heb kratten nodig om het bier op te bergen. Dat lukt niet met een flessenboom. Maar ieder zijn ding.

rickvl

Zojuist ongeveer 48 flessen gereinigd in Puro Oxi. Helaas nu veel witte aanslag..
Dat stond wel als waarschuwing: "Attentie: bij een langere contacttijd kan een onschadelijke witte kalkaanslag achterblijven die eenvoudig is te verwijderen door te spoelen met een oplossing van azijn- of citroenzuur"
Ik snap alleen niet dat ik hier lees dat veel mensen weken in Oxi en blijkbaar geen aanslag hebben?
En waar kan ik azijn- of citroenzuur vinden? :) Ik heb wel een fles natuurazijn staan...
Volgende keer ga ik ze alleen spoelen met Oxi (flessenspoeler) en niet meer weken.

Jacques

Citaat van: rickvl op 23-09-2018  00:26 uZojuist ongeveer 48 flessen gereinigd in Puro Oxi. Helaas nu veel witte aanslag..
Dat stond wel als waarschuwing: "Attentie: bij een langere contacttijd kan een onschadelijke witte kalkaanslag achterblijven die eenvoudig is te verwijderen door te spoelen met een oplossing van azijn- of citroenzuur"
Ik snap alleen niet dat ik hier lees dat veel mensen weken in Oxi en blijkbaar geen aanslag hebben?
En waar kan ik azijn- of citroenzuur vinden? :) Ik heb wel een fles natuurazijn staan...
Volgende keer ga ik ze alleen spoelen met Oxi (flessenspoeler) en niet meer weken.

Als je de flessen niet langer dan 10 in de Oxi oplossing laat staan heb je hier veel minder of geen last van. De aanslag is calciumcarbonaat.
Schoonmaakazijn is prima voor het verwijderen van de aanslag. Pas heb ik nog een tip gegeven waar je dit heel goedkoop kunt kopen. Zie het topic Schoonmaakazijn voor een habbekrats bij OP=OP

Haagse Wouter

Ik heb zelf alleen aanslag met oxi als ik niet naspoel.

Heisenberg


Voorlopig flessen genoeg.. Gewoon gekocht tegen statiegeldprijs.


Deze heb ik gewoon zelf gedronken.


Ik was toch bij de A-C-tion.


Meteen maar een beetje opgeruimd  ;)


Rick92

Als beginnend brouwer probeer ik een systeem in het reinigen en ontsmetten van flesjes te vinden.
Valt mij op dat er veel verschillende middeltjes worden gebruikt.

Vooralsnog doe ik het als volgt:
- flesje omspoelen na gebruik met warm water en op de kop wegzetten in een kratje.
- de avond voor het bottelen de flesjes laten weken in Puro Oxi, naspoelen met water en op de flessenboom laten drogen.
- op de bottel dag: fles desinfecteren met Puro San, naspoelen met water en op de flessenboom drogen.

Als jullie nog tips hebben graag!

hansHalberstadt

ik spoel de flesjes ook om na gebruik. 4 x beetje water en flinks schudden en op zijn kop in de krat. voor gebruik hele kratje uitstomen, verder niets meer van schoonmaken nodig. zoals gezegd alleen een keer in de loog 1% 80 graden na bv 5 x bottelen om de oxalaatneerslag te verwijderen.

Snelbier

Lege flessen paar x spoelen met wat water, en verzamelen in kratten (gewoon rechtop).. Alleen visueel schone flessen bewaar ik, de rest gaat retour of glasbak .
Op z'n kop opslaan lijkt beter, geen vocht = geen bacteriën. Doe ik niet omdat ik geen lekkende flessen in de opslag wil.
Reinigen in de gewone vaatwasser.  Kan ik max 60 flessen in kwijt, op de kop, in 2 lagen.
Ooit getest met flesjes waar ook melkzooi als Fristy in zat, en alles kwam er visueel schoon uit.
Wassen op hoogste temperatuur met vaatwasblokje (enzymen).  Vlak voor spoelen gooi ik er een schepje Chemipro-oxi bij.
Na droogprogramma op de kop in een schone krat.  Bottelen soms weken later, zonder verdere spoeling. Werkt voor mij.
Al jaren géén biersteen of infecties grelateerd aan vuile flessen en géén witte waas omdat ook de Oxi wordt weggespoeld.
Oxi-pro zou je zelfs kunnen overslaan, maar haalt in ieder geval geurtjes weg uit flessen én vaatwasser. Ik houd het er in.
Succes,  Snelbier

Jacques

Citaat van: Rick92 op 13-01-2021  13:22 uAls beginnend brouwer probeer ik een systeem in het reinigen en ontsmetten van flesjes te vinden.
Valt mij op dat er veel verschillende middeltjes worden gebruikt.

Vooralsnog doe ik het als volgt:
- flesje omspoelen na gebruik met warm water en op de kop wegzetten in een kratje.
- de avond voor het bottelen de flesjes laten weken in Puro Oxi, naspoelen met water en op de flessenboom laten drogen.
- op de bottel dag: fles desinfecteren met Puro San, naspoelen met water en op de flessenboom drogen.

Als jullie nog tips hebben graag!

Jouw methode werkt prima als in de flessen geen biersteen bevat. Na de flessen een aantal keren gebruikt te hebben ontstaat dat. Om biersteen te verwijderen is een stevige reiniger nodig zoals Chemipro/Puro/Unibrew Caustic (dit is geen loog...).


hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 13-01-2021  22:34 uchemipro/Puro/Unibrew Caustic (dit is geen loog...).

Volgens mij wel loog, sterker nog: loog (bijtende soda=natriumhydroxide) met chloor.
Maar kost wel 13 euro per kg. ongeveer 4 x zo duur als gootsteenontstopper+chloor. Overigens wil ik niemand aansporen om chemische middelen te gaan mengen als je niet heel goed weet waar je mee bezig bent en dan maar wat meer te betalen. Maar blijft gewoon zelfde goedje.

Kramer

Ik zie in dit topic meerdere mensen aanbevelen om na het inschenken de fles met warm water om te spoelen. Wat is daar de gedachte achter? Ik spoel na het inschenken altijd direct met koud water (2-3 keer inclusief beetje schudden). Is er een soort aanslag die je kan voorkomen door hierbij warm water te gebruiken? Ik vind het anders nogal zonde van de energie en het koude water wat wegspoelt totdat er warm water uit de kraan komt.

Verder gebruik ik zelf alleen flessen die direct omgespoeld zijn na het inschenken, dus schenken, spoelen, zuipen. Op de botteldag zelf gebruik ik zo'n flessenspoelapparaat met een 'ChemiPro' oplossing. Om de paar keer dezelfde flessen gebruikt (denk keer of 4) dan met 'enzybrew' weken. Dat laatste is een milieuvriendelijk alternatief voor de 'caustic' producten. Alhoewel ik die laatste zo nu en dan nog steeds voor het gistvat gebruik. Ik probeer altijd een beetje af te wisselen (maar nooit mixen) om de verschillende soorten aanslag aan te pakken.

Volgens mij kan je hier trouwens eeuwig over discussiëren want uiteindelijk gaat het bij iedereen in het begin goed (zelfs al gebruik je alleen koud water) maar zegt dat weinig over lange termijn. En als je gekregen flesjes gebruikt gaat het ook een keer fout.

hansHalberstadt

Citaat van: Kramer op 14-01-2021  15:15 uIk zie in dit topic meerdere mensen aanbevelen om na het inschenken de fles met warm water om te spoelen. Wat is daar de gedachte achter? Ik spoel na het inschenken altijd direct met koud water (2-3 keer inclusief beetje schudden).
in flesjes zit vooral gist. Daarvoor is koud water voldoende om dat weg te spoelen na intensief schudden. Heet water heeft vooral nut als er gestolde harsen zijn bv hophars want die worden vloeibaar met heet water en zijn dan makkelijker te verwijderen, maar niet van belang voor flesjes. Bij de methode die ik gebruik met uitstomen maakt het mbt besmetting feitelijk niet uit wat er nog in het flesje zit want het is toch allemaal dood. Alleen biersteenaanslag kan wel voor gushung zorgen, dus wel handig om dat af en toe te verwijderen.
 

Andert

Citaat van: Kramer op 14-01-2021  15:15 uIk zie in dit topic meerdere mensen aanbevelen om na het inschenken de fles met warm water om te spoelen. Wat is daar de gedachte achter? Ik spoel na het inschenken altijd direct met koud water (2-3 keer inclusief beetje schudden). Is er een soort aanslag die je kan voorkomen door hierbij warm water te gebruiken? Ik vind het anders nogal zonde van de energie en het koude water wat wegspoelt totdat er warm water uit de kraan komt.

Verder gebruik ik zelf alleen flessen die direct omgespoeld zijn na het inschenken, dus schenken, spoelen, zuipen. Op de botteldag zelf gebruik ik zo'n flessenspoelapparaat met een 'ChemiPro' oplossing. Om de paar keer dezelfde flessen gebruikt (denk keer of 4) dan met 'enzybrew' weken. Dat laatste is een milieuvriendelijk alternatief voor de 'caustic' producten. Alhoewel ik die laatste zo nu en dan nog steeds voor het gistvat gebruik. Ik probeer altijd een beetje af te wisselen (maar nooit mixen) om de verschillende soorten aanslag aan te pakken.

Volgens mij kan je hier trouwens eeuwig over discussiëren want uiteindelijk gaat het bij iedereen in het begin goed (zelfs al gebruik je alleen koud water) maar zegt dat weinig over lange termijn. En als je gekregen flesjes gebruikt gaat het ook een keer fout.
Sommige gistsoorten plakken erg goed aan de bodem van het flesje. Mijn ervaring is dat met warm water schoon spoelen in dat geval net iets beter gaat, met koud water lukt het dan soms net niet om het flesje brandschoon te krijgen.

Heuvinger brouwerij

Citaat van: Andert op 14-01-2021  16:27 umet koud water lukt het dan soms net niet om het flesje brandschoon te krijgen.
Ik spoel mijn flessen na uitgeschonken te hebben, altijd na met koud water en natuurlijk schudden met de duim erop.
Daarna kontroleer ik de fles visueel of de bodem werkelijk schoon is.
Warm water van de gas ketel proberen te pakken is niet handig, daar er eerst een 1 1/2 koud water komt.
De elektrisch waterkoker heeft  een minium van 0,3L, ook niet handig voor het spoelen van een bierflesje.
Voor grotere hoeveelheden maak ik er wel gebruik van, echter ik laat die koude 1 1/2 in de elektrisch waterkoker lopen.
Eigenlijk spoelen we hier alle lege flessen, loopt er ook geen vies vocht uit als ze weg gebracht worden.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 14-01-2021  10:33 u
Volgens mij wel loog, sterker nog: loog (bijtende soda=natriumhydroxide) met chloor.
Maar kost wel 13 euro per kg. ongeveer 4 x zo duur als gootsteenontstopper+chloor. Overigens wil ik niemand aansporen om chemische middelen te gaan mengen als je niet heel goed weet waar je mee bezig bent en dan maar wat meer te betalen. Maar blijft gewoon zelfde goedje.

Deze discussie hebben we vaker gehad. Bij Chemipro/Puro/Unibrew Caustic gaat het om een mengsel van meerdere stoffen. Natriumhydroxide (loog) maakt voor maar 25-35% onderdeel van deze producten. De andere stoffen die in Chemipro/Puro/Unibrew Caustic zitten maken dat deze producten effectiever zijn dan 100% loog.
Zie https://www.brouwland.com/content/docs/004/004%20Materiaalreiniging/004.045.1-004.048.5_MSDS_NL_Chemipro%20caustic_v2.pdf

Doordat het effectiever is kun je met veel minder toe. De aanbevolen concentratie is 1 g per liter (0,1%).
Bij gebruik van loog is het gebruikelijk te werken met een concentratie van 1 tot 1,5% (10 tot 15 g per liter). Hierdoor is loog niet goedkoper in gebruik dan Chemipro/Puro/Unibrew Caustic...

Daarnaast zijn Chemipro/Puro/Unibrew Caustic veiliger in het gebruik. Loog is een heel gevaarlijk goedje! Niet voor niets is een andere naam voor deze stof bijtende soda. Maar ook met Chemipro/Puro/Unibrew Caustic moet je net als zo veel andere reinigingsmiddelen de nodige voorzichtigheid in acht nemen.

Jaap W

Citaat van: Heuvinger brouwerij op 14-01-2021  16:41 uIk spoel mijn flessen na uitgeschonken te hebben, altijd na met koud water en natuurlijk schudden met de duim erop.
Daarna kontroleer ik de fles visueel of de bodem werkelijk schoon is.


Ik spoel alle bierflesjes direct na gebruik uit met heet water uit de boiler (95 gr) en dan laat je het wel om je duim op het flesje te doen, dus daarom heb ik een speciaal dopje daarvoor. Inderdaad even visueel controleren of ze schoon zijn en dan scheef op de kop wegzetten. Voor bottelen de flesjes met Star San spoelen en op de flessenboom zetten en als ze uitgelekt zijn het bier erin. Gaat tot nu toe nog altijd goed.  :nut: :proost:


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.