Ik moet mijn nederige excuses aanbieden aan iedereen die ik op het verkeerde been heb gezet toen ik beweerde dat direct na gebruik goed uitspoelen met heet water en laten uitlekken genoeg is voor flessen.

Bij drie batches de laatste tijd heb ik namelijk op fles (sommige flessen) een infectie geconstateerd. Al deze bieren zijn op fust perfect, maar in een deel van de flessen ontwikkelt zich iets wat er niet in hoort. In mij Vienna zit een schimmeltje, in mijn ESB zit een Bret (de ESB smaakt nu als een schitterende Orval-kloon, mede dankzij de EK Golding koudhop, dus ik vind hem heerlijk) en sommige flessen van de Basmati pils zijn zuur. Mea culpa, mea culpa.
De laatste twee batches heb ik mijn flessen ontsmet in iodophor. Ik gooi ze een nachtje in een iodophor oplossing en spoel ze direct voor het bottelen uit. Deze twee batches zijn gelukkig OK.
Dus mensen: direct na gebruik de flessen goed uitspoelen met heet water en laten uitlekken, op zijn kop bewaren en direct voor gebruik ontsmetten.