Westmalle gist

Gestart door HuygenMeester, 06-02-2010 18:46 u

Vorige topic - Volgende topic

Dagobert1966 en 1 gast bekijken dit topic.

Dagobert1966

Ah, OK. Ik ga denk ik gewoon eens beginnen.
Morgen ga ik brouwen en zal ik 3 liter wort apart houden om de gist op te kweken.
En dan zie ik wel...

Schanulleke

Citaat van: hansHalberstadt op 14-01-2025  21:26 uik denk dat de discussie dan gaat over een starter laten bezinken of in zijn geheel toevoegen?

En die discussie hebben we al een stuk of zes keer gevoerd. Als iemand 2 liter off-style uitvergist en geoxideert extract wil toevoegen aan 20 liter wort: doe vooral je ding ???

Dagobert1966

Citaat van: Schanulleke op 14-01-2025  21:46 uEn die discussie hebben we al een stuk of zes keer gevoerd. Als iemand 2 liter off-style uitvergist en geoxideert extract wil toevoegen aan 20 liter wort: doe vooral je ding ???

Ik snap wat je zegt en denk ook alleen het bezinksel te gebruiken, maar hoeveel heb je nodig? Dat snap ik nog niet helemaal. Want berekenen? Moet je denk ik wel weten hoeveel gist in het bezinksel actief is ....w

hansHalberstadt

Citaat van: Schanulleke op 14-01-2025  21:46 uEn die discussie hebben we al een stuk of zes keer gevoerd. Als iemand 2 liter off-style uitvergist en geoxideert extract wil toevoegen aan 20 liter wort: doe vooral je ding ???
ik had me niet uitgelaten welke van de 2 het beste is, maar wilde alleen even zeker weten dat het duidelijk was waar het over gaat.  :weetniet:

Schanulleke

Citaat van: hansHalberstadt op 14-01-2025  22:33 uik had me niet uitgelaten welke van de 2 het beste is, maar wilde alleen even zeker weten dat het duidelijk was waar het over gaat.  :weetniet:

Ik weet wat voor mij het beste werkt en jij weet ws voor voor jou het beste werkt. Ik wil alleen maar zeggen dat ik hier geen pogingen meer ga ondernemen om mensen op andere gedachten te brengen.

tdp

Citaat van: Dagobert1966 op 14-01-2025  21:51 uIk snap wat je zegt en denk ook alleen het bezinksel te gebruiken, maar hoeveel heb je nodig? Dat snap ik nog niet helemaal. Want berekenen? Moet je denk ik wel weten hoeveel gist in het bezinksel actief is ....w

De grootte van de giststarter bepaald (deels) de groei van de gist. De gist heeft immers voeding nodig om zich te vermeerderen. Op basis van berekeningen kun je schatten hoeveel liter wort je nodig hebt voor genoeg opgekweekte gistcellen. Stel dat volgens die berekening je genoeg cellen kweekt met 3 liter. Wanneer je starter dan klaar is, kun je er voor kiezen om deze uit te laten zakken en af te gieten, of helemaal toe te voegen. Speel maar eens met deze calculator; http://yeastcalculator.com/. Los van of de berekeningen kloppen, je kunt hierbij wel zien hoe de grootte van de starter samenhangt met het aantal op te kweken cellen.

Toevallig heb ik met de Wyeast 3787 laatst gebrouwen (wat de Westmalle gist is). Deze heb ik, omdat ik aan 1 pakje niet genoeg had, opgekweekt. Eerst 1 liter wort, op de roerder. Deze was uitvergist. In de koelkast gezet om uit te laten zakken en zoveel mogelijk afgegoten. Daarna opgekweekt met 2 liter. Deze 2 liter was net op tijd klaar, en is in mijn geval volledig in het gistvat gegaan. Om aanstaande vrijdag mijn bitter te vergisten, heb ik weer een smackpack geactiveerd, welke vanavond op de roerder gaat (is 3 maand over datum). De kans is groot dat ik deze wel afgiet. Volgens mij is voor beide methodes wel wat te zeggen.

Disclaimer: Ik ben absoluut geen expert qua vloeibare gisten (ben een strijder van het korrelgisten elitekorps).

hansHalberstadt

Citaat van: Schanulleke op 15-01-2025  09:04 uIk weet wat voor mij het beste werkt en jij weet ws voor voor jou het beste werkt. Ik wil alleen maar zeggen dat ik hier geen pogingen meer ga ondernemen om mensen op andere gedachten te brengen.
Precies. Ik gebruik overigens alle methodes zo nu en dan:
-korrelgist
-starter en afgieten
-starter en niet afgieten

Hangt een beetje van de situatie af en bijvoorbeeld hoe snel de starter uitgegroeid is tov de brouwdatum.

Snelbier

Citaat van: Dagobert1966 op 14-01-2025  21:51 uIk snap wat je zegt en denk ook alleen het bezinksel te gebruiken, maar hoeveel heb je nodig? Dat snap ik nog niet helemaal. Want berekenen? Moet je denk ik wel weten hoeveel gist in het bezinksel actief is .
Zie antwoord van TDP, staat het meeste al in;
Citaat van: tdp op 15-01-2025  09:12 u......
Hoeveel actieve gistcellen in WM-Tripel?  Wie het weet krijgt een piano, zeggen ze bij ons thuis..
Op grond van eigen ervaring schat ik het rond 0,1 miljard cellen. In de WM-Dubbel misschien 0,2m  ;)
Ter vergelijking: een ml (kwart theelepeltje) oude slurry uit je gistvat zou ~1 miljard cellen hebben, 10x zoveel..

Zoals al gezegd: beetje spelen in YeastCalc, maakt alles inzichtelijker.. Is ook mijn favoriet.
- Initial cells op 0,1 (miljard) zetten.
- Inoculation Rate [Millions/ml] geeft cel-dichtheid aan. Hogere rate = meer cellen, start makkelijker/sneller op.  Rond 30% zou 'ideaal' zijn, maar dat gaat niet lukken met depot uit flesje..
Lagere rate (= minder gist in wort) vertraagt de start, of de boel wordt overwoekerd door bacteriën.
Daarom starten met weinig wort of appelsap, voor mij geen discussie nodig.

- Starter-1 volume 20ml of minder. = 0,02L..  Géén gistvoeding, kan groei remmen.  Dat doen we later, als we meer verse celletjes hebben. Die verse jongens/meiden krijgen wél vitamientjes  :D
- Starter-2 max factor 5 omhoog.  Voorzichtig opschalen, inocculationRate hoog houden..
  Note: hier en daar kom ik een opschaalfactor 10 tegen.. Zal soms/vaak goed gaan, alle geluk en lekkere bieren gewenst van mij, maar ik blijf onder de 5  :weetbeter:
- Starter-3 weer factor 5 omhoog, nu 0,5L.
Voor een geschudde starter (zoals ik het doe in 'potten en pannen') zie je nu berekend ~28 miljard cellen..  Is een kwart van een smackpack, daar kunne we wat mee  :groots:
- Speel met het programma, zet bijvoorbeeld de start-celletjes helft lager of 2x zo hoog..
Maakt op eind-celletjes minder uit dan je denkt. Afwijking ~15% of zo, bijna verwaarloosbaar op ons niveau.

Met die berekende 28 miljard celletjes kan je weer verder opkweken, moet goedkomen.
Reken er op dat je eindigt met een volume van ruim 2L.. Dat gaat met Westmalle-gist (of WY-3787 of gelijke) NIET passen in een 3L Erlenmeyer  :degroeten:
Succes, Snelbier.

Dagobert1966

OK, thanks. Ik ga het eens proberen.

Snelbier

Citaat van: Dagobert1966 op 15-01-2025  17:15 uOK, thanks. Ik ga het eens proberen.
DOEN.  Westmalle-gist (en equivalenten) is bij opkweek vergeeflijk. Komt niet op 1,2,3 graadjes etc..
- 1e stapjes van opkweek zal het naar appelsap ruiken, ook als je opkweekt in wort...
Vanaf stap-3 wordt de geur Mestwallig.  Brouwersgrapje; Westmalle vs mesthoop  :weetniet:
Geuren van rijpe banaan met een natte scheet :pan:  
Succes, Snelbier

Dagobert1966

CiteerGeuren van rijpe banaan met een natte scheet :pan: 
Succes, Snelbier
:beersmiley:

hansHalberstadt

Citaat van: Snelbier op 15-01-2025  16:51 uDat gaat met Westmalle-gist (of WY-3787 of gelijke) NIET passen in een 3L Erlenmeyer  :degroeten:
Succes, Snelbier.
Voordeel is dat je dan wel weet dat je de goede gist hebt.

Dagobert1966

Maakt het wat uit of de Westmalle in de koelkast heeft gestaan? Maakt dat het opkweken lastiger?

seed7

Citaat van: Snelbier op 15-01-2025  16:51 uNote: hier en daar kom ik een opschaalfactor 10 tegen..

Het is lastig, eigenlijk probeer je andersom te rekenen. Het liefst heb je bij de laatste stap een factor 8..10. Van daar uit ga je achteruit tot bij wijze van spreken die ene cel. In het begin inderdaad wat kleinere stapjes, inhet midden stuk kun je wat spelen om op het einde goed uit te komen.

Het optimale moment van opschalen heb je bij een SVG van ~55% - ~60%. De gist is daar nog maximaal actief en eet dan graag door in een volgende batch.

ingo

hansHalberstadt

Citaat van: Dagobert1966 op 16-01-2025  16:40 uMaakt het wat uit of de Westmalle in de koelkast heeft gestaan? Maakt dat het opkweken lastiger?
Koelkast maakt qua temperatuur op zich niet uit. Het gaat meer om de duur. Na een aantal weken gaan er cellen afsterven het hou je dus steeds minder levende cellen over dus moet je meer opschalen.

Jacques

Citaat van: Dagobert1966 op 16-01-2025  16:40 uMaakt het wat uit of de Westmalle in de koelkast heeft gestaan? Maakt dat het opkweken lastiger?

Dat is voor het opkweken van de gist alleen gunstig. Door de lagere temperatuur verbruikt een gistcel minder reservestoffen. Hierdoor kun je de gist iets makkelijker opkweken.

Zie ook https://whitelabs.com/public/uploads/ckeditor/603816595a29d1614288473.pdf waarin geadviseerd wordt gist in een koelkast te bewaren voorafgaand aan het opkweken.

Schanulleke

Een flesje Dubbel met afvuldatum 19/11/24 van de Appie. Binnen 24 uur aan de praat.
image.jpg

Jacques

De discussie die is ontstaan naar aanleiding van een verschrijving is verwijderd.

Jacques

Citaat van: Schanulleke op 16-01-2025  22:41 uEen flesje Dubbel met afvuldatum 19/11/24 van de Appie. Binnen 24 uur aan de praat.

Mooi om te zien dat het opkweken van deze gist nog steeds heel eenvoudig kan. Mijn ervaring is dat dit met meeste authentieke trappistenbieren met hergisting op de fles lukt, mits het bier vrij jong is.

Snelbier

Citaat van: Jacques op 18-01-2025  21:38 uMooi om te zien dat het opkweken van deze gist nog steeds heel eenvoudig kan. Mijn ervaring is dat dit met meeste authentieke trappistenbieren met hergisting op de fles lukt, mits het bier niet vrij jong is.
Vers is beter dacht ik?  ;)

Mijn laatste flesse-opkweek duurde overigens bijna 3 dagen tot het aansloeg en bubbelde. Teveel starterwort gebruikt, ~80ml..  Duurt dan echt langer tot gist activiteit laat zien.
Beetje warmte helpt ook, merkte ik in de zomer. Op 28'C gingen alle starters bijna 2x zo snel als op 20'C..
Proost, Snelbier

Jacques

Citaat van: Snelbier op 19-01-2025  07:22 uVers is beter dacht ik? 

Hahaha, dit is het topic van verschrijvingen door diverse leden. Ik bedoelde "mist het bier niet te oud is" of "mits het bier vrij jong is"...

Maar je had het goed begrepen. Goed van je. Een verschrijving is snel gemaakt en met een beetje logisch nadenken is het snel duidelijk dat er een vergissing gemaakt is...  smile

Dagobert1966

Citaat van: Snelbier op 15-01-2025  16:51 uMet die berekende 28 miljard celletjes kan je weer verder opkweken, moet goedkomen.
Reken er op dat je eindigt met een volume van ruim 2L.. Dat gaat met Westmalle-gist (of WY-3787 of gelijke) NIET passen in een 3L Erlenmeyer  :degroeten:
Succes, Snelbier.
Mijn giststarter staat nu lekker te pruttelen op ca. 0,1 L wort met een SG van 1.040. So far so good.
Als ik nu http://yeastcalculator.com/ volg en daarmee speel volgens de getallen van Snelbier, dan kom ik uiteindelijk, met een startervolume van 3,5 L wort uit op ca. de helft van de benodigde cellen.
Ik heb maar 3,5 liter wort van 1.040 staan ....

Ik kan de batch grootte bijstellen van 21L naar 15L, dan lijk ik genoeg gistcellen te hebben.

Een paar newbie vraagjes:
- Moet ik tussen iedere opschaling van wort-volume wachten tot de gisting is afgelopen of is er een andere indicatie voor?
- Hoeveel slurry mag ik eigenlijk verwachten?
- is het verstandig de slurry af te gieten/wassen of kan het zo in het gistvat? (beïnvloedt dat de smaak niet? Het wort is anders)
- De slurry van de 15 l batch kan ik weer gebruiken voor een volgende batch.
  • Hoe lang is deze houdbaar (in koelkast)?
  • Is wassen daarvan aan te raden?

Snelbier

Citaat van: Dagobert1966 op 22-01-2025  11:56 uMijn giststarter staat nu lekker te pruttelen op ca. 0,1 L wort met een SG van 1.040. So far so good.
Als ik nu http://yeastcalculator.com/ volg en daarmee speel volgens de getallen van Snelbier, dan kom ik uiteindelijk, met een startervolume van 3,5 L wort uit op ca. de helft van de benodigde cellen.
Ik heb maar 3,5 liter wort van 1.040 staan ....

Ik kan de batch grootte bijstellen van 21L naar 15L, dan lijk ik genoeg gistcellen te hebben.

Een paar newbie vraagjes:
- Moet ik tussen iedere opschaling van wort-volume wachten tot de gisting is afgelopen of is er een andere indicatie voor?
- Hoeveel slurry mag ik eigenlijk verwachten?
- is het verstandig de slurry af te gieten/wassen of kan het zo in het gistvat? (beïnvloedt dat de smaak niet? Het wort is anders)
- De slurry van de 15 l batch kan ik weer gebruiken voor een volgende batch.

Hoe lang is deze houdbaar (in koelkast)?
    Is wassen daarvan aan te raden?
- Opschalen als SG onder ~1020 zakt.  Kleur 'koffie-verkeerd' is ook een indicatie.
NIET uitvergisten.  Je wil verse gistgroei, géén alcohol.  Gist moet fit blijven.
Ik doe gewoonlijk 24 uur per stap, behalve bij 1e kweek..
- Hoeveel slurry na afgieten?  Stelpost is 1,5 miljard cellen per ml.
Voor 300 miljard cellen zou je dus 300:1,5 = 200 ml moeten hebben.
- Afgieten van de starter is een discussie op zich.  Moet niet, mag wel.  Ik heb dat starterwort liever niét in mijn bier.
- Wassen van gist moet je vergeten, vak apart en in dit geval zinloos.
- In koelkast zeker een weekje houdbaar.  Daarna loopt vitaliteit terug, onzeker hoeveel.
Voor slury die je later weer opkweekt geen probleem natuurlijk. Dat kan na 2 maanden bewaren ook.

Als ik je huidige starter in Yestcalc zet met 28 m startcellen...
Stap-1 1L  en stap-2 2,5L dan kom ik op 280 miljard, goed voor bijna 20 L Tripel  :weetniet:
  Wel 'Shaken' aangezet, scheelt een slok..
Ook doorkweken in 2 stappen geeft wat meer cellen dan 1 stap van 3,5 L, probeer maar...
Succes, Snelbier.

Dagobert1966

Citaat van: Snelbier op 22-01-2025  12:35 uAls ik je huidige starter in Yestcalc zet met 28 m startcellen..
Stap-1 1 L  en stap-2 2,5 L dan kom ik op 280 miljard, goed voor bijna 20L Tripel  :weetniet:
  Wel 'Shaken' aangezet, scheelt een slok...
Ook doorkweken in 2 stappen geeft wat meer cellen dan 1 stap van 3,5 L, probeer maar...
Succes, Snelbier.
Thanks Snelbier.
Waarom start jij met 28 m startcellen? In een eerdere post (#57) ga je uit van 0,1 m start cellen. Daar had ik mee gerekend. 

Snelbier

Citaat van: Dagobert1966 op 22-01-2025  13:38 uThanks Snelbier.
waarom start jij met 28m startcellen? In een eerdere post (#57) ga je uit van 0,1m start cellen. Daar had ik mee gerekend. 
Flesse-slurry stelpost 0,1 m cellen.
Eerste 3 stapjes opkweek geeft ~28 miljard cellen, als je kleine stapjes aanhoudt.
  Eerste stapjes houd ik bewust klein om het de gist makkelijker te maken  :weetniet:
Die 28 m weer doorkweken in 1 of 2 grotere stappen, kom ik op 281 miljard cellen..

Is misschien wat bewerkelijk, 5 stappen en ook nog koelen na stap 3 en op einde.
Duurt totaal bijna 2 weken.  Maar werkt voor mij.
Proost, Snelbier.

Toevoeging:  Spraakverwarring en denkfoutjes??  Met 'je huidige starter' bedoelde ik het opgekweekte flessen-depot naar stap-3 vlgs mijn eerdere berekening.  Zou op 28 miljard celletjes moeten komen..
Eigenlijk 3 starters? Daar praten we langs elkaar, denk ik..

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.