Gebruik magneetroerder

Gestart door Erick, 06-02-2010 14:29 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jacques

Citaat van: Jeroen76 op 15-06-2019  11:36 uBen ontzettend blij met het forum maar met tijden is het ook een dingetje hoor... Want er is zo ontzettend veel geschreven en als ik weer bij dit topic uitkom spreken jullie jezelf toch echt wel tegen.  Natuurlijk is er in 9 jaar wel wat veranderd maar lees ik in ander topic of in Jacques' boekje dat er geen waterslot op moet maar juist zilverfolie en hier lees ik weer wat anders. Wat is het nu? Mijn eerste giststarter staan nu bijna 24 uur continu te draaien met een stuk zilverfolie over de  hals, zoals elders met klem werd geadviseerd. Hoe zit het dan trouwens met besmettingsgevaar?

Kortom wat doe ik nu?

Zilverfolie? kans op infectie, geen zichtbare indicatie over proces

Waterslot? Geen toevoer van zuurstof van buitenaf, minder kans op besmetting, indicatie van activiteit/proces.

Kun je niet het waterslot er een uurtje af laten en dan een stuk zilverfolie er op zodat er een uur zuurstof in is kunnen komen?

Lastig lastig lastig ;)

Gr. Jeroen

De laatste jaren gaat er geen waterslot meer bij mij op een starter direct na het enten van de gist. Wel vouw ik meteen een royaal stuk aluminiumfolie over hals van de erlenmeyer.

Het heeft overigens wel een tijd geduurd voordat ik over mijn infectieangst heen was. Maar de nodige jaren verder heb ik geleerd dat ik daar niet bang voor hoef te zijn. Fruitvliegjes komen niet bij het bier door het lage zuurstofgehalte tussen de wand van de erlemeyer en de folie, terwijl er toch zuurstof bij het bier kan komen. Voor een uitleg hoe ondanks de continue productie en overdruk aan koolzuur toch zuurstof bij je bier kan komen verwijs ik naar dit artikel. Kort gezegd komt het op neer omdat het gehalte aan zuurstof in de erlemeyer veel lager is dan de 21,5% zuurstof in de buitenlucht er altijd zuurstof diffusieert ondanks dat in de erlemeyer een overdruk is aan koolzuur.
Na een tijd als ik zie dat de kleur van starter verandert (lichter wordt) dan vervang ik het stuk aluminiumfolie voor een rubberen stop met een waterslot.

Overigens sluit ik sinds een tijd mijn CCT ook niet meer hermetisch af na het enten van de gist. In de kap van mijn CCT is een aansluiting met schroefdraad. In het gat daarvan steek ik tegenwoordig een stuk siliconen slang die ik niet afsluit. De slag van een kleine meter langt naar beneden. Er kan zo geen stof of micro-organismen door het gat in de CCT vallen.
Ik merk dat ik meer gistgroei heb in mijn CCT dan voorheen. Er is hierdoor meer vitale gist. De overmaat aan gist tap ik na een paar dagen af. Bij het opkweken van gist met een magneetroerder doe je dat natuur niet. Je wilt immers meer actieve gist enten.

middelaersch

Is het zinvol om de magneetroerder en erlemeijer in de klimaatkast te zetten, of maakt dat niet uit?

Jacques

Citaat van: middelaersch op 15-06-2019  16:30 uIs het zinvol om de magneetroerder en erlemeijer in de klimaatkast te zetten, of maakt dat niet uit?

Waarom wil je dat?

Koen S

Citaat van: middelaersch op 15-06-2019  16:30 uIs het zinvol om de magneetroerder en erlemeijer in de klimaatkast te zetten, of maakt dat niet uit?
Natuurlijk ga je de giststarter ook op de juiste temperatuur houden, dus in de klimaatkast.

Jacques

Citaat van: Koen S op 15-06-2019  17:16 uNatuurlijk ga je de giststarter ook op de juiste temperatuur houden, dus in de klimaatkast.

Een wat hogere temperatuur is niet zo'n probleem. Het gaat bij een starter om het verhogen van het aantal gistcellen. Dat gaat bij een hogere temperatuur sneller dan bij lagere temperaturen.

In laboratoria van brouwerijen staan de magneetroerders gewoon in de ruimte en niet in klimaatkasten...

Koen S

Citaat van: Jacques op 15-06-2019  17:26 uEen wat hogere temperatuur is niet zo'n probleem. Het gaat bij een starter om het verhogen van het aantal gistcellen. Dat gaat bij een hogere temperatuur sneller dan bij lagere temperaturen.

In laboratoria van brouwerijen staan de magneetroerders gewoon in de ruimte en niet in klimaatkasten...
Maar als je giststarter in de kelder staat, heb je een probleem. Te koud is zeker niet goed. Op je niet geïsoleerde zolder in de zomer zou ik ook niet doen.
In laboratoria heb je constante temperaturen, in een gistkast ook.

Koen S

In mijn keuken kan het temperatuurverschil tussen dag en nacht in de winter 5°C bedragen,  dat heeft gist niet graag, zeker bij opkweken is een constante temperatuur cruciaal.

CeesM

Citaat van: Koen S op 15-06-2019  17:33 uMaar als je giststarter in de kelder staat, heb je een probleem. Te koud is zeker niet goed. Op je niet geïsoleerde zolder in de zomer zou ik ook niet doen.
In laboratoria heb je constante temperaturen, in een gistkast ook.
Daarom zet ik het in de woonkamer. In die ruimte blijft de temperatuur redelijk stabiel en in 12 uur is de starter/opkweekje vaak al uitvergist.

Jacques

Citaat van: Koen S op 15-06-2019  17:33 uMaar als je giststarter in de kelder staat, heb je een probleem. Te koud is zeker niet goed. Op je niet geïsoleerde zolder in de zomer zou ik ook niet doen.
In laboratoria heb je constante temperaturen, in een gistkast ook.

Koud (onder de 17 ºC) is natuurlijk niet bevorderlijk voor de gistgroei. En grote temperatuurverschillen ook niet.
Neemt niet weg dat een gemiddelde woonkamer prima is als je een plekje hebt buiten de zon.

Koen S

Citaat van: Jacques op 15-06-2019  22:09 uKoud (onder de 17 ºC) is natuurlijk niet bevorderlijk voor de gistgroei. En grote temperatuurverschillen ook niet.
Neemt niet weg dat een gemiddelde woonkamer prima is als je een plekje hebt buiten de zon.
Vorige week een kveik opgekweekt. Omdat ik de vergisting wilde starten op 33°c heb ik ook de opkweek via magneetroerder gedaan op 33, kwestie van de gist niet te veel bloot te stellen aan temperatuurverschillen.
Gezond verstand gebruiken dus ipv jouw algemene regel die veel te simplistisch is.

Oscar

Citaat van: Jacques op 15-06-2019  15:58 uWel vouw ik meteen een royaal stuk aluminiumfolie over hals van de erlenmeyer.

Een schoon gewassen theedoek voldoet ook prima.... :brouwen: :biersmile: en dan een touwtje om de hals van de erlenmeyer. een theedoek heeft als voordeel dat er ook lucht aangezogen kan worden... :brouwen:

Oscar

Citaat van: middelaersch op 15-06-2019  16:30 uIs het zinvol om de magneetroerder en erlemeijer in de klimaatkast te zetten

Nee!

hansHalberstadt

Citaat van: Oscar op 15-06-2019  23:28 uNee!
Dan doe ik al jaren zinloze dingen.

Oscar

Citaat van: hansHalberstadt op 15-06-2019  23:29 uDan doe ik al jaren zinloze dingen.

Als jij je giststarter al jaren in de klimaatkast zet dan doe je inderdaad al jaren iets zinloos... :) :brouwen: :biersmile:

hansHalberstadt

De temperatuur constant houden tijdens het opkweken is toch niet zinloos? je wilt de gist juist geen temperatuurstress geven. en daarnaast is de omgeving ook te koud, maar 16 graden bij mij in de kelder.

Oscar

Citaat van: hansHalberstadt op 15-06-2019  23:35 uDe temperatuur constant houden tijdens het opkweken is toch niet zinloos?

Jawel, gewoon kamertemperatuur is prima. Je wilt groei van de gist en een bovengist (ook een ondergist) doet dat in een hele grote temperatuur range waarbij kamer temperatuur ( 18 - 22) meer dan voldoende is...

 :brouwen:

Jacques

Citaat van: Koen S op 15-06-2019  22:54 uVorige week een kveik opgekweekt. Omdat ik de vergisting wilde starten op 33°c heb ik ook de opkweek via magneetroerder gedaan op 33, kwestie van de gist niet te veel bloot te stellen aan temperatuurverschillen.
Gezond verstand gebruiken dus ipv jouw algemene regel die veel te simplistisch is.

Een ondergister kun je ook prima opkweken bij 20 tot 25 ºC om daarna die te gebruiken bij 10 tot 12 ºC.
Gist opkweken bij hoge temperaturen is niet nodig. Gist kan best tegen een temperatuurstootje.

Maar eerlijk is eerlijk bij 33 ºC gaat de gistgroei een stuk sneller dan bij kamertemperatuur.
Daar schuilt wel een gevaar in. Door de zeer snelle groei verbruikt de gist ook sneller de voedingstoffen die aanwezig zijn in de starter. Als de voedingstoffen op zijn en je de gist niet meteen koelt teert de gist bij dergelijke hoge temperaturen heel snel in op zijn reservestoffen. De kwaliteit van je gist gaat dan snel achteruit.
Het is een kwestie van goed opletten en inderdaad je gezond verstand gebruiken...

Als je per se je gist wilt opkweken in een klimaatkast houd ik je niet tegen. Nodig is het niet.


Zie ook Yeast Management

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 15-06-2019  23:44 uGist kan best tegen een temperatuurstootje.
Ook bij de hoofdgisting?

Oscar

Citaat van: hansHalberstadt op 15-06-2019  23:46 uOok bij de hoofdgisting?

Ja, maar dan praat je niet neer over een starter... en heeft het dus gevolgen voor je product.;-)  Gezond verstand gebruiken... :brouwen:

hansHalberstadt

Waarom wil je het dus niet bij de hoofdgisting en mag het wel bij een starter dan?

Oscar

Citaat van: hansHalberstadt op 15-06-2019  23:51 uWaarom wil je het dus niet bij de hoofdgisting en mag het wel bij een starter dan?

Het verbaast mij enigszins dat jij deze vraag stelt..  ;) Maar goed, bij een giststarter wil je voornamelijk gistgroei en ook zuurstof inslag om dat te bevorderen... Je zet niet in op vergisting! Bij een brouwsel wil je eerst wat gistgroei, maar daarna wil je vergisting... en dat is net wat anders.. ;)

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 15-06-2019  23:46 uOok bij de hoofdgisting?

In principe wel. Voor de smaakkwaliteit van je bier is het vooral belangrijk om de temperatuur te controleren. Zonder koeling stijgt de temperatuur in je gistvat snel 4 tot 4 graden boven de omgevingstemperatuur. Hierdoor krijg je meer esters en hogere alcoholen.

Ook wil je vaak de temperatuur laten stijgen op het einde van de nagisting om het bier goed uit te laten gisten. Temperatuurcontrole tijdens de vergisting heeft gunstige smaakeffecten.

Bij het opkweken van gist is de smaak minder belangrijk.  Neemt niet weg dat continu grote temperatuurverschillen ook tijdens het opkweken van gist niet gewenst. De meeste woonkamers worden goed verwarmd en is het temperatuurverschil tussen dag en nacht niet erg groot.

Jeroen76

Reden dat ik mijn giststarter in de vergistingskast zet is 3 kleine kinderen die zo'n erlenmeyer en magneetroerder maar wat interessant vinden...

Dus ook magneetroerder staat in de vergistingskast. Begrijp niet dat wanneer ik de starter op de kast in de woonkamer heb staan ik hem 24 uur per dag op een magneetroerder moet laten draaien maar dat wanneer ik dezelfde starter in de vergistingskast zet de magneetroerder in zn doos mag blijven zitten... Of lees ik het verkeerd. Las eerder namelijk ook dat een starter wel een beetje op constante temperatuur, liefst wat hoger moet vergisten, deze hele materie zal toch niet per jaar wijzigen qua werkwijze?

Nadeel is dat iedereen elkaar en soms zichzelf een beetje tegen lijkt te spreken wat de leesbaarheid van het forum niet echt ten goede komt vind ik. Wetende dat er niet 1 beste manier is maar kiezen blijft lastig als beginnende giststartermaker ;)

Gr. Jeroen


hansHalberstadt

Wat is bijvoorbeeld het effect van een continue schommelende temperatuur tussen 18 en 22 graden bv van 18 naar 22 in 3 uur en dan weer van 22 naar 18 in 3 uur en dat herhalen?
a) bij een giststarter
b) bij een gistende hoofdwort
vergeleken met continue op 20 graden

Oscar

Citaat van: Jeroen76 op 16-06-2019  00:13 uReden dat ik mijn giststarter in de vergistingskast zet is 3 kleine kinderen die zo'n erlenmeyer en magneetroerder maar wat interessant vinden...

 :duimop: :duimop: Dat is een goede reden... :brouwen:


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.