Ben ontzettend blij met het forum maar met tijden is het ook een dingetje hoor... Want er is zo ontzettend veel geschreven en als ik weer bij dit topic uitkom spreken jullie jezelf toch echt wel tegen. Natuurlijk is er in 9 jaar wel wat veranderd maar lees ik in ander topic of in Jacques' boekje dat er geen waterslot op moet maar juist zilverfolie en hier lees ik weer wat anders. Wat is het nu? Mijn eerste giststarter staan nu bijna 24 uur continu te draaien met een stuk zilverfolie over de hals, zoals elders met klem werd geadviseerd. Hoe zit het dan trouwens met besmettingsgevaar?
Kortom wat doe ik nu?
Zilverfolie? kans op infectie, geen zichtbare indicatie over proces
Waterslot? Geen toevoer van zuurstof van buitenaf, minder kans op besmetting, indicatie van activiteit/proces.
Kun je niet het waterslot er een uurtje af laten en dan een stuk zilverfolie er op zodat er een uur zuurstof in is kunnen komen?
Lastig lastig lastig 
Gr. Jeroen
De laatste jaren gaat er geen waterslot meer bij mij op een starter direct na het enten van de gist. Wel vouw ik meteen een royaal stuk aluminiumfolie over hals van de erlenmeyer.
Het heeft overigens wel een tijd geduurd voordat ik over mijn infectieangst heen was. Maar de nodige jaren verder heb ik geleerd dat ik daar niet bang voor hoef te zijn. Fruitvliegjes komen niet bij het bier door het lage zuurstofgehalte tussen de wand van de erlemeyer en de folie, terwijl er toch zuurstof bij het bier kan komen. Voor een uitleg hoe ondanks de continue productie en overdruk aan koolzuur toch zuurstof bij je bier kan komen verwijs ik naar
dit artikel. Kort gezegd komt het op neer omdat het gehalte aan zuurstof in de erlemeyer veel lager is dan de 21,5% zuurstof in de buitenlucht er altijd zuurstof diffusieert ondanks dat in de erlemeyer een overdruk is aan koolzuur.
Na een tijd als ik zie dat de kleur van starter verandert (lichter wordt) dan vervang ik het stuk aluminiumfolie voor een rubberen stop met een waterslot.
Overigens sluit ik sinds een tijd mijn CCT ook niet meer hermetisch af na het enten van de gist. In de kap van mijn CCT is een aansluiting met schroefdraad. In het gat daarvan steek ik tegenwoordig een stuk siliconen slang die ik niet afsluit. De slag van een kleine meter langt naar beneden. Er kan zo geen stof of micro-organismen door het gat in de CCT vallen.
Ik merk dat ik meer gistgroei heb in mijn CCT dan voorheen. Er is hierdoor meer vitale gist. De overmaat aan gist tap ik na een paar dagen af. Bij het opkweken van gist met een magneetroerder doe je dat natuur niet. Je wilt immers meer actieve gist enten.