Gebruik magneetroerder

Gestart door Erick, 06-02-2010 14:29 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Erick

Ik heb sinds kort een magneetroerder, JOEPIE!!
Maar daar heb ik dan ook een vraag over:
Als ik een giststarter wil maken, hoe lang gebruik ik die magneetroerder dan?

Voorheen maakte ik een starter, waterslot erop, wachten tot activiteit, na circa 24 uur vermeerderen, nogmaals 24 uur, starter in de koelkast tot gebruik
Nu lees ik bij Mr. Malty dat het gebruik van een waterslot wordt afgeraden in verband met de zuurstof  toevoer, maar dan zie ik natuurlijk ook geen activiteit....

Hoe doen jullie dat?

Oscar

Citaat van: Erick op 06-02-2010  14:29 uHoe doen jullie dat?

Gist + 500 ml wort --> 24 uur continue roeren. Laten bezinken (Roeren uit) afgieten en aanvullen met 1 liter wort --> 24 uur roeren. Laten bezinken.  Brouwdag --> afgieten, + 500 ml wort gewoon laten gisten.

Deze procedure voor zowel onder als bovengisters. Tot op heden geen structurele slechte vergistingen gehad... :)

Erick

Gebruik jij toevallig een activator of een propagator (of iets heel anders?)

Hopmans

Als je een starter gaat maken middels verdubbelen, dan maakt dat niet zo gek veel meer uit.
Ik blijf trouwens roeren.


Oscar

Citaat van: Erick op 06-02-2010  14:38 uGebruik jij toevallig een activator of een propagator (of iets heel anders?)

Propagater, of gist uit eigen voorraad  :)

korek

Ik laat de roerder ook constant roeren, behalve natuurlijk als ik ga afgieten. Om een goede starter te maken is een magneetroerder onontbeerlijk volgens mij. Een van je beste investeringen Erick! Ik heb er altijd een waterslot op, om redenen die jij noemt.

Erick

Maar als je er een waterslot op zet ben je de voordelen van een magneetroerder (zuursof/beluchting) toch juist kwijt?
(volgens Mr. Malty)

korek

Citaat van: Erick op 06-02-2010  16:43 uMaar als je er een waterslot op zet ben je de voordelen van een magneetroerder (zuursof/beluchting) toch juist kwijt?
(volgens Mr. Malty)
Volgens mij niet! Je hebt een constante zuurstof toevoer en het overschot wordt afgevoerd via het waterslot.

Erick

Met een waterslot erop heb je toch geen zuurstoftoevoer meer?

Oscar

Citaat van: Erick op 06-02-2010  16:50 uMet een waterslot erop heb je toch geen zuurstoftoevoer meer?

Klopt tijdens het roeren moet je er ook geen waterslot op doen, maar afdekken met of een prop watten of met een schone theedoek of met iets anders

Jacques

Volgens mij is het complete onzin dat je geen waterslot mag gebruiken. Bij mij blubt hij volop als ik aan het roeren ben. Er is dus een constante stroom koolzuur uit de Erlemeijer. Daar kan geen zuurstof meer bij lijkt mij. Hooguit de eerste tijd zal het opnemen van zuurstof kunnen werken. Daarna niet meer.

Erick

En hoe snel roeren jullie?
Laten jullie een hele 'vortex' tot de bodem ontstaan of gewoon 'rustig aan'?

Oscar

Je zou kunnen overwegen om tijdens het roeren een beluchtingssteentje boven je wort te hangen voor de luchttoevoer. Dan kun je dus geen waterslot gebruiken...

Citaat van: Erick op 06-02-2010  17:00 uEn hoe snel roeren jullie?

Een flinke vortex:


Henielma

Ik voorzie mijn starters tegenwoordig ook direct van een waterslot (voor de koolzuurproductiemeting) en roer per opschaling zo'n 12 .. 24 uur.

Ik heb hier prima resultaat mee. Als de activiteit van het waterslot bijna stilvalt is het naar mijn idee tijd voor opschaling of brouwen.

korek

Citaat van: Jacques op 06-02-2010  16:58 uVolgens mij is het complete onzin dat je geen waterslot mag gebruiken. Bij mij blubt hij volop als ik aan het roeren ben. Er is dus een constante stroom koolzuur uit de Erlemeijer. Daar kan geen zuurstof meer bij lijkt mij. Hooguit de eerste tijd zal het opnemen van zuurstof kunnen werken. Daarna niet meer.
Helemaal mee eens, zo doe ik het ook. Ik laat wel een flinke vortex ontstaan en gebruik geen bruissteentje, de luchtstroom op de vortex gericht, uiteraard gebruik ik wel een luchtfiltertje.

Erick

Thanx,  :groots:

Dank voor jullie antwoorden, daar kan ik weer verder mee.
 :degroeten:

Adrie

Ik doe het net even anders. De eerste 8 tot 12 uur heb ik een stukje losjes aangebrachte aluminiumfolie, zodat er nog wat extra zuurstof de erlenmeyer in kan diffunderen. Pas als ik duidelijke tekenen van vergisting zie, dan gaat het waterslot erop om het verloop van de vergisting te kunnen volgen. Als hij bijna uitgegist is, dan gaat de erlenmeyer van de roerder af en de koeling in om de gist te laten bezinken.

EBC

Wat een gemier om een paar zuurstofatomen. Dat levert toch niks op. Als je zuurstof wilt, dan moet je flink bruisen, anders helpt het niet. Diverse onderzoeken hebben dat aangetoond.

Gewoon waterslot erop altijd en continu. Liever geen bacterien, dat is veel belangrijker.

Jacques

Citaat van: EBC op 06-02-2010  17:37 uGewoon waterslot erop altijd en continu. Liever geen bacteriĆ«n, dat is veel belangrijker.

Dat is ook mijn idee.

korek


Hopmans

De mijne ook.
Gewoon een prop waten, en die vortex hoeft niet zo idioot groot.
Het gaat erom dat de gist lekker door de vloeistof blijft zweven.


EBC

Er is overigens geen enkele reden waarom een waterslot en beluchten niet tegelijkertijd zouden kunnen.

Hier mijn vroegere opstelling voor een giststarter. Tegelijkertijd: roeren, continu beluchten met bruissteen en on/off regeling, temperatuurcontrole en waterslot:




Jeroen76

Ben ontzettend blij met het forum maar met tijden is het ook een dingetje hoor... Want er is zo ontzettend veel geschreven en als ik weer bij dit topic uitkom spreken jullie jezelf toch echt wel tegen.  Natuurlijk is er in 9 jaar wel wat veranderd maar lees ik in ander topic of in Jacques' boekje dat er geen waterslot op moet maar juist zilverfolie en hier lees ik weer wat anders. Wat is het nu? Mijn eerste giststarter staan nu bijna 24 uur continu te draaien met een stuk zilverfolie over de  hals, zoals elders met klem werd geadviseerd. Hoe zit het dan trouwens met besmettingsgevaar?

Kortom wat doe ik nu?

Zilverfolie? kans op infectie, geen zichtbare indicatie over proces

Waterslot? Geen toevoer van zuurstof van buitenaf, minder kans op besmetting, indicatie van activiteit/proces.

Kun je niet het waterslot er een uurtje af laten en dan een stuk zilverfolie er op zodat er een uur zuurstof in is kunnen komen?

Lastig lastig lastig ;)

Gr. Jeroen


hansHalberstadt

Dat er verschillende oplossingen zijn geeft al aan dat er niet een gouden oplossing is. Doel is om cellen te vermeerderen en daar is voeding (suikers en bouwstoffen) en zuurstof voor nodig, maar als de suiker op is moet je niet verder zuurstof toevoeren omdat anders de gist gaat interen op zijn reserves. Dus de kunst is om wel zuurstof toe te voeren maar ook te voorkomen dat de suiker opraakt. een waterslot erop kan om besmetting, fruitvliegjes etc te voorkomen, maar alufolie kan ook prima. Roeren helpt om de voedingsstoffen en de zuurstof goed te verdelen en cellen zwevend te houden. Een waterslot met een beluchtingsslangetje erdoor (via T stukje onder het waterslot) werkt ook goed.

Scorpionrose

Citaat van: Jeroen76 op 15-06-2019  11:36 uBen ontzettend blij met het forum maar met tijden is het ook een dingetje hoor... Want er is zo ontzettend veel geschreven en als ik weer bij dit topic uitkom spreken jullie jezelf toch echt wel tegen.  Natuurlijk is er in 9 jaar wel wat veranderd maar lees ik in ander topic of in Jacques' boekje dat er geen waterslot op moet maar juist zilverfolie en hier lees ik weer wat anders. Wat is het nu? Mijn eerste giststarter staan nu bijna 24 uur continu te draaien met een stuk zilverfolie over de  hals, zoals elders met klem werd geadviseerd. Hoe zit het dan trouwens met besmettingsgevaar?

Kortom wat doe ik nu?

Zilverfolie? kans op infectie, geen zichtbare indicatie over proces

Waterslot? Geen toevoer van zuurstof van buitenaf, minder kans op besmetting, indicatie van activiteit/proces.

Kun je niet het waterslot er een uurtje af laten en dan een stuk zilverfolie er op zodat er een uur zuurstof in is kunnen komen?

Lastig lastig lastig ;)

Gr. Jeroen

Wat heel makkelijk werkt is doe een stop met gat erop. Plaats in het waterslot gat een injectie spuit. Doe hier watten in en klaar


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.