Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Verstokte vergisting? Wat te doen?  (gelezen 7725 keer)

Offline Wilcovz87

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Re: Verstokte vergisting? Wat te doen?
« Reactie #25 Gepost op: 03-06-2018 12:01 u »
Hoi ik wil graag even jullie advies. Vorige week heb ik de lenteblond uit het boek van Adrie gebrouwen.

Ik ben uitgekomen op een start sg van 1065 ik heb een kleine 20 liter en 1 zakje s-33 korrelgist gehydrateerd en er bij gedaan na 1,5 dag kwam de vergisting goed op gang maar na 3 dagen was de activiteit ook weer zo goed als weg. Gisteren even gemeten en het sg staat nu op 1020 (er heeft een schuimkraag van zon 2 cm opgestaan). Gisteren de temperatuur verhoogt met 0,5 graden naar 20,5 gehoopt dat er weer wat bubbels uit het waterslot zou komen.

Ik heb het idee dat ik te weinig gist hebt gebruikt en de gisting is verstokt. Ik heb hier nog een zakje s-33 liggen is het handig om deze alsnog erbij te doen zodat er weer wat activiteit komt?

Het eind sg volgens het recept zou uit moeten komen op 1008 met een begin sg van 1061.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline EBC

• Super lid
  • Land: be
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #26 Gepost op: 03-06-2018 14:22 u »
Hoi ik wil graag even jullie advies. Vorige week heb ik de lenteblond uit het boek van Adrie gebrouwen.

Ik ben uitgekomen op een start sg van 1065 ik heb een kleine 20 liter en 1 zakje s-33 korrelgist gehydrateerd en er bij gedaan na 1,5 dag kwam de vergisting goed op gang maar na 3 dagen was de activiteit ook weer zo goed als weg. Gisteren even gemeten en het sg staat nu op 1020 (er heeft een schuimkraag van zon 2 cm opgestaan). Gisteren de temperatuur verhoogt met 0,5 graden naar 20,5 gehoopt dat er weer wat bubbels uit het waterslot zou komen.

Ik heb het idee dat ik te weinig gist hebt gebruikt en de gisting is verstokt. Ik heb hier nog een zakje s-33 liggen is het handig om deze alsnog erbij te doen zodat er weer wat activiteit komt?

Het eind sg volgens het recept zou uit moeten komen op 1008 met een begin sg van 1061.

Je hebt waarschijnlijk niks fout gedaan, alles is ok, indien je een volmout wort hebt gemaakt. S-33 stopt dan nu eenmaal bij 1,020.

Wil je verder zakken, dan zal je een andere gist moeten gebruiken.

Offline Wilcovz87

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #27 Gepost op: 03-06-2018 15:11 u »
Je hebt waarschijnlijk niks fout gedaan, alles is ok, indien je een volmout wort hebt gemaakt. S-33 stopt dan nu eenmaal bij 1,020.

Stopt die echt al bij de 1020? Volgens het recept in het boek is er een verwachte eind sg van 1008 waarom wordt deze gist dan voorgeschreven? Ik had vanochtend nogmaals de temp met 0,5 graden verhoogd en de dop van het waterslot nog wat strakker gedraaid hier zat nog wat speling in dus wellicht dat er een klein lek was.
Al met al is er weer wat activiteit te zien in het waterslot :)
En het betreft inderdaad een volmout recept, mijn eerste dus ben een beetje huiverig :p
Bedankt voor je reactie

Offline Sjoerd

• Vol lid
  • Land: nl
« Reactie #28 Gepost op: 03-06-2018 16:07 u »
Temperatuur in een paar dagen op laten lopen tot 25 graden en gistvat rustig zwenken. Als je de 1020 hebt gehaald heeft ie wel voldoende voedingstoffen denk ik

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #29 Gepost op: 03-06-2018 19:58 u »
Temperatuur in een paar dagen op laten lopen tot 25 graden en gistvat rustig zwenken. Als je de 1020 hebt gehaald heeft ie wel voldoende voedingstoffen denk ik

Ik zou dat niet doen. Dat is d manier om autolyse te bevorderen. Hogere temperaturen en gist in rust bewegen.

Als het klaar is, is het klaar. Roeren en hogere temperaturen veranderen daar niks aan. Dat had moeten gebeuren voordat het stopte.

Gewoon nog een weekje laten staan, en dan bottelen. Volgende keer een andere gist.

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #30 Gepost op: 03-06-2018 23:05 u »

Het is natuurlijk niet zo dat de S-33 bij elk bier stopt bij een eind SG van 1020.

De S-33 heeft een vergistingsgraad van 70% volgens Fermentis. Gelet daarop zou je uitkomen op een eind SG van 1018 bij een begin SG van 1061.  Op basis van gegevens die door leden van dit forum zijn verstrekt zou de maximale vergistingsgraad met deze gist 79% zijn. Dan kom je uit op een eind SG van 1012...

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #31 Gepost op: 04-06-2018 00:14 u »
Het is natuurlijk niet zo dat de S-33 bij elk bier stopt bij een eind SG van 1020.

Dat heb ik ook niet gezegd.

Volmout zei ik, en zoek daar je historie maar eens over op. Je zal zien dat 1,020 een algemene norm is. Zo is die bij mijn voormalige werkgever in ieder geval ervaren over zeer vele bieren.

Doe je veel suiker of blikbieren, ja dan gaat S-33 verder.

In mijn eigen brouwerij stopt hij steevast op ongeveer 1,020.

Offline stiaanke

• Vol lid
« Reactie #32 Gepost op: 04-06-2018 10:52 u »
Er staat nog 2 cm schuim op, dan is de vergisting nog bezig en is er ergens een CO2 lek.
Oeps fout gelezen. Er stond...

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #33 Gepost op: 04-06-2018 12:13 u »
Een verstokte vergisting gaat eeuwig door. Een gestokte vergisting daarentegen...

Offline brouwerwaldonk

• Super lid
  • Water pas lekker als het langs brouwerij isgeweest
« Reactie #34 Gepost op: 04-06-2018 15:39 u »
Volmout zei ik, en zoek daar je historie maar eens over op. Je zal zien dat 1,020 een algemene norm is. Zo is die bij mijn voormalige werkgever in ieder geval ervaren over zeer vele bieren.

Als ik een volmout bier maak (dus zonder suiker) met een begin sg van 1061 kom ik na de gisting ergens tussen 1,009 en 1,011 uit. 
1,020 vind ik voor mijn normen veeeel te hoog

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #35 Gepost op: 04-06-2018 17:24 u »
Als ik een volmout bier maak (dus zonder suiker) met een begin sg van 1061 kom ik na de gisting ergens tussen 1,009 en 1,011 uit. 
1,020 vind ik voor mijn normen veeeel te hoog

Jij gebruikt geen S-33, toch?

Voor mij is dat ook veel te hoog, ik gebruik dan ook geen S-33 in mijn eigen bieren. Ik gebruik S-33 enkel indien gewenst in een opdrachtbier.

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #36 Gepost op: 04-06-2018 21:42 u »
Dat heb ik ook niet gezegd.

Zowel volgens Fermentis als bij het onderzoek dat op het forum is uitgevoerd naar de vergistingsgraad van meerdere gisten is gebleken dat deze gist een vergistingsgraad heeft van 70%.

Nog eens gekeken naar de resultaten van dat onderzoek. De eind SG varieert bij volmout bieren tussen de 1030 en 1008.

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #37 Gepost op: 05-06-2018 00:15 u »
Zowel volgens Fermentis als bij het onderzoek dat op het forum is uitgevoerd naar de vergistingsgraad van meerdere gisten is gebleken dat deze gist een vergistingsgraad heeft van 70%.

Nog eens gekeken naar de resultaten van dat onderzoek. De eind SG varieert bij volmout bieren tussen de 1030 en 1008.

Wat ik zeg, dat klopt bijna precies. 70 % van 1,065 is 1,019.

Die 1,020 is dus helemaal ok.

Tags: