Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Verstokte vergisting? Wat te doen?  (gelezen 7724 keer)

Offline Joran

• Super lid
  • Land: nl
Verstokte vergisting? Wat te doen?
« Gepost op: 06-02-2010 14:08 u »
Ik had het al in een andere draad gepost, maar in dit forum onderdeel lijkt het me beter op zijn plaats. Ook zal ik wat meer gegevens plaatsen.

Vorige week zaterdag ging onze BPA op herhaling. Eerste keer was met gepland start SG van 1050 deze keer met een start SG van 1060. In werkelijkheid 1062. Beide brouwsels vergist met T-58. Eerste brouwsel 7,5 liter en tweede brouwsel 15 liter. Een week geleden was het SG dus 1062. Dinsdag plopte het waterslot niet meer en was het SG gedaald tot 1023. Vond ik een mooie score in 3 dagen en heb dus geheveld naar de mandfles. Echter nu heb ik vandaag (nog eens 4 dagen later) het SG weer gemeten en deze is zo goed als onveranderd gebleven. Wat is hier aan de hand?

• Had ik meer gist moeten mee hevelen? Dit zou toch voldoende opgelost moeten zijn in het bier?
  • Heeft de gist er last van gehad dat de aquariumthermostaat het na de hoofdvergisting niet helemaal trok (zie dit topic) en de temperatuur 's nachts daalde tot 18 a 19 graden?
  • Of zitten er geen vergistbare suikers meer in? Wat me op zich wel vreemd lijkt aangezien we hetzelfde maishschema hebben gebruikt als de vorige keer. Wel smaakt het bier nog behoorlijk zoet.
  • Hoe krijg ik het bier weer aan het gisten? Schudden? Gist toevoegen? Bier staat op 22 graden. Nog verder verwarmen?

Ik denk niet dat ik in het vervolg nog zal hevelen. Vind het teveel gedoe en weinig voordelen hebben als je het bier snel bottelt (zodra het bier uitgegist is). Alleen als je langer wil lageren om het bier helder te krijgen of om te lageren met eikensnippers o.i.d. dan vind ik het nog interessant. Maar misschien ben ik gewoon een beetje humeurig, omdat het bier niet verder gegist is.

Ik ben overigens wel bang dat als we zouden gaan bottelen bij 1022 dat we dan geen koolzuur krijgen, omdat ik het zo vreemd vind dat de gist gestopt is. Of dat we bierbommen maken, omdat de gist er op miraculeuze wijze plots weer goesting in heeft.

Hier het recept van het bier:

Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptRick Asley #2
Brouwdatum11-11-2009
BiertypePale ale (Belgisch)
Aantal liters15
Gewenst begin SG1060 (6,5 vol% alc.)
Brouwzaalrendement75.0%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal brouwwater23.08 liter
Maischdikte3.81 l/kilo
Maischwater15,4 liter
Spoelwater7,7 liter
Kooktijd75 min.
Berekende kleur23 EBC (BrouwVisie)
Berekende bitterheid25 EBU (Glenn Tinseth)

Mout
Moutnaam% stortMassaKleur
Pilsmout 3 EBC55,0 %2222 gram3 EBC
Viennamout30,0 %1212 gram6 EBC
Gerstevlokken10,0 %404 gram4 EBC
Caramunich5,0 %202 gram123 EBC

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Saaz (CZ)3,8 %30 gram75 min.20 EBU
Saaz (CZ)3,8 %13 gram15 min.4 EBU

Opmerkingen-

Gist
OmschrijvingWaarde
Gist soortSafbrew T-58
Gist toegevoegd alsInhoud verpakking
Opmerkingen-

Maischschema
Stap nrTemperatuurRusttijdMaischdikte
163C40 minuten3,8 l/kg
273C20 minuten3,8 l/kg

Opmerkingen-

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
Re: Verstokte vergisting? Wat te doen?
« Reactie #1 Gepost op: 06-02-2010 14:17 u »
63% schijnbare vergisting is niet heel gek. Je kunt nog eens kijken of je maischthermometer 0 C in smeltend ijs en 100 C in kokend water. Ik over een week nog een keer meten en je verder geen zorgen meer maken.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #2 Gepost op: 06-02-2010 14:32 u »
Dinsdag plopte het waterslot niet meer en was het SG gedaald tot 1023. Vond ik een mooie score in 3 dagen en heb dus geheveld naar de mandfles.

Volgende keer je hoofdvergisting gewoon een week de tijd geven....

Had ik meer gist moeten mee hevelen? Dit zou toch voldoende opgelost moeten zijn in het bier?

Je hevelt altijd gist mee, en er komt wat zuurstof in je wort dus er zal wat gistgroei plaats vinden...

Heeft de gist er last van gehad dat de aquariumthermostaat het na de hoofdvergisting niet helemaal trok (zie dit topic) en de temperatuur 's nachts daalde tot 18 a 19 graden?

Zoals al gezegd is, 18-19C is een prima temperatuur voor een bovengist

Hoe krijg ik het bier weer aan het gisten? Schudden? Gist toevoegen? Bier staat op 22 graden. Nog verder verwarmen?

Geduld... en wellicht even schudden. Maar het kan zomaar zijn dat je bier is uitvergist... Warmer dan 22C zou ik niet gaan.

Ik denk niet dat ik in het vervolg nog zal hevelen. Vind het teveel gedoe en weinig voordelen hebben

Overhevelen kan soms voordelen hebben, afhankelijk in welk vat je hoofdvergisting plaats vindt. Maar echt nodig is het niet (Grote brouwerijen en cct brouwers  :) doen het ook niet).

Ik ben overigens wel bang dat als we zouden gaan bottelen bij 1022 dat we dan geen koolzuur krijgen,

Wees niet bang... met wat suiker erbij gaat die gist echt wel snoepen hoor... ;D

Of dat we bierbommen maken, omdat de gist er op miraculeuze wijze plots weer goesting in heeft.

Die kans is aanwezig... maar uitvergist = uitvergist. IK heb vorige week een bier gebotteld met SG = 1030  :)

Offline korek

• Super lid
  • Pint lid
« Reactie #3 Gepost op: 06-02-2010 16:43 u »
De laatste 6 brouwsels heb ik niet meer overgeheveld om te lageren. Misschien is het verbeelding, maar ik vind mijn bieren nu lekkerder en ze hebben beter schuim. Trouwens wat is het; verstokte of gestokte vergisting?

Offline Flessengeluk

• Vol lid
« Reactie #4 Gepost op: 06-02-2010 17:51 u »
Kan iemand mij helpen? Ik begrijp die hoge eind-sg's niet, die ik wel vaker op dit forum zie, zeker niet voor blond of pale bier. Het uiteindelijke bier daarvan moet dan toch wel heel erg zoet zijn. Hier volgen mijn recentste eind-sg's: 1004 (Westmalle-tripel), 1008 (Westmalle-tripel, twee keer), 1014 (tripel Jeroen Free), 1016 (Rochefort 8), 1010 (West-Vleteren), 1012 (Orval). Ik vind sommige daarvan eigenlijk al hoog (de Rochefort en Orval).
Zou dat aan de gistsoort liggen of aan de te kleine hoeveelheid gist die wordt toegevoegd (ik ent nogal royaal, moet ik toegeven)? J.

Offline korek

• Super lid
  • Pint lid
« Reactie #5 Gepost op: 06-02-2010 18:45 u »
Of het helpt bij jou, weet ik niet. Maar als bij mij de vergisting stokt, ga ik aan de fles zwengelen, net zolang dat er geen koolzuur meer ontsnapt, hoewel dit omstreden is denk ik dat dan de overtollige koolzuur ontsnapt en dus de vergisting weer op gang komt. De praktijk lijkt me gelijk te geven.

Offline Flessengeluk

• Vol lid
« Reactie #6 Gepost op: 06-02-2010 19:29 u »
Ik schud ook geregeld met de gistvaten tijdens de hoofdgisting... beluchten met een steentje en een pompje doe ik nooit. J.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #7 Gepost op: 06-02-2010 20:17 u »
Kan iemand mij helpen? Ik begrijp die hoge eind-sg's niet, die ik wel vaker op dit forum zie, zeker niet voor blond of pale bier. Het uiteindelijke bier daarvan moet dan toch wel heel erg zoet zijn. Hier volgen mijn recentste eind-sg's: 1004 (Westmalle-tripel), 1008 (Westmalle-tripel, twee keer), 1014 (tripel Jeroen Free), 1016 (Rochefort 8), 1010 (West-Vleteren), 1012 (Orval). Ik vind sommige daarvan eigenlijk al hoog (de Rochefort en Orval).
Zou dat aan de gistsoort liggen of aan de te kleine hoeveelheid gist die wordt toegevoegd (ik ent nogal royaal, moet ik toegeven)? J.

Het geven van te weinig gist die in een geode conditie is, is volgens mij de reden van gestokte gistingen.

Sinds ik meer gist geef gaan in ieder geval bij mij de vergistingen als een trein (of eigenlijk beter dan een trein in winterse omstandigheden).

Offline Albertus

• De Roode Toren
  • Super lid
  • Bibo Ergo Sum
    • Brouwerij Onder de Boompjes
« Reactie #8 Gepost op: 07-02-2010 09:28 u »
Trouwens wat is het; verstokte of gestokte vergisting?

van Dale:

ver'stok.ken
     werkwoord; verstokte, heeft/is verstokt
I onvergankelijk werkwoord
     1 verharden, ongevoelig worden
II overgangekelijk werkwoord
     2 verharden, ongevoelig maken

Bert

Offline Joran

• Super lid
« Reactie #9 Gepost op: 07-02-2010 09:55 u »
Ik blijf het vermoeden houden dat het door het hevelen komt. Het is toch vreemd dat je drie dagen hoofdvergisting hebt (1062 -> 1023) en dan hevelt en dat daarna niets meer gebeurd. Die hoge eind SG's hadden we eerder niet. Ook niet met 15 liter brouwsels die met 1 zakje Fermentis gist vergist zijn (zonder starter of hydrateren o.i.d.). Toen kwamen met een hoger start SG uit op zo'n 1014 a 1016.

@Jacques, 1 zakje Fermentis gist zou voldoende moeten zijn op 15 liter bier met een niet al te hoog SG, maar misschien was dit zakje in mindere conditie.

Vorige keer was het hevelen in ieder geval geen enkel probleem. Ik zal straks eens voorzichtig zwenken met het bier.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #10 Gepost op: 07-02-2010 10:59 u »
Jacques, 1 zakje Fermentis gist zou voldoende moeten zijn op 15 liter bier met een niet al te hoog SG, maar misschien was dit zakje in mindere conditie.

In een zakje Fermentis zit 11,5 g gist.

Je zou volgens Mr. Malty's Pitching Rate Calculator 1,2 zakje moeten gebruiken als de gist een jaar oud was.

Offline William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
« Reactie #11 Gepost op: 07-02-2010 11:09 u »
Trouwens wat is het; verstokte of gestokte vergisting?

Het is stokken -> gestokt

ww
stokken:   ` stok - ken
(stokte, h. en is gestokt)
haperen, blijven steken
stokken:   stagneren, haperen

Offline Flessengeluk

• Vol lid
« Reactie #12 Gepost op: 07-02-2010 11:26 u »
Het geven van te weinig gist die in een geode conditie is, is volgens mij de reden van gestokte gistingen.

Sinds ik meer gist geef gaan in ieder geval bij mij de vergistingen als een trein (of eigenlijk beter dan een trein in winterse omstandigheden).

Zo is dat hier ook! Dat zal geen toeval zijn... J.

Offline Albertus

• De Roode Toren
  • Super lid
  • Bibo Ergo Sum
« Reactie #13 Gepost op: 07-02-2010 11:44 u »
Het is stokken -> gestokt

ww
stokken:   ` stok - ken
(stokte, h. en is gestokt)
haperen, blijven steken
stokken:   stagneren, haperen
van Dale:

ver'stok.ken
     werkwoord; verstokte, heeft/is verstokt
I onvergankelijk werkwoord
     1 verharden, ongevoelig worden
II overgangekelijk werkwoord
     2 verharden, ongevoelig maken

Bert

Van Dale geeft bij het werkwoord stokken als betekenis "(van de stem, de adem) blijven steken", voorbeeld "de woorden stokten in haar keel". Tweede betekenis is agrarisch: "(bonen) aan stokken binden"

Het werkwoord verstokken heeft als betekenis "verharden, ongevoelig worden" . Dat lijkt mij hier meer van toepassing.

Bert

Offline Albertus

• De Roode Toren
  • Super lid
  • Bibo Ergo Sum
« Reactie #14 Gepost op: 07-02-2010 11:48 u »
Zo is dat hier ook! Dat zal geen toeval zijn... J.

Een verstokte vergisting hoeft niet altijd door te weinig gist te komen. De gist zelf is ook van invloed.
Berucht bij enkele forumleden is de Saisongist die rond de 1035-1040 blijft hangen en alleen door temperatuurverhoging te verleiden is verder te vergisten. Wyeast waarschuwt in de specificatie van deze gist dan ook voor dit verschijnsel.

Bert

Offline William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
« Reactie #15 Gepost op: 07-02-2010 11:56 u »

Van Dale geeft bij het werkwoord stokken als betekenis "(van de stem, de adem) blijven steken", voorbeeld "de woorden stokten in haar keel". Tweede betekenis is agrarisch: "(bonen) aan stokken binden"

Het werkwoord verstokken heeft als betekenis "verharden, ongevoelig worden" . Dat lijkt mij hier meer van toepassing.

Bert

Ik zou juist zeggen dat het een gestokte vergisting is. De gist heeft zijn laatste adem uitgeblazen ???.  Ik ben geen neerlandicus.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #16 Gepost op: 07-02-2010 17:36 u »

De gist houdt er mee op. Hij staakt zijn werk, hij hapert. Een gestokte vergisting lijkt mij de juiste term.

Offline Albertus

• De Roode Toren
  • Super lid
  • Bibo Ergo Sum
« Reactie #17 Gepost op: 07-02-2010 18:25 u »
De gist houdt er mee op. Hij staakt zijn werk, hij hapert. Een gestokte vergisting lijkt mij de juiste term.

Als ik van Dale goed interpreteer heeft stokken alleen betrekking op de mens (adem, woorden).
Ik kies daarom hier voor "ongevoelig worden" (voor gist dan in dit geval).

Maar William heeft gelijk, het woord is aan een neerlandicus. Wie van het forum? En anders gaan we het gewoon weer over brouwen hebben.

Bert

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #18 Gepost op: 07-02-2010 18:30 u »
Is Joran wel geholpen eigenlijk?

Offline Albertus

• De Roode Toren
  • Super lid
  • Bibo Ergo Sum
« Reactie #19 Gepost op: 07-02-2010 18:40 u »
Is Joran wel geholpen eigenlijk?

Terechte vraag Hoppie, soms verliezen we ons wel eens in allerlei bijzaken. Joran heeft recht op antwoord.
Het antwoord is al door verschillende leden gegeven, maar nog maar even wat ik doe in zo'n geval: regelmatig schudden, temperatuur een paar tienden van graden verhogen en regelmatig meten (met de refractometer) of er nog beweging in het SG zit. Wanneer er op deze punten een aantal dagen geen beweging meer in zit, dan moet je concluderen dat het bier uitvergist is. Tijd om te bottelen.

Bert

Offline Joran

• Super lid
« Reactie #20 Gepost op: 07-02-2010 18:45 u »
Afijn, vanmiddag heb ik geschud. En er kwam flink wat koolzuur vrij (veel bubbels door het water slot). Nu staat het bier gewoon weer in de kuip en geeft elke 5 a 10 minuten een subtiel blupje. Weinig beweging dus. Moet ik echt hevig schudden? Zodat er ook echt zuurstof in komt? Vooralsnog heb ik meer gedraaid zoals je ook wijn zou decanteren volgens mij.

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #21 Gepost op: 07-02-2010 18:57 u »
Moet ik echt hevig schudden? Zodat er ook echt zuurstof in komt?
Het is niet zozeer dat er zuurstof in moet, maar koolzuur eruit.
Koolzuur is niet gunstig voor de gist.
Bij een goede starter is er niets aan de hand, maar soms kan het wel eens gebeuren.
Ik heb het n keer gehad, en daar was echt niets meer aan te doen.
Ik heb toen de boel gebotteld.
Het bier had een sg van 1020 van de 1040.  :o

Offline Joran

• Super lid
« Reactie #22 Gepost op: 07-02-2010 19:01 u »
Maar dan gaat ie wel weer aan de gang als je bottelsuiker toevoegd?

Ik zal zo nog eens zwiepen met de mandfles :)

A.s. vrijdag gaan we dit recept weer brouwen. Dan ga ik denk ik niet hevelen en laat het bier gewoon in het vat tot het uitvergist is. Daarna gelijk bottelen.

Offline EBC

• Super lid
  • Land: be
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #23 Gepost op: 07-02-2010 19:15 u »
Als de vergisting te vroeg gestopt is, dan is daar eigenlijk niks aan te doen. Gewoon pech.
Alle tips die je krijgt zijn wondermiddeltjes die niet, of slechts zelden, helpen, helaas.

Je kan de truuk van Adrie proberen. Hij maakte een nieuwe starter en voegde het bier er in delen bij. Ergens op het forum vind je wel wat hij deed.

Offline Joran

• Super lid
« Reactie #24 Gepost op: 07-02-2010 20:05 u »
Voor de truc van Adrie heb ik te weinig kaas van giststarters maken gegeten ben ik bang. Wil er wel binnenkort eens mee beginnen. Eens proberen met een flesje Westmalle op ik dat aan de gang kan krijgen en opschalen. Maar dat ga ik eerst maar eens rustig uitproberen en mezelf inlezen.

Denk dat ik het maar laat staan tot vrijdag en dan nog eens meet. Als het verder gedaald is wachten we verder. En anders bottelen maar. Het wordt dan wel een erg zoet bier, maar dat wilde mijn brouw maat ook. Dus wat dat betreft....  :nut:

Tags: