Hevige kramp na eten droge mout

Gestart door McFred, 05-02-2010 07:05 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

McFred

Gisteren heb ik wat droge mout gegeten (ongeveer een klein handje vol) ongeveer zo`n 2 uur
later heb ik me toch een kramp gekregen, een gezwollen buik en erg pijnlijk.
Kan dat ??? ??? ???
Nee ik had daarvoor niet te veel bier gedronken ;D
freddy

Hopmans

Beweeg je wel genoeg?
Misschien is het raadzaam om iets aan sport te doen?
Als je er in het echt net zo uitziet als je avatar, dan is het niet best met je.

 :)


Herman

De enige reactie van zo'n aard die ik ken, is een reactie als gevolg van coeliakie (gluten-intolerantie). Ik beweer niet dat je dat hebt hoor, maar wellicht es goed om ff op te googlelen.

Polleke

Citaat van: Herman op 05-02-2010  07:34 uDe enige reactie van zo'n aard die ik ken, is een reactie als gevolg van coeliakie (gluten-intolerantie). Ik beweer niet dat je dat hebt hoor, maar wellicht es goed om ff op te googlelen.
;D dat was ook mijn gedachte, al lijkt het me nogal onwaarschijnlijk omdat Freddy vast wel meer graan binnen krijgt.

De-Geert

Het kan ook "gewoon" een voedselinfectie/vergiftiging zijn, die je van iets anders gekregen hebt. Is niet waarschijnlijk dat dat van de mout komt.

Als je van brood geen kramp krijgt, heb je waarschijnlijk geen coeliakie.

jelle

Citaat van: De-Geert op 05-02-2010  07:51 uHet kan ook "gewoon" een voedselinfectie/vergiftiging zijn, die je van iets anders gekregen hebt. Is niet waarschijnlijk dat dat van de mout komt.

Als je van brood geen kramp krijgt, heb je waarschijnlijk geen coeliakie.
in mout kunnen wel degelijk ziektes zitten.
moederkoren bv, ik ken alleen de eventuele ziektebeelden niet daarvoor hebben we artsen.

Groet Jelle

Hopmans

Citaat van: jelle op 05-02-2010  08:40 umoederkoren bv, ik ken alleen de eventuele ziektebeelden niet daarvoor hebben we artsen.

De ziektebeelden die je krijgt van moederkoren zijn niet best...




TreinJan

Kan het zijn dat de droge mout in je maag vervolgens een boel vocht heeft opgenomen?
Daardoor kun je een opgezwollen gevoel krijgen. Bij ongekookte rijst is dit bekend.
Bij grote hoeveelheden kan het gevaarlijk zijn!

aldo

Kan het misschien niet gewoon zijn dat je maag niet meer gewend is complete granen te verwerken?  ??? Hoe zijn je verdere eetgewoontes?  Eet je bijvoorbeeld echt brood of fabrieks-wittebrood?

jelle

Citaat van: TreinJan op 05-02-2010  10:12 uKan het zijn dat de droge mout in je maag vervolgens een boel vocht heeft opgenomen?
Daardoor kun je een opgezwollen gevoel krijgen. Bij ongekookte rijst is dit bekend.
Bij grote hoeveelheden kan het gevaarlijk zijn!
Paarden kunnen flink last van koliek krijgen door het eten van veel haver.

Groet Jelle

Oscar

Citaat van: aldo op 05-02-2010  10:13 uKan het misschien niet gewoon zijn dat je maag niet meer gewend is complete granen te verwerken?  ??? Hoe zijn je verdere eetgewoontes?  

Waarschijnlijk is een kop koffie: een paar koffiebonen, goed kauwen, een slok warm water er bij, ff spoelen en dan doorslikken... de overgebleven prut uitspugen  :D :D :D :D

aldo

Citaat van: Oscar op 05-02-2010  11:32 uWaarschijnlijk is een kop koffie : Een paar koffiebonen, goed kauwen, een slok warm water er bij, ff spoelen en dan doorslikken...de overgebleven prut uitspugen  :D :D :D :D

 ;D ;D Zo word ik ook beter wakker als ik de hete koffie over me handen mors...auw! Nu ben ik wakker. ;D ;D

De-Geert

Citaat van: jelle op 05-02-2010  08:40 uin mout kunnen wel degelijk ziektes zitten.
moederkoren bv, ik ken alleen de eventuele ziektebeelden niet daarvoor hebben we artsen.

Groet Jelle
Klopt, maar dat is iets wat zich langzaam ontwikkeld en niet door 1x mout eten veroorzaakt wordt. Daarnaast komt het nauwelijks bij gerst voor, maar vooral op rogge (als ik het goed onthouden heb).

Citaat van: aldo op 05-02-2010  10:13 uKan het misschien niet gewoon zijn dat je maag niet meer gewend is complete granen te verwerken?  ??? Hoe zijn je verdere eetgewoontes?  eet je bv echt brood of fabrieks-wittebrood?
Hier zit misschien wel wat in, als je onverstijfseld zetmeel eet kan je dat moeilijk verteren omdat de enzymen daarop niet zo effectief zijn. Vergelijk het met de enzymen in mout, die hebben ook verstijfseld zetmeel nodig.
Het heeft alleen niets met "echt brood vs fabrieksbrood" te maken, want in beide gevallen heb je verstijfseld zetmeel.
Al zou je niet verwachten dat het met een klein handje vol al zo'n effect geeft.

korek

Gewoon net zo vaak mout eten tot je maag er aan gewend is! ;)

Hopmans

Of echt gigantische hoeveelheden in één keer op een
nuchtere maag, en dan een paar bakken koffie erachteraan.  >:D

Nee, nee, niet doen!
 :engel:

McFred

Nou bedankt weer voor de vele opbeurende reacties. ;D ;D ;D
Maar voor zover ik weet ben ik een erg gezonde Hollandse vent   ::)
die goed eet en die dit jaar een halve marathon loopt, dus op zwakke maag en conditie hoeven we het niet te gooien.
Het zal gewoon stomme pech zijn geweest, ik dacht gewoon goed voor de spijsvertering wat extra ruwe vezels.

Maar na een flink glas cola en een heet bad was het alweer een stuk rustiger.
freddy

Batavier

Je kunt in het vervolg ook direct een glas warm water (67°C) nuttigen.
Een uurtje wachten en wat gistslurrie naar binnen werken.
Dit scheelt een heel gedoe met overhevelen, bottelen etc.

 :nut:

Oscar

Citaat van: Batavier op 05-02-2010  14:52 uJe kunt in het vervolg ook direct een glas warm water (67°C) nuttigen.
Een uurtje wachten en wat gistslurrie naar binnen werken.

Wel je mout goed kauwen  ;D

Maarten

Citaat van: aldo op 05-02-2010  11:45 u;D ;D Zo word ik ook beter wakker als ik de hete koffie over me handen mors...auw! nu ben ik wakker ;D ;D

Dat is wel een mooi autoregulerend systeem: als je wakker bent, schenk je het in je kopje, en word je langzaam moe, dan schenk je het met toenemende hoeveelheden over je klauwen, en dan ben je weer precies wakker!

Citaat van: Oscar op 05-02-2010  15:08 uWel je mout goed kauwen  ;D
Maar niet te fijn, anders krijg je constipatie. Overigens zou ik hopthee nemen in plaats van water, dan heb je dat er tenminste ook nog bij.

zigurana

A propos niets:
uit het wikipedia artikel over http://nl.wikipedia.org/wiki/Moederkoorn:
CiteerMoederkoorn (Claviceps purpurea) of moederkoren is een schimmel uit de klasse van de zakjeszwammen (Ascomycetes), die op de aren van granen als rogge en tarwe groeit. De schimmel groeit zelden op gerst en haver. De naam is afgeleid van het gebruik door vroedvrouwen om weeën op gang te brengen met behulp van deze schimmel.
...
Moederkoorn produceert giftige alkaloïden, zoals ergotamine, die kunnen leiden tot darmkrampen, doorbloedingsproblemen, waardoor vingers en tenen afsterven, en hallucinaties. Voor een volwassen persoon kan vijf tot tien gram Moederkoorn dodelijk zijn. LSD is een stof die uitgaande van moederkoornalkaloïden kan worden gesynthetiseerd.

Ergotamine werd tot voor kort wel gebruikt bij migraine, deze toepassing is tegenwoordig eigenlijk obsoleet (verouderd). Het enige toepassingsgebied in de huidige geneeskunde is bij bloedverlies na de bevalling, om de baarmoeder samen te laten trekken.

Vooral in de Middeleeuwen kwamen vaak vergiftigingen voor met besmet meel die soms epidemische proporties aannamen, leidend tot uitroeiing van hele dorpen of steden. De alkaloïden leiden tot ergotisme, ook wel Sint-Antoniusvuur, brandende ziekte of kriebelziekte genoemd. Hoewel in 1676 een verband werd gevonden tussen de schimmel en de kwalijke effecten, heeft het laatst bekende geval zich in 1951 voorgedaan in Pont Saint-Esprit in Frankrijk met driehonderd slachtoffers.

Mogelijk is een aantal heksenvervolgingen te wijten aan de hallunicatoire werking van de aan LSD verwante stoffen in Moederkoorn. Het geconstateerde 'heksengedrag' is misschien soms toe te schrijven aan vergiftiging met Moederkoorn.

Een ander verhaal wil dat ze ontstaan door de aanraking van een geest, de roggemoeder, die in het koren leeft en de aren aanraakt.
(Mijn nadruk)
Yikes! ???

Een lelijke infectie, met een lange historie in Nederland. Ik had er nog nooit van gehoort, wel interessant!

BTW: het schilderij wat hopmans postte, was "De kreupelen" door Pieter Bruegel, de oudere, 1568. Kreupelen, niet door melaatsheid, maar door stolling van bloed in ledematen door Moederkoorn...

Wouter

Citaat van: jelle op 05-02-2010  08:40 uin mout kunnen wel degelijk ziektes zitten.
moederkoren bv, ik ken alleen de eventuele ziektebeelden niet daarvoor hebben we artsen.

Groet Jelle

Moederkoren is erg duidelijk zichtbaar, de korrel is vervormd en zwart van de buitenkant, makkelijk doorbreekbaar en wit van de binnenkant (ongemout, maar ik denk ook niet dat het kan mouten ;))

Het schijnt LSD achtige reacties op te wekken, alleen dan is een paar gram aan de dodelijke kant.

Als er schadelijke hoeveelheden moederkoren in een partij zit kan dit niet onopgemerkt worden door de graanhandelaar en de mouter.

Hopmans

Citaat van: Wouter op 05-03-2010  13:25 uHet schijnt LSD achtige reacties op te wekken, alleen dan is een paar gram aan de dodelijke kant.
Tricky, maar wel lekker goedkoop.  :duimop:

Leeghwater

Zorgen dat je onder de paar gram blijft... niks aan het handje...
Of gewoon niet nieuwsgierig zijn naar een LSD trip...
Of wel nieuwsgierig zijn maar gewoon LSD gebruiken (toch iets minder dodelijk tenzij je van gebouwen gaat springen).

aldo

Citaat van: Hopmans op 05-03-2010  16:36 uTricky, maar wel lekker goedkoop.  :duimop:

lsd kost qua financien ook haast niks (alleen is kan het voor je hoofdje wel een boel kosten).

RobinB

Je neemt bij LSD ook altijd maar een paar μg.

Op zich is LSD een heel zuivere drug, het kan alleen wat uit de hand lopen doordat je in een trip kan blijven "hangen". Dat wil zeggen dat het bij mensen met een predispositie schizofrenie en psychosen kan uitlokken. LSD zelf veróórzaakt die schizofrenie dus niet.

jelle

Citaat van: RobinB op 05-03-2010  20:05 upredispositie schizofrenie en psychosen kan uitlokken.
Zie je wel, niet doen dus :nut:

groet Jelle

SeekingBeer

Maar nu weten we nog niet waar de kram vandaan kwam...

Van LSD vertelde iemand mij eens hoe dat aan het eind gemaakt werd (om de juiste verdunning te krijgen):

Een heel klein druppeltje boven op een andere vloeistof, de LDS blijft drijven.

Daar komt dan heel precies een papiertje bovenop waar het spul intrekt.

Dan drogen en heel kleine stukjes (ongeveer een kwart vierkante centimeter is één consumenten portie) van maken.



Je ziet: het is link spul. Met zo'n indrenk papiertje kan van alles fout gaan. Je moet het gewoon niet doen maar als je per sé dat spul wil hebben zorg er dan voor dat het 100% betrouwbaar is.

__________

Je kunt beter bier brouwen...  ;)

RobinB

Mwoa, het is wel te doseren, maar dat moet je goed doen.
Een normale portie is ca 25 μg, als je een goede pipet hebt is dat te doen...

Muldermans

Geef mij dan maar een lekker bier,

LSD is van dat spul waar ik me niet aan waag...

Ik word na een week geen bier al high van een Guiness :D Ik zeg proost, wat smaakt deze me heerlijk.

RobinB

Ik doe met je mee, maar dan wel supercharged in alle richtingen: Yeti Imperial Stout! :lekkerbier:

Oscar

Citaat van: RobinB op 05-03-2010  22:59 uYeti Imperial Stout! :lekkerbier:

Inderdaad een toppertje  :biersmile:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.