Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Gisting?  (gelezen 9422 keer)

Offline glaasjebier

• Vol lid
  • Land: nl
Re: Gisting?
« Reactie #25 Gepost op: 07-02-2010 23:01 u »
Inderdaad. Gewoon een week op kamertemperatuur wegzetten zodat de gist comfortabel is en de suikers gaat omzetten. Daarna evalueren en bekijken wat je gaat doen voor verdere rijping (even zoeken op het forum over de diverse meningen, er staan er genoeg). En officieel is de term pils niet correct aangezien hiervoor o.a. een lage vergisting wordt toegepast, terwijl jij nu bezig bent met een hoge vergisting (verder zijn er nog wel wat verschillen te noemen :) ). Het is sowieso leuk en erg leerzaam om er bijvoorbeeld elke week eentje open te trekken om het verloop van het bier te kunnen volgen.

Overigens gebeurt het nog wel eens dat er in geen weken voldoende koolzuur ontstaat en dat het opeens wel aanwezig is. Gist laat zich slechts in beperkte mate temmen. Dus gewoon afwachten hoe het bier zich ontwikkelt!

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline DeDraak

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #26 Gepost op: 07-02-2010 23:08 u »
Kijk een antwoord waar ik echt iets mee kan, dit is gewoon een top forum waar ook echt iedereen je helpt met het leren kennen van bier!
Ik dacht dat ik al redelijk bekend was met bier.

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #27 Gepost op: 08-02-2010 09:39 u »
Soms is 1 week genoeg om koolzuur op je bier te krijgen, maar er gebeurt meer in de fles dan alleen koolzuurvorming. Tijdens de hergisting op fles maakt de gist nog wat stoffen aan (diacetyl dat smaakt naar boterbabbelaars, acetahaldehyde dat smaakt naar groene appeltjes/gras), die de gist later ook weer opruimt. Mijn ervaring is dat je je bier beter wat langer warm kan laten staan om deze smaken voldoende op te ruimen. Ik proef toch regelmatig dit soort smaakafwijkingen in hobbybrouwsels van brouwers die hun bieren te snel koel wegzetten. Bij mijn eigen bieren merk ik dat het soms (het hangt heel sterk af van de gebruikte gist en de temperatuur bij het hergisten) drie tot vijf weken kan duren voordat alle ongewenste bijsmaakjes zijn verdwenen. En dan zit er al lang koolzuur op het bier. Kortom: koolzuur is niet het enige criterium waarop je beslist of je je bier koud wegzet.

Offline DeDraak

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #28 Gepost op: 08-02-2010 19:32 u »
Dus het kan sowieso geen kwaad als ik de kratjes 3 of 4 weken op kamertemperatuur laat staan?

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #29 Gepost op: 08-02-2010 19:36 u »
Inderdaad.

Offline kleine Minstreel

• Super lid
  • Gedenk gisteren, droom van morgen en leef vandaag
« Reactie #30 Gepost op: 08-02-2010 21:05 u »
Pas na 8 weken was de bitterheid verdwenen bij mijn eerste proef brouwsel met een blik van Brewferm.
Inmiddels meer ervaring en een witbiertje dat ik zelf gebrouwen heb vanaf schroten tot drinken was na 3 weken al perfect.
Je ziet brouwen is en blijft een (stuurbaar) wonder.

Kleine Minstreel
Cor

Offline DeDraak

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #31 Gepost op: 09-02-2010 20:16 u »
Tijdens het bottelen was het brouwsel ook niet helder, is dat ook normaal?
Geen vlokken of zo hoor maar gewoon goudkleurig bier waar je wazig doorheen kan kijken!

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #32 Gepost op: 09-02-2010 20:18 u »
Ja, dat is normaal.
Echt helder wordt het bier pas met de hergisting op fles.
Meestal 2 weken.
Het hangt er vanaf wat voor gist het is.

Offline DeDraak

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #33 Gepost op: 09-02-2010 20:26 u »
Hergisting komt dus omdat je met het bottelen suiker toevoegd?
Ik heb in alle lege flesjes een schepje suiker gedaan omdat ik nu niet echt wist hoeveel, zou dat goed zijn voor hergisting??

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #34 Gepost op: 09-02-2010 20:26 u »
En soms kan deze "troebelheid" ook zeer vervelende bittere / gistige smaken geven in het bier. Dit trekt meestal in de loop der tijd wel weg. Ik laat een bier meestal 4 weken hergisten op kamertemperatuur voordat ik het bier koel weg zet. Helaas heb ik vrij weinig ruimte om bieren uberhaubt koel weg te zetten :-\

Offline Gerb

• Super lid
  • Elk bier een experiment
    • http://huisbrouwerij-het-ferment.blogspot.nl/
« Reactie #35 Gepost op: 09-02-2010 20:31 u »
Hergisting komt dus omdat je met het bottelen suiker toevoegd?
Ik heb in alle lege flesjes een schepje suiker gedaan omdat ik nu niet echt wist hoeveel, zou dat goed zijn voor hergisting??

De suiker wordt omgezet in alcohol en koolzuur, waarbij de aanwezige zuurstof in de hals wordt opgenomen. Hierdoor ontstaat druk in de fles en dus koolzuur in het bier. Normale hoeveelheden zijn 5-8 gram per liter. Wanneer je een theelepeltje gebruikt, moet je ongeveer een afgestreken theelepeltje per flesje toevoegen.

Offline DeDraak

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #36 Gepost op: 09-02-2010 20:46 u »
Ik heb ze niet allemaal afgestreken, er kunnen nog wat verschillen inzitten per flesje ook omdat ze niet allemaal precies evenveel gevuld zijn!
Er zit zelfs een flesje bij die maar voor de helft gevuld is omdat dat het laatste was, zou die nog wel te drinken zijn dan??

Offline glaasjebier

• Vol lid
« Reactie #37 Gepost op: 09-02-2010 21:49 u »
Het toevoegen van suiker is een nauwkeurig werkje. Voeg je te weinig toe dan heb je o.a. kans op een te weinig aan koolzuur ontwikkeling. Voeg je teveel toe dan heb je kans op ontploffende flesjes omdat er teveel druk kan ontstaan. Daarnaast is het wenselijk om te proberen een gelijke hoeveelheid suiker in elk flesje toe te voegen, anders bestaat de kans dat er verschillen gaan ontstaan in je eindresultaat (en dan zal je net zien, het biertje dat je met grote trots laat proeven aan een geinteresseerde is er een met te weinig/veel suiker :) ). Op dit forum staan diverse manieren om suiker toe te voegen (oplossen in water, theelepeltje suiker toevoegen etc.), evenals de hoeveelheden.

Als je je flesje maar voor de helft vult met bier dan blijft er veel zuurstof over in je flesje (headspace). Dit kan ervoor zorgen dat je bier eerder oxideert (zoek ook hier maar eens op op het forum), dus dit is niet aan te raden. Maar als het het laatste flesje betreft dan kan je deze altijd als eerste opentrekken om bijvoorbeeld de smaakontwikkeling eens te proeven.

Offline DeDraak

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #38 Gepost op: 09-02-2010 21:57 u »
Oke bedankt, dat laatste biertje had ik inderdaad toch maar bewaard om de verschillen te proeven, ben erg benieuwd hoe de biertjes gaan smaken!
Als ik nu over een maand een biertje wil gaan proeven moet hij dan ook nog een bepaalde tijd in de koeling hebben gelegen of maakt dat niet uit voor het biertje??

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #39 Gepost op: 09-02-2010 22:02 u »
Ik zou zeggen, bewaar dat half gevulde flesje gewoon 4 maanden en proef het dan... weet je meteen wat oxidatie is ;D . Halve flesjes zijn nooit echt lekker overigens.

Offline j3r03nq

• Senior lid
  • Q-Brew
« Reactie #40 Gepost op: 09-02-2010 23:11 u »
Dus het kan sowieso geen kwaad als ik de kratjes 3 of 4 weken op kamertemperatuur laat staan?

Ik heb niet eens de ruimte om mijn voorraadje kouder weg te zetten.
Alles wat ik gebrouwen heb staat bij kamer temperatuur op dronk te komen.
Aan het eind van het weekend vul ik mijn koelkast bij (first in first out).
Niet de beste omstandig heden voor helder bier, maar dat vind ik niet zo'n probleem.

Offline DeDraak

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #41 Gepost op: 10-02-2010 17:18 u »
Hoe bedoel je "niet de beste omstandigheden voor helder bier??

Tags: