Hoi Rob,
Het is inderdaad heel gevaarlijk om over de maximale houdbaarheid van een bier te praten.
Deze is inderdaad zoals Edwin al aangaf afhankelijk van de wijze van brouwen (veel of weinig zuurstofinslag tijdens het gehele brouwproces), de zwaarte van het bier (zware bieren bewaren langer), zuurgraad van het bier (zuurdere bieren bewaren beter) en de bewaaromstandigheden (koel en donker is het beste).
Persoonlijk hou ik van vrij jonge bieren. Je proeft in deze bieren veel beter het hoparoma.
Vele anderen zijn echter gecharmeerd door gistingsnevenproducten (met name esters). Door het bewaren krijg je steeds meer van dit soort producten en verdwijnt steeds meer de hosmaak.
Vroeg of laat krijg je te maken van de verouderingssmaak. Het bier wordt minder fris (kan al vanaf het eerste begin zijn) en later krijg je een papier-, karton- of leerachtige smaak.
Tenzij je een hele vervelende infectie hebt opgelopen (komt in de praktijk niet voor) bederft het bier niet zodanig dat je er ziek van wordt. Het smaakt anders. Niet mijn smaak, maar ik weet dat sommigen kicken op leer...

Jacques