Houdbaarheid eigen bieren

Gestart door RobS, 20-08-2004 00:12 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

RobS

Een tijdje geleden heb ik mijn eerste brouwsel gemaakt. Het lijkt me nu erg leuk om een paar flessen weg te geven, maar natuurlijk niet zonder er een leuk etiketje op te doen.
De vraag is nu : welke houdbaarheidsdatum zet ik erop? Hoe lang is mijn biertje (circa 6% amber bier, blik Brewferm) minstens houdbaar?

Er was al eerder een discussie over dit onderwerp http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?board=9;action=display;threadid=980,
die erop duidt dat biertjes jaren goed kunnen blijven. Ook staat op deze website een leuk artikel
http://www.hobbybrouwen.nl/artikel/houdbaar.html
waaruit blijkt dat een dergelijk bier het best gedronken kan worden tussen de 1 en 8 maanden na het brouwen.

Omdat er best een grote kloof zit tussen een aantal jaren en 8 maanden, ben ik erg benieuwd naar jullie ervaringen met de houdbaarheid van zelfgemaakte bieren.  Welke houdbaarheidsperiode zet ik op het etiket?

Cheers,
Rob

Adrie

Lichte bieren smaken over het algemeen het best wanneer ze jong zijn, dus ik zou die 8 maanden aanhouden.  De houdbaarheidsdatum is trouwens eigenlijk bedoeld om verkoop van bedorven etenswaar tegen te gaan, maar daar heb je met bier met hergisting op de fles geen last van. Het bier blijft in principe jaren drinkbaar maar lekkerder wordt ie er meestal niet op.

Groeten,

A3

Edwin

HA Rob :proost:

Da's moeilijk te zeggen. Het heeft onder andere ook te maken met de kwaliteit van je brouwproces. Stel dat je lichte oxidatie hebt in je bier, dan is de houdbarheid duidelijk korter dan wanneer je dat niet hebt. In het algemeen hanteer ik dezelfde houdbaarheidsperiode als de commerciele bieren (als antwoord op je vraag). Je hebt een amber gemaakt. Daar zit een houdbaarheid op van (ik geloof) 1 jaar. In ieder geval kun je an die periode geen buil vallen.

Edwin

Jacques

Hoi Rob,

Het is inderdaad heel gevaarlijk om over de maximale houdbaarheid van een bier te praten.
Deze is inderdaad zoals Edwin al aangaf afhankelijk van de wijze van brouwen (veel of weinig zuurstofinslag tijdens het gehele brouwproces), de zwaarte van het bier (zware bieren bewaren langer), zuurgraad van het bier (zuurdere bieren bewaren beter) en de bewaaromstandigheden (koel en donker is het beste).

Persoonlijk hou ik van vrij jonge bieren. Je proeft in deze bieren veel beter het hoparoma.
Vele anderen zijn echter gecharmeerd door gistingsnevenproducten (met name esters). Door het bewaren krijg je steeds meer van dit soort producten en verdwijnt steeds meer de hosmaak.

Vroeg of laat krijg je te maken van de verouderingssmaak. Het bier wordt minder fris (kan al vanaf het eerste begin zijn) en later krijg je een papier-, karton- of leerachtige smaak.

Tenzij je een hele vervelende infectie hebt opgelopen (komt in de praktijk niet voor) bederft het bier niet zodanig dat je er ziek van wordt. Het smaakt anders. Niet mijn smaak, maar ik weet dat sommigen kicken op leer...  ;D

:degroeten: Jacques

gelfling

Ik had laatst een bier welke houdbaar was tot 2014.
Maar ik heb ook al van de eigenaar van de arcence bierbrouwerij (hertog Jan) gehoord dat deze bieren heeft die al meer dan 20 jaar oud zijn en niet naar kurk oxidatie of andere onaangename smaakjes proeven.
Een ding weet ik wel: mijn bier red dat niet, 20 jaar......

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.