3 Monts

Gestart door Sjaak_Deventer, 31-01-2010 15:10 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Sjaak_Deventer

Een paar weken geleden 3 Monts uit Noord West Frankrijk gedronken.. Wat een lekker bier.. Ik wilde graag ook dit eens proberen na te brouwen. Maar mijn zoektocht op internet bracht me niet veel op. Alleen dit:

Bijzonder aan dit bier is dat het wordt gebrouwen met lokale hopsoorten.Er wordt een hoge gisting toegepast om het bier een alcoholpercentage van 8,5% vol te geven, uitgaande van 19 plato.Er wordt op deze brouwerij uitsluitend gewerkt met pilsmouten, waarbij ook een hoeveelheid suiker wordt toegevoegd. Het bier is dan ook mooi goud van kleur. Via rusten in het traject van 50-55C 62-63C en 73-75C wordt het zetmeel omgezet in suikers. Het wort wordt anderhalf tot twee uur gekookt. Een half uur na het begin van het koken wordt de hop toegevoegd aan het wort. Het bier heeft een uitgesproken smaak. Vol, middelbitter en weinig zoet met een vleugje koreander.

Iemand anders ervaring met dit bier en ideeën voor dit recept? Ik kom nog niet verder dan pilsmout, koriander en suiker.. Qua hop ben ik er ook niet uit, aangezien dit bier heel zacht smaakte..

Groet Sjaak

Oscar

Citaat van: Sjaak_Deventer op 31-01-2010  15:10 uIemand anders ervaring met dit bier en ideeën voor dit recept? Ik kom nog niet verder dan pilsmout, koriander en suiker.. Qua hop ben ik er ook niet uit, aangezien dit bier heel zacht smaakte..

Ik ken het bier niet, maar gezien je gegevens is het een tripel-achtig bier. En je maischschema heb je ook al. Dus dan kom je op :

* 85-90% Pilsmout
* 10-15% Suiker
* Klein beetje koriander
* Hop naar keuze tot een zelf ingeschatte bitterheid
* Gist opkweken uit een flesje van deze brouwerij.


RobinB

Wat dacht je van 90% pils, 10% suiker, 30 IBU strisselspalt en vergisten met opkweek uit de fles!
Succes! :brouwen:

Albertus


3 Monts is een Bière de Garde. Ik zou daarom als gist kiezen voor Wyeast 3711|French Saison.
In "Farmhouse Ales" typeert Phil Markowski de 3 Monts als een Sterke Blonde en een goed voorbeeld van de Bière de Garde, hoewel de brouwerij het bier niet zo noemt. Volgens hetzelfde boek wordt in deze brouwerij, Brasserie St. Sylvestre, een vergistingstemperatuur van 18-19 ºC aangehouden.
Uitsluitend pilsmout lijkt mij een goede keus. Veel commerciele Bière de Garde-brouwerijen voegen 5-10 % suiker bij de kook toe. Ik denk bij dit bier ook vanwege de 8,5 % alc.
Ik zou voorzichtig zijn met koriander, dit bier haalt zijn smaak toch vooral uit de gist.

Echt alles over Bière de Garde staat in het hierboven genoemde boek, een aanrader.

Bert

MO

Ik heb dit bier geproefd in de zomer van 2008. Als ik mijn proefnotities nalees, zou ik de Duvel gist gebruiken. Eventueel nottingham korrelgist als je nog niet zo'n ervaren brouwer bent.

Info   Hoge gisting; Vlaamse hoppen
Kleur   Lichtblond, helder
Schuim   Grofbellig wollig stabiel schuim
Geur   Hoppig, fruitig, Belgische gist (Duvel achtig), licht metaal
Smaak   Fruitig, hoppig, niet al te bitter (rond de 30 IBU), lekker veel koolzuur (niet te veel), voor een Belg een goede body. Een wat volle Duvel. Na doordrinken: iets aan de zoete en esterig kant
Beoordeling   Goed

MO


Oscar

Citaat van: Albertus op 31-01-2010  15:44 u3 Monts is een Bière de Garde.

Ik zie dat ik dit bier wel geproefd heb....in 2005 toen heb ik het al tripel betiteld... Ik lees nu pas dat dit bier zelfs in DW wordt genoemd als Biere de Garde....

Jacques

3 Monts is mijn favoriete Frans bier. Het is overal in Frankrijk verkrijgbaar. En altijd even lekker.
Het heeft een volle moutige smaak. En dat komt denk ik niet alleen door de 8,5 vol % alc. Daarom zou ik er toch ook een beetje munich, carahell of een hele kleine hoeveelheid caramunich gebruiken naast de pilsmout.

Ronnie

Op een franse site heb ik dit gevonden. Een recept staat een eind verderop en is verstaanbaar in alle talen.

Deze site heeft ook een zoekfunctie. Er zijn nog draden als je op "3 monts" en op "trois monts" zoekt.

RobinB

Citaat van: Ronnie op 31-01-2010  18:26 uOp een franse site heb ik dit gevonden.

Recette pour 20 l :
Pale 5,870 kg
Wheat 800g
Styrian 90 mijn :30g
Saaz 45 min 30 g
Saaz 15 min 15 g
Irish Moss 10g
67°c pendant 90 min
30 EBu et 10 Ebc

Fermentation entre 16 et 22°c

Hmmm... das wel anders dan het "Alleen pilsmout en wat suiker" van de TS?

Albertus

Citaat van: RobinB op 31-01-2010  18:31 uHmmm... das wel anders dan het "Alleen pilsmout en wat suiker" van de TS?

Ja en het maischschema wijkt ook totaal af.
Het voorstel van Sjaak Deventer (50-55C 62-63C en 73-75C)  is redelijk authentiek.

Bert




Sjaak_Deventer

Wauw... Ben zeer onder de indruk van dit forum...

Dank jullie wel voor de reacties.. Veel nuttige tips.. Franse sites had ik nog niet gekeken. Mijn frans is echt helemaal niets...

Maar het gaat twee kanten op. Toch misschien leuk en lekker om ze allebei eens te proberen...

Groet Sjaak

Herman

Koriander zit er volgens mij echt niet in. Eigenlijk doet het bier me nog het meeste denken aan een beetje een muffe tripel, met de mufheid van de kurk. Nog nooit het ik er koriander in geproefd.

Ik drink dit bier altijd als ik in Noord-Frankrijk ben.

bjgodefr

Citaat van: RobinB op 31-01-2010  18:31 uRecette pour 20 l :
Pale 5,870 kg
Wheat 800g
Styrian 90 mijn :30g
Saaz 45 min 30 g
Saaz 15 min 15 g
Irish Moss 10g
67°c pendant 90 min
30 EBu et 10 Ebc

Fermentation entre 16 et 22°c

Hmmm... das wel anders dan het "Alleen pilsmout en wat suiker" van de TS?

Jamaar, die Franse auteur zegt er wel het volgende bij: "Voilà j'ai pris ça sur je sais plus quel bouquin et n'ai rien vérifié"
wat dus wil zeggen dat hij niet meer weet waar hij het gekopieerd heeft en het zelf niet heeft uitgeprobeerd.

Wat verderop in de draad staat een recept in beertools uit 100% pilsmout en styrian goldingshop dat "redelijk dicht" bij het origineel aanleunt.

Sjaak_Deventer

Aangezien ik voornamelijk in de herfst en winter brouw ben ik mij langzamerhand weer aan het voorbereiden. Zeker met het weer van de afgelopen dagen heb ik er weer veel zin in. Dit jaar de 3 Monts proberen. Heb het eerste opzetje gemaakt. maischschema's vind ik zelf lastig en ik kwalificeer mij daarom nog als beginner.  ;)

-----------------------------------------------------------------------
¦                       BrouwVisie Receptrapport                       ¦
-----------------------------------------------------------------------

Basis------------------------------------------------------------------
Naam recept             : 3 Monts kloon 2010
Kenmerk                   : 2010-1
Brouwdatum              : 8-8-2010
Biertype                     : Saison (Sterke)
Aantal liters                : 15
Gewenst begin SG     : 1074 (8,1 Vol% alc.)


Algemeen---------------------------------------------------------------
Totaal brouwwater         : 25,33 liter
Maischdikte               : 3,50 l/kg
Maischwater               : 15,26 liter
Spoelwater                : 10,06 liter
Kooktijd                  : 90 minuten
Berekende kleur           : 9 EBC(BrouwVisie)
Berekende bitterheid      : 24 EBU(Glenn Tinseth)

Mout storting----------------------------------------------------------
Pilsmout 3 EBC           0,9 %         4361 gr        3 EBC                                                                     
Kristalsuiker                9,1 %          436 gr         0 EBC                                                                 

Massa hop--------------------------------------------------------------
Saaz                  3,0 %     30 gr          60 Min.        13 EBU                                                               
Styrian Golding    6,0 %     30 gr          10 Min.        10 EBU                                                                         

Gist-------------------------------------------------------------------
Gistsoort                 : 3711 French Saison
Gist toegevoegd als       : Giststarter

maischschema-------------------------------------------------------------
maischschema naam: Algemeen Maischschema
Stap 1: 55°C      10 Min.      3,5 l/kg
Stap 2: 65°C      60 Min.      3,5 l/kg
Stap 3: 75°C      5 Min.      3,5 l/kg

Hopelijk kunnen jullie mij wat tips geven, zodat het wat meer richting 3 monts komt. Zo niet dan heb ik vast weer een lekker biertje..

Groet Sjaak

RobinB

Ziet er wel aardig uit, al geeft BrouwVisie de percentages mout wat vreemd weer ;)
Met die gist heb je wel een aardige te pakken!

Ik heb het bier onderwijl ook geproefd en het heeft inderdaad veel weg van een saison, biere de garde is dan ook een sterk verwant type. :)

Arjan

In Brew Classic European Beers at Home van Wheeler en Protz staat het volgende recept:

Voor 25 liter (OG 1079):
pilsmout                8200g
White sucrose           340g
Brewers gold hops       20g
Tettnang                35g


Alle hop aan het begin van het koken toevoegen. 90 min koken.
Vergisting tusse 16-22 grC

gr. Arjan

Edwin

Citaat van: Sjaak_Deventer op 27-08-2010  20:45 uMassa hop--------------------------------------------------------------
Saaz                  3,0 %     30 gr          60 Min.        13 EBU                                                               
Styrian Golding    6,0 %     30 gr          10 Min.        10 EBU                                                                         

Ik zou de Saaz vervangen door een andere hop. Bij  minuten heb je voornamelijk de bitterheid en weinig tot geen aroma. Dan is het zonde om daar een hop voor te gebruiken met zo weinig bitterheid. Je hebt er immers veel van nodig. De brewers Gold , zoals door Arjan is geciteerd lijkt me dan geschikter.

Edwin

Arjan

De Saaz zou je eventueel als aroma hop kunnen gebruiken in plaats van Tettnang.

biersmurf

Citaat van: Sjaak_Deventer op 31-01-2010  15:10 uEen paar weken geleden 3 Monts uit Noord West Frankrijk gedronken.. Wat een lekker bier.. Ik wilde graag ook dit eens proberen na te brouwen. Maar mijn zoektocht op internet bracht me niet veel op. Alleen dit:

Bijzonder aan dit bier is dat het wordt gebrouwen met lokale hopsoorten.Iemand anders ervaring met dit bier en ideeën voor dit recept? Ik kom nog niet verder dan pilsmout, koriander en suiker.. Qua hop ben ik er ook niet uit, aangezien dit bier heel zacht smaakte..

Groet Sjaak

Ik denk dat je hopsoort Strisselspalt zal moeten zijn, deze hopsoort wordt daar verbouwd en heeft wat weg van Saaz en is een prima aromahop.

Jacques

Een paar weken geleden gedurende mijn vakantie heb ik dit bier weer een paar keer gedronken. Mijn viel de het gehalte aan hogere alcoholen en een peperige, licht kruidige/fenolische smaak op.

Goed warm vergisten lijkt mij dus.

Sjaak_Deventer

Alvast bedankt voor de reacties!

Maar Jacques. Hoe warm vergisten?

Groet Sjaak

Oscar

Citaat van: Sjaak_Deventer op 03-09-2010  17:40 uMaar Jacques. Hoe warm vergisten?

Graadje of 24 ?

Jacques

Citaat van: Sjaak_Deventer op 03-09-2010  17:40 uMaar Jacques. Hoe warm vergisten?

De hoeveelheid hogere alcoholen is natuurlijk afhankelijk van de gebruikte gist.
Als temperatuur denk ik aan 27 à 28 ºC.

Oscar

Citaat van: Jacques op 03-09-2010  20:36 uAls temperatuur denk ik aan 27 à 28 ºC.

Brouwlandêh.... :ziek: Jakkes.... :o 

[edit]
Autocorrectie nieuwe software : "B L ê H" wordt gewijzigd in Brouwlandêh.... ;D ;D ;D
[/edit]


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.