Mijn eerste brouwsel

Gestart door Croch, 31-01-2010 13:22 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Croch

Gisteren voor het eerst gebrouwen. Het plan was om twee keer dezelfde tripel te maken, maar bij een variant hebben we een paar gram Amarillo toegevoegd en misschien later nog wat dryhop. 's Middags ingrediënten opgehaald bij de brouwerij.

We begonnen pas om 15.30 en dat hebben we later geweten ook, mede door de onkunde, onwetendheid en onhandigheid waren we pas 's nachts rond 04.00 klaar met het laatste brouwsel brouwsel. Maar het was heel gezellig en we hadden nog wat Deense speciaalbiertjes bij Melgers in Haarlem gehaald, al met al we goed te doen.

Het feest begon al bij het ophalen van de spullen. Ik wist dat we 300 gram caramout nodig hadden, ik was alleen vergeten dat het voor twee brouwels was, nu hebben we twee brouwels met elk 300 gram caramout. Het maischen ging goed, zij het dat we vergeten waren de jodiumproef uit voeren, maar het heeft toch een paar minuten langer gestaan dan bedoeld. De volgende bottelnek bleek mijn filterkuip te zijn. De gaatjes in de filter waren te klein; 1 mm. Dat hebben we eerst uitgeboord naar 2 mm, met nog een hoop extra gaatjes. Daarna verliep het filteren als een zonnetje, in een keer een mooi helder wort. Het was een bijzonder leerzame ervaring; gelukkig ging het tweede brouwsel aanmerkelijk sneller.

Jacques

Er is maar één manier om bierbrouwen te leren en dat is door het te doen!

Het forum kan je laten zien welke beren je allemaal op je weg tegen kunt komen maar je zult ze toch echt zelf moeten schieten.


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.