Licht bruine suiker wegens een te kort aan witte...?

Gestart door Renier, 30-01-2010 16:53 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Renier

Beste Bierliefhebbers,

Deze namiddag 'brouwde' ik voor de laatste keer (heb ondertussen mijn materiaal aangeschaft) met een BrewFermblik (Tripel). Tot mijn allergrootste verbazing kwam ik net aan geen 500 gram meer (400 g namelijk) (Mijn klein zusje had een beetje te véél suiker gedaan in haar platte kaas  :huilen: ). Om dit verschil te compenseren heb ik er nog 75 gram licht bruine suiker bij gedaan.

Was dit héél dom of kan het niet veel kwaad en zal mijn bier er gewoon een beetje donkerder uitzien? Of zal de licht bruine suiker geen effect hebben op het verdere verloop? :weetniet:

Dank, Renier  :proost:  :degroeten:

Oscar

Niks aan het handje... een klein beetje kleur mag wel in een tripel...

Renier


Ronnie

De lichtbruine = blonde kandijsuiker (Candico) wordt heel veel gebruikt, zowel bij amber als bij donkere tripels. Vanaf 8 % in de storting proef je het verschil met gewone suiker, in positieve zin.
Met van die hele donkere suiker heb ik minder goede ervaring: teveel (ongewenste) smaakinvloed vind ik. Maar dat is dan weeral persoonlijk. Ik ben niet voor smaken waarvan je seffens kunt zeggen dat er dit of dat inzit, met uitzondering van de mout en hop natuurlijk.

Renier

mmm...
Misschien eens experimenteren als mijn nieuwe 'uitgebreide' installatie geleverd is :-)
Zou dit ook kunnen lukken in een pils of hebben daarvoor eerder een karakterbier nodig?

Ronnie

Oeie! In een pils zou ik geen suiker gebruiken, Renier, bij een bier van 12 °Pt of SG 1048 of minder wordt niet zo vlug suiker gestort! Denk aan de volmondigheid. Volg asjeblieft dat industriebrouwers voorbeeld niet.

Het is maar voor sommige dubbels, maar vooral tripels en nog zwaarder dat we suiker bijstorten.

Big Willem

Citaat van: Ronnie op 30-01-2010  17:51 uOeie! In een pils zou ik geen suiker gebruiken, Renier, bij een bier van 12 °Pt of SG 1048 of minder wordt niet zo vlug suiker gestort! denk aan de volmondigheid. Volg asjeblieft dat industriebrouwers voorbeeld niet.

Het is maar voor sommige dubbels, maar vooral tripels en nog zwaarder dat we suiker bijstorten.

Ik denk dat je er in de OP overheen hebt gelezen, maar hij is aan het brouwen met zo'n kant en klaar blik, al die blikken van Brewferm (behalve het pils blik) hebben extra suiker nodig

Jacques

Citaat van: Ronnie op 30-01-2010  17:51 uOeie! In een pils zou ik geen suiker gebruiken, Renier, bij een bier van 12 °Pt of SG 1048 of minder wordt niet zo vlug suiker gestort! Denk aan de volmondigheid. Volg asjeblieft dat industriebrouwers voorbeeld niet.

Het is maar voor sommige dubbels, maar vooral tripels en nog zwaarder dat we suiker bijstorten.

In Engeland wordt anders ook bij bieren met een lage dichtheid ook suiker gebruikt.

De volmondigheid wordt door heel wat factoren bepaald. Bieren waarbij suiker wordt toegevoegd heven echt niet leeg te smaken. Iets suiker geeft wat meer alcohol. Alcohol verhoogt de volmondigheid...

Ik heb begrepen dat volmondigheid nog één van de grootste raadsels is voor de bierwetenschappers.


Maar Ronnie heeft wel gelijk. In een pils hoort geen suiker.

Anton

Is er en zo ja wat is het verschil tussen bruine suiker, kandijsuiker en/of basterdsuiker?
Ik heb de beschikking over basterdsuiker en (uit België) bruine cassonade kandijsuiker. :weetniet:

RobinB

Citaat van: Ronnie op 30-01-2010  17:10 uVanaf 8 % in de storting proef je het verschil met gewone suiker, in positieve zin.

Die positieve zin is ook weer persoonlijk, voor mij zit er iets aan basterdsuiker wat ik niet lekker vind. Kan het ook moeilijk benoemen, dus dat maakt het niet makkelijker.

Citaat van: Renier op 30-01-2010  16:53 u(Mijn klein zusje had een beetje te véél suiker gedaan in haar platte kaas  :huilen: ).

Beetje off-topic, waarvoor zou iemand suiker in kaas doen? ???  :weetniet:
(uitleg graag!)

Jacques

Citaat van: RobinB op 30-01-2010  23:42 uBeetje off-topic, waarvoor zou iemand suiker in kaas doen? ???  :weetniet:
(uitleg graag!)

Platte kaas is zo iets als kwark. Sommige mensen vinden suiker daarop lekker.

Ronnie

Citaat van: RobinB op 30-01-2010  23:42 uDie positieve zin is ook weer persoonlijk, voor mij zit er iets aan basterdsuiker wat ik niet lekker vind. Kan het ook moeilijk benoemen, dus dat maakt het niet makkelijker.

De naam basterdsuiker gebruiken we hier in België niet of nauwelijks, ik weet nog steeds niet wat jullie er mee bedoelen. Ik vermoed dat dat die melasse suiker is en die heel donker van kleur is. Die moet ik ook niet hebben hoor: negatieve smaakinvloed, evenals de hele donkere bruine suiker.

In positieve zin bedoelde ik de blonde kandijsuiker van candico, dus geen bruine.

Jacques

Ronnie,

Zie hier.

Basterdsuiker wordt ook veel op pannenkoeken gegeten. Het heeft een zachtere stuctuur dan kristalsuiker, is wat zoeter en heeft vaak een karamelsmaakje (is afhankelijk van de kleur).

RobinB

Het hoort inderdaad een melasse suiker te zijn, tegenwoordig komt veel vd kleur van caramel (E150)

Renier

En we hebben ondertussen weeral wat bijgeleerd :) :

1. Niet in elk bier hoort suiker thuis...
Ik heb inderdaad gebrouwen met een Brewferm blik, en aangezien er in de handeleiding stond: 'voeg suiker 1 toe', en alle handleidingen hetzelfde zijn; ging ik er vanuit dat je bij elk brouwsel suiker moest toevoegen :-X

2. Plattekaas is in Nederland blijkbaar Kwark...  :nut:

3. Mijn onwetendheid over suikers precies nog héél groot is... :weetniet:
Bij ons thuis noemen we de suiker gewoon naar zijn kleur (dus witte, lichtbruine en bruine).
De lichtbruine durven we ook wel een 'Kinnekessuiker' te noemen. Naar alle waarschijnlijkheid omdat er (vroeger?) een kindje op die verpakking stond :-)

Renier :proost:  :degroeten:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.