8 gr/ltr sucks!

Gestart door Hopmans, 30-01-2010 21:41 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hopmans

Hoe komen we nu toch op die 8 gr/ltr suiker?
Het geeft een schuimkraag van likmevessie.
Kan dat nu niet hoger?
Welke mafkees heeft dit ooit verzonnen hier?
Volgens mij is 12 gram meer in de goede richting.

Oscar

Citaat van: Hopmans op 30-01-2010  21:41 uHoe komen we nu toch op die 8 gr/ltr suiker?
Het geeft een schuimkraag van likmevessie.

Ach jonge toch... als 8 g/l geen goede schuimkraag geeft weet jij toch ook dat dat met 12 g/l niet veel beter wordt. Oftewel, je schuimkraag is van heel andere dingen afhankelijk... en dat weet jij ook  ;)

Citaat van: Hopmans op 30-01-2010  21:41 uKan dat nu niet hoger?
Welke mafkees heeft dit ooit verzonnen hier?
Volgens mij is 12 gram meer in de goede richting.

Wat let je ? Bottel de volgende keer gewoon met 12 g/l ....ach doe eens gek en bottel ook wat met 20 g/l moet kunnen toch... ;D ;D

Hopmans

Citaat van: Oscar op 30-01-2010  21:49 uach jonge toch...als 8 g/l geen goede schuimkrag geeft weet jij toch ook dat dat met 12 g/l niet veel beter wordt. Oftewel, je schuimkraag is van heel andere dingen anhankelijk...en dat weet jij ook  ;)

Aan jou heb ik niets in dit geval.
Jij bent al compleet gehersenspoeld in deze.
Wie heeft dit Engelse koolzuur getal bedacht alhier?

Dit is toch kompleet van de zotte?

Oscar

Citaat van: Hopmans op 30-01-2010  21:53 uAan jou heb ik niets in dit geval.
Jij bent al compleet gehersenspoeld in deze.

Ach noem het zo...Maar als je een slechte schuimkraag hebt ligt dat niet aan je hoeveelheid bottelsuiker en met 7-8 g/l heb ik flinke schuimkragen gehad bij bepaalde bieren. En met de dezelfde hoeveelheid bottelsuiker heeft het een bier een bescheiden schuimkraag en het andere bier een dermate schuimkraag dat je niet eens het flesje in een keer kan utschenken.

Oftewel : Last van een slechte schuimkraag: kijk eens naar je maischschema, hopgift en moutsamenstelling, gist... :) Bottelsuiker is puur voor je koolzuur en je schuimkraag komt dan mee. Maar slecht schuim "red"(van redden) je niet met meer bottelsuiker.

SeekingBeer

Waar gaat dit over?

Acht grammekes suiker per liter bottelen? Of iets anders?

Ik doe gewoon een halve dessert lepel per beugel flesje, geen koolzuur genoeg dan gewoon wat langer wachten met openen.

Herman

Hopmans, 8 gram kan of weinig of heel veel zijn. Ligt net aan de vergistings- en lagertemperatuur van je bier.

Persoonlijk vind ik 8 gram altijd veel te veel, ik gebruik bij een Weizen wellicht eens 8, maar anders altijd minder. En met schuim heeft het m.i. niet zoveel te maken, gebruik toch gewoon es fatsoenlijke hoeveelheden hop!

Hopmans

Ik wil een storm in mijn glas zien.
Ik lager op kamertemperatuur, en dan is 8 gram gewoon te weinig.
Een groeiende schuimkraag wil ik hebben, en geen kraag die "over blijft tot een ringetje".
12 gram komt eerder in de buurt denk ik.




RobinB

Tja, ook dit is weer een kwestie van smaak...
Ik heb liever 6g/L, maar ben dan ook niet zo'n fervente schuimhapper! ;D

De-Geert

Volgens mij moet jij gewoon meer hop gebruiken, hopmans.  >:D

Jacques

Citaat van: Hopmans op 30-01-2010  21:41 uHoe komen we nu toch op die 8 gr/ltr suiker?
Het geeft een schuimkraag van likmevessie.
Kan dat nu niet hoger?
Welke mafkees heeft dit ooit verzonnen hier?
Volgens mij is 12 gram meer in de goede richting.

Tjonge Louis, weet je dan nog steeds niet dat jij een buitenbeentje bent.

8 gram vind ik tegenwoordig veel te veel. Ik geef eerder 5 tot 6 gram. Geen enkel probleem met de schuimhoudbaarheid.

Lage vergistingstemperaturen, veel hop, beginnen bij 60 tot 63 ºC bij het maischen en goed helder filteren zorgen er voor dat je een hele goede schuimhoudbaarheid krijgt. Ook bij 12 gram suiker krijg je in een warm vergiste blonde geen fatsoenlijke schuimkraag.

De-Geert

Wat is eigenlijk de vraag?
Als jij denkt dat 12 g/l beter is, waarom doe je het dan niet gewoon?  :weetniet:

Oscar

Citaat van: Jacques op 31-01-2010  00:22 uOok bij 12 gram suiker krijg je in een warm vergiste blonde geen fatsoenlijke schuimkraag.

Dat probeer ik hem ook aan zijn verstand te brengen....

Jacques

Citaat van: De-Geert op 31-01-2010  00:25 uWat is eigenlijk de vraag?
Als jij denkt dat 12 g/l beter is, waarom doe je het dan niet gewoon?  :weetniet:

Volgens mij is het ook niet zo zeer een vraag maar meer een stelling.

Big Willem

Sja, met zelfbrouw is het natuurlijk minder van toepassing, maar ik heb altijd al het oude spreekwoord gehandhaafd: "ik betaal voor het bier, niet voor het schuim"

Caspar

Hehe, Hopmans houdt wel van een Duvel-achtig pintje blijkbaar :biersmile: . Ik vind persoonlijk 6 gr/l beter dan 8 gr/l... altijd een royale schuimkraag. Als er te veel CO2 in je bier zit wordt het moeilijk te drinken vanwege de koolzuurprikkel en het constant boeren ;D .

JWVG

Ik ben benieuwd hoe Hoppie hier vanochtend, na goed uitslapen en een kop koffie, tegen aankijkt  :D.

 :degroeten: Jw.

Ronnie

In ons land doen ze in de commerciële brouwerijen meestal 10 g/L suiker of kandijsuiker of 10,7 g/L Dextrose. Sommigen slechts 9 voor tripels. Maar dat is dan steeds op plat uitgegist bier, daar zit geen g CO2 meer in.

Meestal doe ik 8g/L en voor zwaardere bieren 7,5g op lang gelagerd, dus plat bier.
12 g/L is niet te doen voor dingen die kunnen schuimen.

Voor amateur-schuimwijn (dat heeft geen hop gezien en bevat geen eiwitten) wordt 14 g/L gedaan, druk is dan ook veel hoger. Bij echte champagne tot 17 g/L.

Ronnie

Nog iets Louis: heb je al es naar je krookurken en/of kroonkurktoestel gekeken?
Bij een onzer leden is het onlangs nog voorgekomen: versleten kop. Geen enkel kapsel was nog dicht.

Het is ontdekt toen een fles schuin of bijna plat lag in de hergisting: het bier was er bijna allemaal uitgeduwen. De andere flessen hadden zo een flauwe druk en ook bijna geen schuim. Allemaal extra suiker en hersluiten was de oplossing.

Hopmans

Citaat van: JWVG op 31-01-2010  10:06 uIk ben benieuwd hoe Hoppie hier vanochtend, na goed uitslapen en een kop koffie, tegen aankijkt  :D.

Mmm, de titel had inderdaad wat subtieler gekund.
Ik denk dat ik net als wat Ronnie al aangaf over ga op 10g/ltr.
Engelse typen laat ik 8gr/ltr.
 :degroeten:


Flessengeluk

Nu heb ik net als Hoppie ook graag veel prik in mijn bier, zodat ik ook eens kan boeren. Naar aanleiding van deze discussie ben ik daarnet gaan afwegen hoeveel suiker ik precies in mijn flessen van 0,75 liter doe. Ik doe er doorgaans een niet afgestreken koffielepel in, en dat blijkt precies 5 gram te zijn. Per liter zou dat op 6,66 gram komen, terwijl ik eigenlijk in de waan was dat ik wel 10 gram of meer per liter gebruikte. Ik bottel steeds zonder toevoeging van verse gist. Dat doe ik nu al 8 brouwsels lang: steeds tripels en 1 quadrupel. Over de dikte en houdbaarheid van de schuimkraag heb ik nooit te klagen, wel kan het soms een maand (bij kamertemperatuur) duren vooraleer in mijn bier min of meer voldoende CO2 zit, vooral bij brouwsels die met uitsluitend Westmalle-gist gemaakt zijn, en zeer helder gebotteld worden. Dat kan ik controleren, niet door steeds een fles te openen en te proeven, maar door telkens ook een PET-fles halfvol te bottelen. Slechts twee brouwsels hadden razendsnel voldoende CO2: 1 tripel gebrouwen met Hoegaarden-gist (3744?) (na minder dan een week), en ook de Orval-kloon (met Westmalle-gist en opkweek uit Orval-flesje) die ik gisteren gebotteld heb, had deze morgen al zeer veel CO2. De PET-fles stond onder hoge druk. Graag had ik in mijn ingeschonken bier van die opstijgende belletjes gehad, of moet ik dan zoals Duvel een krasje maken op de bodem van mijn glas? Greetz, Jean

jelle

dat krasje op de bodem is niet verkeerd en  kun je zelf ook maken.
Voor de pet flessen kun je misschien wel wat meer(1gr) suiker gebruiken omdat PET toch iets uitzet en glas niet.

Groet Jelle

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.