Diverse Proefnotities

Gestart door MO, 26-05-2008 22:14 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Adrie

Die vijgenbok is bij mij ook door de gootsteen gegaan. Nog zoeter dan Grolsch bok. Bah. De dadelbok ken ik nog niet, de rozijnenbok van Emelisse was goddelijk.

justDick

Bij mij ging de dadel van de Prael zo het putje in.
Dezelfde vieze gistsmaak die 't IJ voorheen had.

RobinB

Ah, dat zou een Brett zijn, niet mooi van/voor de Prael.

De rozijnenversie was helaas op bij mijn Mitra.

0180

#15 bitter blond van Michiel Rijckaert.

Mooi blond van kleur, fijne gebroken witte schuimkraag.
Smaak is fruitig, met overduidelijk de smaak van de Nottingham gist die ik herken van mijn "Rotterdammert".
Fleugje hoppig, volgens etiket El Dorado. Verder meen ik karamel te ruiken en een ondefinieerbare geur?
In de afdronk een bitter, die een tijdje blijft hangen, niet vervelend.

Prima biertje

michielr

Bedankt voor de feedback. Grappig dat je de nottignham zo goed herkent, ik heb dit bier op 16 graden vergist om zo min mogelijk gistprofiel te krijgen. Dat is blijkbaar niet helemaal gelukt. De ondefinieerbare geur zal waarschijnlijk van de El Dorado komen. Het gist en moutprofiel zijn vrij tam, dit heb ik met opzet gedaan om de hop beter te leren kennen.

RobinB

Brand zwaar blond
8,5% alc. tht jul 2014

Op het etiket wordt de suiker in de stort niet vermeld...

Uiterlijk: helder, strogeel, bescheiden schuim inzakkend tot een ringetje, licht parelend koolzuur.
Geur: Licht alcoholisch en licht fruitig gistprofiel, licht  wat kruidig hoppig.
Smaak: zoet alcoholisch, licht bitter, iets hoppig (niet duidelijk Amerikaans)
Nasmaak: bitter, iets opdrogend
mondgevoel: medium vol

Conclusie:
Geen gek bier, maar heel anders dan ik had verwacht. Hij heeft meer van een wat zoetere/vollere Duvel, dan de hoppige zware blonde die ik had verwacht? Vooral de Amerikaanse hoppen zijn ver te zoeken, dat vind ik wel jammer.
De nabitter is aardig.
Al met al een mooie zware blonde, voor mij niet speciaal genoeg om vast in het assortiment op te nemen.

William

Citaat van: RobinB op 08-11-2013  20:17 uOp het etiket wordt de suiker in de stort niet vermeld...

Dat was me ook al opgevallen.

Maar het bier smaakt er niet minder om. :biersmile:

RobinB

Dead pony club, Brewdog
Californian pale ale
3,8% alc. THT sept 2014

Uiterlijk: amberkleurig, helder, redelijk wat schuim, koolzuur conform.
Geur: simcoe hoppig, licht zoet moutig
Smaak: waterig, nauwelijks bitter, nauwelijks hopsmaak, geen mouten.
Nasmaak: weinig, licht bitter, opdrogend in de keel.
Mondgevoel: dun.

Conclusie: weer een smaakloze teleurstelling van Brewdog. Ik blijf het vreemd vinden hoe een brouwerij die zich zo zelfingenomen in woorden afzet tegen de "saaie massa", zulke smaakloze saaie bieren kan (blijven) maken.
Alleen de hopgeur was lekker, verder is het de subtitel "Californian pale ale" onwaardig.

Dead pony, tot die club hoort hij inderdaad wel. :-\

RobinB

Engelszell Benno 6,9%
Brewed with honey, zegt het etiket.

Uiterlijk: Helder, kopergoud, lichte pareling en voldoende stabiel schuim
Geur: licht fruitig gistprofiel en iets alcoholisch
Smaak: zelfde gistprofiel, iets scherp alcoholisch (niet heel erg), weinig mout, licht bitter
nasmaak: iets scherp van het gistprofiel, bitterig
Mondgevoel: medium

Conclusie:
Aardige doorsnee blond, iets scherp in het gistprofiel. Daardoor geen doordrinker, maar om rustig mee te doen niet gek. Ook niet heel speciaal verder, kans is klein dat ik hem weer koop. De honing ben ik niet tegengekomen. :)

Cisdevésser

Hoi,

Ik zit nu aan het eerste echte brouwsel van één van mijn Amarillodochters, An.
Het is een IPA van ongeveer 7%, als bitterhop is de neutrale Magnum gebruikt, als aromagiften is An gebruikt, eenmaal 15 min en eenmaal 5 minuten, steeds 0.75 g/liter.
Bitterheid zit rond de 60 ebu.
Na de hoofdvergisting is er gedurende 14 dagen met An gedrooghopt met 1,5 g/liter.

Nu het punt waar het uiteindelijk allemaal omdraait, de smaak.
Een heerlijke, zachte en aangename citrus-smaak zonder wrange of scherpe kantjes met in de verte een bloemetje... HEERLIJK.
Mijn zoon fluisterde nog iets van ananas, maar dat kan ik er niet zo direct uithalen.
Al met al is deze hop voor mij een blijvertje, ik heb een stekje van dit jaar achtergehouden en ga volgend jaar dus van twee planten oogsten.

Het brouwsel met het zusje Annabel is een week geleden op dezelfde wijze gebrouwen, vandaag heb ik hieraan de koudhop toegevoegd.
Als het goed is kan ik dus rond de jaarwisseling de zusjes naast elkaar proeven... best wel spannend.

groetjes....Cis


RobinB

Klinkt goed!
Ik ben ook erg benieuwd naar Annabel! ;D

jwestra

Citaat van: RobinB op 08-11-2013  20:17 uBrand zwaar blond
8,5% alc. tht jul 2014

Op het etiket wordt de suiker in de stort niet vermeld...

Beginnen het "verklappen" van het suiker gebruik in bier van deze aflevering De Wilde Keuken steeds beter te begrijpen:
http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1326122

George81

Citaat van: Adrie op 07-11-2013  09:26 uDie vijgenbok is bij mij ook door de gootsteen gegaan. Nog zoeter dan Grolsch bok. Bah. De dadelbok ken ik nog niet, de rozijnenbok van Emelisse was goddelijk.

Smaken verschillen. De rozijnenbok van Emelisse was wel aardig maar ik heb echt betere geproefd waar ik veel enthousiaster over ben. Onder andere de Texelse.

RobinB

Zundert tht 21/11/2015
8% alc.

Uiterlijk: amberkleurig, helder, continue koolzuurpareling, voldoende blijvend schuim.
Geur: licht kruidig (koriander), iets alcoholisch gistprofiel.
Smaak: licht kruidig, goed doordrinkbaar, weinig alcoholisch.
Nasmaak: iets wrang/medicinaal
Mondgevoel: redelijk dun.

Conclusie:
Beetje duaal gevoel over dit bier. In de eerste smaak is het wel lekker en verradelijk doordrinkbaar, maar de nasmaak zet de rem erop.
Das wel jammer, maar mogelijk wat opstart kuren?

Jacques

Citaat van: RobinB op 29-12-2013  02:29 uZundert tht 21/11/2015
8% alc.

Uiterlijk: amberkleurig, helder, continue koolzuurpareling, voldoende blijvend schuim.
Geur: licht kruidig (koriander), iets alcoholisch gistprofiel.
Smaak: licht kruidig, goed doordrinkbaar, weinig alcoholisch.
Nasmaak: iets wrang/medicinaal
Mondgevoel: redelijk dun.

Conclusie:
Beetje duaal gevoel over dit bier. In de eerste smaak is het wel lekker en verradelijk doordrinkbaar, maar de nasmaak zet de rem erop.

Helemaal mee eens. Ik mis vooral body. En het kruidige dat het bier heeft ervaar ik niet echt als prettig. De kruiden komen ook voor mij medicinaal over.

Het is inderdaad te hopen dat ze de receptuur aanpassen. Voor zo'n € 2,50 per flesje verwacht je meer.

Cisdevésser

Hoi,

Vandaag was het biertje met mijn tweede Amarillo-dochter, Annabel, aan de beurt om geproefd te worden.
Ook hier komt weer dat heerlijke citrus en bloemige smaakje naar voren, net als bij An.
Het bier is wel nog licht troebel, pas enkele dagen geleden op fust gezet, maar ja, natuurlijk toch een beetje ( te ) nieuwsgierig/ongeduldig...
Ik heb ook een kratje van dit bier, net als van haar zuster, gebotteld, moet nog een goeie week nagisten en vervolgens een maandje de kelder in om wat te rijpen.
Pas dan is het tijdstip aangebroken om de zusters op smaak en aroma echt met elkaar te kunnen vergelijken.
Hoe dit dan ook uit zal pakken, de grootste winnaar zal de hobbybrouwgemeenschap zijn die verrijkt is met heerlijke, zelf te telen hop.

Groetjes....Cis

RobinB

Maisels chocolate Bock
Tht 13-05-2015, 7,5% alc.
Gebraut nach dem Reinheitsgebot... ;)

Uiterlijk: Zwart, helder, mooi schuim, bescheiden koolzuur.
Geur: gebrand, licht alcohol en minimaal gistprofiel
Smaak: Zoetmoutig, redelijk gebrand, licht bitter, geen hop, clean gistprofiel
Nasmaak: gebrand, licht bitter
Mondgevoel: redelijk vol

Conclusie:
Lekkere donkere bock. Door de gebrande mout gecombineerd met het zoetmoutige wel een aardige indruk van chocolade.
:duimop:

Hiervoor een Maisels Weizenbock, mooie weizenbock verder geen notities gemaakt! ;D

RobinB

La Trappe Jubilaris
tht 07-2015, 6% alc

Jubileumbier van La Trappe ivm het 25 jarig jubileum van Dom Bernardus.

Uiterlijk: Helder amber, flink wat schuim dat mooi fijn en stabiel is, redelijk wat koolzuur.
Geur: zoetig gistprofiel, ook iets moutig
Smaak: redelijk zoetmoutig, kenmerkend gistprofiel, licht bitter
Nasmaak: licht bitter
Mondgevoel: medium tot iets plakkerig

Conclusie:
Heel aardig bier, beetje als een BPA maar dan wat zwaarder. Als jubileumbier aan de bescheiden kant, maar drinkt wel lekker weg.

Etn82

Hop Ottin' van Anderson Valley
tht ? (kan ik niet vinden op het blikje), 7.0% alc

Uiterlijk: Koperblond, ik schat rond de 25 EBC. Mooi stevig schuim bij het inschenken.
Reuk: Frishoppige citrusaroma's die uitgebalanceerd worden door een fluweelzachte honingachtig moutzoetje
Smaak: Gebalanceerde hopbitterheid met een lekkere "caramel-backbone"
Nasmaak: een lichte bitterheid die blijft hangen.
Mondgevoel: lichte koolzuurtinteling, die vooral in de afdronk aanwezig is.

Conclusie:
Een erg lekkere IPA, één van mijn favoriete goed verkrijgbare American IPA's. Wanneer ik naar De Man Van Drank ga, neem ik eigenlijk toch altijd wel een blikje mee uit de koeling.

RobinB

Twee keer Eanske 1325:

gefilterd (g) en ongefilterd (o)

Uiterlijk: amber van kleur, (g) kraakhelder, (o) tweeschijn, (g) heeft wat meer koolzuur en daardoor meer schuim, ook meer pareling in het glas.
Geur: nagenoeg identiek, licht moutig en ietsje hoppig, niet duidelijk amerikaans.
smaak: licht moutig, redelijk bitter (> Grolsch) niet enorm, de (o) versie is wat ruwer qua hoppigheid, beide zijn niet erg aromatisch hoppig.
nasmaak: bitterig
mondgevoel: medium, iets dun voor het type

Conclusie:
Beide zijn wat ruw van smaak, de (o) duidelijk meer dan (g). Ik denk dat het iets met de hop te maken heeft, hoe was de pH tijdens het hopkoken?
Op het ruwe na zijn het wel aardige bieren, toch zou ik in een APA wat meer hoparoma verwachten. De bitterheid is wel op peil, al zou iets meer ook niet misstaan.
Mijn voorkeur gaat duidelijk uit naar de gefilterde versie, deze presenteert ook mooier.

RobinB

Broeders DPA, "Fris hoppig tarwebier"
tht jul-2014, A
6,3% alc
Gebrouwen bij de Leckere onder toeziend oog van de Broeders... ;)

Uiterlijk: Helder, amberkleureig, bescheiden koolzuur, idem schuim inzakkend tot een ringetje.
Geur: zoet karamellig moutig (oxidatie?)
Smaak: zoetig, moutig, redelijk bitter, geen hoparoma, (oxidatie?)
Nasmaak: bitter, opdrogend
Mondgevoel: medium-vol

Conclusie: mooi bier, een lekkere bittere pale ale, eigenlijk wel wat Alt achtig?
Ik neem helaas geen hoparoma waar, maar misschien is het al niet meer de jongste?
Er zijn ook al minimale verouderingssmaken/geuren waar te nemen.
Verder een mooi en strak bier.
:duimop:

Oscar

Nu in het glas: Summertime in Engeland van brouwerij Moaneschien (Seed7/Ingo) 4,2% alc.

Mooie kleur, pale/palm achtig iets lichter. Schuim is mooi glasplakkend, inzakkend tot een blijvend randje.
geur is moutig, licht ietsje hoppig en ook iets fruitgs. Smaak is wat dun, licht iets moutig, iets mout-bitter en ook wat flauw/waterig. Wel goed doordrinkbaar.

Volgende keer TF mouten gebruiken! (Of heb je die gebruikt ?)

Geen topper, maar prima voor de zomer  :brouwen:

Maarten

Citaat van: Oscar op 24-02-2014  22:22 uVolgende keer TF mouten gebruiken! (Of heb je die gebruikt ?)

TF mouten? Wat zijn dat?

Oscar

Citaat van: Maarten op 24-02-2014  22:48 uTF mouten? wat zijn dat?

Thomas Fawcett mouten Link   :)

seed7

Citaat van: Oscar op 24-02-2014  22:22 uVolgende keer TF mouten gebruiken! (Of heb je die gebruikt ?)

Mild van Munton en Cara & Crystal Rye van TF, Bramling-x hop.

Dank je voor de recensie Oscar, ik deel je opinie. Een week of drie, vier, na het bottelen (7/12/'13) was al z'n top, daarna werd het alsmaar 'dunner'. Maar waarom?

Ingo

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.