Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Diverse Proefnotities  (gelezen 364956 keer)

Offline JeroenCV

• Super lid
  • Land: nl
  • Brouwen = verslavend
    • PINT
Diverse Proefnotities
« Reactie #50 Gepost op: 30-06-2008 13:24 u »
En bij dezen het geheim van JeroenCV boven tafel... ::)

Grapjas.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Menno

• Super lid
  • PINT moet GROTER!
Diverse Proefnotities
« Reactie #51 Gepost op: 01-07-2008 22:26 u »
grapjas.
:pan:

Zonder gekkigheid: zojuist uitgeschonken de Bigfoot van Oscar. Een mooie dikke romige en plakkende schuimkraag is het aangezicht. De kleur is dieprood tot zwart. De geur is moutig, choco, 'romig-bitter' (zeg ik dit goed?). De hop ruik ik heel licht, vriendelijk, citrus (?), gaandeweg het glas is de hop meer aanwezig. De smaak is bitter, licht gebrand, helaas erg weinig koolzuur (hetgeen de dikke schuimkraag juist doet vermoeden).

Oscar, ik weet er geen cijfer voor te geven (ben géén keurmeester ;D), maar een goed bier vind ik het wél!  :duimop:

Offline Menno

• Super lid
  • PINT moet GROTER!
Diverse Proefnotities
« Reactie #52 Gepost op: 01-07-2008 22:33 u »
Aanvulling op Bigfoot: ook al staat het bier al 2 dagen in de koelkast, het bier proeft warm aan. Persoonlijk vind ik het een smakelijke doordrinker. Maar ja, wie ben ik...  ;D

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
Diverse Proefnotities
« Reactie #53 Gepost op: 02-07-2008 16:17 u »
Bier 32 van Wesley (XX-IPA)

Schuim: fijn, ongelijkmatig, wandklevend

Kleur: okergeel, helder

Geur: hoppig (citrus), iets metalig, fruitig (zuurtjes), moutig, heel licht DMS.

Smaak: behoorlijk bitter, zoetig, hoppig, zepig (vrij sterk, afwasmiddel: dreft)

Nasmaak: bitter, wrangig, droog.

Mondgevoel: samentrekkend, droog.

Wat vond ik ervan: zepigheid stoort sterk. Bitterheid nog in balans met zoetigheid en body. Wel een te droge nasmaak. Ik vond dit geen topbier, helaas.

Bier 33 van Wesley (pils met Munich Lager gist)

Schuim: fijn, wandklevend

Kleur: donkergeel, helder

Geur: moutig, beetje hoppig. Duidelijk een ondergist.

Smaak: prachtig moutig, bitter, licht hoppig, zoetig. Ook hier het zeepje (Dreft).

Nasmaak: bitter, mout

Mondgevoel: samentrekkend. Volle body voor pils.

Wat ik ervan vond: toch wel een prachtige pils ondanks de minder geschikte gist. Wat saai gistprofiel. Heel clean, geen zwavel.

Tja, Wesley. Dit waren de eerste bieren die ik proef waar ik een duidelijk zepige smaak in herken. Ik vind het opvallend dat het in beide bieren naar voren komt, terwijl het totaal andere bieren zijn. De oorzaak moet dus wel ergens in je brouwproces zitten en volgens de literatuur zijn het vetzuren die voor een zepige smaak zorgen. Dit kun je voorkomen door helderder te filteren na het maischen.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
Diverse Proefnotities
« Reactie #54 Gepost op: 02-07-2008 16:42 u »
Ik herken dat wel in de bieren van Wesley en in sommigen van mezelf. Volgens mij is het geen brouwfout maar een gevolg van een gezonde dosis hop. Veel hop kan ook een zepige smaak geven in mijn beleving.

Offline Adrie

• Super lid
Diverse Proefnotities
« Reactie #55 Gepost op: 02-07-2008 16:48 u »
Dat lijkt me flauwekul. Dit was absoluut geen hopsmaak. Bovendien was de pils niet extreem gehopt.

Offline JWVG

• Super lid
  • Well, that's just ..like ..uh.. your opinion, man!
Diverse Proefnotities
« Reactie #56 Gepost op: 02-07-2008 17:25 u »
Ik heb Wesleys bieren nooit gedronken, en een zeepachtige smaak is me nog niet echt opgevallen in Martins' bier, maar toch maar even wat boekenwijsheid doorgeven: volgens het boek van Korzonas kan zeepachtige smaak ook ontstaan door niet genoeg de 'cold and hot trub' te scheiden van het wort voor de vergisting. Ik weet niet of dat de afgelopen jaren al overtuigend ontkracht is, maar there it is....

:degroeten: JW.

p.s. Wesley, je gebruikt toch niet toevallig gewoon dreft?  :pan:

oranjeboombiertje

• Gast
Diverse Proefnotities
« Reactie #57 Gepost op: 02-07-2008 17:51 u »
Dan zal ik die groene zeep toch maar weglaten tijdens het bottelen ;D

Vreemd dat je het proefde in deze bieren Adrie. In de XX-IPA proef ik het zelf ook wel een beetje maar in die pils niet. Mijn andere bieren hebben er (voor zover ik het kan proeven) ook geen last van. Tijdens het klaren heb ik overigens kraakhelder wort (bijna gefilterde pils) dus dat is het volgens mij niet.

Zoals Martin al aangaf zou het weleens van de hop kunnen komen. Omdat ik het zelf niet proef in mijn eigen bieren (soms wel in andere bieren) is het wat lastig oordelen voor mij.

:degroeten:
Wesley

Offline Adrie

• Super lid
Diverse Proefnotities
« Reactie #58 Gepost op: 02-07-2008 18:35 u »
Nou, Wesley, ik heb heel wat bieren geproefd in mijn leven: goed gehopte, extreem gehopte en laag gehopte. Maar deze specifieke smaak ben ik nooit ergens tegen gekomen. Het lijkt in de verste verte ook niet op een mij bekende hopsmaak. Het kan ook niet aan mijn glas gelegen hebben, want wij wassen niet af met Dreft.  :weetniet: Misschien ben ik er erg gevoelig voor. In de XX-IPA was de smaak heel sterk, in de pils een stuk minder, maar wel merkbaar.

Offline Edgar

• Super lid
  • Land: be
Diverse Proefnotities
« Reactie #59 Gepost op: 02-07-2008 19:56 u »
Ik proef/ruik in sommige bieren wel eens een smaak die in de buurt ligt van een flessenspoelmachine in werking (wie dat ooit geroken heeft weet wat ik bedoel; de geur van hete loog met zo nog het één en ander). Ik heb het idee dat het samenhangt met hop, maar ik ben er niet zeker van.

oranjeboombiertje

• Gast
Diverse Proefnotities
« Reactie #60 Gepost op: 02-07-2008 20:10 u »
Soms proef ik ook in bieren van anderen een zeep smaak. Ik had het heel sterk bij de dort van Martin. Toen werd dit benoemd als hop. Bij mijn eigen bieren proef ik het soms een klein beetje. Ik zal volgende week (als ik weer kan drinken) nog eens zo'n IPA opzoeken en proeven of ik ook die smaak herken.

Wesley

Offline William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
Diverse Proefnotities
« Reactie #61 Gepost op: 02-07-2008 20:43 u »
Zou het te maken kunnen hebben met schoonmaakprocedure van flesjes of mandfles? Spoelen jullie de flessen met loog en spoelen daarna misschien niet voldoende na met water? De combinatie van loogresten en hopolieen / andere olieen en esters zou kunnen leiden tot verzeping en dus vorming van vrije vetzuren  :weetniet:
Aan de andere kant zou je dat dan ook aan de frisheid van het bier moeten merken, lijkt me.

oranjeboombiertje

• Gast
Diverse Proefnotities
« Reactie #62 Gepost op: 02-07-2008 21:16 u »
Als ik loog gebruik voor de reiniging van vaten spoel ik minstens 3X na (voor de chloorresten). Als ik mijn flessen heb gespoeld met loog gaan ze daarna in het zuur dus dat kan ook geen loogresten geven.

Wesley

Offline Edgar

• Super lid
Diverse Proefnotities
« Reactie #63 Gepost op: 02-07-2008 21:26 u »
Lijkt me niet dat werkelijk loog het probleem zou zijn. Dan zou je veel meer effecten merken. Het is eerder een effect dat er op lijkt. Het kan natuurlijk wel met vetzuren samenhangen, op één of andere manier. 

Offline William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
Diverse Proefnotities
« Reactie #64 Gepost op: 02-07-2008 21:37 u »
Zou het iets met een bepaalde mate van oxidatie te maken kunnen hebben. Ik heb pas een hele serie van Martin z'n bieren mogen proeven. Overwegend heel erg lekker  :biersmile: maar bij een aantal bieren proefde ik iets van metaligheid. Martin associeerde dat met beginnende oxidatie.

Als aldehyden en alcoholen de kans krijgen te oxideren zullen er op een gegeven moment ook weer organische zuren gevormd worden

oranjeboombiertje

• Gast
Diverse Proefnotities
« Reactie #65 Gepost op: 02-07-2008 21:48 u »
Oxidatie in bieren van minder dan een half jaar? Zonder dat die bieren ergens grote mate van oxidatie hebben gehad tijdens het brouwen (altijd voorzichtig mee), lijkt me eigenlijk niet.

Volgende week ga ik echt proeven en laten weten wat ik denk.

Wesley

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
Diverse Proefnotities
« Reactie #66 Gepost op: 03-07-2008 08:52 u »
Ik brouw ook vaak stevig gehopte bieren, maar een zeepsmaak heeft nog nooit iemand geconstateerd. Ik denk toch dat het iets anders is. Overigens heb ik het ook nog nooit geproefd in Wesley's bieren.

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
Diverse Proefnotities
« Reactie #67 Gepost op: 03-07-2008 11:45 u »
Misschien ben ik er erg gevoelig voor.

In ieder geval een stuk gevoeliger dan Wes gezien jullie beoordelingen van de bieren:

Citaat
In de XX-IPA was de smaak heel sterk, in de pils een stuk minder, maar wel merkbaar.
In de XX-IPA proef ik het zelf ook wel een beetje maar in die pils niet.

Waarbij het bij de pils waarschijnlijk onder wesleys smaakdrempel ligt, maar niet voor Adrie!
:)

Offline BuBS

• Super lid
    • http://www.facebook.com/?ref=home
Diverse Proefnotities
« Reactie #68 Gepost op: 03-07-2008 12:52 u »
Ik heb vorige week ook de XX IPA  van Wesley geproefd, ik proefde geen zeep.
Wel iets medicinaals. Dry-hoppig kan ook iets zeepachtigs smaakje geven aan je bier.
Het was Cascade en Goldings als dry hop, ik denk dat je daar misschien moet gaan zoeken.

Gr BuBs

Offline Adrie

• Super lid
Diverse Proefnotities
« Reactie #69 Gepost op: 03-07-2008 12:57 u »
Beste Kees,

Ik heb zelf regelmatig gekoudhopt met Cascade en goldings en ik weet hoe dat smaakt. Dit was heel anders.

Offline BuBS

• Super lid
    • http://www.facebook.com/?ref=home
Diverse Proefnotities
« Reactie #70 Gepost op: 03-07-2008 13:07 u »
He Wes, je bier had 73 punten op het ONK.
Wat waren de bevindingen van de keurmeester ??

BubS

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
Diverse Proefnotities
« Reactie #71 Gepost op: 03-07-2008 13:23 u »
Wat waren de bevindingen van de keurmeester ??

Zepig! Verder niets op aan te merken  :D :D

oranjeboombiertje

• Gast
Diverse Proefnotities
« Reactie #72 Gepost op: 03-07-2008 17:37 u »
Niets over zepig. Alleen dat het te bitter is en te hoppig, niet stijlvast zeg maar.

Wesley

oranjeboombiertje

• Gast
Diverse Proefnotities
« Reactie #73 Gepost op: 05-07-2008 21:28 u »
Heb er nu eentje open getrokken. Ik proef inderdaad wel iets zepigs maar niet heel sterk. Het is mij niet echt duidelijk waar het nu uit komt. Het zou wel wat hoppig kunnen zijn maar misschien ook wel wat anders, erg lastig dat proeven.

Wesley

Offline EBC

• Super lid
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
Diverse Proefnotities
« Reactie #74 Gepost op: 05-07-2008 22:50 u »
Zeep en hop, dat zou heel goed kunnen. Zepig wordt vaak veroorzaakt door hop.

Tags: bierproeven