Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Diverse Proefnotities  (gelezen 369903 keer)

Offline Sjaak_Deventer

• De Roode Toren
  • Super lid
  • Land: nl
Re: Diverse Proefnotities
« Reactie #1550 Gepost op: 26-04-2016 10:16 u »
Dank voor proeven Herman!

Vind hem zelf ook geslaagd. De volle smaak komt hoogstwaarschijnlijk van de gist die ik ervoor gekozen / gebruikt heb.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Henielma

• Super lid
  • Eerste glas eigen bier!
    • Henielma
« Reactie #1551 Gepost op: 14-05-2016 22:30 u »
Nog een proefnotitie van de terugkomdag van Kees.

Zwarte Roerstok dop op een longneck fles. Helaas niet meer gegevens. Lijkt me een Quadrupel.

Uiterlijk
Donker van kleur, helder. Cremekleurig schuim.

Geur
Iets kaugomballen

Smaak
Mooie volle body, alcoholwarmend. Romig. Krenten. Mondplakkend.

Lekkere Quadrupel ga ik even van genieten.

Wie is de brouwer van dit lekkere bier?

Offline Etn82

• Beheerder
  • Super lid
  • Life is too short to drink bad beer
    • www.debebaardebrouwer.nl
« Reactie #1552 Gepost op: 28-02-2017 19:48 u »
Laats een paar flesjes van Peter Reit (Forumnaam Petertje) gekregen. Vandaag de eerste opgetrokken.

Een BIPA (?) van Petertje (Peter Reit)

Het bier zit in een standaard BNR flesje met een gouden dop. Op de dop staat met een zwarte stift "#16 BIPA " geschreven. Eerst dacht ik dat het een Black IPA zou zijn, maar toen ik hem uitschonk was deze alles behalve 'black'.  Is het een Belgian IPA dan? Maar al snel herinnerde ik me dat het om een session IPA voor de Brand Wedstrijd ging  ;)

Visueel:
De kleur is goudgeel met een lichtoranje gloed. Het bier is mooi helder en heeft een crème-witte schuimlaag die redelijk lang stand houdt. Het ziet er in ieder geval al goed uit.

Geur:
In eerste instantie veel tropische fruittonen en een licht zoetige karamel geur. Na een poosje walsen met het bier meen ik vooral mango en wat citrus aroma's te ontwaren. Ook een wat 'groene harsige' geur die Amerikanen met 'Dank' aanduiden en verder nog wat passievrucht.

Smaak:
De eerste slok rolt vlotjes over de tong. Het bier is licht van smaak, minder moutig dan ik had verwacht bij de kleur en het licht zoetige aroma.

Afdronk:
De afdronk is fris, met een heel klein bittertje.

Opmerkingen:
Het bier ziet er uitnodigend uit en laat zich goed drinken. Zeker een doordrinker dit, erg 'sessionable'. Na een paar slokken lijkt het bier toch iets meer 'body' te hebben dan bij de eerste slokken.

Offline Petertje

• Junior lid
  • **
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #1553 Gepost op: 28-02-2017 21:20 u »
Bedankt voor het proeven Etienne!
Leuk om te lezen, ben benieuwd wat het oordeel bij Brand gaat zijn!

Offline Etn82

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #1554 Gepost op: 01-03-2017 17:01 u »
Bedankt voor het proeven Etienne!
Leuk om te lezen, ben benieuwd wat het oordeel bij Brand gaat zijn!

Graag gedaan ;) Ben ook benieuwd hoe ze er bij Brand over oordelen. Het zou wel eens een kanshebber kunnen worden lijkt me.

Vandaag nog maar een flesje open getrokken van Peter.

Een Tripel (?) van Petertje (Peter Reit)

Het bier zit in een standaard BNR flesje met een gouden dop. Op de dop staat met een zwarte stift "#12 T " geschreven. Als ik het me goed herinner, staat de T voor Tripel.

Visueel:
Het bier Geel/blond van kleur, en niet helemaal helder maar er is sprake van lichte tweeschijn. In het glas zie ik een stevige koolzuurontwikkeling en dit geeft het bier dan ook een royale schuimkraag. Het schuim is stevig en houdt lang stand. Na een minuut of tien ligt er nog een hele mooie romige laag schuim van zeer fijne bellen op het bier.

Geur:
Ook de aroma's zijn royaal aanwezig. Allereerst herken ik zoet tonen van geel fruit (Banaan, perzik, abrikoos). Verder herken ik een wat gras/hooi-achtige toets (Saaz?). Verder bespeur ik na wat snuffelen ook nog een licht citrus-zuurtje (citroen/limoen).

Smaak:
De eerste slok vloeit vol-zacht over de tong. Eerst een licht zoetje direct gevolgd door een vol romig mondgevoel.

Afdronk:
In de afdronk trekt de mond eerst droog door een frisse koolzuurprikkeling waarna een licht bittertje achterblijft.

Opmerkingen:
Dit bier ziet er echt uit als een sprankelend feestje! De geur is rijk en de smaak ontwikkeld zich bij het drinken van zoet, naar zuur en eindigt in (licht) bitter.
Ondanks ik geen groot liefhebber (meer) ben van de stijl, vind ik dit toch een heel prettig en interessant bier om te drinken. Het bevalt mij in ieder geval veel beter dan de meeste vlakke commerciële voorbeelden die ik ken.

Offline Etn82

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #1555 Gepost op: 02-03-2017 19:02 u »

De koelkast een beetje aan het opruimen, dus vandaag nog maar eens een gekregen thuisbrouwsel opengetrokken. Vandaag tijd voor een mysterie-bier

Een (?) van (?)

Het bier zit in een standaard Vichy 33cl met een gouden dop. Op de dop staat met een zwarte stift "45" geschreven. . Kan me helaas niet heugen van wie ik de fles heb gekregen, noch wat voor biertype het zou moeten zijn.

Visueel:
Zoals verwacht, schenk ik een glas vol met donkerbruin tot bijna zwart bier. Op het donkere vocht vormt zicht een dik beige dek fijn schuim dat me aan een mooie espresso doet denken. Het schuim zakt in tot een klein crème laagje en houdt goed stand. Het ziet er in ieder geval al lekker uit.

Geur:
In de neus veel tonen van donker gebrande koffie en pure chocolade. Op de achtergrond bespeur ik nog een lichte zweem van kruidigheid die volgens mij van de hop komt.

Smaak:
In de smaak komen vooral licht zoete chocolade tonen naar voren. Het bier is vrij hoog op koolzuur, hierdoor heeft het een bruisend mondgevoel waardoor het de voornamelijk zoete tonen uitbalanceert.

Afdronk:
In de afdronk komen de gebrande koffie tonen nog even om de hoek kijken wat het 'gemis' van een duidelijk hopbittertje meer dan goed maakt.

Opmerkingen:
Een toegankelijk en zeer smakelijk bier, met een mooie balans tussen zoet en gebrand. Ik vermoed dat het een Milk/Sweet Stout is van rond de 6%

Offline Etn82

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #1556 Gepost op: 14-03-2017 20:42 u »
Vandaag maar weer eens een proefnotitie

Een Westvleteren 12 kloon van Petertje (Peter Reit)
Het bier zit in een standaard BNR flesje met een gouden dop waarop "#15 W12" staat geschreven met een zwarte stift. Het flesje is tot de nok toe gevuld, ongeveer 1,5 cm onder de rand.

Het flesje is voorzien van een leuk vormgegeven etiket waarop naast 'Brouwerij Reit' ook de gebruikte ingrediënten staan vermeld:
- water
- pilsmout
- palemout
- candisyrup D-180
- galena
- styrian goldings
- Hallertau mittelfrüh
- Safbrew Abbeye gist

Verder staan er ook de specificaties van het bier op:
- EBC: 57
- IBU 37
- ABV 11%

Visueel:
Na schenken heeft het bier een romige schuimkraag met wat middel grove bellen. De schuimkraag zakt geleidelijk in tot een dun laagje. Een donkerbruin bier blijft achter in het glas. Wanneer ik het glas tegen het licht houdt, zie ik een robijnrode gloed. Ik zie geen koolzuurpareling.

Geur:
In de geur bespeur ik vooraleerst veel gedroogd fruit (pruimen, dadels). Verder ruik ik ook karamel en een licht kruidige aroma.

Smaak:
Dit is een bier met een volle, romige smaak. In de hoofdsmaak weer gedroogd fruit en karamel die de boventoon voeren. Ondanks het lage koolzuur niveau, bespeur ik toch meteen een lichte tinteling op de tong.

Afdronk:
Ondanks de volle smaak, helpt de koolzuurtinteling het bier 'doordrinkbaar' te houden. In de afdronk bespeur ik een alcohol warming.

Opmerkingen:
Wederom een goed gebrouwen bier van Petertje. Heb de W12 meerdere malen op, maar kan niet goed beoordelen of het een geslaagde kloon is. Wel lijkt het me dat dit bier zich mooi kan gaan ontwikkelen over de tijd heen. Afgelopen zomer nog een verse W12 naast eentje uit 2012, en de versie uit 2012 won ondanks gebrek aan koolzuur overduidelijk.

Offline Petertje

• Junior lid
  • **
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #1557 Gepost op: 14-03-2017 21:59 u »
Opnieuw bedankt voor het proeven Etienne! De Tripel was volgens het recept van ONK2013 en vind ik een erg fijn recept! De Westvleteren 12 kloon is nog vrij jong (9-12-16) afgevuld en ik hoop een aantal te laten rijpen al blijft dat lastig.

Offline Etn82

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #1558 Gepost op: 15-03-2017 16:46 u »
Opnieuw bedankt voor het proeven Etienne! De Tripel was volgens het recept van ONK2013 en vind ik een erg fijn recept! De Westvleteren 12 kloon is nog vrij jong (9-12-16) afgevuld en ik hoop een aantal te laten rijpen al blijft dat lastig.

Ah, de tripel van Esterenbrouw (Jan van den Hoogen) met Cascade, dus dat was waarschijnlijk het citrus-zuurtje dat ik bespeurde. De haver en tarwe zullen ook bijgedragen hebben aan het romige mondgevoel wat ik zo waardeerde. Mijn interesse is bij deze zeker gewekt om zelf ook eens aan een tripel te wagen.

Dat het lastig is om je W12 kloon te laten rijpen, begrijp ik goed. Ik had mijn glas al leeg voordat ik het door had. Gewoon vaker brouwen, kan je mooi verschillende versies naast elkaar proeven!

Tags: bierproeven