Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Diverse Proefnotities  (gelezen 368803 keer)

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
  • Land: nl
    • Muifelbrouwerij
Diverse Proefnotities
« Gepost op: 26-05-2008 22:14 u »
Helles Bock van Edwin

Uiterlijk: iets tweeschijn, koperblond tot licht oranje, prachtig wandklevend stabiel iets ongelijkmatig schuim

Geur: precies die typische zoetige, ondergist-fruitige helles bock geur, hoppig, misschien iets aan de granige kant (kaf)

Smaak: mooi vol, zoetig en prachtig vol-moutig bier. Bevat wat veel koolzuur vergeleken met de Duitse varianten. In de nasmaak iets overdreven fruitigs of hoppigs (iets wat ik niet helemaal thuis kan brengen). Wellicht rijpt dit nog weg.

Conclusie: een beetje overdreven kritisch geproefd. Eigenlijk een heerlijk bier maar het mist net de zachtheid en de uitgekiende mout/hop balans die dit soort bieren kenmerkt. Maar dit zou nog kunnen komen na een maand of twee rijping

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Menno

• Super lid
  • PINT moet GROTER!
Diverse Proefnotities
« Reactie #1 Gepost op: 31-05-2008 22:55 u »
Op aanraden van Caspar een Special Extra Export Stout, gebrouwen en gebotteld door de Dolle Brouwers. :D

Bij openen gelijk een lichte gusher, gauw uitschenken voordat alles weg is.  :idea:
Een dikke schuimkraag, welke langzaam inzakt. Na 5 minuten nog steeds een mooie schuimkraag van ruim een 1/2 centimeter, plakt schitterend mooi aan het glas. De geur is licht gebrand, ruik ik hop? De smaak is, ondanks de gusher, koolzuurrijk. Ik proef ook lichtgebrand, niet storend. Moutig, vriendelijk zacht. Heel licht mondsamentrekkend. Een allemansvriend!

Conclusie: een prachtig bier, niet helemaal te vergelijken (in mijn beleving!!!) met een Guinness die ik niet te hachelen vind. Caspar, bedankt voor wederom een prachtig advies!  :groots: Ik heb spijt dat ik maar één fles heb meegenomen... :'(

:degroeten:

Offline JWVG

• Super lid
  • Well, that's just ..like ..uh.. your opinion, man!
Diverse Proefnotities
« Reactie #2 Gepost op: 02-06-2008 16:07 u »
Ha, ik had Martin onderstaand bericht gemaild, maar zie nu dat er in deze draad een paar berichtjes geleden het ook al over de Muifel USA ging. Dus hierbij:

Ha Martin,

ik zit nu aan jouw no. 115, Muifel USA (noodgedwongen thuis oppassen, dus van de nood een deugd gemaakt).

In ieder geval: dit is echt een fantastisch bier! Ik kan echt maar heel weinig kritisch verzinnen, behalve dat 8% misschien een beetje zwaar is voor een APA - ik zou het gewoon een India Pale Ale noemen. Maar: schuim is mooi en blijvend, bitterheid en aroma zijn gewoon goed voor de soort, kleur is goed, body juist voor de stijl (niet te zwaar). Echt een heel lekker biertje, dat ik zo in de VS in een brewpub voorgeschoteld zou kunnen krijgen!

Pech dat ik nog geen goede Amerikaanse hop heb (behalve die subkwaliteit Cascade uit Oss), anders brouwde ik er zelf heel snel zo een!

(na hard nadenken toch nog een mild kritische noot verzonnen: het is niet helemaal helder  >:D)

Jw.

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
Diverse Proefnotities
« Reactie #3 Gepost op: 02-06-2008 22:19 u »
Op aanraden van Caspar een Special Extra Export Stout, gebrouwen en gebotteld door de Dolle Brouwers. :D

Bij openen gelijk een lichte gusher, gauw uitschenken voordat alles weg is.  :idea:
Een dikke schuimkraag, welke langzaam inzakt. Na 5 minuten nog steeds een mooie schuimkraag van ruim een 1/2 centimeter, plakt schitterend mooi aan het glas. De geur is licht gebrand, ruik ik hop? De smaak is, ondanks de gusher, koolzuurrijk. Ik proef ook lichtgebrand, niet storend. Moutig, vriendelijk zacht. Heel licht mondsamentrekkend. Een allemansvriend!

Conclusie: een prachtig bier, niet helemaal te vergelijken (in mijn beleving!!!) met een Guinness die ik niet te hachelen vind. Caspar, bedankt voor wederom een prachtig advies!  :groots: Ik heb spijt dat ik maar één fles heb meegenomen... :'(

Perfect omschreven Menno, ik heb dit bier ook op een paar dagen geleden en vond hem wederom super. Lekker bitter, subtiel gebrand en erg clean voor een Belgisch bier! Bij mij gushte het bier niet...

Offline Gerb

• Super lid
  • Elk bier een experiment
    • http://huisbrouwerij-het-ferment.blogspot.nl/
Diverse Proefnotities
« Reactie #4 Gepost op: 13-06-2008 18:50 u »
Even voor het eten de XX IPA van Wesley.

Uiterlijk: helder, koperkleur, inzakkend schuim
Geur: hoppig, harsig, Engelse fruitigheid. Biscuit-achtige moutigheid, pale mout.
Smaak: bitter met een harsige hoppigheid. Prachtige combinatie van Engelse fruitigheid en bitterheid. Dit zou ook wel een (hele bittere) Best Bitter kunnen heten. Moutigheid is licht en heeft wat biscuit en caramelsmaken.
Oordeel: Die gist past echt heel erg goed bij een IPA. Echt een heel smaakvol bier. Bitterheid was inderdaad op een XX-bitterniveau en bepaald voor een groot deel het karakter van het bier.

Is dit nou de versie met suiker of de latere versie met SG1070? Het is #32.

oranjeboombiertje

• Gast
Diverse Proefnotities
« Reactie #5 Gepost op: 13-06-2008 19:41 u »
Dit is een zwaardere, bittere IPA. Hij staat ook ergens op het forum als het goed is. Hij is in ieder geval rond de 70 IBU berekend en alcohol zit rond de 5,5-6 procent dacht ik. Ik heb hier niet mijn boek met gisting/lagering formulieren bij de hand dus kan het even niet opzoeken wat de begin dichtheid was.

Hoe goed vond je hem eigenlijk binnen de stijl IPA vallen Gerb? Zelf vond ik dit bier namelijk wel meer dan 80 punten waard maar op het ONK kreeg ik maar net iets meer dan 70 hiervoor  :-\

Wesley

Offline Hopmans

• Super lid
Diverse Proefnotities
« Reactie #6 Gepost op: 13-06-2008 19:46 u »
Volgens mij waren ze dit jaar een beetje streng met keuren.
De lat heeft zeer hoog gelegen denk ik.

Offline Gerb

• Super lid
  • Elk bier een experiment
    • http://huisbrouwerij-het-ferment.blogspot.nl/
Diverse Proefnotities
« Reactie #7 Gepost op: 13-06-2008 20:48 u »
Dit is een zwaardere, bittere IPA. Hij staat ook ergens op het forum als het goed is. Hij is in ieder geval rond de 70 IBU berekend en alcohol zit rond de 5,5-6 procent dacht ik. Ik heb hier niet mijn boek met gisting/lagering formulieren bij de hand dus kan het even niet opzoeken wat de begin dichtheid was.
In dat onderwerp staan volgens mij 2 versies van dit bier. De eerste is met suiker en 5% alc. De 2e heeft een begindichtheid van 1070 en is gedrooghopt met Cascade en/of Goldngs.

Citaat
Hoe goed vond je hem eigenlijk binnen de stijl IPA vallen Gerb? Zelf vond ik dit bier namelijk wel meer dan 80 punten waard maar op het ONK kreeg ik maar net iets meer dan 70 hiervoor  :-\

Dit valt toch echt wel heel goed binnen de stijl van een Engelse IPA. Als dit het niet is, dan weet ik het niet meer. 80 punten sowieso van mij, maar ik ben geen keurmeester (gelukkig).

oranjeboombiertje

• Gast
Diverse Proefnotities
« Reactie #8 Gepost op: 13-06-2008 23:45 u »
Dit valt toch echt wel heel goed binnen de stijl van een Engelse IPA. Als dit het niet is, dan weet ik het niet meer.

Dat vond ik toch ook, vandaar de inzending. Het viel me een beetje tegen dus maar ik ga afwachten wat er op de keuringsformulieren staat.

Wesley

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
Diverse Proefnotities
« Reactie #9 Gepost op: 13-06-2008 23:56 u »
De lat heeft zeer hoog gelegen denk ik.

En terecht, de bieren worder ieder jaar beter en wij maar keuren...  :proost:   :denken:   :weetbeter:

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Diverse Proefnotities
« Reactie #10 Gepost op: 14-06-2008 09:53 u »

Nogmaals de cijfers die gegeven worden zijn relatief en niet absoluut.

De opdracht van de keurmeester is het beste bier te selecteren. Dat gebeurt aan de hand van een puntensysteem. Door dat puntensysteem krijgt een bier dat helder is, voldoende koolzuur heeft en een mooie schuimkraag al zo'n 30 punten. Met de geur en smaakpunten kun je als keurmeester spelen, maar die ruimte is beperkt. Je maakt als keurmeester als het ware een ijkpunt door met een paar keurmeesters een bier te keuren. Vanaf dat ijkpunt ga je de overige bieren beoordelen. En dan kan het gebeuren dat het ene jaar de cijfers wat hoger uitvallen dan het andere jaar.
Daarnaast kan er natuurlijk ook een verschil zijn per keurmeester. Sommige keurmeesters geven een iets hoger cijfer dan anderen. Weet je nog van school daar gebeurde dat ook al. Om die verschillen uit te vlakken worden de bieren die het hoogste scoorden onderling met elkaar vergeleken zodat niet de bieren die gekeurd zijn door de keurmeester die structueel hogere cijfers geeft steeds in de prijzen vallen. Overigens wordt tijdens bijeenkomsten van de keurmeesters ook gekeurd en gediscussieerd over de te geven punten om zo allemaal zo veel mogelijk op dezelfde lijn te zitten. Kortom, men doet er alles aan om zo eerlijk mogelijk te jureren.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
Diverse Proefnotities
« Reactie #11 Gepost op: 18-06-2008 19:11 u »
Zo ff een biertje degusteren. En ik heb hier een biertje va EBC, een "Swahsand nuf Ale"  :D :D

Bij het openen een bescheide sisje, maar bij inschenken een prima schuimkraag, romig en glasplakkend en redelijk stabiel
De geur is moutig en licht karamel en heel ietsje weeig. De smaak is vol moutig en ook weer ietsje karamellig en ok weer die
tarwesmaak (vermoed ik). hierdoor ook een heel licht fris zurige indruk. Verder een volle body en een droog mondgevoel.

Toch proef ik af en toe een heeeel licht en klein kartonnetje, op zich niet storend, want het bier drinkt prima door.

Lekker bier  :biersmile:

Offline JWVG

• Super lid
  • Well, that's just ..like ..uh.. your opinion, man!
Diverse Proefnotities
« Reactie #12 Gepost op: 18-06-2008 19:33 u »
Citaat
Toch proef ik af en toe een heeeel licht en klein kartonnetje...

Hihi, ik ga eens even lekker achterover zitten voor weer een enorme discussie over oxidatie....  :D

:degroeten: JW.

Offline EBC

• Super lid
  • Land: be
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
Diverse Proefnotities
« Reactie #13 Gepost op: 18-06-2008 19:33 u »
69 Ale...

Haha, in Michigan langs de Interstate 75 van Detroit naar het noorden ligt het stadje Troy. De hoofdstraat daar heet Big Beaver. Nu weten we allemaal wel wat een beaver is  :leren:...

Afslagnummering in Amerika gaat op mijlen vanaf het begin van de weg. En vaak worden straatnamen genoemd op de borden. Zo ook Big Beaver. Michigan is ook een vrij 'preutse' staat. En laat nu Big Beaver precies 69 mijl van Detroit afliggen.

Afslag 69 Big Beaver zie je dan dus staan. En omdat ik toen ik daar was daar de ingredienten heb gekocht en het mijn brouwsel nummer 69 werd heb ik het Big Beaver Ale genoemd.

Maar tarwe zit er niet in. Het is de gist van De Konicnk Wyeast 3655. Pilsmout, Palemout, Carapilsmout en een beetje chocomout. Hop is Glacier en wat Nugget. Brouwdatum was 19 mei 2007.

Oxidatie...of beginnende keurmeester?

Offline Menno

• Super lid
  • PINT moet GROTER!
Diverse Proefnotities
« Reactie #14 Gepost op: 18-06-2008 19:41 u »
Nu weten we allemaal wel wat een beaver is
Uhhmmm...  :weetniet:

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
Diverse Proefnotities
« Reactie #15 Gepost op: 18-06-2008 19:51 u »
Maar tarwe zit er niet in. Het is de gist van De Konicnk Wyeast 3655.

Dan zal ik dat proeven, met gisten herkennen heb ik nog moeite...

Oxidatie...of beginnende keurmeester?

Beide!  :D :D

Offline Johannes

• Super lid
    • De Brouwketel
Diverse Proefnotities
« Reactie #16 Gepost op: 21-06-2008 09:40 u »
Uhhmmm...  :weetniet:

Komop Menno, we kennen toch allemaal de uitdrukking 'Save a tree, eat a Beaver' ? ;)

Offline Menno

• Super lid
  • PINT moet GROTER!
Diverse Proefnotities
« Reactie #17 Gepost op: 22-06-2008 21:28 u »
Komop Menno, we kennen toch allemaal de uitdrukking 'Save a tree, eat a Beaver' ? ;)

Nee?  :weetniet:

Offline Johannes

• Super lid
    • De Brouwketel
Diverse Proefnotities
« Reactie #18 Gepost op: 22-06-2008 21:39 u »
Altijd jammer als je grapjes uit moet leggen. Het vrouwelijk geslachtsorgaan Menno... en nu de voorgaande berichten teruglezen.  :lessmile:

Offline Menno

• Super lid
  • PINT moet GROTER!
Diverse Proefnotities
« Reactie #19 Gepost op: 22-06-2008 23:19 u »
Ah, nu vat ik het! Ik dacht dat het een 'serieuze(re)' uitspraak was, die ik nog niet kende. Excuses... ;)

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
Diverse Proefnotities
« Reactie #20 Gepost op: 23-06-2008 22:13 u »
Bigfoot van Oscar:

Het flesje was vrij karig gevuld  ;D 1 punt aftrek

Bij openen desalniettemin slechts een heel karig sisje. Bij inschenken geen schuim.
Geur: gebrand zoetig.
Kleur: donkerbruin tot zwart. Geen schuim.
Smaak: Sterk zoet, gebrand en bitter. Met kenmerken van matige vergistingsgraad, zowel hoofd als hergisting.
Nasmaak: zoetigheid gaat over in serieuze mondplak. Bitter en zoet blijven lang hangen.

Nee, ik vind dit geen prettig bier, sorry.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
Diverse Proefnotities
« Reactie #21 Gepost op: 23-06-2008 22:21 u »
Nee, ik vind dit geen prettig bier, sorry.

Damn. :bokser: :bokser: Weer geen koolzuur. :echtboos: :echtboos: :echtboos: Schijnbaar toch bij een batch geen suiker toegevoegd. :-[

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
Diverse Proefnotities
« Reactie #22 Gepost op: 23-06-2008 22:24 u »
Ik heb nog een paar slokjes genomen  :P

Er zit wel een heeeel lichte prikkeling in, maar zeker niet wat je voor ogen had bij bottelen.

Ik proef veel hogere alcoholen, het is een bier om te 'snijden', zo dik. Het zal wel wat haarpijn opleveren morgen  :D.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
Diverse Proefnotities
« Reactie #23 Gepost op: 23-06-2008 22:49 u »
Zo, even een bier van een collega bekritiseren.. :D

Porter(Brown) van Tom Steenbergen :

Kleur : Mooi zwart.
Schuim : Licht romig, inzakkend tot een klein laagje, niet glasplakkend
Koolzuur : Blah blah blah.. :D :D  (erg weinig)
Geur : Geur is licht gebrand en ik vermoed ook een heel klein beetje hogere alcoholen, maar dat kan ook branderigheid zijn..
Smaak : De smaak doet eerst vol moutig aan, maar heeft ook een beetje de smaak van spa blauw. De gebrande mouten komen heel weinig naar
 voren en mis ik eigenljik, deze horen wel, gematigd, in een porter aanwezig te zijn. Hij proeft ook niet erg zwaar, qua alcohol. Ik schat tussen de
4-4,5%. Dit bier komt meer in de richting van een schwarz denk ik..hij drinkt wel lekker door. Voor een warme zomerdag is ie wel goed  :biersmile:

Offline Menno

• Super lid
  • PINT moet GROTER!
Diverse Proefnotities
« Reactie #24 Gepost op: 23-06-2008 22:52 u »
een beetje de smaak van spa blauw
Ik vind Spa blauw totaal géén smaak hebben, hoe omschrijf jij dit dan?  :weetniet:

Tags: bierproeven