Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Brood bakken met biergistkoek  (gelezen 2134 keer)

Offline Kleine_Schriek

• Peels Bierbrouwersgilde
  • Super lid
  • Land: nl
  • Keggen die hap!
Brood bakken met biergistkoek
« Gepost op: 28-01-2010 14:00 u »
Ik heb net vanochtend mijn porter overheveld van emmer naar mandfles en heb twee eetlepels gistkoek (Safale S04) gebruikt om een brood te bakken. En, het is gelukt! Iets minder gerezen dan normaal, maar ziet er verder goed uit. Nu vroeg ik mij af hoe lang je dit gist in de koelkast zou kunnen bewaren om brood mee te bakken. Iemand een idee?
Antoinette

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Hopmans

• Super lid
Re: Brood bakken met biergistkoek
« Reactie #1 Gepost op: 28-01-2010 14:08 u »
Ik meen dat gistkoek een week in de koelkast mag.
Sommigen bewaren het wel een paar maanden, maar van die personen wil ik geen ruilbiertje.

Offline Big Willem

• Vol lid
« Reactie #2 Gepost op: 28-01-2010 15:18 u »
Is dat niet een zaakje van zorgen dat die gist koud genoeg word, waardoor dus inactief, en zorgen dat er geen vervuiling bij komt?

Die gisten van Wyeast kunnen tot 1 jaar na productiedatum nog gebruikt worden, dus als je schoon genoeg werkt, waarom zou dat thuis niet lukken?
Wel zorgen dat de gist koud genoeg is, misschien in de vriezer bewaren in plaats van de koelkast?

Offline Flessengeluk

• Vol lid
« Reactie #3 Gepost op: 28-01-2010 15:24 u »
Jaja, ik heb al brood gebakken EN bier gebrouwen met Westmalle-gistslurry die een maand in de koelkast had gestaan. Hoppie krijgt daar geen ruilbiertje van, want het is veel te lekker. ;D
Volgende keer probeer ik te bakken en te brouwen met gist van twee maanden oud (ik ben nog maar sinds eind oktober opnieuw aan het brouwen...). Ik heb voor mijn negen brouwsessies nog geen gekocht gist gebruikt. De naarstigheid gewenst, allemaal! J.

Offline Kleine_Schriek

• Peels Bierbrouwersgilde
  • Super lid
  • Keggen die hap!
« Reactie #4 Gepost op: 28-01-2010 17:27 u »
Nou een maand is lang genoeg, we bakken dagelijks brood ;-)

Offline jelle

• De Koperen Tsjettel
  • Super lid
  • worst maken ook leuk
    • de koperen tsjettel
« Reactie #5 Gepost op: 28-01-2010 18:21 u »
Om de gist levendig te houden kun je hem of haar altijd nog een beetje voeren met wort, of een bloem papje zoals de bakker dat deed.

Groet Jelle

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #6 Gepost op: 28-01-2010 20:09 u »
Daarbij komt een eventuele besmetting bij bier veel nauwer dan bij brood.
Het gaat hooguit een beetje op zuurdesembrood lijken ;)
;D

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #7 Gepost op: 28-01-2010 20:44 u »
Ik zou het voor 3 weken in de koelkast bewaren, en voor langere tijd in de vriezer.
Daarna zo'n papje waar Jelle het over heeft.

Tags: