05-06-2010 Open Nederlands Kampioenschap voor Amateurbrouwers te Amersfoort

Gestart door Dick, 28-01-2010 13:33 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Adrie

Citaat van: Oscar op 28-01-2010  19:24 uIkke wel...kijk eens naar vorige jaren hoeveel deelnemers er nu zo veel bieren insturen ? Dat valt best mee. En 450 als max is best wel veel. Dat is pas 1 keer overschreden (Vorig jaar). Dus het lijkt mij onzin, en lichte paniek zaaierij om nu in eens een max per brouwer in te stellen. Je loopt hiermee het risico dat je dan juist veel minder bieren ingeschreven krijgt. Zodra er voor het ONK een potentieel van ± 600 bieren is zou je hier over na kunnen denken (maar dan wordt het ook weer tijd voor nieuwe keurmeesters...of een ander beleid voor de keuring....maar het LABO denkt daar al over na... :))

Geen paniek, maar in redelijkheid bekijken wat een betere optie is dan een maximum van 450 bieren. 5 bieren p.p. vind ik heel redelijk. Wat ik van de zotte noem dat is 14 bieren inzenden. Je maakt mij niet wijs dat dat allemaal toppers zijn. Zoveel mogelijk bieren op je wedstrijd hebben kan toch nooit een streven zijn. Het gaat om het kiezen van de beste bieren. Het is alleen maar goed als brouwers kritischer naar hun eigen bieren kijken en alleen maar de beste inzenden. Dan dondert het niet of dat er 300 zijn of 600.

Oscar

Citaat van: Albertus op 28-01-2010  19:32 uHet zou toch van de zotte zijn dat je niet mee mag doen omdat je het 451ste bier wilt inleveren?

Als de organisatie gewoon op de website bijhoudt wat de stand van zaken is voor wat betreft de inschrijving, de de aantal ingeschreven bieren upto date op de website vermeld (Onk 2005, Bonk 2009  :) ) kun je dit zien aan komen... :)

jelle

Citaat van: Oscar op 28-01-2010  20:00 uAls de organisatie gewoon op de website bijhoud wat de stand van zaken is v.w.b. de inschrijving, de de aantal ingeschreven bieren upto date op de website vermeld (Onk 2005, Bonk 2009  :) ) kun je dit zien aan komen... :)
Wat wil je dan met die gegevens doen?
Achteraf de regels aanpassen is ook niet goed

Groet Jelle

jelle

Ik brouw trouwens 14 keer per jaar en heb dus 14 zeer goeie bieren alleen ben ik de enigste die er zo over denkt ;D

Groet Jelle

Oscar

Citaat van: jelle op 28-01-2010  20:07 uWat wil je dan met die gegevens doen?

Voor de deelnemers...weten ze hoeveel ruimte er nog is voor hun bieren.. :)  En ik vind het altijd leuk om te zien hoeveel inschrijvingen er reeds zijn gedaan...

Citaat van: jelle op 28-01-2010  20:07 uAchteraf de regels aanpassen is ook niet goed

Dat moet je ook niet doen....


Oscar

Citaat van: Adrie op 28-01-2010  19:59 uWat ik van de zotte noem dat is 14 bieren inzenden.

Ik denk dat je die keuze aan de brouwers moet over laten, lang niet iedereen kan de kwaliteit van zijn eigen bier bepalen. De brouwer vindt zijn eigen bier vaak veel beter dan dat het scoort op een ONK....

Menno

Ik zie dat de hoofdsponsor Bert's Bierhuis uit Utrecht is. Is deze ook aanwezig bij het ONK met een kraam oid waar men bieren kan aanschaffen? ;)

Ik kan me herinneren uit de verhalen van het laatste MTG-Hobbybrouwendag te Oss dat dit wél zo heeft plaatsgevonden met Mitra Eindhoven...  ::)

RobinB

Citaat van: Adrie op 28-01-2010  16:01 uZie hieronder. Er waren 22 deelnemers die meer dan 5 bieren inzonden. Er waren 3 personen die 12 bieren of meer inzonden. 120 mensen stuurden 5 bieren of minder in.

Voor wie grafisch ingesteld is:


Van enige zelfregulatie lijkt dus al sprake?
(relatief weinig mensen met veel bieren)

Al vraag ik me wel serieus af wat je met >5 ingezonden bieren moet?
Vooral die ene met 14  :o inzendingen, stuur je dan gewoon ieder brouwsel dat je maakt in of zo?
 :weetniet:

Citaat van: Oscar op 28-01-2010  19:24 uJe loopt hiermee het risico dat je dan juist veel minder bieren ingeschreven krijgt.
Dat lijkt heel erg mee te vallen gezien:

Citaat van: Dick op 28-01-2010  16:02 uIndien verleden jaar de limiet op 5 inzendingen was gesteld was het aantal inzendingen 412 bieren geweest.
En wat wil je nu liever, zoveel mogelijk inzendingen of zoveel mogelijk ingezonden kwaliteit?

En dit:
Citaat van: De-Geert op 28-01-2010  17:13 uWel jammer dat ESB niet echt ergens tussen past, maar ook in de vrije klasse niet veel punten zal krijgen.
Hoort nu geheel tot het verleden toch? Oscar?

Jacques

Citaat van: Oscar op 28-01-2010  19:24 uIkke wel... kijk eens naar vorige jaren hoeveel deelnemers er nu zo veel bieren insturen? Dat valt best mee. En 450 als max is best wel veel. Dat is pas 1 keer overschreden (Vorig jaar). Dus het lijkt mij onzin, en lichte paniek zaaierij om nu ineens een max per brouwer in te stellen. Je loopt hiermee het risico dat je dan juist veel minder bieren ingeschreven krijgt. Zodra er voor het ONK een potentieel van ± 600 bieren is zou je hier over na kunnen denken (maar dan wordt het ook weer tijd voor nieuwe keurmeesters...of een ander beleid voor de keuring.... maar het LABO denkt daar al over na... :))

Een maximum aantal inzendingen per deelnemer is niet nieuw. Dat hebben we in de jaren 90 ook gehad. Als ik mij niet vergis maximaal 5 in totaal en 3 per klasse. Niets nieuws dus.
Omdat op een bepaald moment er meer bierkeurmeesters opgeleid waren heeft men deze regel laten vallen. (En omdat organiserende clubs nu eenmaal graag de grootste wedstrijd ooit willen houden.)

Henielma

Als ik deze verdeling zie zou ik er eerder maximaal 6 inzendingen per persoon van maken. Tussen 6 en 7 zit ineens een flink verschil.

En ik had er vorig jaar 6 ingezonden :verbergen:

Oscar

Citaat van: Jacques op 28-01-2010  20:45 u(En omdat organiserende clubs nu eenmaal graag de grootste wedstrijd ooit willen houden.)

Totdat de wedstrijd zo groot is geworden, dat clubs hem niet meer kunnen/willen organiseren... ::)

Big Willem

Is het niet beter om elke brouwer te beperken tot 1 bier per categorie dan een maximum inzending? Weet je zeker dat elke deelnemer het beste biertje uit zijn assortiment kiest.

Jacques

Citaat van: Big Willem op 28-01-2010  20:48 uIs het niet beter om elke brouwer te beperken tot 1 bier per categorie dan een maximum inzending? Weet je zeker dat elke deelnemer het beste biertje uit zijn assortiment kiest.

Het grappige is dat vaak een bier waarvan je hoge verwachtingen had niet in de prijzen valt, terwijl een ander bierje waarvan je vond dat deze niet zo bijzonder is ineens een eerste prijs haalt...

Adrie

Citaat van: Big Willem op 28-01-2010  20:48 uIs het niet beter om elke brouwer te beperken tot 1 bier per categorie dan een maximum inzending? Weet je zeker dat elke deelnemer het beste biertje uit zijn assortiment kiest.

Nee, niet per definitie. Waarom zou iemand met vijf bieren uit klasse A (pils, witbier, weizen, saison en BPA) maar met een van deze bieren mee mogen doen en iemand met een pils, een stout, een tripel, een quadrupel en een fantasiebier wel met vijf bieren? Het zijn allemaal verschillende biertypen.

Hopmans

Eigenlijk moet zo'n feest weer back to basic.
Een veld met wat kraampjes en tapjes.
Evt wat ambachten erbij, maar vooral degusteren met mate(n).


Gerb

Dat ben ik helemaal met je eens. Kijk nu maar eens hoeveel er al geschreven is over dit evenement. We rollen over elkaar heen om te vertellen hoe het wel of niet moet. Zo'n wedstrijd is leuk, maar meer dan dat moet het niet worden. Het bierdrinken en praten over bier met andere geinteresseerden blijft voor mij het beste wat er is. Daarom vind ik Oss ook altijd zo fantastisch.

Oscar

Citaat van: Gerb op 28-01-2010  21:07 uHet bierdrinken en praten over bier met andere geinteresseerden blijft voor mij het beste wat er is. Daarom vind ik Oss ook altijd zo fantastisch.

Dus je komt dit jaar op de ONK camping staan?  :proost2: samenvol   Vrijdagavond gezellig en zaterdagavond gezellig.... :)

Adrie

Citaat van: Hopmans op 28-01-2010  20:57 uEigenlijk moet zo'n feest weer back to basic.
Een veld met wat kraampjes en tapjes.
Evt wat ambachten erbij, maar vooral degusteren met mate(n).

Ook helemaal mee eens. En weer wat tapjes van hobbybrouwers en/of brouwclubs erbij graag. Lekker bier, leuke, interessante mensen en lekker kletsen over bier. Dat is alles wat nodig is voor een geslaagd ONK.

Oscar


Adrie

Citaat van: Oscar op 28-01-2010  21:12 uEigenlijk is die hele wedstrijd maar bijzaak... :D :D

Haha. En daarom moeten er niet nóg meer bijzaken bijkomen.

JeroenCV

Citaat van: Hopmans op 28-01-2010  20:57 uEigenlijk moet zo'n feest weer back to basic.
Een veld met wat kraampjes en tapjes.
Evt wat ambachten erbij, maar vooral degusteren met mate(n).

Hehe de eerste goede reactie in deze draad.

Wat betreft een maximum:
of 450 als max, en dan moet je maar op tijd insturen
of 5 max pp en dan geen totaal max.

Dick

Citaat van: Albertus op 28-01-2010  17:15 uGezien de verdeling in het staatje van Adrie, kun je kennelijk met een maximum van vijf bieren uit de voeten.
Ik zou daarbij wel willen pleiten voor een regeling waarbij iemand met één bier altijd mag meedoen. Het lijkt mij niet te verteren dat je je wat later aanmeldt en helemaal niet mag meedoen omdat anderen "kratten vol" hebben ingezonden.

Sympathieke gedachte, al begreep ik dat gezien het aantal keurmeesters we wel aan het plafond van inzendingen zitten.
Niet dat 1 bier extra iets uitmaakt, maar je zal ergens een grens moeten trekken.

Ik denk dat we er zondag wel uitkomen  ;)

Dick  :brouwen:

Adrie

Je moet als organisatie denk ik een keuze maken: wil ik zoveel mogelijk deelnemende bieren of wil ik zoveel mogelijk deelnemende brouwers. In het eerste geval is een limiet aan het totale aantal bieren de remedie en in het tweede geval een limiet aan het aantal bieren per persoon. Ik zou zelf kiezen voor zoveel mogelijk brouwers.

Menno

Citaat van: Menno op 28-01-2010  20:24 uIk zie dat de hoofdsponsor Bert's Bierhuis uit Utrecht is. Is deze ook aanwezig bij het ONK met een kraam oid waar men bieren kan aanschaffen? ;)

Ik kan me herinneren uit de verhalen van het laatste MTG-Hobbybrouwendag te Oss dat dit wél zo heeft plaatsgevonden met Mitra Eindhoven...  ::)

<kuch>

JWVG

Ik ben zeker van de partij! Ik weet nog niet helemaal zeker of ik ga inzenden of een 'Jaspertje doe'. De nadruk ligt dit jaar duidelijk meer bij de experimenten dan bij het brouwen van mooie bieren in een stijl. Maar het plan is zeker om met een vaatje op de camping te komen. Misschien lukt het me om me laat op de avond op te laten halen (interesse in een shuttle service Wageningen - Amersfoort, heren?), anders blijf ik kamperen. Was leuk vorig jaar!

 :degroeten: JW.

PS Oeps, in mijn enthousiasme had dat laatste stukje beter in het camping draadje gekunt...

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.