05-06-2010 Open Nederlands Kampioenschap voor Amateurbrouwers te Amersfoort

Gestart door Dick, 28-01-2010 13:33 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Dick

Alle informatie op onk2010.amervallei.nl

ONK 2010  
De zesentwintigste editie van het Open Nederlands Kampioenschap voor amateur bierbrouwers (ONK) wordt gehouden op zaterdag 5 juni 2010. De organisatie is dit maal in handen van Wijnmakers en Bierbrouwers Gilde De Amervallei uit Amersfoort.
De locatie voor het ONK 2010 is het fraai gelegen "Zandfoort aan de Eem" aan de Amersfoortse haven en nabij de historische binnenstad.
  
Kloonbier: Tripel Karmeliet  
Om de gewoonte voort te zetten, heeft WBG de Amervallei het Tripel Karmeliet van brouwerij Bosteels gekozen als kloonbier voor het ONK 2010.

"Driedubbel genieten van Tripel Karmeliet. Tripel Karmeliet wordt nog steeds gebrouwen volgens een authentiek recept uit 1679, afkomstig uit het oude Dendermondse Karmelietenklooster. Dit meer dan 300 jaar oude recept beschrijft het gebruik van 3 graansoorten: tarwe, haver en gerst. De naam Tripel Karmeliet verwijst dus zowel naar zijn oorsprong als naar hergisting op de fles. Uit vele proefbrouwsels voor meergranen tripels, ondernomen door onze brouwerij in de jaren 90, is gebleken dat die specifieke historische combinatie van die 3 graansoorten nog steeds de idieale samenstelling is."

Helaas geeft brouwerij Bosteels het geheim van het recept niet prijs, dus het is aan U als amateur brouwer om zelf uit te maken hoe U de winnende Tripel Karmeliet gaat maken

 
Inschrijving  
De inschrijving voor het ONK2010 start medio februari 2010. Het inschrijfformulier zal dan op deze site te vinden zijn.
De etiketten worden voor deze wedstrijd in PDF formaat naar u toegemaild zodat u ze zelf kunt printen en op de fles kunt plakken, Dit is sneller en goedkoper!

Adrie

Zozo. Al inschrijven vanaf februari voor een wedstrijd in juni? Da's wel heel vroeg. Wanneer sluit de inschrijving?

Ik zie dat jullie een maximum van 450 bieren hebben. Geldt er ook nog een maximum per persoon? Dat lijkt me namelijk eerlijker, want anders heb je altijd van die figuren die 15 bieren insturen, zodat er minder "ruimte" overblijft voor anderen.

MO

Aanstaande weekeinde is er een LABO vergadering, daar zou dit punt best meegenomen kunnen worden.

Wat zou een goed maximum zijn? 5 bieren per inzender? En heeft het zin? Je kunt toch makkelijk onder de naam van een ander insturen?

Adrie

Citaat van: MO op 28-01-2010  13:45 uEn heeft het zin? Je kunt toch makkelijk onder de naam van een ander insturen?

Dat is natuurlijk zeer theoretisch. Wie wil er nou dat iemand anders algemeen kampioen wordt met jouw bier?

Adrie

Vijf lijkt me een mooi maximum. Extra voordeel is dat mensen veel kritischer worden in wat ze inzenden en hoeven de keurmeesters niet zoveel bagger te proeven.

Dick

Het punt van maximale inschrijving vind ik niet eens zo'n raar idee, al denk ik dat het een LABO besluit zou moeten zijn.

Ik hoor het zondag wel.

Voor wat betreft de start van de inschrijving, dit is altijd arbitrair dus het "loket" gaat medio-eind febr. open.


Adrie

Helaas kan ik er zondag niet bij zijn, maar Bert zal mijn plaats innemen. Ik zal nog even met Bert overleggen over dit punt.

Dick


Caspar

Een maximum van 5 lijkt me ook eerlijk. Blijkt het maximum nog niet behaald te zijn dan kan er altijd een oproep verstuurd worden vanuit de organisatie dat mensen alsnog een extra bier in kunnen leveren.

Hopmans

Citaat van: Adrie op 28-01-2010  13:47 uVijf lijkt me een mooi maximum. Extra voordeel is dat mensen veel kritischer worden
in wat ze inzenden en hoeven de keurmeesters niet zoveel bagger te proeven.

Heel mooi gezegd Adrie.

 :duimop:

Albertus


Het maximum totaal aantal bieren moet toch niet persé gehaald te worden? Minder bieren per inzender levert waarschijnlijk een gemiddeld betere kwaliteit op en dus meer plezier voor de keurmeester. :biersmile:

Deel 450 door het te verwachten aantal deelnemers (vorig jaar 142), dan heeft iedereen een gelijke kans het maximum per persoon in te sturen.
Dat zou in dit voorbeeld 3 bieren per persoon worden.

Wel jammer voor degenen die altijd 4 prijzen tegelijk wegslepen. ;D

Bert

Dick

Citaat van: Albertus op 28-01-2010  15:23 uDeel 450 door het te verwachten aantal deelnemers (vorig jaar 142), dan heeft iedereen een gelijke kans het maximum per persoon in te sturen.
Dat zou in dit voorbeeld 3 bieren per persoon worden.

Misschien is het voor de discussie handig om te weten hoe ongeveer de verdeling eruit zag verleden jaar. Als er bijv. veel inzenders waren met 1 inzending zou ik eerder voor max 5 gaan.


Adrie

Zie hieronder. Er waren 22 deelnemers die meer dan 5 bieren inzonden. Er waren 3 personen die 12 bieren of meer inzonden. 120 mensen stuurden 5 bieren of minder in.

 
# bieren # mensen
134
234
323
414
515
611
72
82
92
102
110
121
131
141


Dick

Als aanvulling hierop:

Indien verleden jaar de limiet op 5 inzendingen was gesteld was het aantal inzendingen 412 bieren geweest.
Gegeven de reeds afgesproken limitering van 450 geeft dat volgens mij genoeg ruimte voor nieuwe inzenders

Dick  :brouwen:






Dick

Citaat van: Adrie op 28-01-2010  16:01 uZie hieronder. Er waren 22 deelnemers die meer dan 5 bieren inzonden. Er waren 3 personen die 12 bieren of meer inzonden.

@Adrie: we hebben eenzelfde analyse gemaakt  ;)

jelle

Wat ook mooi is van 5 inzendingen per persoon is dat je bijna in alle klassen mee kan doen

Dick

Citaat van: jelle op 28-01-2010  16:29 uWat ook mooi is van 5 inzendingen per persoon is dat je bijna in alle klassen mee kan doen

Hoezo "bijna"??? ;)

Gelijk, 5 klassen plus kloonbier  :groots:


Caspar


De-Geert

Ik heb er nu al zin in. Moet dit jaar wel even goed van te voren bedenken wat ik wil inzenden, zodat ik dat ook ruim op tijd ga brouwen.
Wel jammer dat ESB niet echt ergens tussen past, maar ook in de vrije klasse niet veel punten zal krijgen.

Eigenlijk heb ik vooral zin in de afterparty op de camping.  ;D


Albertus


Gezien de verdeling in het staatje van Adrie, kun je kennelijk met een maximum van vijf bieren uit de voeten.
Ik zou daarbij wel willen pleiten voor een regeling waarbij iemand met één bier altijd mag meedoen. Het lijkt mij niet te verteren dat je je wat later aanmeldt en helemaal niet mag meedoen omdat anderen "kratten vol" hebben ingezonden.

Bert

Albertus

Citaat van: De-Geert op 28-01-2010  17:13 uEigenlijk heb ik vooral zin in de afterparty op de camping.  ;D

Ja, daar verheug ik me het meest op.

Bert

Oscar

Citaat van: Dick op 28-01-2010  13:48 uHet punt van maximale inschrijving vind ik niet eens zo'n raar idee

Ikke wel... kijk eens naar vorige jaren hoeveel deelnemers er nu zo veel bieren insturen? Dat valt best mee. En 450 als max is best wel veel. Dat is pas 1 keer overschreden (Vorig jaar). Dus het lijkt mij onzin, en lichte paniek zaaierij om nu ineens een max per brouwer in te stellen. Je loopt hiermee het risico dat je dan juist veel minder bieren ingeschreven krijgt. Zodra er voor het ONK een potentieel van ± 600 bieren is zou je hier over na kunnen denken (maar dan wordt het ook weer tijd voor nieuwe keurmeesters...of een ander beleid voor de keuring.... maar het LABO denkt daar al over na... :))

Oscar

Citaat van: Dick op 28-01-2010  13:33 uDe locatie voor het ONK 2010 is het fraai gelegen "Zandfoort aan de Eem" aan de Amersfoortse haven en nabij de historische binnenstad.

Kunnen jullie een aanbeveling doen voor een Camping in de buurt, voor het jaarlijkse ONK Camping feest ! ?

Citaat van: De-Geert op 28-01-2010  17:13 uEigenlijk heb ik vooral zin in de afterparty op de camping.  ;D

Ik stel voor: op de afterparty alleen maar tapbier!  :D :D

Albertus

Citaat van: Oscar op 28-01-2010  19:24 uIkke wel...kijk eens naar vorige jaren hoeveel deelnemers er nu zo veel bieren insturen ? Dat valt best mee. En 450 als max is best wel veel. Dat is pas 1 keer overschreden (Vorig jaar). Dus het lijkt mij onzin, en lichte paniek zaaierij om nu in eens een max per brouwer in te stellen. Je loopt hiermee het risico dat je dan juist veel minder bieren ingeschreven krijgt. Zodra er voor het ONK een potentieel van ± 600 bieren is zou je hier over na kunnen denken (maar dan wordt het ook weer tijd voor nieuwe keurmeesters...of een ander beleid voor de keuring....maar het LABO denkt daar al over na... :))

Er is kennelijk een maximum van 450 bieren totaal genoemd. Vandaar de voorstellen om een maximaal aantal bieren per deelnemer te nemen, ik noem dat geen paniek.
Het zou toch van de zotte zijn dat je niet mee mag doen omdat je het 451ste bier wilt inleveren?

Bert

Albertus

Citaat van: Oscar op 28-01-2010  19:28 uIk stel voor : Op de afterparty alleen maar Tapbier !!  :D :D

En ruilbier!

Bert

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.