Geur spiritus ontsmetten mandfles

Gestart door Kleine_Schriek, 28-01-2010 11:02 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Kleine_Schriek

Ik heb ook maar eens mijn mandflessen ontsmet door een scheut spiritus erin te doen, flink draaien zodat het overal komt en dan weggieten. Daarna uitgespoeld drie keer met koud water. Bah, een spiritusgeur kun je nog steeds ruiken in de fles. Daarna twee keer met warm water. Nog steeds die geur. Toen maar Chemipro oxi erin die ik had klaar staan, is tenslotte soda, en na twee keer daarmee ronddraaien/spoelen ging de geur weg. Ik heb een vreselijk goede neus, hebben jullie daar geen last van van die spiritusgeur bij ontsmetten met spiritus? ???

Adrie

Jawel, maar na drie keer spoelen is de spiritus wel uit je fles. Wat je ruikt zijn nog wat overgebleven resten die in de lucht in de fles achterblijven. Die verdwijnen vanzelf als je je fles vult met bier, omdat de lucht uit de fles wordt verdreven. Ik ontsmet de boel bijna altijd met spiritus en heb nog nooit een spiritusgeur in mijn bier gehad.

Edgar

Mijn ervaring is ook dat die geur nogal hardnekkig is, maar ik denk dat je in dit geval vooral de geur van de lucht in de fles rook. Spoelen met van alles en nogwat heeft dan minder nut, omdat je daarmee maar moeizaam die lucht ververst. Even het luchtpompje erin hangen zou ook werken.
Zelf zie ik niet veel nut in het ontsmetten van de mandflessen met spiritus. Een goede mechanische reiniging met Chemipro en naspoelen met heet water is volgens mij ruim voldoende.

kleine Minstreel

Bij de action verkopen ze Bio Ethanol die heeft geen nare geurtjes omdat het geen piridine bevat maar vermoedelijk aceton om het ondrinkbaar te maken.
Een fles kost € 1,25 meen ik. Dit gebruik ik ook om in mijn platenkoeler tijdens opslag.

Kleine_Schriek

Citaat van: kleine Minstreel op 28-01-2010  11:32 uBij de action verkopen ze Bio Ethanol die heeft geen nare geurtjes omdat het geen piridine bevat maar vermoedelijk aceton om het ondrinkbaar te maken.
Een fles kost € 1,25 meen ik. Dit gebruik ik ook om in mijn platenkoeler tijdens opslag.
Als wat verkopen ze dat? Als ik vraag naar Bio Ethanol, zal ik nogal rare gezichten krijgen ;-)

Kleine_Schriek

Citaat van: Adrie op 28-01-2010  11:09 uJawel, maar na drie keer spoelen is de spiritus wel uit je fles. Wat je ruikt zijn nog wat overgebleven resten die in de lucht in de fles achterblijven. Die verdwijnen vanzelf als je je fles vult met bier, omdat de lucht uit de fles wordt verdreven. Ik ontsmet de boel bijna altijd met spiritus en heb nog nooit een spiritusgeur in mijn bier gehad.
Bedankt, dat is wat ik wilde weten, de ervaring ;-)

kleine Minstreel

Citaat van: Kleine_Schriek op 28-01-2010  12:21 uAls wat verkopen ze dat? Als ik vraag naar Bio Ethanol, zal ik nogal rare gezichten krijgen ;-)

Staat gewoon in het schap bij schoonmaakmiddelen. Onder de naam Bio-Ethanol voor openhaarden en ander branders.

goom

Ik neem elk jaar ethanol mee uit spanje.
Deze is gedenaturaliseerd met cetilpiridine cloride (10 ppm)
Na het schoonmaken van mijn vaten doe ik er een scheutje is.
Door de alcohol dampen zullen micro organismen weinig behoefte hebben om zich te gaan nstelen in het vat.
Het idee van bio ethanol lijkt mij prima. Deze zal denk ik gedenaturaliseerd zijn, dit kan je op de fles lezen.

jelle

Citaat van: goom op 28-01-2010  12:44 uDeze is gedenaturaliseerd met cetilpiridine cloride (10 ppm)
Die alcohol ruikt dus ook erg sterk.
Is er geen betaalbare ethanol zonder die denaturaliseer stoffen.
Je wil geen mondwaterlucht in je fles hebben

Groet Jelle

Hopmans

Ik spoel mijn mandfles met gewoon spiritus, en blast 'm daarna uit.
Spiritus doodt beestjes binnen 20 seconden, en het blasten duurt ook iets van 20 seconden.
Flesje steriel binnen een minuut.

Daarna gaat het koperwerk erin zodat het een CCT wordt.

Na het bottelen gaat er warm water in met een borstel, zodat deze visueel schoon is.
Daarna laat ik de boel een paar weken uitlekken en drogen, en op de brouwdag gaat er weer spiritus in.
En zo is de cirkel weer rond.

1 keer per jaar gaat er Chloor in.


bjgodefr

Waarom preferen jullie spiritus boven chloor (bleekwater)?

Wat betreft de originele vraag: als je die reuk echt kwijt wilt doe dan na het spoelen een beetje sulfiet erin. Zo verdwijnt de chloor of spiritus geur volledig.

Adrie

Spiritus is milieuvriendelijker en prettiger in gebruik. Ik heb een plantenspuit met (iets verdunde) spiritus waarmee ik snel dingen kan ontsmetten. Met chloor werkt dat niet.

jelle

Citaat van: bjgodefr op 28-01-2010  15:52 uWaarom prefereren jullie spiritus boven chloor (bleekwater)?


Wat betreft de originele vraag: als je die reuk echt kwijt wilt doe dan na het spoelen een beetje sulfiet erin. Zo verdwijnt de chloor of spiritus geur volledig.
Die twee producten zijn wel goed maar ook slecht voor de luchtwegen.
En net wat Adrie zegt alcohol is nauwelijks schadelijk voor het milieu.

Groet Jelle

Hopmans

Citaat van: bjgodefr op 28-01-2010  15:52 uWaarom preferen jullie spiritus boven chloor (bleekwater)?

Chloor is ongelofelijk stinkspul.
Het is wel goed, maar je hoeft maar een heel klein restje over te houden,
en je hele brouwsel is naar de eeuwige jachtvelden.

Ik gebruik het wel af en toe, maar liever spiritus voor mandflessen.


Jacques

O jee, de eeuwige discussie over schoonmaakmiddelen is weer aan de gang...

Laten we eens proberen ons te beperken tot de vraag die gesteld is: hoe raak je een spiritus geurtje kwijt?

Wild Chocolate

Citaat van: Jacques op 28-01-2010  20:18 uLaten we eens proberen ons te beperken tot de vraag die gesteld is: hoe raak je een spiritus geurtje kwijt?

vlammetje erbij... :verbergen:

William

Citaat van: Jacques op 28-01-2010  20:18 uLaten we eens proberen ons te beperken tot de vraag die gesteld is: hoe raak je een spiritus geurtje kwijt?

Je zou kunnen proberen de spiritus over actieve kool te halen mocht de geur een probleem zijn.

Oscar

Citaat van: William op 28-01-2010  20:48 umocht de geur een probleem zijn.

Adrie melde al dat de geur die in de fles "hangt" geen invloed heeft op het bier... dan is het probleem toch opgelost ?  :weetniet:

Hopmans

Inderdaad, en ik heb die ervaring ook.


Kleine_Schriek

Probleem is opgelost, sluit het draadje maar ;-)

Kleine_Schriek


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.