Alles over bottelen

Gestart door Oscar, 02-12-2008 11:08 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Emile

Citaat van: Albertus op 25-04-2009  11:26 uEen uur verder:
De vloeistof is alleen wat troebeler geworden.
Bert
Bert, paar vragen hierover:
- Op welke temperatuur heb je dit door je systeem gepompt?
- Welke cyclus heb je aangehouden? 1 uur continu (is erg lang)? Beter is 5 min. pompen, 5 min. stilstaan, dan weer 5 min. pompen.
- Heb je de caustic soda ook door de koperen warmtewisselaar geleid? Ook die in je warmwaterketel?

Ik spoel nu iedere keer met caustic soda op 50-60 graden (voordat ik ga brouwen) en altijd komt er weer troep mee, al is dat nu veel minder dan wanneer ik dat voor het eerst deed.

beermenke

Hallo,
Ik gebruik koper leiding waardoor ik het wort verwarm. Soort herms. Na het brouwen doe ik goed spoelen met heet en koud water.
Voordat ik opnieuw ga brouwen wil ik weer spoelen/schoonmaken.
Wat is aan te bevelen. Is circuleren met water (enkele uren)en citroenzuur niet voldoende? Eventuele groene aanslag komt door citroenzuur wel los.
Zijn er betere methodes.
Graag een berichtje en bij voorbaat dank

Albertus

Citaat van: Emile op 26-04-2009  21:11 uBert, paar vragen hierover:
- Op welke temperatuur heb je dit door je systeem gepompt?
- Welke cyclus heb je aangehouden? 1 uur continu (is erg lang)? Beter is 5 min. pompen, 5 min. stilstaan, dan weer 5 min. pompen.
- Heb je de caustic soda ook door de koperen warmtewisselaar geleid? Ook die in je warmwaterketel?

Ik spoel nu iedere keer met caustic soda op 50-60 graden (voordat ik ga brouwen) en altijd komt er weer troep mee, al is dat nu veel minder dan wanneer ik dat voor het eerst deed.

Wat ik heb gedaan is 15 liter water met een halve fles ontstopper rondgepompt vanuit de emmer via de warmtewisselaar in de warmwaterketel terug naar de emmer. Toen ik begon zal het water zo'n 50 ÂșC zijn geweest. Ik heb de pomp een uur aan laten staan.

Dat het mij niet verbaast dat de zaak schoon blijkt te zijn komt door de procedure bij het brouwen. Bij het spoelen pomp ik het spoelwater vanuit de warmwaterketel door de warmtewisselaar naar het maischvat, hiermee verwijder ik alle wort voordat die gelegenheid krijgt af te koelen en/of op te drogen en korsten te vormen. Later bij het schoonmaken spoel ik de leiding nog een keer door.

Bert

Albertus

Citaat van: RobinB op 26-04-2009  21:00 uZegt meer over de koeler van Bert dan de werkzaamheid van loog lijkt me...

Voor alle duidelijkheid, het betreft de warmtewisselaar (15 meter koperpijp) in de warmwaterketel van mijn HERMS. Ik denk dat in een platenkoeler eerder afzetting plaatsvindt omdat daar het wort afkoelt en er trub en hopresten meegepompt worden.

Bert

Plezierbiermaker

Mijn fleskes zuiver ik gewoon met calgonit.
Na gebruik spoelen een tiental min in warm water.
Met calgonit uithalen en spoelen met zuiver water
recht uit de kraan met zo een drukspoelertje.

Muldermans

Ik heb gister mijn brouwketel is in de loog laten inweken, jemig, geen enkele bruine aanslag meer! Dit had ik echt eerder moeten doen.

Muldermans

Vandaag even een hele rits (100) flessen proper (geweldig woord) gemaakt, ik spoel ze na gebruik sowieso even om, maar je wilt niet weten wat voor troep erachter blijft bij het schoonspoelen. Ik had ze een paar dagen geleden al even in chloor in laten weken, vanmorgen flink gespoeld met soda en zuur (ook even mechanisch gereindigd) en als laatste gespoeld met chem oxi. Mijn nieuwe blaster is echt ideaal om de binnenzijde van flesjes te reinigen, je bent er een ochtend mee bezig, maar nu kan ik ook weer even brouwen, genoeg flesjes om te vullen.

Groeten
Muldermans


Maarten

Even een praktische vraag over bottelen naar aanleiding van een ervaring die ik nu heb:

Ik heb zojuist na een vrij lange lagering (4 weken met Wyeast 3787, qua SG stond ie nu een week echt stil) mijn lagerfles verplaatst om te gaan bottelen. Er komt nu zoveel koolzuur vrij van die beweging, (ondanks voorzichtigheid) dat de gist hoog opwervelt, en gezien de koolzuurstroom al een uurtje gestaag aanhoudt, denk ik dat de gist ineens weer zin heeft gekregen of zo. Daarom heb ik besloten het vat goed te husselen en nog eens af te wachten of de vergisting nog gaat stilvallen.

Dan nu de vraag: Hoe voorkomen jullie dit soort dingen? Vaak schudden tijdens vergisting, en voor het bottelen een week van tevoren op de bottelplek zetten (is bij mij op mijn bureau naast de PC, dus niet optimaal)? Zijn er mensen bij die niet schudden met hun vat tijdens de vergisting? Hoe lossen jullie dat op?

 :degroeten:

Hopmans

Citaat van: Muldermans op 27-04-2009  12:53 uIk heb gisteren mijn brouwketel is in de loog laten inweken, jemig, geen enkele bruine aanslag meer!
Dit had ik echt eerder moeten doen.
Om de twee jaar bewerk ik mijn brouwpan met een scheutje melkzuur en een borstel.
Al het kalk verdwijnt dan (wel ff bril opdoen).

Citaat van: Maarten op 24-01-2010  10:14 uEven een praktische vraag over bottelen naar aanleiding van een ervaring die ik nu heb:

Ik heb zojuist na een vrij lange lagering (4 weken met Wyeast 3787, qua SG stond ie nu een week echt stil) mijn lagerfles verplaatst om te gaan bottelen. Er komt nu zoveel koolzuur vrij van die beweging, (ondanks voorzichtigheid) dat de gist hoog opwervelt, en gezien de koolzuurstroom al een uurtje gestaag aanhoudt, denk ik dat de gist ineens weer zin heeft gekregen of zo. Daarom heb ik besloten het vat goed te husselen en nog eens af te wachten of de vergisting nog gaat stilvallen.

Dan nu de vraag: Hoe voorkomen jullie dit soort dingen? Vaak schudden tijdens vergisting, en voor het bottelen een week vantevoren op de bottelplek zetten (is bij mij op mijn bureau naast de PC, dus niet optimaal)? Zijn er mensen bij die niet schudden met hun vat tijdens de vergisting? hoe lossen jullie dat op?

 :degroeten:

Ik denk toch dat je last hebt van temperatuurschommelingen, of slechte starters.
Met mijn CCT kan ik niet meer schudden, en het gaat nog steeds goed.
Mijn CCT staat ook onder mijn bureau in de woonkamer, en dat is ook niet echt optimaal,
maar ik laat het niet stervenskoud worden in de woonkamer.
Heb je wel een redelijk aangename temperatuur bij je PC?

Maarten

Citaat van: Hopmans op 24-01-2010  10:28 uOm de twee jaar bewerk ik mijn brouwpan met een scheutje melkzuur en een borstel.
Al het kalk verdwijnt dan (wel ff bril opdoen).

Ik denk toch dat je last hebt van temperatuurschommelingen, of slechte starters.
Met mijn CCT kan ik niet meer schudden, en het gaat nog steeds goed.
Mijn CCT staat ook onder mijn bureau in de woonkamer, en dat is ook niet echt optimaal,
maar ik laat het niet stervenskoud worden in de woonkamer.
Heb je wel een redelijk aangename temperatuur bij je PC?

De vergisting vindt niet plaats naast de PC, daar staat het bottelvat bij het bottelen. Om hem nou een week vantevoren daar neer te zetten om nogmaals te bezinken, is niet optimaal, bedoelde ik. Het is hier ook redelijk licht.

Edgar

Ik zou ook denken aan een mogelijke stijging van de temperatuur in de afgelopen dagen, waardoor oververzadiging met koolzuur kan optreden. Handiger is om een paar dagen voor het bottelen juist (minimaal)een paar graden te koelen, om het koolzuur goed opgelost te houden. 

Hopmans

Doe je de hoofdgisting lang genoeg?
Met sommige gisten kan dit oplopen tot wel 10 dagen.
Wanneer ik nauwlijks nog geblub hoor, dan pas ga ik over tot de lagering.
Het is belangrijk dat het bier lang op zijn gist ligt.
Het lageren is voor de laatste 2 puntjes en het klaren.


Maarten

Citaat van: Hopmans op 24-01-2010  11:19 uDoe je de hoofdgisting lang genoeg?
Met sommige gisten kan dit oplopen tot wel 10 dagen.
Wanneer ik nauwlijks nog geblub hoor, dan pas ga ik over tot de lagering.
Het is belangrijk dat het bier lang op zijn gist ligt.
Het lageren is voor de laatste 2 puntjes en het klaren.
Op zich is dat zeker een punt van aandacht, maar ik denk dat deze keer het bier lang op de gist heeft gestaan.
Citaat van: Edgar op 24-01-2010  11:18 uIk zou ook denken aan een mogelijke stijging van de temperatuur in de afgelopen dagen, waardoor oververzadiging met koolzuur kan optreden. Handiger is om een paar dagen voor het bottelen juist (minimaal)een paar graden te koelen, om het koolzuur goed opgelost te houden. 
Dat is op zich wel een optie, maar daarna moet ik ook nog bottelen, en moet het vat dus hoger komen te staan. Hoe lossen de meesten dat op? Lagerkoelkast op een verhoging? of helpt die verlaging van temperatuur zo veel dat je makkelijk met het vat kunt lopen?

Edgar

Inderdaad is mijn koelkast van het dubbele type met de vriezer onder, dus staat het bier altijd verhoogd. Maar dat neemt niet wel dat de lagerflessen vaak op de grond in de andere schuur staan. Wat in elk geval ook goed helpt is als de fles goed vol zit. Dan beweegt er bijna niets. Maar ook dan blijft het een kwestie van heel voorzichtig hanteren, en ook letten op rotatie van de fles. Overigens realiseer ik me dat ik ook regelmatig de lagerfles al daags tevoren op het werkblad zet, om de volgende dag of de dag daarna rustig naar de bottelemmer te hevelen. 't is een beetje uitvogelen dus. Op zich blijft het wel wenselijk om zo min mogelijk gist op te wervelen, omdat dat aanzienlijk scheelt in de uiteindelijke hoeveelheid gist in de fles. Maar een ramp is het natuurlijk niet als dat een keer niet lukt.

j3r03nq

Citaat van: Maarten op 24-01-2010  11:32 uOp zich is dat zeker een punt van aandacht, maar ik denk dat deze keer het bier lang op de gist heeft gestaan.Dat is op zich wel een optie, maar daarna moet ik ook nog bottelen, en moet het vat dus hoger komen te staan. Hoe lossen de meesten dat op? Lagerkoelkast op een verhoging? of helpt die verlaging van temperatuur zo veel dat je makkelijk met het vat kunt lopen?

Ik heb mijn mandfles waarin ik na-vergisting op een bureautje op zolder staan.
Wanneer ik ga bottelen maak ik een suikeroplossing en die giet ik in een gedesinfecteerde (brouw)emmer met kraantje.
Dan hevel ik (zonder de mandfles te verplaatsen) het bier uit de mandfles naar de emmer.
Die emmer sjouw ik daarna naar beneden om in de keuken te bottelen.
Maar mijn gist vat en mandfles schud ik nooit.

Alles wat op de bodem ligt, ligt daar goed zal ik maar zeggen :)


Maarten

Hmm bedankt voor de tips. Ondanks schudden en okeeje temperatuur tijdens de hoofdvergisting (en lagering by the way) heeft de gist nu toch een wandeling genomen. Dus hij blijft nu staan gisten op de bottelplek tot het weer klaar is, en dan meteen bottelen.

Hoe ik in de toekomst ga bottelen weet ik nog niet, het verhuizen wil niet zo vlotten, en ik zal dan ook waarschijnlijk concessies doen in mijn hobby. Waarschijnlijk komt er een brouwstop van onbepaalde duur aan. Mocht ik toch ruimte hebben voor brouwen, dan kijk ik dan wel hoe ik het aan ga pakken.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.