Bottelen in plastic fles

Gestart door Cloostercamp, 24-01-2010 16:19 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Cloostercamp

Als beginnend blikbrouwer ben ik nog bezig met het aanleggen van een flessenvoorraad van voldoende omvang.
Bij mijn rondgang langs familie en kennissen  kreeg ik ook een partijtje bruine plastic bierflessen met schroefdop in handen.
In Duitsland wordt bij een aantal supermarktketens het bier in deze flessen verkocht, de flessen hebben een inhoud van een halve liter.

Heeft iemand enige ervaring met het hergebruik van deze flessen?

Hopmans

Nee, maar het is een kwestie van goed spoelen, en daarna goed drogen.
Flesjes gedurende 2 weken ondersteboven in een krat plaatsen.
Daarna kan je bottelen.


aldo

Ik heb zelf geen ervaring met plastic flessen maar zou de volgende vragen stellen:

Hoe gaat plastic om met druk die opgebouwd word?
Zijn de doppen ook goed te reinigen en sluiten?

Lege flesjes kun je bij de meeste slijters wel krijgen tegen statiegeld prijs (wel nog zelf schoonmaken) die zijn ze maar al te graag kwijt.

MaartenM

Laat plastic niet lucht door waardoor je oxidatie krijgt?

Adrie

Nee, die bierflessen zijn speciaal ontworpen om geen zuurstof door te laten.

Oscar

Eigen gebrouwen bier in plastic flessen... het kan wel, maar het oogt van geen kanten. Zelf het commerciële bier in plastic nodig mij niet uit om te kopen. Wat mij betreft : Not Done !!

Mar dat is slechts een mening van 1 persoon... ;)

Cloostercamp

Spoelen, drogen en op de kop is inmiddels routine geworden.
Ik vroeg me af of zo'n draai-dop nog voldoende wel afsluit.

Een fles cola die je na openen en sluiten een week laat staan is toch wel veel van de koolzuur kwijt.
Ik geeft toe, het sluiten van de fles krijgt daarbij niet altijd evenveel aandacht.

En mooi, ach, voor eigen consumptie geen probleem.
Halve liters vind ik ook wel handig.

Menno

Citaat van: Oscar op 24-01-2010  19:59 uEigen gebrouwen bier in plastic flessen.....het kan wel, maar het oogt van geen kanten. Zelf het commerciele bier in plastic nodig mij niet uit om te kopen. Wat mij betreft : Not Done !!

Mar dat is slechts een mening van 1 persoon... ;)

Lijkt mij méér een reactie gebaseerd op persoonlijke emotie dan op feiten...  ;D

Hopmans

Citaat van: Menno op 24-01-2010  20:05 uLijkt mij méér een reactie gebaseerd op persoonlijke emotie dan op feiten...  ;D

Totaal niet relevant inderdaad.


Nerro

Ik heb wel eens een bier in een cola fles bewaard. Die kon prima tegen de druk en van oxidatie merkte ik na 2 maanden nog helemaal niks. Het nadeel was wel dat ik 1,5 liter in één keer op moest drinken. (Maar daar heb je familie voor ;))

Jacques

Bottelen in plastic flessen is inderdaad veel meer geaccepteerd in Duitsland dan hier in Nederland.

De flessen die gebruikt worden hebben meerdere laagjes om zo oxidatie tegen te gaan.
Dat de doppen goed aangedraaid moeten worden spreekt voor zich.

Cloostercamp

Conclusie die ik trek: het zou moeten kunnen.
Voor de zekerheid doe ik eerst een proefflesje en hou ik de rest nog maar even in reserve

Hopmans

Citaat van: Cloostercamp op 24-01-2010  22:05 uConclusie die ik trek: het zou moeten kunnen.
Natuurlijk kan het, anders bestonden er geen plastic bierflesjes.
Het leven is simpel.


aldo

Citaat van: Oscar op 24-01-2010  19:59 uEigen gebrouwen bier in plastic flessen... het kan wel, maar het oogt van geen kanten. Zelf het commerciële bier in plastic nodig mij niet uit om te kopen. Wat mij betreft : Not Done !!

Mar dat is slechts een mening van 1 persoon... ;)

Hahahah oscar, het oog wil ook wat!
Ben het op dat gebied best met je eens, dus nu al de mening van twee personen :elifant: :elifant: :elifant:

jelle

En nieuwe doppen kun je eventueel bij Brouwland kopen ;)

groet Jelle

Hopmans

Laten we wel zijn: glas is het beste, maar om nu gelijk te zeggen "not done", dat gaat me net effe te ver.

De-Geert

Jep, me too. Al is blik het beste.  ;)

Als je in plastic bottelt, denk er dan aan dat het geen bier moet zijn wat je heel lang wilt bewaren. Plastic laat gassen door, waardoor je bier heel langzaam plat wordt.  Maar ik denk dat als je het bier binnen een jaar (misschien wel 2) opdrinkt, je er niets van merkt.

Dat plastic tegen druk kan moge duidelijk zijn, want in cola zit heel wat meer koolzuur dan in bier.




Hopmans

Citaat van: De-Geert op 25-01-2010  08:15 uJep, me too. Al is blik het beste.  ;)

Het laat in ieder geval geen licht door.


De-Geert

Inderdaad, precies daarom. En het is lichter. Alleen voor hobbybrouwers een beetje lastig.
En blik heeft net als pet-flessen een imagoprobleem, dat zie je wel aan enkele reacties hierboven.
Ik vind het ook jammer dat de pet-flessen van Dommelsch nooit een succes zijn geworden.


EBC

Gewoon bottelen in plastic, niks mis mee. Ik heb het ooit ook gedaan in Spa flessen.
De houdbaarheid in plastic is korter dan in glas. Maar dat is weer afhankelijk van de kwaliteit van je bier en dat weet je pas als het te laat is, of niet  ;).

Het kan ook in Cola flessen, maar die stinken meestal naar Cola. Een geur neutrale fles lijkt dan beter.

Gewoon doen en zelf ervaren.

Hopmans

Die cola-geur verdwijnt wel door de geur van het bier.

SeekingBeer

Je kunt die plastic flessen best gebruiken, ik heb ook een noodvoorraadje van 10 plastic flessen (die ik overigens nog nooit gebruikt heb).

Ik had die flesjes tijdens fietsvakantie in Duitsland op de kop getikt, het was zeer goedkope pils van de Aldi.

Kom ik later in Nederland bij de Aldi datzelfde spul tegen, alleen hier verkocht men het als een dure premium pilsener...

Rare jongens die Aldinaren.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.