Bottelen in plastic fles

Gestart door Cloostercamp, 24-01-2010 16:19 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Cloostercamp

Als beginnend blikbrouwer ben ik nog bezig met het aanleggen van een flessenvoorraad van voldoende omvang.
Bij mijn rondgang langs familie en kennissen  kreeg ik ook een partijtje bruine plastic bierflessen met schroefdop in handen.
In Duitsland wordt bij een aantal supermarktketens het bier in deze flessen verkocht, de flessen hebben een inhoud van een halve liter.

Heeft iemand enige ervaring met het hergebruik van deze flessen?

Hopmans

Nee, maar het is een kwestie van goed spoelen, en daarna goed drogen.
Flesjes gedurende 2 weken ondersteboven in een krat plaatsen.
Daarna kan je bottelen.


aldo

Ik heb zelf geen ervaring met plastic flessen maar zou de volgende vragen stellen:

Hoe gaat plastic om met druk die opgebouwd word?
Zijn de doppen ook goed te reinigen en sluiten?

Lege flesjes kun je bij de meeste slijters wel krijgen tegen statiegeld prijs (wel nog zelf schoonmaken) die zijn ze maar al te graag kwijt.

MaartenM

Laat plastic niet lucht door waardoor je oxidatie krijgt?

Adrie

Nee, die bierflessen zijn speciaal ontworpen om geen zuurstof door te laten.

Oscar

Eigen gebrouwen bier in plastic flessen... het kan wel, maar het oogt van geen kanten. Zelf het commerciële bier in plastic nodig mij niet uit om te kopen. Wat mij betreft : Not Done !!

Mar dat is slechts een mening van 1 persoon... ;)

Cloostercamp

Spoelen, drogen en op de kop is inmiddels routine geworden.
Ik vroeg me af of zo'n draai-dop nog voldoende wel afsluit.

Een fles cola die je na openen en sluiten een week laat staan is toch wel veel van de koolzuur kwijt.
Ik geeft toe, het sluiten van de fles krijgt daarbij niet altijd evenveel aandacht.

En mooi, ach, voor eigen consumptie geen probleem.
Halve liters vind ik ook wel handig.

Menno