Zon in de fles Maibock

Gestart door Adrie, 23-01-2010 17:08 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Adrie

Morgen gaan we eindelijk weer eens met de Vier Broeders brouwen! Omdat ik een mooie slurry van de Bavarian Lager heb van mijn Vienna, gaan we een Maibock Duitse stijl brouwen. Hier het recept:

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
KenmerkVB041
Naam receptZon in de fles
Brouwdatum24-01-2010
BiertypeMeibock & Blonde bock
Volume120 liter
Gewenst begin SG1070 g/l
Berekende kleur16 EBC (Morey)
Berekende bitterheid27 IBU (BrouwHulp)

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Brouwzaalrendement78%
Totaal brouwwater170,3 liter
Beslagdikte3,52 l/kg
Maischwater125 liter
Spoelwater45,29 liter
Kooktijd90 min.

Vergistbare ingrediënten
Ingrediëntkleur (EBC)% in stortgewicht (kg)
Pilsmout 3365,023,079
Munich mout 151635,012,427

Maischschema
OmschrijvingTemperatuur (gr. C)Stap tijd (min)Rust tijd (min)Beslagdikte (l/kg)
Versuikering690903,52

Hop en kruiden
Ingrediënt% alfazuurTypeKooktijd (min)Gewicht (g)Bitterheidsbijdrage (IBU)
Spalt (tuin)3,4Hopbellen75425,027

Gist
OmschrijvingWaarde
GistsoortWyeast 2206 Bavarian Lager
GistvormSlurry
Volume (l)0,700

Misschien dat we nog een tikkie hop toevoegen aan het eind van het koken, al betekent een tikkie op 120 liter gelijk een flinke aanslag op je hopvoorraad. We zien wel hoeveel er morgen nog is. Ik heb er heel veel zin in en de andere heren ook. Eerst een avondje risken met veel bier en dan morgen lekker brouwen. Het leven is goed.

De naam van het bier slaat trouwens op Catweasel, de magiër die uit de middeleeuwen in de 20 eeuw terecht komt. Bij het voor het eerst aanschouwen van een gloeilamp brengt hij uit "Ohh, the sun in a bottle!".


JWVG

Leuk recept, lekker simpel. Is dat maischschema niet een beetje erg zoet?

 :degroeten: JW.

PS Ik heb vanmiddag lekker een paar spelletjes ge-kolonist met zus en zoon. Ook erg leuk, en een stuk politiek correcter  :D. Binnenkort weer eens Risken met oude studievrienden.

Hopmans

Inderdaad lekker simpel recept.
Je weet uit ervaring al dat je tuinhop 3,5% alpha is?

Is 1070 niet wat aan de zware kant?


Oscar

Citaat van: Hopmans op 23-01-2010  19:31 uJe weet uit ervaring al dat je tuinhop 3,5% alpha is?

 :police: 3,4%  :police:  Volgens recept... ;D ;D ;D 

Edgar

Mooimooimooi. Kan niet mislukken lijkt me. Veel plezier morgen!

MO

Ik ben ook wel een beetje bang dat het bier te zoet en te weinig bitter wordt. Wellicht krijgen we vandaag een update van Adrie of een van de andere broeders.

Hopmans

Citaat van: MO op 24-01-2010  16:41 uIk ben ook wel een beetje bang dat het bier te zoet en te weinig bitter wordt.
Ook?
Ik ben niet bang hoor.
Beter te zoet als te bitter.
Bitter is goor, en zoet is lekker.
Zoet is voedsel en energie, en bitter is gif.
Zo gaat dat in de natuur.
 :weetbeter:

Adrie

Het is weer gelukt. Om op jullie opmerkingen terug te komen: ik heb vaker een maibock, gebrouwen met een eenstaps van 69 graden en die was zeker niet zoet, maar wel lekker dextrineus en dat is de bedoeling. Zoet bier komt niet door bij een te hoge temperatuur maischen, maar door een gestokte vergisting en nergens anders door (afgezien van aanzoeten met een onvergistbare zoetstof of suiker toevoegen na filteren en pasteuriseren).

Hoe dan ook: we hebben toch nog wat kleine dingen gewijzigd (maischtemperatuur (omdat het wat tegenviel met die kou) en hopschema), dus hier het aangepaste recept:

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
KenmerkVB041
Naam receptZon in de fles
Brouwdatum24-01-2010
BiertypeMeibock & Blonde bock
Volume120 liter
Gewenst begin SG1065 g/l
Berekende kleur16 EBC (Morey)
Berekende bitterheid29 IBU (BrouwHulp)

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Brouwzaalrendement72%
Totaal brouwwater170,8 liter
Beslagdikte3,62 l/kg
Maischwater130 liter
Spoelwater40,78 liter
Kooktijd90 min.

Vergistbare ingrediënten
Ingrediëntkleur (EBC)% in stortgewicht (kg)
Pilsmout 3365,023,313
Munich mout 151635,012,553

Maischschema
OmschrijvingTemperatuur (gr. C)Stap tijd (min)Rust tijd (min)Beslagdikte (l/kg)
Versuikering670753,62

Hop en kruiden
Ingrediënt% alfazuurTypeKooktijd (min)Gewicht (g)Bitterheidsbijdrage (IBU)
Spalt (tuin)3,4Hopbellen75400,026
Hallertau Tradition5,5Hopbellen2050,02
Hallertau Tradition5,5Hopbellen050,00

Gist
OmschrijvingWaarde
GistsoortWyeast 2206 Bavarian Lager
GistvormSlurry
Volume (l)0,700
Beluchtingstijd (uur)0,5

Het alfazuurpercentage van de tuinhop is geschat op basis van twee brouwsels waarbij ik deze hop als bittergift heb gebruikt.

Hier nog een foto van het festijn:


Hopmans

Het zou zowaar een hoes van een CD kunnen zijn.
Doe David de groeten.
 ;)

RobinB

Hehehe, "zon in de fles" deed me meteen denken aan "skunked" bier! :D

Verder mooi recept, en waarschijnlijk een lekker bier!

Adrie

We hebben gistermiddag het wort gekoeld tot 10 graden en na beluchten en gist toevoegen gaf de UT-100 een temperatuur aan van 10,0 graden. Vanmorgen zag ik nog geen activiteit (wel druk op het waterslot) en was de temperatuur gedaald naar 9,3. De temperatuur in de brouwerij was 3,5 graden. Het is goed om te zien dat de nieuwe tank zo goed is geïsoleerd (en dat 100 liter niet zo snel afkoelt).

Op dit moment kan ik nog niet verwarmen (een aquariumverwarmingselement is in bestelling, eentje van 75 W had ik  nog, maar dat is natuurlijk te weinig), maar alleen koelen (met de bierkoeler). Het idee is dat het bier zijn temperatuur voorlopig zelf omhoog brengt naar 10 graden door de warmte die geproduceerd wordt bij de vergisting. Komt ie boven de 10, dan wordt ie gekoeld. Als ie na de vergistingspiek onder de 10 graden dreigt te komen, dan vul ik de koeler met warm water die ik op temperatuur ga houden met twee aquariumelementen met thermostaat.

Edgar

Waarom denk je dat die 75W niet genoeg is? Niet om de ruimte te verwarmen natuurlijk, maar, mede afhankelijk van de isolatie van je koel-/verwarmwater, zou het zelfs meer dan genoeg kunnen zijn. Bij mij is een lavalampje van 40W meer dan genoeg om een brouwsel van 45 liter te verwarmen in een brouwerij waar het soms een graad of 2 werd.

Adrie

Citaat van: Edgar op 25-01-2010  16:10 uWaarom denk je dat die 75W niet genoeg is? Niet om de ruimte te verwarmen natuurlijk, maar, mede afhankelijk van de isolatie van je koel-/verwarmwater, zou het zelfs meer dan genoeg kunnen zijn. Bij mij is een lavalampje van 40W meer dan genoeg om een brouwsel van 45 liter te verwarmen in een brouwerij waar het soms een graad of 2 werd.

OK, dan kan het genoeg zijn. We hebben het wel over zo'n 160 liter water dat verwarmd/op temperatuur gehouden moet worden. Op temperatuur houden zal nog wel lukken, omdat de ketel goed geïsoleerd is, maar verwarmen zal lastig worden.

Even rekenen: om 160 liter 5 graden te verhogen met een element van 75 W ben je 12,4 uur bezig (zonder rekening te houden met verliezen). Ik heb geen idee van de verliezen in de bierkoeler, die lijkt niet heel goed geïsoleerd, dus die verliezen zouden wel eens substantieel kunnen zijn. Met die 300 W die ik extra heb besteld, zal het dus zeker gaan.

Edgar

Mja je zult wel wat verliezen in de bierkoeler. Maar gezien de goede isolatie van het vat, komt bijna alles dat je overhoudt rechtstreeks ten goede aan temperatuurstijging. Ik denk dat je die 300W niet had hoeven bestellen :)

Adrie

Citaat van: Edgar op 25-01-2010  16:42 uIk denk dat je die 300W niet had hoeven bestellen :)

Die had ik al besteld voordat ik wist dat ik vandaag op mijn bureau een overtollig 75 W element zou vinden, anders had ik het eerst wel even met alleen die 75 W geprobeerd.  :-\

JWVG

Adrie, misschien even een domme vraag: je zet het gistvat met z'n kont in een waterbad waarin die aquariumverwarming weer zit?

Ik ben zelf toch niet helemaal tevreden met het verwarmingsfolie, en heb net al mij lavalampen de deur uit gedaan, vandaar.

 :degroeten: JW.

Adrie

Citaat van: JWVG op 25-01-2010  19:16 uAdrie, misschien even een domme vraag: je zet het gistvat met z'n kont in een waterbad waarin die aquariumverwarming weer zit?

Hihi. Nee, het is een 200 litervat met een koperen spiraal eromheen waaromheen weer een isolatiemantel zit. Het koude of warme water wordt door de spiraal gepompt om zo de inhoud van de ketel af te koelen of te verwarmen.

Henielma

Met je 75 W aquarium element zou ik alvast proberen om te voorkomen dat de temperatuur verder gaat zakken. Het wordt koud vannacht.

Misschien is het wel verstandig met een UT100 de pomp te schakelen afhankelijk van de temperatuur van het water in de bierkoeler. Dit om te voorkomen dat je met je 160 liter jongbier de brouwerij gaat verwarmen als het water van de bierkoeler onder de 10 ºC komt.

Adrie

Nou, in de brouwerij wordt het niet kouder dan 3 graden. Toen ik vanavond thuis kwam was de temperatuur van het bier 9,0 graden en was er wat activiteit in het bier. Ik verwacht dat ie zich vanavond vanzelf opwarmt.

Edgar

En je hebt de koeling tegelijk aangesloten? Ik heb dat hier nog niet en het is altijd een beetje gokken of de gistingsactiviteit gaat winnen of de kou. Als je nog geen koeling hebt aangesloten en hij vertrekt midden in de nacht echt stevig, heb je zomaar bier van 16°.

Adrie

De koeling staat ingesteld op 10 graden.

JWVG

Citaat van: Adrie op 25-01-2010  20:03 uHihi. Nee, het is een 200 litervat met een koperen spiraal eromheen waaromheen weer een isolatiemantel zit. Het koude of warme water wordt door de spiraal gepompt om zo de inhoud van de ketel af te koelen of te verwarmen.

Ah, juist ja  :verbergen:

MO

Het kan zomaar 10 graden gaan vriezen vannacht, en morgennacht ook, dus misschien is Henielma's tip niet zo'n slechte. Is er al activiteit overigens? Je hebt er toch wel een fancy bellenteller opzitten? Niet?

Adrie

Het is op zich ook een goede suggestie, daar niet van. Maar ik heb tegenwoordig als het vriest een kaars in de brouwerij aan en dan komt de temperatuur niet onder de 2 graden. De vergisting is nu begonnen (waterslot bubbelt), dus ik maak me geen zorgen. Als morgen blijkt dat de temperatuur toch daalt, dan neem ik alsnog maatregelen.

En nee, geen bellenteller. Dat vind ik meer iets voor de nerds.  ;)

MO

JaJA, Nerds. Dat van die kaars is een grapje toch? Daar kun jij je brouwerij niet op verwarmen, hoe klein en goed geïsoleerd-i ook is. Toch?

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.