Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Bier goed voor je gezondheid  (gelezen 7659 keer)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Bier goed voor je gezondheid
« Gepost op: 17-08-2004 12:12 u »
In reactie op het verschijnen van Redbach heb ik het volgende bericht daar geplaatst.

Inmiddels heb ik ook een paar flesjes Redbach mogen nuttigen.  :proost2:

Wat een geweldig antwoord van Rodenbach op al de kunstmatig gekleurde zoete drankjes die zo populair zijn bij de jeugd. Licht alcoholisch, fruitig en makkelijk wegdrinkbaar. Di longneck zal het zeker goed doen in de disco.
De traditionele brouwers van Rodenbach gaan met hun tijd mee!  :duimop:

Naar mijn idee is dat hard nodig want de jeugd drinkt geen bier meer maar breezers. Jammergenoeg hebben de brouwers nog steeds geen goed offensief hiertegen opgezet. Wij weten natuurlijk dat bier een veel gezondere drank is dan die kunstmatige drankjes. In bier zit gist (vitamine) en polyfenolen (werkzaam tegen ontstaan kanker). Het is ook werkzaam tegen het ontstaan van hart- en vaatziekten en suikerziekte!

Zie ook
http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuseaction=art&art_id=1809
http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuseaction=art&art_id=1176
http://www.beer-and-health.com/index_nl.jsp?Page=Doc1669&Doc=alc_en_lichaam
http://www.beer-and-health.com/index_nl.jsp?Page=Doc1674&Doc=forum
http://www.beer-and-health.com/index_nl.jsp

Het is duidelijk dat de jeugd weer bier moet gaan drinken in plaats breezers voor een gezonde toekomst!

Kom brouwers speel er op in en volg het initatief van Rodenbach!

Het aangeroerde onderwerp omvat meer dan het op de markt komen van Redbach. Vandaar dat ik een nieuw onderwerp ben gestart.

Reacties zijn hier welkom.

:degroeten: Jacques

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
Re:Bier goed voor je gezondheid
« Reactie #1 Gepost op: 26-08-2004 11:03 u »
Het drinken van 1 alcoholische consumptie per dag doet het risico op een hartaanval met eenderde afnemen. Zie HIER.

Wat gebeurt er als je een glas bier drinkt in de ruimte?

Waarom wijk je naar links af als je dronken bent?

Groeten,

A3

badger

• Gast
Re: Bier goed voor je gezondheid
« Reactie #2 Gepost op: 10-11-2004 17:22 u »
yeedzz 

mag je maar 1 glas drinken  >:( >:( >:( >:( >:( >:(

gr badger

Offline wim

• Super lid
  • Beter 10 bier onder het waterslot dan 1 in de maag
« Reactie #3 Gepost op: 20-01-2005 04:57 u »
http://www.nu.nl/news.jsp?n=470640&c=80

Weliswaar alcoholvrij bier, maar ach positief is positief (alis t wel weer zielig voor die muizen natuurlijk.

Hier de tkst voor het geval de link niet (meer) werkt (over een tijdje):

'Alcoholvrij bier bevat kankerremmende stoffen'

Uitgegeven: 19 januari 2005 22:40
Laatst gewijzigd: 19 januari 2005 22:41
LONDEN - Alcoholvrij bier bevat een stof die de werking van kankerverwekkende stoffen kan afremmen. Dat hebben Japanse wetenschappers vastgesteld door middel van onderzoek bij muizen, meldde het Britse wetenschappelijke tijdschrift New Scientist woensdag op zijn website.

Sommige vormen van kanker worden veroorzaakt door chemicaliën die voorkomen in vlees en vis, en die het DNA aantasten. De onderzoekers van de universiteit van Okayama stelden muizen bloot aan deze stoffen. De schade aan het DNA in lever, longen en nieren was bij muizen die in plaats van water alcoholvrij bier te drinken kregen, 85 procent minder.

De wetenschappers denken dat alcoholvrij bier een of meerdere stoffen bevat die voorkomen dat kankerverwekkende stoffen zich binden aan het DNA. Of dat ook geldt voor normaal bier, is nog niet onderzocht. De wetenschap gaat ervan uit dat zware drinkers juist beduidend meer risico lopen kanker te krijgen.

:degroeten:

Wim

Offline Maarten

• Super lid
Re: Bier ECHT NIET goed voor je gezondheid
« Reactie #4 Gepost op: 17-11-2008 12:14 u »
Ik denk dat de gezonde elementen van bier in het niet vallen bij de toename van risico op keel-, lever-, borst-, colorectaal- en slokdarmkanker. Het afbraakproduct van alcohol, aceetaldehyde is hiervan de schuldige (dit is het stofje waarvan je ook de kater hebt). De mate van toename van risico op kanker door alcoholconsumptie is vergelijkbaar met de toename van risico op longkanker door roken. Nu moet ik eerlijkheidshalve hierbij vermelden, dat keel en leverkanker door roken, en keel en leverkanker door alcohol) elkaar enorm versterken (risico's op diverse tumoren neemt gigantisch toe bij consumptie van zowel tabak als alcohol, tot voor sommige soorten tumoren wel 300x als ik het me goed herinner). Maar dus ook alcoholgerelateerde keel en leverdarmkanker komt veel vaker voor bij rokers. Dat houdt ook in, dat alcohol minder gevaarlijk is, als je niet rookt. Het exacte artikel wat ik hierover heb gelezen heb ik hier niet, maar ga er vanuit dat mijn bronnen hoog aangeschreven medische tijdschriften zijn. Mocht je het willen lezen, zoek ik 1 van de vele artikelen hierover op.

Kortom: hou je van bier: rook niet, en wil je roken, blijf dan van de drank af!

Het best is natuurlijk om beide niet te doen, maar ja, voor een lekker biertje moet je af en toe een risico nemen.

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #5 Gepost op: 17-11-2008 12:30 u »
Ik denk dat de gezonde elementen van bier in het niet vallen bij de toename van risico op keel-, lever-, borst-, colorectaal- en slokdarmkanker.
Het afbraakproduct van alcohol, aceetaldehyde is hiervan de schuldige(dit is het stofje waarvan je ook de kater hebt).

Bij mijn weten is ook met name de alcohol geïnduceerde dehydratie een belangrijke ookzaak van een kater!

Citaat
Nu moet ik eerlijkheidshalve hierbij vermelden, dat keel en leverkanker door roken, en keel en leverkanker door alcohol) elkaar enorm versterken (risicos op diverse tumoren neemt gigantisch toe bij consumptie van zowel tabak als alcohol, tot voor sommige soorten tumoren wel 300x als ik het me goed herinner). Maar dus ook alcoholgerelateerde keel en leverdarmkanker komt veel vaker voor bij rokers. Dat houdt ook in, dat alcohol minder gevaarlijk is, als je niet rookt.

klassiek geval van confounding?

Citaat
maar ga er vanuit dat mijn bronnen hoog aangeschreven medische tijdschriften zijn. Mocht je het willen lezen, zoek ik 1 van de vele artikelen hierover op.

Die wil ik zeker wel even zien! :D

Kijk, wat hier het geval is, is dat dergelijke effecten sterk dosis gerelateerd zijn. Dit blijft voor zover ik weet overeind in het advies van 1-2 alcoholische consumpties per dag!
In deze hoeveelheden zou je voornamelijk een positief effect hebben op hart en vaatziekten, zonder een toename op verschillende vormen van kanker.
Dan is bier dus weer wel goed voor de gezondheid!  :biersmile:

Offline Albertus

• De Roode Toren
  • Super lid
  • Bibo Ergo Sum
    • Brouwerij Onder de Boompjes
« Reactie #6 Gepost op: 17-11-2008 13:03 u »
In ieder geval is bier goed voor mijn geestelijke gezondheid. :elifant:

Eh, waar had ik mijn glas ook al weer gelaten... ;D

Bert

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #7 Gepost op: 17-11-2008 13:07 u »
Ach het leven is nu eenmaal dodelijk. Niets aan te doen.

Offline Menno

• Super lid
  • PINT moet GROTER!
Re: Bier ECHT NIET goed voor je gezondheid
« Reactie #8 Gepost op: 17-11-2008 13:09 u »
hou je van bier: rook niet, en wil je roken, blijf dan van de drank af!
Oplossing: rook niet in het café... ;D

Offline Maarten

• Super lid
« Reactie #9 Gepost op: 17-11-2008 13:18 u »
klassiek geval van confounding?
Voor de niet onderzoekers onder ons: een confounder is een gegeven dat effect heeft op zowel effector als uitkomst. Dus bijvoorbeeld tabakconsumptie is een confounder op het verband tussen alcoholconsumptie en keelkanker als zowel alcoholconsumptie toeneemt bij tabaksconsumptie als de kans op longkanker.
Als je echter een confounder meet en meeneemt in je statistische analyse kun je zowel de effecten van tabak los, alcohol los, als de combinatie meten.
Hier is dus duidelijk géén sprake van confounding, ik heb het over de effecten die elkaar multiplicatief versterken.

Die wil ik zeker wel even zien! :D
PM je email adres, dan stuur ik je een PDFje.

Kijk, wat hier het geval is, is dat dergelijke effecten sterk dosis gerelateerd zijn. Dit blijft voor zover ik weet overeind in het advies van 1-2 alcoholische consumpties per dag!
In deze hoeveelheden zou je voornamelijk een positief effect hebben op hart en vaatziekten, zonder een toename op verschillende vormen van kanker.
Dan is Bier dus weer wel goed voor de gezondheid!  :biersmile:
Als er een sterk dosisgerelateerd effect optreedt, geldt dat dus ook voor 1-2 consumpties. Dat tumoreffecten slecht te meten zijn in een proefopstelling die geschikt is voor het meten van hart en vaatziekten, spreekt wat mij betreft voor zich...

Ik begrijp dat iedereen hier bierliefhebber is, en graag zou horen dat bier goed voor je is, maar dat soort denkwijzen zijn erg beperkend, en verblinden de andere kant van het verhaal.
Ik wil geen politieagentje spelen, daarom ben ik het met Adrie eens, het leven is zeker dodelijk. Daarom moet je ook zeker bepaalde risico's nemen om redelijk te kunnen leven en te genieten. Ik laat me dan ook door dit soort artikelen niet zomaar tegen houden, en neem er vanavond gewoon weer 1tje (of meer, met een voorkeur voor lekkere zware jongens :lekkerbier:).

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #10 Gepost op: 17-11-2008 14:02 u »
Voor de niet onderzoekers onder ons: een confounder is een gegeven dat effect heeft op zowel effector als uitkomst. Dus bijvoorbeeld tabakconsumptie is een confounder op het verband tussen alcoholconsumptie en keelkanker als zowel alcoholconsumptie toeneemt bij tabaksconsumptie als de kans op longkanker.
Als je echter een confounder meet en meeneemt in je statistische analyse kun je zowel de effecten van tabak los, alcohol los, als de combinatie meten.
Hier is dus duidelijk géén sprake van confounding, ik heb het over de effecten die elkaar multiplicatief versterken.

Het is van roken bekend dat het een verhoogd risico geeft op vele soorten kanker, niet alleen longkanker. Ik ben benieuwd naar het artikel, zie het PM!
Interactie kan natuurlijk ook, maar dat zal dan in het artikel vermeld staan?
Als je een titel/auteurs en journal hebt kan ik hem ook zo wel opzoeken en is voor anderen ook misschien wel leuk?

Citaat
Als er een sterk dosisgerelateerd effect optreedt, geldt dat dus ook voor 1-2 consumpties. Dat tumoreffecten slecht te meten zijn in een proefopstelling die geschikt is voor het meten van hart- en vaatziekten, spreekt wat mij betreft voor zich...

Als de dosis-effect relatie sterk is, is het effect dus laag bij een lage dosis. bij 1-2 consumpties zou het effect dus evt verwaarloosbaar kunnen zijn. Er zijn dan misschien ook drempelwaarden x-aantal consumpties dat nog veilig is en x-hoeveel niet?

De studies met betrekking tot effecten van alcohol op je gezondheid zijn doorgaans breed opgezette epidemoilogische studies, enquetes en dergelijke waarbij de globale gezondheid in kaart wordt gebracht. Het spreek wat mij betreft dus niet voor zich dat het voorkomen van verschillende soorten kanker niet wordt meegenomen in deze enquetes?

Citaat
Ik begrijp dat iedereen hier bierliefhebber is, en graag zou horen dat bier goed voor je is, maar dat soort denkwijzen zijn erg beperkend, en verblinden de andere kant van het verhaal.
Ik wil geen politieagentje spelen, daarom ben ik het met Adrie eens, het leven is zeker dodelijk. Daarom moet je ook zeker bepaalde risico's nemen om redelijk te kunnen leven en te genieten. Ik laat me dan ook door dit soort artikelen niet zomaar tegen houden, en neem er vanavond gewoon weer 1tje (of meer, met een voorkeur voor lekkere zware jongens :lekkerbier:).

Wat mijns inziens het belangrijkste is bij het lezen van dergelijke artikelen is de klinische relevantie en de absolute risico's. Er zijn veel dingen in het leven die slecht voor je zijn, maar je moet je niet onnodig bang laten maken!

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #11 Gepost op: 17-11-2008 19:07 u »
Ik heb het artikel gelezen, voor degenen die ook toegang hebben tot e-journals, dit is hem:
Alcohol and tobacco use, and cancer risk for upper aerodigestive tract and liver, C. Pelluchi, S. Gallus et al, European Journal of Cancer Prevention 17: 340-344 2008

Het betreft een korte review van de relatieve risico's op verschillende soorten kanker naar aanleiding van alcohol ge(mis?)bruik. Ik wil de gegevens niet bagataliseren, het is gewoonweg waar dat je voor een flink aantal mond-keel-maag-darm en leverkankers een verhoogd risico hebt. Maar naar mijn mening zijn de relatieve risico's niet spectaculair, vooral niet wanneer je kijkt naar de dagelijkse dosis. Zoals al te vermoeden viel is er inderdaad een sterk dosis effect.

Wat een nadeel is voor de vergelijking is echter dat de laagst genoemde doses 25g/dag zijn.
Uitgaande van 1 unit alcohol = 8g betreft dit dus al een dagelijkse consumptie van 3 units/dag
Het advies met betrekking tot alcohol gebruik is 1-2 units per dag, dus de risico's zijn dan nog weer lager.

Verder is het zo dat deze verhoogde risico's zich kennelijk niet vertalen naar een hogere mortaliteit (en daar was het mij om te doen ;D ).
In dit artikel: Alcohol Dosing and Total Mortality in Men and Women komt uit een meta-analyse van maar liefst 34 studies (> 1 miljoen patienten) een J-vormige mortaliteitscurve naar voren:

(beheerder graag verwijderen indien gevreesd wordt voor copyright problemen)

De totale mortaliteit is dus lager in de groep die 1-2 units per dag drinkt!

maar ga er vanuit dat mijn bronnen hoog aangeschreven medische tijdschriften zijn
Ik vind een impact-factor van 1,6 in dit vakgebied niet echt hoog (plaats 95 vd 132)  :clownsmile:

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #12 Gepost op: 17-11-2008 19:47 u »
De totale mortaliteit is dus lager in de groep die 1-2 units per dag drinkt!

Volgens mij is dit niets nieuws. En dat je beter niet te veel kunt drinken was ook al lang bekend.

Offline dirk

• Super lid
  • Land: 00
  • I don't feed trolls
« Reactie #13 Gepost op: 17-11-2008 20:04 u »
Ach ja,

is wel bekend hé, de dosis maakt het gif, 'dosis sola facit venenum' zei de arts Paracelsus in 1400.

Alles met mate, alleen met maten is nog leuker :D  :proost2:

Met vriendelijke groet,

Dirk

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #14 Gepost op: 13-08-2009 16:55 u »
Bier is goed voor je botten. Dit werpt een heel ander licht op Joris Driepinter.

Offline Albertus

• De Roode Toren
  • Super lid
  • Bibo Ergo Sum
    • Brouwerij Onder de Boompjes
« Reactie #15 Gepost op: 28-07-2010 12:13 u »
Bier help tegen reumatische aandoeningen

Bier (of alcohol in het algemeen) lijkt steeds gezonder te worden.
Het verbaast me dat er nog niet-drinkers in leven zijn. ;D

Bert

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #16 Gepost op: 28-07-2010 12:42 u »
Dit gaat overigens specifiek over rheumatoide arthritis, niet alles wat in de volksmond valt onder "rheumatische aandoeningen"!
Belangrijk verschil.