Jamil's recept voor de ESB

Gestart door William, 21-01-2010 20:04 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

JWVG

Citaat van: William op 21-01-2010  21:34 uIk weet niet hoe vriend JW hierover denkt.

Vriend JW is wel OK. Jullie TControl setup is vrij uniek, die moet je maar gebruiken vind ik. Ik red me wel met mijn water  :D.

 :degroeten: JW.

De-Geert

Misschien kunnen we in Wageningen nog wel wat doen met dat water, bijna het voltallige WHO doet mee. Wat zeg ik, bijna? Volgens mij iedereen.
Welk gilde doet ons dat na.  ;D



dennis

Wat voor een water experiment zit je aan te denken, waarbij eenieder dan 2 brouwsels maakt??

JWVG

Ja, twee brouwsels. Eentje met Wagenings water, eentje met 'optimale' watersamenstelling voor dit bier volgens de laatste inzichten. Maar dat is heel wat werk, ik verwacht niet dat iedereen dat wil doen.

 :degroeten: JW.

De-Geert

Ik zat eigenlijk te denken, als er nu 2 of 3 mensen hun water "burtonizen" en de rest niet. Dan geeft dat wel goed vergelijkingsmateriaal, toch?

Daniel en ik gaan 2 brouwsels op 1 dag maken, op dezelfde installatie. Dus wij zouden dat ook samen kunnen doen.
Maar eigenlijk wil ik ook nog MO vergelijken met Brouwland Pale.  :denken:

JWVG

Citaat van: De-Geert op 22-01-2010  08:34 uMaar eigenlijk wil ik ook nog MO vergelijken met Brouwland Pale.  :denken:

Ik heb nog net een paar kilo MO liggen, en krijg binnenkort pale mout van Weyermann (via het WHO). Ik zou er ook voor kunnen kiezen om die vergelijking te brouwen, als jij (jullie) denken dat het water al genoeg is gecovered? Ik ben overal toe bereid, als het zich tenminste beperkt tot twee volle brouwsels op een dag  :D.

 :degroeten: JW.

De-Geert

Citaat van: JWVG op 22-01-2010  08:36 uIk heb nog net een paar kilo MO liggen, en krijg binnenkort pale mout van Weyermann (via het WHO). Ik zou er ook voor kunnen kiezen om die vergelijking te brouwen, als jij (jullie) denken dat het water al genoeg is gecovered? Ik ben overal toe bereid, als het zich tenminste beperkt tot twee volle brouwsels op een dag  :D.

 :degroeten: JW.
Dat zou wel heel mooi zijn. Ik wil toch eigenlijk wel een keer een goede vergelijking van MO vs Dingemans hebben.
Als je Iers mos nodig hebt, moet je het maar zeggen.  ;)


Nog even wat anders. Jamil gebruikt de Rager formule voor de bitterheidsberekening. Maar ik ken mijn systeem wel goed genoeg dat die 35 IBU bij mij geen 35 IBU oplevert. (28 volgens Tinseth, 19 volgens Garetz). Iemand een mening daarover?





Adrie

Volgens mij wordt het tijd voor een nieuw schema. Ik ga trouwens sowieso wat aan mijn brouwwater doen, want die is totaal ongeschikt voor het brouwen van een ESB (calciumsulfaat toevoegen en aanzuren).

Adrie

Citaat van: De-Geert op 22-01-2010  08:44 uNog even wat anders. Jamil gebruikt de Rager formule voor de bitterheidsberekening. Maar ik ken mijn systeem wel goed genoeg dat die 35 IBU bij mij geen 35 IBU oplevert. (28 volgens Tinseth, 19 volgens Garetz). Iemand een mening daarover?

Ja.  ;D



We doen net als Jamil: als je denkt dat in jouw installatie de berekening iets anders aangeeft dan je smaakpapillen, dan volg je je smaakpapillen. Met andere woorden: als jij denkt dat je met Tinseth beter zit, gebruik je Tinseth. Van Rager klopt bij mij ook geen hout, dus ik gebruik altijd Tinseth, want die klopt bij mij veel beter.

De-Geert

Ik kan het oude schema niet kopieren uit de andere draad, aangezien die gesloten is (kan niet meer citeren). Kan een van de beheerders dat wel?
Dan kunnen we die even opnieuw invullen. Mocht dat niet lukken dan maak ik wel een nieuw schema, alleen dat kost wat tijd.

Even weer samenvatten, de varianten zover als we nu zijn:
Hop, laatste 3 minuten:
- Challenger, Northdown & EKG
- Challenger & EKG
Koudhop:
- EKG
- Target & EKG

Vergisting:
- 17 graden
- 21 graden
- "Jamil-schema"

Eensch?

JWVG

Citaat van: De-Geert op 22-01-2010  08:44 uDat zou wel heel mooi zijn. Ik wil toch eigenlijk wel een keer een goede vergelijking van MO vs Dingemans hebben.
Als je Iers mos nodig hebt, moet je het maar zeggen.  ;)

OK, ik doe het gewoon! Weg water! Dat komt wel een keer in een ander experiment! Probleem is dat ik nu net een zak Weyermann heb besteld. Is Dingemans echt een beter idee? In dat geval zou ik mijn bestelling bij Weyermann (via Dennis) moeten afbreken. Hebben ze in Oss Pale Mout van Dingemans? In dat geval zou ik William nog eens lief aan kunnen kijken  :-*.

 :degroeten: JW.

PS Eensch, Geert!

Caspar

Haha, geweldig... we hadden gewoon het zelfde recept! Heb je dat ook tegen Jamil gezegd William? Ik ben wel te porren voor de oplopende temperatuur en EKG + Target dry hop, ik heb goede T control. Brouwdatum voor mij wordt 6 maart.

De-Geert

Volgens mij heb jij bij Dingemans besteld.  ;)

JWVG

Citaat van: De-Geert op 22-01-2010  08:57 uVolgens mij heb jij bij Dingemans besteld.  ;)

Oeps, niet goed opgelet. Dan is het allemaal ok. Leuk!

 :degroeten: JW.

William

Citaat van: Caspar op 22-01-2010  08:56 uHaha, geweldig... we hadden gewoon het zelfde recept! Heb je dat ook tegen Jamil gezegd William? Ik ben wel te porren voor de oplopende temperatuur en EKG + Target dry hop, ik heb goede T control. Brouwdatum voor mij wordt 6 maart.

Ik heb Jamil inderdaad laten weten dat wij er al niet al te ver vanaf zaten. Dat was al in eerdere e-mail voordat ik het recept heb gekregen. Hij heeft zijn recept op het interview gebaseerd dus zal zich niet hebben laten leiden door ons recept.

Dat ons recpet zo lijkt op zijn recept komt volgens mij omdat we dezelfde bron hebben gebruikt. Ons recept kwam volgens mij van Siris via informatie dat uit een interview met Fullers kwam. De info van Jamil zou wel eens van een interview met dezelfde persoon afkomstig kunnen zijn. Dan is het niet raar dat het redelijk met elkaar overeenkomt


William

Citaat van: De-Geert op 22-01-2010  08:49 uIk kan het oude schema niet kopieren uit de andere draad, aangezien die gesloten is (kan niet meer citeren). Kan een van de beheerders dat wel?
Dan kunnen we die even opnieuw invullen. Mocht dat niet lukken dan maak ik wel een nieuw schema, alleen dat kost wat tijd.

Even weer samenvatten, de varianten zover als we nu zijn:
Hop, laatste 3 minuten:
- Challenger, Northdown & EKG
- Challenger & EKG
Koudhop:
- EKG
- Target & EKG

Vergisting:
- 17 graden
- 21 graden
- "Jamil-schema"

Eensch?

Eensch!

Ik ga morgen wat ingredienten regelen dus zou ik graag dezelfde variant brouwen als in het eerdere schema maar dan met 17°C en met het Jamil schema

Adrie

Citaat van: De-Geert op 22-01-2010  08:49 uIk kan het oude schema niet kopieren uit de andere draad,

Het schema zit in je mailbox.

JWVG

Ik ben toch wel onder de indruk van het feit dat de twee recepten vrijwel gelijk waren. Ik was daar dus toch iets te sceptisch over. Gelukkig maar  :duimop:.

We moeten wel tzt zorgen dat we echte Fullers hebben om mee te vergelijken. Is het een idee om Woudenberg te vragen of ze een keer een kratje voor ons kunnen bestellen? Geen flauw idee of dat zo werkt, maar we kunnen het proberen?

 :degroeten: JW.

De-Geert

Citaat van: JWVG op 22-01-2010  09:49 uIs het een idee om Woudenberg te vragen of ze een keer een kratje voor ons kunnen bestellen? Geen flauw idee of dat zo werkt, maar we kunnen het proberen?
Ik heb ooit wel bij Woudenberg 2 trays Fullers ESB besteld, dus het kan.
Ik zal vandaag eens informeren, als ik mijn Brouwland spullen ga halen.


JWVG

Goede actie! Is die bestelling binnen dan? Ik heb nog geen bericht ontvangen. Er zal aardig wat Wyeast ESB gist bij zitten, denk ik  ;D.

 :degroeten: JW.

De-Geert

De bestelling zou gisteren binnen komen.


MO

De meeste slijters doen niet moeilijk over het bestellen van bier. Als het maar per krat (of meer) gaat.

Ik ga in principe brouwen met de pale mout van Maasland. De komt soms van Brouwland (cargill?), soms van Dingemans (vrij donker) en soms van Weyerman (die alleen een hele lichte pale mout variant heeft). Dat kan dus nog wel eens lastig worden.

Adrie

Citaat van: JWVG op 22-01-2010  09:49 uIs het een idee om Woudenberg te vragen of ze een keer een kratje voor ons kunnen bestellen? Geen flauw idee of dat zo werkt, maar we kunnen het proberen?

Laten we dat doen zo dicht mogelijk tegen de proeverij aan om ervoor te zorgen dat onze bieren en die van Fullers' wat leeftijd betreft niet heel erg veel uit elkaar lopen. We weten allemaal wat leeftijd met een bier doet.

YOz

De bestelling bij Woudenberg was gister binnengekomen, maar net na 5-en nog niet uitgezocht. Dus vandaag moet dat wel gelukt zijn.

Ondanks eerdere berichten kan ik vanaf dit weekend waarschijnlijk wel constant-temp-cont (r) vergisten
Dus als dat handig is voor de variatie binnen het WHO vanwege hetzelfde heerlijke Wageningswater (of iets anders) stel maar iets voor. (heb hier zelf niet echt een overzicht van)

De-Geert

Citaat van: MO op 22-01-2010  10:17 uIk ga in principe brouwen met de pale mout van Maasland. De komt soms van Brouwland (cargill?), soms van Dingemans (vrij donker) en soms van Weyerman (die alleen een hele lichte pale mout variant heeft). Dat kan dus nog wel eens lastig worden.
Ik denk dat we er niet al te moeilijk over moeten doen. Kan ook niet, want je moet het doen met de palemout die je hebt. Al

Citaat van: Adrie op 22-01-2010  10:18 uLaten we dat doen zo dicht mogelijk tegen de proeverij aan om ervoor te zorgen dat onze bieren en die van Fullers' wat leeftijd betreft niet heel erg veel uit elkaar lopen. We weten allemaal wat leeftijd met een bier doet.
Mee eens, ik ga alleen ff informeren hoe lang dat duurt en wat het kost.

Citaat van: YOz op 22-01-2010  10:24 uOndanks eerdere berichten kan ik vanaf dit weekend waarschijnlijk wel constant-temp-cont (r) vergisten
Dus als dat handig is voor de variatie binnen het WHO vanwege hetzelfde heerlijke Wageningswater (of iets anders) stel maar iets voor. (heb hier zelf niet echt een overzicht van)
Heel mooi! Overzicht komt later.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.