Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Jamil's recept voor de ESB  (gelezen 111958 keer)

Offline William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • Land: nl
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
Re: Jamil's recept voor de ESB
« Reactie #75 Gepost op: 24-01-2010 21:12 u »
Verder denk ik ook niet dat het bier donker genoeg wordt met alleen cara 120, 0,5% chocmout zou een diepere rode kleur geven.

Hierin heb je denk ik gelijk. De Fullers Pride en Fullers ESB worden beiden uit dezelfde moutstort gebrouwen (partygyle). De Pride is een stukje lichter dan de ESB dus ik vermoed dat de ESB lichtjes wordt bijgekleurd.

Misschien mag een ieder voor zich de ESB een beetje bijkleuren met chocomout aan het einde van de maisch?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Herman

• Maischen doe je in een koelbox! (of in een grainfather)
  • Beheerder
  • Super lid
  • www.biergildegroningen.nl
    • Groningsch Bier- en wijnmakersgilde
« Reactie #76 Gepost op: 24-01-2010 21:24 u »
Die kleur kan mij nou echt niet boeien. Wat maakt het uit als hij wat lichter is?

Offline William

• Super lid
    • Kloekus
« Reactie #77 Gepost op: 24-01-2010 21:27 u »
Die kleur kan mij nou echt niet boeien. Wat maakt het uit als hij wat lichter is?

Ik schat in dat jij hem niet bij gaat kleuren ;D. Je hebt in de persoon van Henielma in ieder geval een medestander.

Het lijkt me inderdaad beter dat niemand bij gaat kleuren zodat we het effect van de verschillende brouwsels op de kleur kunnen bekijken.

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #78 Gepost op: 24-01-2010 21:41 u »
Ik ben ook niet van plan bij te kleuren, maar mijn Crystal is toch al wat donkerder dan cara120 (meer richting 150)

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #79 Gepost op: 24-01-2010 22:48 u »
Wat een rare hopstort. Zo zou ik het zelf nooit doen. Ik moet variant A1 brouwen. Dat betekent: Challenger & Northdown & EKG 3 minuten, Target&EKG dryhop.

Ik zit een beetje met de hoeveelheden in mijn maag. Lees ik het nu goed en moet ik voor de 3 min hopgift 1 g/L Challenger, 1 g/L Northdown en 1/8 g/L EKG nemen? Alles per liter wort op einde koken? Wat moet ik met de koudhop doen: 0.5 g/L EKG en 0.5 g/L Target of beide ook 1 g/L?

Offline De-Geert

• Moderator
  • Super lid
« Reactie #80 Gepost op: 25-01-2010 08:06 u »
Ik moet variant A1 brouwen.
Je moet niets. Maar je hebt je inderdaad voor deze variant opgegeven.  ;)

Citaat
Ik zit een beetje met de hoeveelheden in mijn maag. Lees ik het nu goed en moet ik voor de 3 min hopgift 1 g/L Challenger, 1 g/L Northdown en 1/8 g/L EKG nemen? Alles per liter wort op einde koken? Wat moet ik met de koudhop doen: 0.5 g/L EKG en 0.5 g/L Target of beide ook 1 g/L?
De 3 minuten gift is 33 gram op 23 liter.
Dus voor jou, Challenger: 0.65 g/l Northdown: 0.65 g/l en EKG 0.13 g/l

Ik weet dat we nu twee bronnen hebben (waarschijnlijk dezelfde) die aangeven dat de Fullers ESB ge-dryhopped is met EK Goldings, maar volgens mij klopt dit niet... Ik heb net weer een fles Fullers Winter Warmer op en qua hopprofiel is deze gelijk aan de ESB. Volgens mij is dit bier ge-dryhopped met Challenger en misschien ook wel wat Target. Ik heb een eigen 100% EK Goldings bier gedronken naast dit bier en het hop-profiel matcht niet. Verder denk ik ook niet dat het bier donker genoeg wordt met alleen cara 120, 0,5% chocmout zou een diepere rode kleur geven.

Ik zou zeggen, laten we vooral niet afwijken van het recept... maar ik begin me wel af te vragen of het een goede kloon wordt. Tsja, ik heb behoorlijk aan de IPA's lopen lurken, misschien ben ik wat negatief nu ;).
Ik geloof ook niet dat er alleen EKG gedryhopt wordt, in het interview met BYO waar ons oorspronkelijke recept vandaag komt zegt John Keeling dat ze dryhoppen met EKG en Target.
Hopelijk kunnen we straks concluderen dat deze combi een betere kloon oplevert dan alleen EKG. En ik vermoed dat de 3 minutengift toch ook wel een belangrijke rol speelt in het hoparoma.

Wat betreft de kleur, ik denk ook dat we te licht uitkomen maar dat kan me niets schelen. We hadden eerder geconcludeerd dat kleur inferieur is aan smaak.
Er komt gewoon geen kleurvakje op het proefformulier.  ;D

Offline De-Geert

• Moderator
  • Super lid
« Reactie #81 Gepost op: 25-01-2010 09:05 u »
Ik probeer in een ander draadje alles zo veel mogelijk op een rij te zetten.
Deze:
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,14510
Het is niet de bedoeling daar te discussieren.

En ik zat nog eens te denken, Caspar.
Als jij er van overtuigd bent dat de koudhop-combi Challenger&Target een betere kloon oplevert, moeten we daar niet iets mee doen?  :weetniet:
Kan je niet splitsen na vergisting? Dat je EKG&Target en Challenger&Target doet?

Ik zit maar weer hardop te denken hoor. Houd me vooral tegen als ik uit de bocht vlieg.  :)

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #82 Gepost op: 25-01-2010 09:09 u »
Ik heb nog een technische vraag over die 3 min gift. Heeft iemand een idee hoe snel er gekoeld wordt bij Fuller's? Mijn ervaring is dat elke brouwerij anders brouwt. De ene whirlpoolt, de ander bouwt een filterbed op, weer een ander gaat meteen koelen.

Thuis brouw ik met een stop van ongeveer 10 min na koken, en dan ga ik meteen koelen. Dit lijkt me toch kritisch voor de 3 min gift. Sommige brouwerijen wachten wel een half uur voordat ze gaan koelen!

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #83 Gepost op: 25-01-2010 09:10 u »
Dat overzicht in het andere onderwerp is heel nuttig en beantwoordt precies de vragen die ik had over het recept.

Offline De-Geert

• Moderator
  • Super lid
« Reactie #84 Gepost op: 25-01-2010 09:19 u »
Ik heb nog een technische vraag over die 3 min gift. Heeft iemand een idee hoe snel er gekoeld wordt bij Fuller's? Mijn ervaring is dat elke brouwerij anders brouwt. De ene whirlpoolt, de ander bouwt een filterbed op, weer een ander gaat meteen koelen.

Thuis brouw ik met een stop van ongeveer 10 min na koken, en dan ga ik meteen koelen. Dit lijkt me toch kritisch voor de 3 min gift. Sommige brouwerijen wachten wel een half uur voordat ze gaan koelen!
Whirpool 30 minuten.

Dat overzicht in het andere onderwerp is heel nuttig en beantwoordt precies de vragen die ik had over het recept.
Dat is mooi, ik geloof niet dat je de enige was voor wie een en ander nog niet helemaal duidelijk was.

Offline JWVG

• Super lid
  • Well, that's just ..like ..uh.. your opinion, man!
« Reactie #85 Gepost op: 25-01-2010 09:37 u »

Helemaal mee eens! Ik zou die draad zo kort mogelijk houden, misschien zelfs op slot doen en alleen dringende aanpassingen er zelf bij zetten. Dan blijft het een makkelijk toegankelijk overzicht voor mensen die de weg even kwijt zijn.

:degroeten: JW.

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #86 Gepost op: 25-01-2010 09:48 u »
Whirpool 30 minuten.

Als dat zo is, dan moet die 3 minutengift naar voren. Omdat de Whirlpool wel heet is maar geen 100 graden meer, moet ie denk ik naar 15 of 20 minuten.

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #87 Gepost op: 25-01-2010 09:49 u »
En ik zat nog eens te denken, Caspar.
Als jij er van overtuigd bent dat de koudhop-combi Challenger&Target een betere kloon oplevert, moeten we daar niet iets mee doen?  :weetniet:
Kan je niet splitsen na vergisting? Dat je EKG&Target en Challenger&Target doet?

Ik zit maar weer hardop te denken hoor. Houd me vooral tegen als ik uit de bocht vlieg.  :)

Ik hou wel een litertje of 4 apart dat ik ga dry-hoppen met Challenger en Target, puur ter vergelijking. Ik hou me verder aan het recept... dus ook geen chocmout ;).

Offline De-Geert

• Moderator
  • Super lid
« Reactie #88 Gepost op: 25-01-2010 09:54 u »
Als dat zo is, dan moet die 3 minutengift naar voren. Omdat de Whirlpool wel heet is maar geen 100 graden meer, moet ie denk ik naar 15 of 20 minuten.
Kunnen we dan niet beter afspreken 60 minuten te koken en dan 20-30 minuten laten staan? We gebruiken geen pilsmout dus DMS zal niet echt een issue zijn.
Met doorkoken verwijder je veel meer aroma's dan bij heet staan. En het lijkt mij lastig inschatten hoeveel langer we dan zouden moeten koken.
Ik heb een keer een Challenger-bier gemaakt met hopthee die 20 minuten heeft getrokken (heet), het aroma daarvan kwam meer in de buurt van koudhop dan van laat-kook-hop.

Ik hou wel een litertje of 4 apart dat ik ga dry-hoppen met Challenger en Target, puur ter vergelijking. Ik hou me verder aan het recept... dus ook geen chocmout ;).
Prima.

Helemaal mee eens! Ik zou die draad zo kort mogelijk houden, misschien zelfs op slot doen en alleen dringende aanpassingen er zelf bij zetten. Dan blijft het een makkelijk toegankelijk overzicht voor mensen die de weg even kwijt zijn.
Ik doe 'm nog niet op slot, als dat nodig blijkt kan dat altijd nog.
Ik kan modereren in dit forumonderdeel, dus als het een chaos wordt grijp ik in.

Offline Albertus

• De Roode Toren
  • Super lid
  • Bibo Ergo Sum
    • Brouwerij Onder de Boompjes
« Reactie #89 Gepost op: 25-01-2010 10:09 u »

Citaat
YEAST STRAIN: 1968  |  London ESB Ale™

This extremely flocculent yeast produces distinctly malty beers. Attenuation levels are typically less than most other yeast strains making for a slightly sweeter finish. Ales produced with this strain tend to be fairly fruity. Fruitiness will increase with higher fermentation temperatures (70-74F, 21-23C). Diacetyl production is noticeable and a thorough rest is necessary. Yeast traps trub easily and autolysis during storage is accelaerated. A very good cask conditioned ale strain due to rapid and complete flocculation. Brilliantly bright beers are easily achieved without any filtration.

Origin:
Flocculation: Very High
Attenuation: 67-71%
Temperature Range: 64-72F, 18-22C
Alcohol Tolerance: 10% ABV

In de specificaties van de ESB gist wordt als vergistingstemperatuur 18-22 ºC genoemd.
Waarom gaan wij dan op 17 ºC vergisten? Alleen maar omdat in het recept van Jamil 17 ºC als starttemperatuur wordt genoemd?
Lopen we hiermee geen risico dat de helft van de deelnemers met een onvoltooide vergisting blijft zitten?

Bert

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #90 Gepost op: 25-01-2010 10:39 u »
Kunnen we dan niet beter afspreken 60 minuten te koken en dan 20-30 minuten laten staan? We gebruiken geen pilsmout dus DMS zal niet echt een issue zijn.

Als je je wort zo lang wilt laten staan (en dat lijkt me een goede optie), dan zou ik zeker 90 minuten koken, zelfs met Pale mout, anders is het risico op DMS te groot.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #91 Gepost op: 25-01-2010 10:45 u »
Als ze bij Fuller's 90 min koken, dan moeten wij dit ook doen. Denk ook aan de Target bitterheid, die wordt ook minder als je korter kookt.
Als jij zeker weet dat er 30 min gewhirlpoold (?) wordt bij Fuller's, dan moeten we ook zo brouwen. Ik neem aan dat iedereen ook thuis met een anderre tijdspanne van koken naar koelen gaat. Ik zou dat inbouwen per brouwer. Elke brouwer probeert zoveel mogelijk de 30 min hete whirlpool tijd te mimicen. Idee?

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #92 Gepost op: 25-01-2010 10:52 u »
Als ze bij Fuller's 90 min koken, dan moeten wij dit ook doen. Denk ook aan de Target bitterheid, die wordt ook minder als je korter kookt.
Als jij zeker weet dat er 30 min gewhirlpoold (?) wordt bij Fuller's, dan moeten we ook zo brouwen. Ik neem aan dat iedereen ook thuis met een anderre tijdspanne van koken naar koelen gaat. Ik zou dat inbouwen per brouwer. Elke brouwer probeert zoveel mogelijk de 30 min hete whirlpool tijd te mimicen. Idee?

Lijkt mij een strak plan.

Offline De-Geert

• Moderator
  • Super lid
« Reactie #93 Gepost op: 25-01-2010 10:55 u »
Volgens mij koken ze bij Fullers 60 minuten, maar op zich zie ik er geen bezwaar in voor de zekerheid 90 minuten aan te houden (ivm DMS).
Dan laten we het 30 minuten staan, bij dompelaars en 20 bij tegenstromers. Zoiets?

Bitterheid voor de 90 vs 60 minuten kan je corrigeren met je Target gift. Misschien een paar IBU's lager aanhouden ivm het 30 minuten staan.

In de specificaties van de ESB gist wordt als vergistingstemperatuur 18-22 ºC genoemd.
Waarom gaan wij dan op 17 ºC vergisten? Alleen maar omdat in het recept van Jamil 17 ºC als starttemperatuur wordt genoemd?
Lopen we hiermee geen risico dat de helft van de deelnemers met een onvoltooide vergisting blijft zitten?
Tjsa, je hebt een punt. Enerzijds is het goed om 3 graden verschil te hebben om wat duidelijker verschillen te hebben. Anderszijds is 17 misschien aan de koude kant.
We zouden daarvoor toch 18 en 21 kunnen doen, maar ik denk sterk dat 21 wat te hoog is. Of toch 18 en 20, met op de koop toenemen dat dit een klein verschil is.
Misschien moet de meerderheid hier maar beslissen, want ik weet het niet.

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #94 Gepost op: 25-01-2010 10:58 u »
Als de optimale range voor de gist 18-22 is, dan lijkt me een vergelijking tussen 18 en 22 wel interessant (om het gedrag van de gist te leren kennen) naast het traject dat Jamil aangeeft.

Offline De-Geert

• Moderator
  • Super lid
« Reactie #95 Gepost op: 25-01-2010 11:05 u »
Als de optimale range voor de gist 18-22 is, dan lijkt me een vergelijking tussen 18 en 22 wel interessant (om het gedrag van de gist te leren kennen) naast het traject dat Jamil aangeeft.
Ik moet natuurlijk niet vergeten dat we het Jamil-schema nog hebben.

Meer meningen graag, dan kunnen we deze knoop doorhakken.

Offline Albertus

• De Roode Toren
  • Super lid
  • Bibo Ergo Sum
    • Brouwerij Onder de Boompjes
« Reactie #96 Gepost op: 25-01-2010 11:14 u »

Dit lijkt mij een goed voorstel. Het is in het algemeen ook wel aardig om te zien wat voor verschil het vergisten aan de onder- en bovengrens oplevert. In dit geval zou Jamil's schema als "middentemperatuur" dienen.

Bert

Offline William

• Super lid
    • Kloekus
« Reactie #97 Gepost op: 25-01-2010 18:32 u »

Lijkt me prima om effecten zo wat duidelijker te krijgen

Offline JWVG

• Super lid
  • Well, that's just ..like ..uh.. your opinion, man!
« Reactie #98 Gepost op: 25-01-2010 19:20 u »
Volgens mij koken ze bij Fullers 60 minuten, maar op zich zie ik er geen bezwaar in voor de zekerheid 90 minuten aan te houden (ivm DMS).
Dan laten we het 30 minuten staan, bij dompelaars en 20 bij tegenstromers. Zoiets?

Dus in mijn geval met dompelkoeler: hop toevoegen, na drie minuten vuur uit, 30 minuten laten staan, dan koelen, dan whirlpoolen en laten bezinken (is nodig om goed te hevelen) en dan pas naar het gistvat. Toch? Is prima, maar niet wat ik gewend ben. Normaal gesproken gooi ik bij een drie minuten gift na drie minuten de koeler erin. Ik realiseer me nu dat je dan toch wel een andere hopextractie krijgt dan bij de jongens die heet whirlpoolen of meteen naar de platenkoeler pompen. Stom eigenlijk, dat ik me dat nooit heb gerealiseerd! Is volgens jullie een tijdje heet laten staan altijd beter?

:degroeten: JW.

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #99 Gepost op: 25-01-2010 20:05 u »
Is volgens jullie een tijdje heet laten staan altijd beter?

Nee, want dan wordt er nog DMS gevormd en raak je nog behoorlijk wat hoparoma's kwijt. Volgens mij is het beter om na het koken zo snel mogelijk te koelen.

Tags: