Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Jamil's recept voor de ESB  (gelezen 104891 keer)

Offline De-Geert

• Moderator
  • Super lid
  • Land: nl
Re: Jamil's recept voor de ESB
« Reactie #50 Gepost op: 23-01-2010 11:23 u »
Zo, even het oude overzicht erbij halen.
Hierboven hebben we het over 17 en 21 graden, maar eigenlijk lijkt me 17 en 20 graden logischer aangezien dat de temperaturen van Fullers zijn. Tenzij iemand goede argumenten heeft voor de 21 graden, stel ik voor dat we het op 17 en 20 houden.
Het gaat denk ik niet lukken om alle varianten dubbel in te vullen, maar dat hoeft geen probleem te zijn.

We hadden nog niemand op B2-20, maar Dennis&Yoz zitten er niet bij. Dus ik ben zo vrij geweest jullie daar te zetten.

Ik heb de tabel zo veel mogelijk ingevuld met nieuwe gegevens, als er ergens iets niet klopt laat het dan even weten.

[tabular type=4 caption=""]
[row] Hopvariant Vergistingstemperatuur Brouwer Opmerkingen [/row]
 [row] [data]A1[/data] [data] 17 [/data] [data]RobinB[/data] [data]MO mout[/data] [/row]
 [row] [data]A1[/data] [data] 17 [/data] [data]TVERSCH[/data] [data][/data] [/row]
 [row] [data]A1[/data] [data] 20 [/data] [data]MO[/data] [data][/data] [/row]
 [row] [data]A1[/data] [data] 20 [/data] [data]De-Geert & Zigurana[/data] [data]Leidingwater & "Burtonized" water[/data] [/row]
 [row] [data]A2[/data] [data] 17 [/data] [data]JWVG[/data] [data]MO & Dingemans[/data] [/row]
 [row] [data]A2[/data] [data] 17 [/data] [data]Sjakie[/data] [data][/data] [/row]
 [row] [data]A2[/data] [data] 17 [/data] [data]Oscar[/data] [data][/data] [/row]
 [row] [data]A2[/data] [data] 20 [/data] [data]Herman[/data] [data]MO mout, opgekweekte gist[/data] [/row]
 [row] [data]A2[/data] [data] 20 [/data] [data]De-Geert & Zigurana[/data] [data]Leidingwater & "Burtonized" water[/data] [/row]
 [row] [data]B1[/data] [data] 17 [/data] [data]RobinB[/data] [data]MO mout[/data] [/row]
 [row] [data]B1[/data] [data] 17 [/data] [data]Siris[/data] [data][/data] [/row]
 [row] [data]B1[/data] [data] 20 [/data] [data]Gerb [/data] [data][/data] [/row]
 [row] [data]B1[/data] [data] Jamil [/data] [data]Caspar[/data] [data][/data] [/row]
 [row] [data]B2[/data] [data] 17 [/data] [data]Albertus[/data] [data][/data] [/row]
 [row] [data]B2[/data] [data] 17 [/data] [data]William[/data] [data][/data] [/row]
 [row] [data]B2[/data] [data] 20 [/data] [data]Dennis[/data] [data][/data] [/row]
 [row] [data]B2[/data] [data] 20 [/data] [data]Yoz[/data] [data][/data] [/row]
 [row] [data]B2[/data] [data] Jamil [/data] [data]Adrie[/data] [data][/data] [/row]
 [row] [data]B2[/data] [data] Jamil [/data] [data]William[/data] [data][/data] [/row]
 [row] [data]B2[/data] [data] Jamil [/data] [data]Henielma[/data] [data][/data] [/row]

Alle varianten: Target als bitterhop.
Variant A1: Challenger & Northdown & EKG 3 minuten, Target&EKG dryhop
Variant A2: Challenger & Northdown & EKG 3 minuten, EKG dryhop
Variant B1: Challenger                   & EKG 3 minuten, Target&EKG dryhop
Variant B2: Challenger                   & EKG 3 minuten, EKG dryhop
Jamil: 17->20, 20, 17. zie eerste bericht

Dat wordt nog een hele klus op de proeverij.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Sjakie

• Peels Bierbrouwersgilde
  • Senior lid
« Reactie #51 Gepost op: 23-01-2010 11:31 u »
Komt er nog een gezamemijke inkoop voor de Northdown.
Of heeft VD Kooy nog iets laten weten?
Kan het met al die afgesplitste draden even niet meer vinden.

Offline De-Geert

• Moderator
  • Super lid
« Reactie #52 Gepost op: 23-01-2010 11:34 u »
Van der Kooy heeft laten weten dat ze deze week gaan bestellen, dus dat komt zeker goed.
Op de vraag of ik alles in 1x moet bestellen, of dat het individueel kan zeiden ze:
"zie maar"  ;D
Ik weet alleen niet wat voor soort verpakking er komt, maar de Northdown komt dus zeker goed.

Misschien kunnen mensen die bij elkaar in de buurt wonen samen bestellen ivm verzendkosten.
Als er iemand alleen Northdown nodig heeft wil ik het wel bestellen, en dan doorsturen. Dat scheelt behoorlijk in de verzendkosten. Laat het even weten als je dat wilt.

Offline Sjakie

• Peels Bierbrouwersgilde
  • Senior lid
« Reactie #53 Gepost op: 23-01-2010 11:35 u »
Van der Kooy heeft laten weten dat ze deze week gaan bestellen, dus dat komt zeker goed.

Houd ons op de hoogte... Ik sta te trappelen om te beginnen.  :brouwen:

Offline JWVG

• Super lid
  • Well, that's just ..like ..uh.. your opinion, man!
« Reactie #54 Gepost op: 23-01-2010 11:43 u »
Ik kan me voorstellen dat er vanuit Wageningen sowieso behoefte is aan gezamelijke actie. Ik wil eigenlijk wel 250 g!

:degroeten: JW.

Offline De-Geert

• Moderator
  • Super lid
« Reactie #55 Gepost op: 23-01-2010 11:55 u »
Ik heb even een nieuw draadje daarvoor gemaakt.
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,14499

Offline Albertus

• De Roode Toren
  • Super lid
  • Bibo Ergo Sum
    • Brouwerij Onder de Boompjes
« Reactie #56 Gepost op: 23-01-2010 12:52 u »

Waarschijnlijk heb ik ergens een bericht gemist, maar wat wordt Vergistingstemperatuur "Jamil"?

Bert

Offline De-Geert

• Moderator
  • Super lid
« Reactie #57 Gepost op: 23-01-2010 13:03 u »
start ferment at 17C
raise to 20C
over 10 hours
when at 1/2 OG chill back to 17C and hold until 1/4 to 1/5 OG
chill to 6C and hold 2 days
raise to 10C and hold at least 2 weeks
hold at -1C for 1 week to chill proof
Should finish around 1.010

Offline Albertus

• De Roode Toren
  • Super lid
  • Bibo Ergo Sum
    • Brouwerij Onder de Boompjes
« Reactie #58 Gepost op: 23-01-2010 14:00 u »

Vraag over variant B2:
Challenger & EKG 3 minuten, EKG dryhop

De Target die Jamil vermeldt zorgt voor de bitterheid, in de varianten wordt de Target niet vermeld. Is in elke variant 60 minuten Target standaard inbegrepen of is het de bedoeling zoveel Challenger te nemen dat de 34,7 IBU wordt bereikt?

Bert

Offline De-Geert

• Moderator
  • Super lid
« Reactie #59 Gepost op: 23-01-2010 14:14 u »
Goede vraag.
Alle varianten zijn met Target als bitterhop.
Voor de 3 minuten kook nemen we 1,45g/l (=33 op 22,7 liter)
de koudhop=1g/l (21 gram op 22,7)

Offline William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
« Reactie #60 Gepost op: 23-01-2010 16:25 u »
Nog even over het start sg.

Jamil geeft een start sg van 1060 en een eind sg van ongeveer 1010. Dat geeft 6.6% alcohol en komt overeen met een vergistingsgraad van 83%.

Uit een eerdere draad lees ik:

Citaat
Er stond nog een verzoekje van SiriS open. Ik heb net het eind SG en Brix van een ontgaste ESB gemeten.

Brix=7.8; eind SG=1014. Dit geeft een vergistingsgraad van 75%, een startsg van 1058 en een alcoholpercentage van 5.9% wat klopt met wat er op het etiket staat.
Uitgaande van ongeveer 3 sg punten door bottelsuiker zou het startsg ongeveer 1055 moeten zijn. De vergistingsgraad doet niet vermoeden dat er mais o.i.d. word gebruikt.

Op het etiket van de Fullers ESB staat dus 5.9% vol alcohol en ik kom met mijn gemeten gegevens op een meer realistische vergistingsgraad van 75% en ook op die 5.9% alcohol. Ik denk dat Jamil niet gecorrigeerd heeft voor bottelsuiker (omdat Fullers geen bottelsuiker gebruikt en de meeste US homebrewers ook niet ???) en dat hij het eind SG te laag heeft ingeschat. Ik zou zeggen dat we met een lager startsg moeten beginnen (zeg 1055) en dat we via het bottelsuiker er nog zo'n 3 punten erbij krijgen.

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #61 Gepost op: 23-01-2010 16:38 u »
Dat ben ik niet met je eens. Het bier zal dan minder moutig worden dan het origineel en ik denk dat je die 0,7% verschil in alcohol niet merkt.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #62 Gepost op: 23-01-2010 16:40 u »
Meer dan 5 g/L bottelsuiker zullen we toch niet moeten gebruiken denk ik. Dus misschien rond de 1058 brouwen en niet te veel bottelsuiker gebrouwen? Of moeten we in het extreme geval bottelen met moutextract?

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #63 Gepost op: 23-01-2010 16:42 u »
Nou, dat lijkt me zwaar overdreven. Wat levert die 0,3 0,4% alcohol nou voor smaakverschil op?

Offline William

• Super lid
    • Kloekus
« Reactie #64 Gepost op: 23-01-2010 16:46 u »
Waarom gaat Jamil dan duidelijk hogere zitten dan dat het origineel aangeeft?

We kunnen met 1060 beginnen maar dan zullen we met deze gist waarschijnlijk rond de 1014-1015 uitkomen, waarschijnlijk eerder hoger dan lager omdat de Wyeast 1968 behoorlijk flocculent is (of af en toe behoorlijk opschudden). Het is niet alleen alcohol maar ook restsuikers.

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #65 Gepost op: 23-01-2010 16:51 u »
Nou, misschien een mailtje met de vraag waarom hij op 1060 gaat zitten?

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #66 Gepost op: 23-01-2010 17:02 u »
Om even op MO's opmerking terug te komen, we mogen inderdaad zeker niet meer dan 5 gr/l bottelsuiker gebruiken. Engelse bieren zijn veel minder gecarboneerd als onze gebruikelijke hobby-bieren.

Offline De-Geert

• Moderator
  • Super lid
« Reactie #67 Gepost op: 23-01-2010 17:13 u »
Eerlijk gezegd heb ik het meeste vertrouwen in de meting van William.
1060-1011 geeft gewoon geen 5,9% met of zonder bottelsuiker.

Offline William

• Super lid
    • Kloekus
« Reactie #68 Gepost op: 23-01-2010 17:41 u »
Ik wil niet verder met Jamil discussieren over het recept.Dat kost alleen maar tijd. Laat hem z'n deadline voor z'n gistboek maar halen. Ons gelijk halen kunnen we later in z'n show wel doen ;).

Ik denk dat de finishing gravity die hij geeft gewoon te laag is. Zo droog vind ik de Fullers ook niet.

Als we een startsg van 1057 aanhouden komen we op op ongeveer een sg van 1014 uit en een vergistingsgraad van 75%  en met daarbij 5 gr/l bottelsuiker aanhouden komen we op 5.9% alc. uit.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #69 Gepost op: 23-01-2010 17:59 u »
Als we een startsg van 1057 aanhouden komen we op op ongeveer een sg van 1014 uit en een vergistingsgraad van 75%  en met daarbij 5 gr/l bottelsuiker aanhouden komen we op 5.9% alc. uit.

Lijkt mij een goed uitgangspunt...

Offline De-Geert

• Moderator
  • Super lid
« Reactie #70 Gepost op: 23-01-2010 18:06 u »
Mij ook.

Offline YOz

• Vol lid
« Reactie #71 Gepost op: 23-01-2010 20:50 u »
Eensch!

Ik ga morgen wat ingredienten regelen dus zou ik graag dezelfde variant brouwen als in het eerdere schema maar dan met 17C en met het Jamil schema

Even voor mijn duidelijkheid er werd eensch geroepen op vergisting op 21 graden, maar ik het schema wat erna gepost is staat nu 20. Wat klopt?

*edit* zie net dat de quote geen eerder quotes quote.... sloeg eigenlijk op de post nr 34 van De-Geert     

Offline William

• Super lid
    • Kloekus
« Reactie #72 Gepost op: 23-01-2010 20:57 u »
Ik denk dat het 20 C is geworden omdat dit de bovengrens is in het "Jamil-schema"

Offline YOz

• Vol lid
« Reactie #73 Gepost op: 23-01-2010 21:04 u »
Ik heb er zelf in elk geval geen speciale voorkeur in. Maar had de melding boven de tabel nog gemist, daarin staat er wel wat over geschreven

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #74 Gepost op: 24-01-2010 20:57 u »
Ik weet dat we nu twee bronnen hebben (waarschijnlijk dezelfde) die aangeven dat de Fullers ESB ge-dryhopped is met EK Goldings, maar volgens mij klopt dit niet... Ik heb net weer een fles Fullers Winter Warmer op en qua hopprofiel is deze gelijk aan de ESB. Volgens mij is dit bier ge-dryhopped met Challenger en misschien ook wel wat Target. Ik heb een eigen 100% EK Goldings bier gedronken naast dit bier en het hop-profiel matcht niet. Verder denk ik ook niet dat het bier donker genoeg wordt met alleen cara 120, 0,5% chocmout zou een diepere rode kleur geven.

Ik zou zeggen, laten we vooral niet afwijken van het recept... maar ik begin me wel af te vragen of het een goede kloon wordt. Tsja, ik heb behoorlijk aan de IPA's lopen lurken, misschien ben ik wat negatief nu ;).

Tags: