Jamil's recept voor de ESB

Gestart door William, 21-01-2010 20:04 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

William

Hier is ie dan. Graag vertrouwelijk behandelen (zie ook bijlage)



Fullers ESB
A ProMash Recipe Report
BJCP Style and Style Guidelines
-------------------------------

08-C  English Pale Ale, Extra Special/Strong Bitter
Min OG:  1.048   Max OG:  1.072
Min IBU:    30   Max IBU:    60
Min Clr:    12   Max Clr:    35  Color in EBC

Recipe Specifics
----------------
Batch Size (L):          22.71    Wort Size (L):     22.71
Total Grain (kg):         6.14
Anticipated OG:          1.060    Plato:             14.67
Anticipated EBC:          20.6
Anticipated IBU:          34.7
Brewhouse Efficiency:       70 %
Wort Boil Time:             90    Minutes

Pre-Boil Amounts
----------------
Evaporation Rate:      15.00    Percent Per Hour
Pre-Boil Wort Size:   29.31    L
Pre-Boil Gravity:      1.046    SG          11.50  Plato

Formulas Used
-------------
Brewhouse Efficiency and Predicted Gravity based on Method #1, Potential Used.
Final Gravity Calculation Based on Points.
Hard Value of Sucrose applied. Value for recipe: 46.2100 ppppg
% Yield Type used in Gravity Prediction: Fine Grind Dry Basis.

Color Formula Used:   Morey
Hop IBU Formula Used: Rager

Additional Utilization Used For Plug Hops:         2 %
Additional Utilization Used For Pellet Hops:      10 %


Grain/Extract/Sugar
   %     Amount     Name                          Origin        Potential EBC
-----------------------------------------------------------------------------
 95.0     5.83 kg.  Pale Malt(2-row)              Great Britain  1.038      8
  5.0     0.31 kg.  Crystal 75L                   Great Britian  1.034    148

Potential represented as SG per pound per gallon.


Hops
   Amount     Name                              Form    Alpha  IBU  Boil Time
-----------------------------------------------------------------------------
 19.00 g.     Wye Target                        Pellet  11.00  28.9  60 min.
 15.00 g.     Wye Challenger                    Pellet   7.50   2.6  3 min.
 15.00 g.     Wye Northdown                     Pellet   8.50   2.9  3 min.
  3.00 g.     Goldings - E.K.                   Pellet   4.75   0.3  3 min.
 21.00 g.     Goldings - E.K.                   Pellet   4.75   0.0  Dry Hop


Yeast
-----
White Labs WLP002 English Ale


Water Profile
-------------
Profile:           London
Profile known for: Sweet Stout

Calcium(Ca):          90.0 ppm
Magnesium(Mg):         4.0 ppm
Sodium(Na):           24.0 ppm
Sulfate(SO4):         58.0 ppm
Chloride(Cl):         18.0 ppm
biCarbonate(HCO3):   123.0 ppm

pH: 8.33


Mash Schedule
-------------

Mash Type: Single Step

Grain kg:     6.14
Water Qts:   17.60 - Before Additional Infusions
Water L:     16.66 - Before Additional Infusions

L Water Per kg Grain: 2.71 - Before Additional Infusions

Saccharification Rest Temp :  64  Time:  60
Mash-out Rest Temp :          64  Time:   0
Sparge Temp :                 76  Time:  60


Total Mash Volume L: 20.76 - Dough-In Infusion Only

All temperature measurements are degrees Celsius.



Notes

-----
London tap water Burtonized with CaSO4
start ferment at 17C
raise to 20C
over 10 hours
when at 1/2 OG chill back to 17C and hold until 1/4 to 1/5 OG
chill to 6C and hold 2 days
raise to 10C and hold at least 2 weeks
hold at -1C for 1 week to chill proof
Should finish around 1.010


RobinB

HAHAHAHA!!!
Dat is gewoon ONS recept!
:D


Oja, Geert gefeliciteerd met je promotie! ;)

William

Daarom zei ik al: niet te veel verrassingen.
Was het niet Siris die met dit recept was gekomen?

Oscar

Citaat van: RobinB op 21-01-2010  20:08 uDat is gewoon ONS recept!

Nou, dan mag die geheimzinnigheid ook wel meteen opgeheven worden.... :)

JWVG

Dat zit er inderdaad niet ver naast  :). Is die White Labs gist gegarandeerd dezelfde als de Wyeast versie? Wel jammer dat dat afwijkt.

Maarruuhhh... hoe zit dat met Geerts' promotie? Mis ik iets?

 :degroeten: JW.

Jacques

Citaat van: Oscar op 21-01-2010  20:14 uNou, dan mag die geheimzinnigheid ook wel meteen opgeheven worden.... :)

Nee, natuurlijk niet! De geheimzinnigheid zal net een stimulans zijn om mee te willen doen...

Jacques

Citaat van: JWVG op 21-01-2010  20:15 uMaarruuhhh... hoe zit dat met Geerts' promotie? Mis ik iets?

Geert heb ik als projectleider beheerder gemaakt van dit board. Ik weet alleen niet of zijn rechten goed staan. Dat kan ik niet controleren omdat ik niet kan inloggen onder zijn account.

De-Geert

Mooi!
Daar moeten we wel wat mee kunnen.

Citaat van: JWVG op 21-01-2010  20:15 uDat zit er inderdaad niet ver naast  :). Is die White Labs gist gegarandeerd dezelfde als de Wyeast versie? Wel jammer dat dat afwijkt.
Nee, maar Fullers heeft een eigen stam. Dus het is zowel niet de White Labs als de Wyeast.


Herman

Citaat van: De-Geert op 21-01-2010  21:02 uNee, maar Fullers heeft een eigen stam. Dus het is zowel niet de White Labs als de Wyeast.
Vanwaar deze wijsheid? Ook andere brouwerijen ontkennen vaak dat hun gist in een bepaalde verpakking te koop is.

Adrie

Inderdaad ik dacht juist dat het algemeen bekend was dat de 1968 London ESB de Fullers gist is.

Herman

Anyway, ik heb de mijne opgekweekt. Dat is vast de versie die Wyeast cq Whitelabs verkoopt. Het koekerige etc komt allemaal overeen. We zullen het merken. Ik brouw een ESB met de opkweek en wellicht nog een met de Wyeast. Die ruil ik wel met Robin. Time will tell.

De-Geert

Hoe oud is Fullers en hoe oud is Wyeast/White Labs.
Mijn punt is eigenlijk alleen maar: White Labs vs Wyeast is niet een bewuste keuze van Jamil.

Voor de duidelijkheid: ook ik ben er van overtuigd dat zowel Wyeast 1968 als WLP 002 dezelfde giststammen zijn als die van Fullers.

Laat de discussie vooral niet daarover gaan.

William

In hoeverre moeten we nu ons schema gaan aanpassen. De moutstort wordt een beetje anders net zoals het maischschema maar ik denk dat we nog steeds dezelfde variaties aan kunnen houden.

De vergisting met oplopende temperatuur lijkt wel specifiek. Echt iets voor de TControl mensen :D .

Oscar

Even de BrouwVisie versie  :)

Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptESB, Forum Project
Brouwdatum21-1-2010
BiertypePale Ale/Strong Bitter
Aantal liters25
Gewenst begin SG1060 (6,5 vol% alc.)
Brouwzaalrendement70.0%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal brouwwater37.61 liter
Maischdikte3.00 l/kilo
Maischwater21,8 liter
Spoelwater15,8 liter
Kooktijd90 min.
Berekende kleur33 EBC (BrouwVisie)
Berekende bitterheid33 EBU (Glenn Tinseth)

Mout
Moutnaam% stortMassaKleur
Pale alemout95,0 %6902 gram6 EBC
Karamelmout 150 EBC5,0 %363 gram150 EBC

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Target11,0 %28 gram60 min.28 EBU
Challenger7,5 %23 gram3 min.2 EBU
Northdown8,5 %20 gram3 min.2 EBU
East Kent Golding4,8 %3 gram3 min.0 EBU
East Kent Golding5,5 %25 gramKoud hop0 EBU

Gist
OmschrijvingWaarde
Gist soort1968 London ESB Ale
Gist toegevoegd alsGiststarter
Volume giststarter0 ml
Beluchtings tijd0 uur
Temperatuur giststarter0°C

Maischschema
Stap nrTemperatuurRusttijdMaischdikte
164°C60 minuten3,0 l/kg

En de XML


Henielma

Citaat van: William op 21-01-2010  20:04 ustart ferment at 17C
raise to 20C
over 10 hours
when at 1/2 begin SG chill back to 17C and hold until 1/4 to 1/5 begin SG
chill to 6C and hold 2 days
raise to 10C and hold at least 2 weeks
hold at -1C for 1 week to chill proof
Should finish around 1.010

Inderdaad net iets voor Tcontrol V044. Zeker nu een schatting van het huidige SG te zien is op het scherm. Alleen nog even zorgen dat de factor L/puls juist is. Eigenlijk kan je niet zonder Tcontrol met koolzuurflowmeting.  :P

RobinB

Citaat van: William op 21-01-2010  21:10 uIn hoeverre moeten we nu ons schema gaan aanpassen. De moutstort wordt een beetje anders.

Moutstort is toch identiek?
Volgens mij is de crystal van TF ook in die EBC-range.

De hopvariaties kunnen mijns inziens blijven staan alleen een kleine tijdscorrectie van de giften:
Variant A1: Challenger&Northdown&EKG  3 minuten, Target&EKG dryhop
Variant B1: Challenger&EKG  3 minuten, Target&EKG dryhop
Variant A2: Challenger&Northdown&EKG  3 minuten, EKG dryhop
Variant B2: Challenger&EKG  3 minuten, EKG dryhop

In de hoeveelheidsverhoudingen zoals in het recept van Jamil?

[edit]
Wel relatief jammer dat ik nu weet geen exacte kloon te brouwen...  :clownsmile:

William

Citaat van: Henielma op 21-01-2010  21:16 uEigenlijk kan je niet zonder Tcontrol met koolzuurflowmeting.  :P

Daar wordt aan gewerkt. ::)

De-Geert

De wel/niet northdown variant lijkt me nog steeds heel interessant. En eigenlijk de dryhopvariant ook.

Ik vraag me alleen even af wat me met die vergisting moeten doen, want ik denk dat de meesten niet in 10 uur 3 graden kunnen stijgen. Alleen de T-controllers.


William

Eigenlijk hadden we het dus best al wel goed opgezet!

Voor de vergisting zou 17°C, 21 °C en een oplopend schema interessant zijn. Ik zou eventueel mijn watervariant kunnen inruilen voor een constante temperatuur en een oplopende temperatuur. Ik weet niet hoe vriend JW hierover denkt.

Adrie

Citaat van: William op 21-01-2010  21:34 uEigenlijk hadden we het dus best al wel goed opgezet!

Voor de vergisting zou 17°C, 21 °C en een oplopend schema interessant zijn. Ik zou eventueel mijn watervariant kunnen inruilen voor een constante temperatuur en een oplopende temperatuur. Ik weet niet hoe vriend JW hierover denkt.

Eerder een variant met 17°C, 21 °C en een schema zoals Jamil voorstelt.

William

Citaat van: William op 21-01-2010  21:34 uVoor de vergisting zou 17°C, 21 °C en een oplopend schema interessant zijn. Ik zou eventueel mijn watervariant kunnen inruilen voor een constante temperatuur en een oplopende temperatuur. Ik weet niet hoe vriend JW hierover denkt.

Citaat van: Adrie op 21-01-2010  21:36 uEerder een variant met 17°C, 21 °C en een schema zoals Jamil voorstelt.

Ik denk dat we hetzelfde bedoelen: drie verschillende T-varianten.


De-Geert

Zou leuk zijn als er enkelen zijn die het "Jamil-schema" kunnen doen.


Henielma

Uiteraard wil ik graag het Jamil vergistingsschema toepassen met Tcontrol.

Adrie

Ik wil het wel proberen "met de hand".

RobinB

17 ºC wordt lastig, kan met 2 hopvarianten nl niet gecontrolleerd vergisten. Het grootste deel vd tijd zal het ca 16 ºC zijn, 'savonds 19 ºC.
Komt ook wel in de buurt van die 17 ºC toch?
in ieder geval as good as it gets :)

JWVG

Citaat van: William op 21-01-2010  21:34 uIk weet niet hoe vriend JW hierover denkt.

Vriend JW is wel OK. Jullie TControl setup is vrij uniek, die moet je maar gebruiken vind ik. Ik red me wel met mijn water  :D.

 :degroeten: JW.

De-Geert

Misschien kunnen we in Wageningen nog wel wat doen met dat water, bijna het voltallige WHO doet mee. Wat zeg ik, bijna? Volgens mij iedereen.
Welk gilde doet ons dat na.  ;D



dennis

Wat voor een water experiment zit je aan te denken, waarbij eenieder dan 2 brouwsels maakt??

JWVG

Ja, twee brouwsels. Eentje met Wagenings water, eentje met 'optimale' watersamenstelling voor dit bier volgens de laatste inzichten. Maar dat is heel wat werk, ik verwacht niet dat iedereen dat wil doen.

 :degroeten: JW.

De-Geert

Ik zat eigenlijk te denken, als er nu 2 of 3 mensen hun water "burtonizen" en de rest niet. Dan geeft dat wel goed vergelijkingsmateriaal, toch?

Daniel en ik gaan 2 brouwsels op 1 dag maken, op dezelfde installatie. Dus wij zouden dat ook samen kunnen doen.
Maar eigenlijk wil ik ook nog MO vergelijken met Brouwland Pale.  :denken:

JWVG

Citaat van: De-Geert op 22-01-2010  08:34 uMaar eigenlijk wil ik ook nog MO vergelijken met Brouwland Pale.  :denken:

Ik heb nog net een paar kilo MO liggen, en krijg binnenkort pale mout van Weyermann (via het WHO). Ik zou er ook voor kunnen kiezen om die vergelijking te brouwen, als jij (jullie) denken dat het water al genoeg is gecovered? Ik ben overal toe bereid, als het zich tenminste beperkt tot twee volle brouwsels op een dag  :D.

 :degroeten: JW.

De-Geert

Citaat van: JWVG op 22-01-2010  08:36 uIk heb nog net een paar kilo MO liggen, en krijg binnenkort pale mout van Weyermann (via het WHO). Ik zou er ook voor kunnen kiezen om die vergelijking te brouwen, als jij (jullie) denken dat het water al genoeg is gecovered? Ik ben overal toe bereid, als het zich tenminste beperkt tot twee volle brouwsels op een dag  :D.

 :degroeten: JW.
Dat zou wel heel mooi zijn. Ik wil toch eigenlijk wel een keer een goede vergelijking van MO vs Dingemans hebben.
Als je Iers mos nodig hebt, moet je het maar zeggen.  ;)


Nog even wat anders. Jamil gebruikt de Rager formule voor de bitterheidsberekening. Maar ik ken mijn systeem wel goed genoeg dat die 35 IBU bij mij geen 35 IBU oplevert. (28 volgens Tinseth, 19 volgens Garetz). Iemand een mening daarover?





Adrie

Volgens mij wordt het tijd voor een nieuw schema. Ik ga trouwens sowieso wat aan mijn brouwwater doen, want die is totaal ongeschikt voor het brouwen van een ESB (calciumsulfaat toevoegen en aanzuren).

Adrie

Citaat van: De-Geert op 22-01-2010  08:44 uNog even wat anders. Jamil gebruikt de Rager formule voor de bitterheidsberekening. Maar ik ken mijn systeem wel goed genoeg dat die 35 IBU bij mij geen 35 IBU oplevert. (28 volgens Tinseth, 19 volgens Garetz). Iemand een mening daarover?

Ja.  ;D



We doen net als Jamil: als je denkt dat in jouw installatie de berekening iets anders aangeeft dan je smaakpapillen, dan volg je je smaakpapillen. Met andere woorden: als jij denkt dat je met Tinseth beter zit, gebruik je Tinseth. Van Rager klopt bij mij ook geen hout, dus ik gebruik altijd Tinseth, want die klopt bij mij veel beter.

De-Geert

Ik kan het oude schema niet kopieren uit de andere draad, aangezien die gesloten is (kan niet meer citeren). Kan een van de beheerders dat wel?
Dan kunnen we die even opnieuw invullen. Mocht dat niet lukken dan maak ik wel een nieuw schema, alleen dat kost wat tijd.

Even weer samenvatten, de varianten zover als we nu zijn:
Hop, laatste 3 minuten:
- Challenger, Northdown & EKG
- Challenger & EKG
Koudhop:
- EKG
- Target & EKG

Vergisting:
- 17 graden
- 21 graden
- "Jamil-schema"

Eensch?

JWVG

Citaat van: De-Geert op 22-01-2010  08:44 uDat zou wel heel mooi zijn. Ik wil toch eigenlijk wel een keer een goede vergelijking van MO vs Dingemans hebben.
Als je Iers mos nodig hebt, moet je het maar zeggen.  ;)

OK, ik doe het gewoon! Weg water! Dat komt wel een keer in een ander experiment! Probleem is dat ik nu net een zak Weyermann heb besteld. Is Dingemans echt een beter idee? In dat geval zou ik mijn bestelling bij Weyermann (via Dennis) moeten afbreken. Hebben ze in Oss Pale Mout van Dingemans? In dat geval zou ik William nog eens lief aan kunnen kijken  :-*.

 :degroeten: JW.

PS Eensch, Geert!

Caspar

Haha, geweldig... we hadden gewoon het zelfde recept! Heb je dat ook tegen Jamil gezegd William? Ik ben wel te porren voor de oplopende temperatuur en EKG + Target dry hop, ik heb goede T control. Brouwdatum voor mij wordt 6 maart.

De-Geert

Volgens mij heb jij bij Dingemans besteld.  ;)

JWVG

Citaat van: De-Geert op 22-01-2010  08:57 uVolgens mij heb jij bij Dingemans besteld.  ;)

Oeps, niet goed opgelet. Dan is het allemaal ok. Leuk!

 :degroeten: JW.

William

Citaat van: Caspar op 22-01-2010  08:56 uHaha, geweldig... we hadden gewoon het zelfde recept! Heb je dat ook tegen Jamil gezegd William? Ik ben wel te porren voor de oplopende temperatuur en EKG + Target dry hop, ik heb goede T control. Brouwdatum voor mij wordt 6 maart.

Ik heb Jamil inderdaad laten weten dat wij er al niet al te ver vanaf zaten. Dat was al in eerdere e-mail voordat ik het recept heb gekregen. Hij heeft zijn recept op het interview gebaseerd dus zal zich niet hebben laten leiden door ons recept.

Dat ons recpet zo lijkt op zijn recept komt volgens mij omdat we dezelfde bron hebben gebruikt. Ons recept kwam volgens mij van Siris via informatie dat uit een interview met Fullers kwam. De info van Jamil zou wel eens van een interview met dezelfde persoon afkomstig kunnen zijn. Dan is het niet raar dat het redelijk met elkaar overeenkomt


William

Citaat van: De-Geert op 22-01-2010  08:49 uIk kan het oude schema niet kopieren uit de andere draad, aangezien die gesloten is (kan niet meer citeren). Kan een van de beheerders dat wel?
Dan kunnen we die even opnieuw invullen. Mocht dat niet lukken dan maak ik wel een nieuw schema, alleen dat kost wat tijd.

Even weer samenvatten, de varianten zover als we nu zijn:
Hop, laatste 3 minuten:
- Challenger, Northdown & EKG
- Challenger & EKG
Koudhop:
- EKG
- Target & EKG

Vergisting:
- 17 graden
- 21 graden
- "Jamil-schema"

Eensch?

Eensch!

Ik ga morgen wat ingredienten regelen dus zou ik graag dezelfde variant brouwen als in het eerdere schema maar dan met 17°C en met het Jamil schema

Adrie

Citaat van: De-Geert op 22-01-2010  08:49 uIk kan het oude schema niet kopieren uit de andere draad,

Het schema zit in je mailbox.

JWVG

Ik ben toch wel onder de indruk van het feit dat de twee recepten vrijwel gelijk waren. Ik was daar dus toch iets te sceptisch over. Gelukkig maar  :duimop:.

We moeten wel tzt zorgen dat we echte Fullers hebben om mee te vergelijken. Is het een idee om Woudenberg te vragen of ze een keer een kratje voor ons kunnen bestellen? Geen flauw idee of dat zo werkt, maar we kunnen het proberen?

 :degroeten: JW.

De-Geert

Citaat van: JWVG op 22-01-2010  09:49 uIs het een idee om Woudenberg te vragen of ze een keer een kratje voor ons kunnen bestellen? Geen flauw idee of dat zo werkt, maar we kunnen het proberen?
Ik heb ooit wel bij Woudenberg 2 trays Fullers ESB besteld, dus het kan.
Ik zal vandaag eens informeren, als ik mijn Brouwland spullen ga halen.


JWVG

Goede actie! Is die bestelling binnen dan? Ik heb nog geen bericht ontvangen. Er zal aardig wat Wyeast ESB gist bij zitten, denk ik  ;D.

 :degroeten: JW.

De-Geert

De bestelling zou gisteren binnen komen.


MO

De meeste slijters doen niet moeilijk over het bestellen van bier. Als het maar per krat (of meer) gaat.

Ik ga in principe brouwen met de pale mout van Maasland. De komt soms van Brouwland (cargill?), soms van Dingemans (vrij donker) en soms van Weyerman (die alleen een hele lichte pale mout variant heeft). Dat kan dus nog wel eens lastig worden.

Adrie

Citaat van: JWVG op 22-01-2010  09:49 uIs het een idee om Woudenberg te vragen of ze een keer een kratje voor ons kunnen bestellen? Geen flauw idee of dat zo werkt, maar we kunnen het proberen?

Laten we dat doen zo dicht mogelijk tegen de proeverij aan om ervoor te zorgen dat onze bieren en die van Fullers' wat leeftijd betreft niet heel erg veel uit elkaar lopen. We weten allemaal wat leeftijd met een bier doet.

YOz

De bestelling bij Woudenberg was gister binnengekomen, maar net na 5-en nog niet uitgezocht. Dus vandaag moet dat wel gelukt zijn.

Ondanks eerdere berichten kan ik vanaf dit weekend waarschijnlijk wel constant-temp-cont (r) vergisten
Dus als dat handig is voor de variatie binnen het WHO vanwege hetzelfde heerlijke Wageningswater (of iets anders) stel maar iets voor. (heb hier zelf niet echt een overzicht van)

De-Geert

Citaat van: MO op 22-01-2010  10:17 uIk ga in principe brouwen met de pale mout van Maasland. De komt soms van Brouwland (cargill?), soms van Dingemans (vrij donker) en soms van Weyerman (die alleen een hele lichte pale mout variant heeft). Dat kan dus nog wel eens lastig worden.
Ik denk dat we er niet al te moeilijk over moeten doen. Kan ook niet, want je moet het doen met de palemout die je hebt. Al

Citaat van: Adrie op 22-01-2010  10:18 uLaten we dat doen zo dicht mogelijk tegen de proeverij aan om ervoor te zorgen dat onze bieren en die van Fullers' wat leeftijd betreft niet heel erg veel uit elkaar lopen. We weten allemaal wat leeftijd met een bier doet.
Mee eens, ik ga alleen ff informeren hoe lang dat duurt en wat het kost.

Citaat van: YOz op 22-01-2010  10:24 uOndanks eerdere berichten kan ik vanaf dit weekend waarschijnlijk wel constant-temp-cont (r) vergisten
Dus als dat handig is voor de variatie binnen het WHO vanwege hetzelfde heerlijke Wageningswater (of iets anders) stel maar iets voor. (heb hier zelf niet echt een overzicht van)
Heel mooi! Overzicht komt later.

De-Geert

Zo, even het oude overzicht erbij halen.
Hierboven hebben we het over 17 en 21 graden, maar eigenlijk lijkt me 17 en 20 graden logischer aangezien dat de temperaturen van Fullers zijn. Tenzij iemand goede argumenten heeft voor de 21 graden, stel ik voor dat we het op 17 en 20 houden.
Het gaat denk ik niet lukken om alle varianten dubbel in te vullen, maar dat hoeft geen probleem te zijn.

We hadden nog niemand op B2-20, maar Dennis&Yoz zitten er niet bij. Dus ik ben zo vrij geweest jullie daar te zetten.

Ik heb de tabel zo veel mogelijk ingevuld met nieuwe gegevens, als er ergens iets niet klopt laat het dan even weten.

HopvariantVergistingstemperatuurBrouwerOpmerkingen
A1 17 RobinBMO mout
A1 17 TVERSCH
A1 20 MO
A1 20 De-Geert & ZiguranaLeidingwater & "Burtonized" water
A2 17 JWVGMO & Dingemans
A2 17 Sjakie
A2 17 Oscar
A2 20 HermanMO mout, opgekweekte gist
A2 20 De-Geert & ZiguranaLeidingwater & "Burtonized" water
B1 17 RobinBMO mout
B1 17 Siris
B1 20 Gerb
B1 Jamil Caspar
B2 17 Albertus
B2 17 William
B2 20 Dennis
B2 20 Yoz
B2 Jamil Adrie
B2 Jamil William
B2 Jamil Henielma


Alle varianten: Target als bitterhop.
Variant A1: Challenger & Northdown & EKG 3 minuten, Target&EKG dryhop
Variant A2: Challenger & Northdown & EKG 3 minuten, EKG dryhop
Variant B1: Challenger                   & EKG 3 minuten, Target&EKG dryhop
Variant B2: Challenger                   & EKG 3 minuten, EKG dryhop
Jamil: 17->20, 20, 17. zie eerste bericht


Dat wordt nog een hele klus op de proeverij.

Sjakie

Komt er nog een gezamemijke inkoop voor de Northdown.
Of heeft VD Kooy nog iets laten weten?
Kan het met al die afgesplitste draden even niet meer vinden.

De-Geert

Van der Kooy heeft laten weten dat ze deze week gaan bestellen, dus dat komt zeker goed.
Op de vraag of ik alles in 1x moet bestellen, of dat het individueel kan zeiden ze:
"zie maar"  ;D
Ik weet alleen niet wat voor soort verpakking er komt, maar de Northdown komt dus zeker goed.

Misschien kunnen mensen die bij elkaar in de buurt wonen samen bestellen ivm verzendkosten.
Als er iemand alleen Northdown nodig heeft wil ik het wel bestellen, en dan doorsturen. Dat scheelt behoorlijk in de verzendkosten. Laat het even weten als je dat wilt.


Sjakie

Citaat van: De-Geert op 23-01-2010  11:34 uVan der Kooy heeft laten weten dat ze deze week gaan bestellen, dus dat komt zeker goed.


Houd ons op de hoogte... Ik sta te trappelen om te beginnen.  :brouwen:

JWVG

Ik kan me voorstellen dat er vanuit Wageningen sowieso behoefte is aan gezamelijke actie. Ik wil eigenlijk wel 250 g!

 :degroeten: JW.

De-Geert


Albertus


Waarschijnlijk heb ik ergens een bericht gemist, maar wat wordt Vergistingstemperatuur "Jamil"?

Bert

De-Geert

Citaat van: William op 21-01-2010  20:04 ustart ferment at 17C
raise to 20C
over 10 hours
when at 1/2 OG chill back to 17C and hold until 1/4 to 1/5 OG
chill to 6C and hold 2 days
raise to 10C and hold at least 2 weeks
hold at -1C for 1 week to chill proof
Should finish around 1.010

Albertus


Vraag over variant B2:
Challenger & EKG 3 minuten, EKG dryhop

De Target die Jamil vermeldt zorgt voor de bitterheid, in de varianten wordt de Target niet vermeld. Is in elke variant 60 minuten Target standaard inbegrepen of is het de bedoeling zoveel Challenger te nemen dat de 34,7 IBU wordt bereikt?


Bert

De-Geert

Goede vraag.
Alle varianten zijn met Target als bitterhop.
Voor de 3 minuten kook nemen we 1,45g/l (=33 op 22,7 liter)
de koudhop=1g/l (21 gram op 22,7)


William

Nog even over het start sg.

Jamil geeft een start sg van 1060 en een eind sg van ongeveer 1010. Dat geeft 6.6% alcohol en komt overeen met een vergistingsgraad van 83%.

Uit een eerdere draad lees ik:

CiteerEr stond nog een verzoekje van SiriS open. Ik heb net het eind SG en Brix van een ontgaste ESB gemeten.

Brix=7.8; eind SG=1014. Dit geeft een vergistingsgraad van 75%, een startsg van 1058 en een alcoholpercentage van 5.9% wat klopt met wat er op het etiket staat.
Uitgaande van ongeveer 3 sg punten door bottelsuiker zou het startsg ongeveer 1055 moeten zijn. De vergistingsgraad doet niet vermoeden dat er mais o.i.d. word gebruikt.

Op het etiket van de Fullers ESB staat dus 5.9% vol alcohol en ik kom met mijn gemeten gegevens op een meer realistische vergistingsgraad van 75% en ook op die 5.9% alcohol. Ik denk dat Jamil niet gecorrigeerd heeft voor bottelsuiker (omdat Fullers geen bottelsuiker gebruikt en de meeste US homebrewers ook niet ???) en dat hij het eind SG te laag heeft ingeschat. Ik zou zeggen dat we met een lager startsg moeten beginnen (zeg 1055) en dat we via het bottelsuiker er nog zo'n 3 punten erbij krijgen.

Adrie

Dat ben ik niet met je eens. Het bier zal dan minder moutig worden dan het origineel en ik denk dat je die 0,7% verschil in alcohol niet merkt.

MO

Meer dan 5 g/L bottelsuiker zullen we toch niet moeten gebruiken denk ik. Dus misschien rond de 1058 brouwen en niet te veel bottelsuiker gebrouwen? Of moeten we in het extreme geval bottelen met moutextract?

Adrie

Nou, dat lijkt me zwaar overdreven. Wat levert die 0,3 Ă  0,4% alcohol nou voor smaakverschil op?

William

Waarom gaat Jamil dan duidelijk hogere zitten dan dat het origineel aangeeft?

We kunnen met 1060 beginnen maar dan zullen we met deze gist waarschijnlijk rond de 1014-1015 uitkomen, waarschijnlijk eerder hoger dan lager omdat de Wyeast 1968 behoorlijk flocculent is (of af en toe behoorlijk opschudden). Het is niet alleen alcohol maar ook restsuikers.

Adrie

Nou, misschien een mailtje met de vraag waarom hij op 1060 gaat zitten?

Caspar

Om even op MO's opmerking terug te komen, we mogen inderdaad zeker niet meer dan 5 gr/l bottelsuiker gebruiken. Engelse bieren zijn veel minder gecarboneerd als onze gebruikelijke hobby-bieren.

De-Geert

Eerlijk gezegd heb ik het meeste vertrouwen in de meting van William.
1060-1011 geeft gewoon geen 5,9% met of zonder bottelsuiker.

William

Ik wil niet verder met Jamil discussieren over het recept.Dat kost alleen maar tijd. Laat hem z'n deadline voor z'n gistboek maar halen. Ons gelijk halen kunnen we later in z'n show wel doen ;).

Ik denk dat de finishing gravity die hij geeft gewoon te laag is. Zo droog vind ik de Fullers ook niet.

Als we een startsg van 1057 aanhouden komen we op op ongeveer een sg van 1014 uit en een vergistingsgraad van 75%  en met daarbij 5 gr/l bottelsuiker aanhouden komen we op 5.9% alc. uit.

Oscar

Citaat van: William op 23-01-2010  17:41 uAls we een startsg van 1057 aanhouden komen we op op ongeveer een sg van 1014 uit en een vergistingsgraad van 75%  en met daarbij 5 gr/l bottelsuiker aanhouden komen we op 5.9% alc. uit.

Lijkt mij een goed uitgangspunt...

De-Geert


YOz

Citaat van: William op 22-01-2010  09:32 uEensch!

Ik ga morgen wat ingredienten regelen dus zou ik graag dezelfde variant brouwen als in het eerdere schema maar dan met 17°C en met het Jamil schema


Even voor mijn duidelijkheid er werd eensch geroepen op vergisting op 21 graden, maar ik het schema wat erna gepost is staat nu 20. Wat klopt?

*edit* zie net dat de quote geen eerder quotes quote.... sloeg eigenlijk op de post nr 34 van De-Geert     

William

Ik denk dat het 20 ºC is geworden omdat dit de bovengrens is in het "Jamil-schema"

YOz

Ik heb er zelf in elk geval geen speciale voorkeur in. Maar had de melding boven de tabel nog gemist, daarin staat er wel wat over geschreven

Caspar

Ik weet dat we nu twee bronnen hebben (waarschijnlijk dezelfde) die aangeven dat de Fullers ESB ge-dryhopped is met EK Goldings, maar volgens mij klopt dit niet... Ik heb net weer een fles Fullers Winter Warmer op en qua hopprofiel is deze gelijk aan de ESB. Volgens mij is dit bier ge-dryhopped met Challenger en misschien ook wel wat Target. Ik heb een eigen 100% EK Goldings bier gedronken naast dit bier en het hop-profiel matcht niet. Verder denk ik ook niet dat het bier donker genoeg wordt met alleen cara 120, 0,5% chocmout zou een diepere rode kleur geven.

Ik zou zeggen, laten we vooral niet afwijken van het recept... maar ik begin me wel af te vragen of het een goede kloon wordt. Tsja, ik heb behoorlijk aan de IPA's lopen lurken, misschien ben ik wat negatief nu ;).

William

Citaat van: Caspar op 24-01-2010  20:57 uVerder denk ik ook niet dat het bier donker genoeg wordt met alleen cara 120, 0,5% chocmout zou een diepere rode kleur geven.

Hierin heb je denk ik gelijk. De Fullers Pride en Fullers ESB worden beiden uit dezelfde moutstort gebrouwen (partygyle). De Pride is een stukje lichter dan de ESB dus ik vermoed dat de ESB lichtjes wordt bijgekleurd.

Misschien mag een ieder voor zich de ESB een beetje bijkleuren met chocomout aan het einde van de maisch?

Herman

Die kleur kan mij nou echt niet boeien. Wat maakt het uit als hij wat lichter is?

William

Citaat van: Herman op 24-01-2010  21:24 uDie kleur kan mij nou echt niet boeien. Wat maakt het uit als hij wat lichter is?

Ik schat in dat jij hem niet bij gaat kleuren ;D. Je hebt in de persoon van Henielma in ieder geval een medestander.

Het lijkt me inderdaad beter dat niemand bij gaat kleuren zodat we het effect van de verschillende brouwsels op de kleur kunnen bekijken.

RobinB

Ik ben ook niet van plan bij te kleuren, maar mijn Crystal is toch al wat donkerder dan cara120 (meer richting 150)

MO

Wat een rare hopstort. Zo zou ik het zelf nooit doen. Ik moet variant A1 brouwen. Dat betekent: Challenger & Northdown & EKG 3 minuten, Target&EKG dryhop.

Ik zit een beetje met de hoeveelheden in mijn maag. Lees ik het nu goed en moet ik voor de 3 min hopgift 1 g/L Challenger, 1 g/L Northdown en 1/8 g/L EKG nemen? Alles per liter wort op einde koken? Wat moet ik met de koudhop doen: 0.5 g/L EKG en 0.5 g/L Target of beide ook 1 g/L?

De-Geert

Citaat van: MO op 24-01-2010  22:48 uIk moet variant A1 brouwen.
Je moet niets. Maar je hebt je inderdaad voor deze variant opgegeven.  ;)

CiteerIk zit een beetje met de hoeveelheden in mijn maag. Lees ik het nu goed en moet ik voor de 3 min hopgift 1 g/L Challenger, 1 g/L Northdown en 1/8 g/L EKG nemen? Alles per liter wort op einde koken? Wat moet ik met de koudhop doen: 0.5 g/L EKG en 0.5 g/L Target of beide ook 1 g/L?
De 3 minuten gift is 33 gram op 23 liter.
Dus voor jou, Challenger: 0.65 g/l Northdown: 0.65 g/l en EKG 0.13 g/l

Citaat van: Caspar op 24-01-2010  20:57 uIk weet dat we nu twee bronnen hebben (waarschijnlijk dezelfde) die aangeven dat de Fullers ESB ge-dryhopped is met EK Goldings, maar volgens mij klopt dit niet... Ik heb net weer een fles Fullers Winter Warmer op en qua hopprofiel is deze gelijk aan de ESB. Volgens mij is dit bier ge-dryhopped met Challenger en misschien ook wel wat Target. Ik heb een eigen 100% EK Goldings bier gedronken naast dit bier en het hop-profiel matcht niet. Verder denk ik ook niet dat het bier donker genoeg wordt met alleen cara 120, 0,5% chocmout zou een diepere rode kleur geven.

Ik zou zeggen, laten we vooral niet afwijken van het recept... maar ik begin me wel af te vragen of het een goede kloon wordt. Tsja, ik heb behoorlijk aan de IPA's lopen lurken, misschien ben ik wat negatief nu ;).
Ik geloof ook niet dat er alleen EKG gedryhopt wordt, in het interview met BYO waar ons oorspronkelijke recept vandaag komt zegt John Keeling dat ze dryhoppen met EKG en Target.
Hopelijk kunnen we straks concluderen dat deze combi een betere kloon oplevert dan alleen EKG. En ik vermoed dat de 3 minutengift toch ook wel een belangrijke rol speelt in het hoparoma.

Wat betreft de kleur, ik denk ook dat we te licht uitkomen maar dat kan me niets schelen. We hadden eerder geconcludeerd dat kleur inferieur is aan smaak.
Er komt gewoon geen kleurvakje op het proefformulier.  ;D

De-Geert

Ik probeer in een ander draadje alles zo veel mogelijk op een rij te zetten.
Deze:
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,14510
Het is niet de bedoeling daar te discussieren.

En ik zat nog eens te denken, Caspar.
Als jij er van overtuigd bent dat de koudhop-combi Challenger&Target een betere kloon oplevert, moeten we daar niet iets mee doen?  :weetniet:
Kan je niet splitsen na vergisting? Dat je EKG&Target en Challenger&Target doet?

Ik zit maar weer hardop te denken hoor. Houd me vooral tegen als ik uit de bocht vlieg.  :)



MO

Ik heb nog een technische vraag over die 3 min gift. Heeft iemand een idee hoe snel er gekoeld wordt bij Fuller's? Mijn ervaring is dat elke brouwerij anders brouwt. De ene whirlpoolt, de ander bouwt een filterbed op, weer een ander gaat meteen koelen.

Thuis brouw ik met een stop van ongeveer 10 min na koken, en dan ga ik meteen koelen. Dit lijkt me toch kritisch voor de 3 min gift. Sommige brouwerijen wachten wel een half uur voordat ze gaan koelen!

MO

Dat overzicht in het andere onderwerp is heel nuttig en beantwoordt precies de vragen die ik had over het recept.

De-Geert

Citaat van: MO op 25-01-2010  09:09 uIk heb nog een technische vraag over die 3 min gift. Heeft iemand een idee hoe snel er gekoeld wordt bij Fuller's? Mijn ervaring is dat elke brouwerij anders brouwt. De ene whirlpoolt, de ander bouwt een filterbed op, weer een ander gaat meteen koelen.

Thuis brouw ik met een stop van ongeveer 10 min na koken, en dan ga ik meteen koelen. Dit lijkt me toch kritisch voor de 3 min gift. Sommige brouwerijen wachten wel een half uur voordat ze gaan koelen!
Whirpool 30 minuten.

Citaat van: MO op 25-01-2010  09:10 uDat overzicht in het andere onderwerp is heel nuttig en beantwoordt precies de vragen die ik had over het recept.
Dat is mooi, ik geloof niet dat je de enige was voor wie een en ander nog niet helemaal duidelijk was.

JWVG

Citaat van: MO op 25-01-2010  09:10 uDat overzicht in het andere onderwerp is heel nuttig en beantwoordt precies de vragen die ik had over het recept.

Helemaal mee eens! Ik zou die draad zo kort mogelijk houden, misschien zelfs op slot doen en alleen dringende aanpassingen er zelf bij zetten. Dan blijft het een makkelijk toegankelijk overzicht voor mensen die de weg even kwijt zijn.

 :degroeten: JW.

Adrie

Citaat van: De-Geert op 25-01-2010  09:19 uWhirpool 30 minuten.

Als dat zo is, dan moet die 3 minutengift naar voren. Omdat de Whirlpool wel heet is maar geen 100 graden meer, moet ie denk ik naar 15 of 20 minuten.

Caspar

Citaat van: De-Geert op 25-01-2010  09:05 uEn ik zat nog eens te denken, Caspar.
Als jij er van overtuigd bent dat de koudhop-combi Challenger&Target een betere kloon oplevert, moeten we daar niet iets mee doen?  :weetniet:
Kan je niet splitsen na vergisting? Dat je EKG&Target en Challenger&Target doet?

Ik zit maar weer hardop te denken hoor. Houd me vooral tegen als ik uit de bocht vlieg.  :)

Ik hou wel een litertje of 4 apart dat ik ga dry-hoppen met Challenger en Target, puur ter vergelijking. Ik hou me verder aan het recept... dus ook geen chocmout ;).

De-Geert

Citaat van: Adrie op 25-01-2010  09:48 uAls dat zo is, dan moet die 3 minutengift naar voren. Omdat de Whirlpool wel heet is maar geen 100 graden meer, moet ie denk ik naar 15 of 20 minuten.
Kunnen we dan niet beter afspreken 60 minuten te koken en dan 20-30 minuten laten staan? We gebruiken geen pilsmout dus DMS zal niet echt een issue zijn.
Met doorkoken verwijder je veel meer aroma's dan bij heet staan. En het lijkt mij lastig inschatten hoeveel langer we dan zouden moeten koken.
Ik heb een keer een Challenger-bier gemaakt met hopthee die 20 minuten heeft getrokken (heet), het aroma daarvan kwam meer in de buurt van koudhop dan van laat-kook-hop.

Citaat van: Caspar op 25-01-2010  09:49 uIk hou wel een litertje of 4 apart dat ik ga dry-hoppen met Challenger en Target, puur ter vergelijking. Ik hou me verder aan het recept... dus ook geen chocmout ;).
Prima.

Citaat van: JWVG op 25-01-2010  09:37 uHelemaal mee eens! Ik zou die draad zo kort mogelijk houden, misschien zelfs op slot doen en alleen dringende aanpassingen er zelf bij zetten. Dan blijft het een makkelijk toegankelijk overzicht voor mensen die de weg even kwijt zijn.
Ik doe 'm nog niet op slot, als dat nodig blijkt kan dat altijd nog.
Ik kan modereren in dit forumonderdeel, dus als het een chaos wordt grijp ik in.
 



Albertus


CiteerYEAST STRAIN: 1968  |  London ESB Aleâ„¢

This extremely flocculent yeast produces distinctly malty beers. Attenuation levels are typically less than most other yeast strains making for a slightly sweeter finish. Ales produced with this strain tend to be fairly fruity. Fruitiness will increase with higher fermentation temperatures (70-74F, 21-23C). Diacetyl production is noticeable and a thorough rest is necessary. Yeast traps trub easily and autolysis during storage is accelaerated. A very good cask conditioned ale strain due to rapid and complete flocculation. Brilliantly bright beers are easily achieved without any filtration.

Origin:
Flocculation: Very High
Attenuation: 67-71%
Temperature Range: 64-72F, 18-22C
Alcohol Tolerance: 10% ABV

In de specificaties van de ESB gist wordt als vergistingstemperatuur 18-22 ºC genoemd.
Waarom gaan wij dan op 17 ºC vergisten? Alleen maar omdat in het recept van Jamil 17 ºC als starttemperatuur wordt genoemd?
Lopen we hiermee geen risico dat de helft van de deelnemers met een onvoltooide vergisting blijft zitten?

Bert

Adrie

Citaat van: De-Geert op 25-01-2010  09:54 uKunnen we dan niet beter afspreken 60 minuten te koken en dan 20-30 minuten laten staan? We gebruiken geen pilsmout dus DMS zal niet echt een issue zijn.

Als je je wort zo lang wilt laten staan (en dat lijkt me een goede optie), dan zou ik zeker 90 minuten koken, zelfs met Pale mout, anders is het risico op DMS te groot.

MO

Als ze bij Fuller's 90 min koken, dan moeten wij dit ook doen. Denk ook aan de Target bitterheid, die wordt ook minder als je korter kookt.
Als jij zeker weet dat er 30 min gewhirlpoold (?) wordt bij Fuller's, dan moeten we ook zo brouwen. Ik neem aan dat iedereen ook thuis met een anderre tijdspanne van koken naar koelen gaat. Ik zou dat inbouwen per brouwer. Elke brouwer probeert zoveel mogelijk de 30 min hete whirlpool tijd te mimicen. Idee?

Adrie

Citaat van: MO op 25-01-2010  10:45 uAls ze bij Fuller's 90 min koken, dan moeten wij dit ook doen. Denk ook aan de Target bitterheid, die wordt ook minder als je korter kookt.
Als jij zeker weet dat er 30 min gewhirlpoold (?) wordt bij Fuller's, dan moeten we ook zo brouwen. Ik neem aan dat iedereen ook thuis met een anderre tijdspanne van koken naar koelen gaat. Ik zou dat inbouwen per brouwer. Elke brouwer probeert zoveel mogelijk de 30 min hete whirlpool tijd te mimicen. Idee?

Lijkt mij een strak plan.

De-Geert

Volgens mij koken ze bij Fullers 60 minuten, maar op zich zie ik er geen bezwaar in voor de zekerheid 90 minuten aan te houden (ivm DMS).
Dan laten we het 30 minuten staan, bij dompelaars en 20 bij tegenstromers. Zoiets?

Bitterheid voor de 90 vs 60 minuten kan je corrigeren met je Target gift. Misschien een paar IBU's lager aanhouden ivm het 30 minuten staan.

Citaat van: Albertus op 25-01-2010  10:09 uIn de specificaties van de ESB gist wordt als vergistingstemperatuur 18-22 ºC genoemd.
Waarom gaan wij dan op 17 ºC vergisten? Alleen maar omdat in het recept van Jamil 17 ºC als starttemperatuur wordt genoemd?
Lopen we hiermee geen risico dat de helft van de deelnemers met een onvoltooide vergisting blijft zitten?
Tjsa, je hebt een punt. Enerzijds is het goed om 3 graden verschil te hebben om wat duidelijker verschillen te hebben. Anderszijds is 17 misschien aan de koude kant.
We zouden daarvoor toch 18 en 21 kunnen doen, maar ik denk sterk dat 21 wat te hoog is. Of toch 18 en 20, met op de koop toenemen dat dit een klein verschil is.
Misschien moet de meerderheid hier maar beslissen, want ik weet het niet.

Adrie

Als de optimale range voor de gist 18-22 is, dan lijkt me een vergelijking tussen 18 en 22 wel interessant (om het gedrag van de gist te leren kennen) naast het traject dat Jamil aangeeft.

De-Geert

Citaat van: Adrie op 25-01-2010  10:58 uAls de optimale range voor de gist 18-22 is, dan lijkt me een vergelijking tussen 18 en 22 wel interessant (om het gedrag van de gist te leren kennen) naast het traject dat Jamil aangeeft.
Ik moet natuurlijk niet vergeten dat we het Jamil-schema nog hebben.

Meer meningen graag, dan kunnen we deze knoop doorhakken.


Albertus

Citaat van: Adrie op 25-01-2010  10:58 uAls de optimale range voor de gist 18-22 is, dan lijkt me een vergelijking tussen 18 en 22 wel interessant (om het gedrag van de gist te leren kennen) naast het traject dat Jamil aangeeft.

Dit lijkt mij een goed voorstel. Het is in het algemeen ook wel aardig om te zien wat voor verschil het vergisten aan de onder- en bovengrens oplevert. In dit geval zou Jamil's schema als "middentemperatuur" dienen.

Bert

William

Citaat van: Adrie op 25-01-2010  10:58 uAls de optimale range voor de gist 18-22 is, dan lijkt me een vergelijking tussen 18 en 22 wel interessant (om het gedrag van de gist te leren kennen) naast het traject dat Jamil aangeeft.

Lijkt me prima om effecten zo wat duidelijker te krijgen

JWVG

Citaat van: De-Geert op 25-01-2010  10:55 uVolgens mij koken ze bij Fullers 60 minuten, maar op zich zie ik er geen bezwaar in voor de zekerheid 90 minuten aan te houden (ivm DMS).
Dan laten we het 30 minuten staan, bij dompelaars en 20 bij tegenstromers. Zoiets?

Dus in mijn geval met dompelkoeler: hop toevoegen, na drie minuten vuur uit, 30 minuten laten staan, dan koelen, dan whirlpoolen en laten bezinken (is nodig om goed te hevelen) en dan pas naar het gistvat. Toch? Is prima, maar niet wat ik gewend ben. Normaal gesproken gooi ik bij een drie minuten gift na drie minuten de koeler erin. Ik realiseer me nu dat je dan toch wel een andere hopextractie krijgt dan bij de jongens die heet whirlpoolen of meteen naar de platenkoeler pompen. Stom eigenlijk, dat ik me dat nooit heb gerealiseerd! Is volgens jullie een tijdje heet laten staan altijd beter?

 :degroeten: JW.

Adrie

Citaat van: JWVG op 25-01-2010  19:20 uIs volgens jullie een tijdje heet laten staan altijd beter?

Nee, want dan wordt er nog DMS gevormd en raak je nog behoorlijk wat hoparoma's kwijt. Volgens mij is het beter om na het koken zo snel mogelijk te koelen.

RobinB

In het Interview wordt ook gemeld dat 20% vd bitterheid uit de 3 min (+30 min whirlpoolen) hop komt. Nu hebben we al 100% bitterheid in de Target bittergift, namenlijk 35 IBU. zou dat niet beter 28-30 IBU kunnen zijn en de rest uit het whirlpoolen?
Ze geven ook duidelijk aan 60 min te koken, dus 90 min zal niet nodig zijn?

Adrie

Hmmm. 60 minuten met MO mout zou ik misschien nog durven (die is wat donkerder en geroosterder), maar niet met Dingemans Pale mout.

JWVG

Citaat van: Adrie op 25-01-2010  20:05 uNee, want dan wordt er nog DMS gevormd en raak je nog behoorlijk wat hoparoma's kwijt. Volgens mij is het beter om na het koken zo snel mogelijk te koelen.

OK, maar dat doen we nou niet dus?

 :degroeten: JW.

Adrie


Herman

A3, je hebt van mij een flesje Single Malt meegekregen. Da's 100%  MO mout, moet je kijken hoe bleek die is. Ik zou niet gaan voor 60 minuten. Eerder 90 ivm Maillard reactie. Jamil gebruikt volgens mij standaard 60 minuten kooktijd, als ik tenminste af ga op zijn boek.

MO

Natuurlijk is het beter om sneller te koelen na koken, maar in de praktijk van de grote brouwers kan dit nu eenmaal niet altijd. Goed dat we hier nu ook rekening mee houden.

Herman

Citaat van: Herman op 25-01-2010  21:43 uIk zou niet gaan voor 60 minuten. Eerder 90 ivm Maillard reactie. Jamil gebruikt volgens mij standaard 60 minuten kooktijd, als ik tenminste af ga op zijn boek.
Goed lezen is ook een vak. De brouwer geeft 60 minuten aan. Nu ja, hij heeft een andere installatie dan wij hebben. Doen we Fuller's in alles na?

De-Geert

Mijn mening:
We doen 90 minuten, want kwaad kan het niet. En je sluit eventuele DMS-risico's net wat meer uit.
En qua kleur scheelt het misschien nog 1 EBC-puntje, is Caspar ook blij.  :D

Citaat van: RobinB op 25-01-2010  21:13 uIn het Interview wordt ook gemeld dat 20% vd bitterheid uit de 3min (+30min whirlpoolen) hop komt. Nu hebben we al 100% bitterheid in de Target bittergift, namenlijk 35 IBU. zou dat niet beter 28-30 IBU kunnen zijn en de rest uit het whirlpoolen?
Eens, al zullen we iets lager dan 20% uitkomen. Kleine volumes koelen meer af in een half uur, en de meeste zullen niet continu roeren (whirpoolen).
Dus zullen we zeggen 30-32 IBU uit Target?

Citaat van: Adrie op 25-01-2010  10:58 uAls de optimale range voor de gist 18-22 is, dan lijkt me een vergelijking tussen 18 en 22 wel interessant (om het gedrag van de gist te leren kennen) naast het traject dat Jamil aangeeft.
Zo te zien is dat de heersende mening. Ook weer geregeld.

Adrie

Even een korte vraag: waar komt eigenlijk die Challenger vandaan die in onze variaties zit? Deze hop komt niet in de ESB voor.

De-Geert

Euhm, huh?  :weetniet:

CiteerFirst brewed in 1971, ESB is unrivaled in flavor and balance. A robust 5.5% alcohol by volume in cask (5.9% alcohol by volume in bottles and kegs), it is brewed from Pale Ale and Crystal malts and from Target, Challenger, Northdown and Goldings hops.
www.fullers-ales.com

Citaat van: William op 21-01-2010  20:04 uHops
   Amount     Name                              Form    Alpha  IBU  Boil Time
-----------------------------------------------------------------------------
 19.00 g.     Wye Target                        Pellet  11.00  28.9  60 min.
 15.00 g.     Wye Challenger                    Pellet   7.50   2.6  3 min.
 15.00 g.     Wye Northdown                     Pellet   8.50   2.9  3 min.
  3.00 g.     Goldings - E.K.                   Pellet   4.75   0.3  3 min.
 21.00 g.     Goldings - E.K.                   Pellet   4.75   0.0  Dry Hop
Jamils recept.

Nog geen koffie op?  :D

De-Geert

Wat wel jammer is, voor de varianten die waarschijnlijk het meest in de buurt komen van de Fullers (A1/A2) is er niemand die het "Jamil" vergistingsprofiel doet.



RobinB


Adrie

Citaat van: De-Geert op 26-01-2010  09:22 uEuhm, huh?  :weetniet:

Nog geen koffie op?  :D

Oh. Misschien niet goed geluisterd. ONderweg naar het werk heb ik de podcast beluisterd, maar daar heb ik Challenger in gemist blijkbaar. Sorry.

De-Geert

Het zij jullie beiden vergeven.  ;D

Op zich kan ik wel volgens "Jamil" vergisten, maar dat levert een oneerlijke vergelijking met het water op. Maar dat zou nog kunnen, tenzij iemand anders zich aanbiedt.


Caspar

Citaat van: De-Geert op 25-01-2010  22:14 uEn qua kleur scheelt het misschien nog 1 EBC-puntje, is Caspar ook blij.  :D

Ik ben een zeurpiet, ik weet het ;D. Maar jullie realiseren je wel dat 75 L bijna 80 EBC donkerder is dan Cara 120 van Brouwland. Ik zou er zelf naar neigen om 1% Special B i.p.v. Chocmout te gebruiken om zowel de kleur als de smaak wat aan te passen ;).

Adrie

In het interview zegt de brouwer dat ie crystal 150 gebruikt, dus 150 EBC (want hij rekent in EBC's).

Caspar

OK, lang leve de verschillende meet-eenheden ;).

William

Citaat van: Caspar op 26-01-2010  13:03 uIk zou er zelf naar neigen om 1% Special B i.p.v. Chocmout te gebruiken om zowel de kleur als de smaak wat aan te passen ;).

Ik had ook dat idee maar het mocht niet (want we letten niet op kleur ;D). En ik vind het prima.

Caspar

Ik heb zelf al vaker met 95% Pale en 5% Cara 120 gebrouwen, maar ik heb het gevoel dat De Fullers ESB toch wat meer diepere caramel / droodkorst smaken had dan het bier dat ik toen had gebrouwen. Maar we zien het wel ;).

Adrie

5% cara120 lijkt me ook te weinig, maar we zullen zien. Overigens nog het volgende. Het recept is vastgesteld voor een brouwzaalrendement van 70%. Als jouw brouwzaalrendement afwijkt, is het aan te bevelen om de hoeveelheid cara120 hetzelfde te houden en alleen de hoeveelheid pale mout aan te passen. In mijn geval (90% rendement) kom ik dan uit op 7% cara120. Als je ook de hoeveelheid cara120 aanpast kom je echt tekort in karamelsmaak en kleur.

MO

Kan iemand het interview nog eens beluisteren om het brouwzaalrendement van Fuller's te detecteren? Ook dat varieert nogal met brouwerijen.

Adrie

Volgens mij noemt de brouwer dat niet.

Overigens, om de verwarring even compleet te maken: als ik reken met crystal 150L i.p.v. 150 EBC komt de kleur wel rond de 35 EBC uit. De brouwer heeft het in het interview over Crystal 150, zonder erbij te zeggen of hij EBC of L bedoelt. Aangezien hij de bierkleur wel in EBC uitdrukt, ging ik (en Jamil ook) er vanuit dat het Crystal 150 EBC moet zijn. Toch lijkt het me een beetje té toevallig dat we met crystal 150L wél de goede kleur krijgen.

RobinB

Mijn Crystal mout is sowieso anders dan jullie Cara120, dus die variabele zit er ook in. Hij is volgens mij net geen 150EBC.

150L is nog veel donkerder?

Hoedanook, ik heb die Crystal en die ga ik gebruiken!
Anders is het weer non-Engelse (TF) mout en dat vind ik jammer!

De-Geert

Kom op jongens.
Hij geeft bierkleur in EBC, Engelse mouterijen geven hun mout EBC-waardes en Crystal is een standaard ingredient en die is geen 300 EBC.

Daarnaast hebben we het hier over een berekening.
Ter vergelijking, mijn Ringwood ESB: 8.4% Crystal: te veel qua smaak en zeker qua kleur. Berekeningen:
BrouwVisie: 36
Daniels: 29
Morey: 24
Mosher: 23

Het bier is veel donkerder dan de Fullers ESB.
Zullen we dit hoofdstuk afsluiten?  :police:

Caspar

Ah joh Geert... dit juist leuk ;D. Mijn recepten wijzigen vaak nog 1 dag van te voren :nut:.

De-Geert

Bij mij ook, maar nu zijn we met iets meer brouwers.

Adrie

Ondanks alle rumoer houden we het lekker gewoon bij het recept van Jamil. Blijkt die niet te kloppen, dan weten we wie we de schuld kunnen geven.  ;D

De-Geert

Citaat van: Adrie op 26-01-2010  16:36 uBlijkt die niet te kloppen, dan weten we wie we de schuld kunnen geven.  ;D
Hehehe, Jamil neem ik aan.  :D

Adrie

Citaat van: De-Geert op 26-01-2010  16:56 uHehehe, Jamil neem ik aan.  :D

Dat zien we dan wel weer.  >:D

Henielma

Waarom gebruiken we cara 120 en niet aromamout 150. Volgens mij past deze beter bij een Engels bier.

De-Geert

Omdat ze bij Fullers Crystal gebruiken, en dat is een caramelmout.


JWVG

Citaat van: Adrie op 26-01-2010  15:04 uToch lijkt het me een beetje tĂ© toevallig dat we met crystal 150L wĂ©l de goede kleur krijgen.

Citaat van: Henielma op 26-01-2010  18:47 uWaarom gebruiken we cara 120 en niet aromamout 150. Volgens mij past deze beter bij een Engels bier.

Haha! Twee woorden: Kruiwagen. Kikkers.

Heerlijk  :D

(Alles nog aardig onder controle, Geert  :duimop:)


De-Geert

Citaat van: JWVG op 26-01-2010  19:51 u(Alles nog aardig onder controle, Geert  :duimop:)
Ik gooi ze gewoon terug hoor, de kikkers.  ;D

William

Zoals jullie in Ă©Ă©n van de eerste draden over de ESB hebben kunnen lezen heeft Jamil al een interview liggen met de brouwer van Fullers over het recept van de ESB. We mochten het recept en eventueel ook het interview hebben als we er vertrouwelijk mee om zouden gaan. Hier hebben we mee ingestemd.

Een aantal mensen uit deze draad hadden direct al gevraagd of ze een link naar het interview konden krijgen. Deze heb ik verstrekt op voorwaarde van niet-verspreiden en er in de discussie niet over de extra info te hebben. Nu wordt er in de discussie toch een aantal keer naar het interview  gerefereerd waardoor ik het niet meer fair vind dat sommigen geen toegang tot deze informatie hebben (hoewel het meeste al in het recept staat).

Daarom bij deze de link op de MTG-website:

Ga naar leden en login met:
Gebruikersnaam - Jamil
Wachtwoord - FullersESB

Ga naar Bestanden -> Presentaties en download het interview.

Alleen binnen deze draad houden en niet verspreiden a.u.b.


William

Ik ga mee ook nog eens als kikker gedragen ;)

In een eerdere draad staat dat uit de moutstort verschillende bieren worden gebrouwen; eerst de Golden Pride (8% alcohol), dan ESB (5.9% alcohol) en dan de London Pride (4.7% alcohol). Het lijkt waarschijnlijk dat men met een relatieve dikke(re) maisch begint, passend bij de Golden Pride. In hoeverre zouden wij hier rekening mee moeten houden door bijvoorbeeld dik in te maischen?


De-Geert

Citaat van: William op 26-01-2010  20:12 uIk ga mee ook nog eens als kikker gedragen ;)
Goed zo.
Bij een dikte van 3.2 l/kg kwam ik de laatste keer op een eerste afloop van 1079, dat moet genoeg zijn voor een bier van 8%.
Veel dikker maisschen dan dat lijkt me dus niet nodig.
Daarnaast vind ik dat je sommige dingen in de handen van de brouwer moet laten, iedereen kent z'n eigen systeem het beste. Dit lijkt me nou zoiets.

RobinB


William

Citaat van: RobinB op 26-01-2010  20:50 uOok met het volledige recept is het bier nauwelijks na te brouwen, dus wees niet bang!

Bedankt hè ;)

De-Geert

Was een van de conclusies van het weizenfestijn niet dat het wel meeviel met die brouwer/installatie-effecten?

RobinB

Ja, je moet die beginners wel wat moed inpraten he?  >:D

JWVG

Laat ik dan ook nog maar even (een klein beetje) verwarring zaaien: in Wheeler en Protz staat dat ze bij Fullers een flinke schep slurry in de kook gooien, waarschijnlijk vooral voor de goede vergisting (nutrienten en zo). Mijn vragen:

- Is dat verhaal inmiddels achterhaald?
- Zo nee, is het dan waarschijnlijk dat dat invloed heeft op het uiteindelijke bier (vergistingsgraad, smaak)?
- Zo ja, moeten we het dan meenemen in ons experiment?

De gist is nou niet de makkelijkste, dus ik vraag het toch maar even....

:degroeten: JW.

William

Nog een vraagje.

Wat nemen we als standaard water? Water zoals het uit de kraan komt, met calciumsulfaat Burtonised water zoals Jamil en het interview aangaven of kiest iedereen z'n behandeling zoals je altijd zou doen.

Voordeel van Burtonisen is dat calcium en sulfaat redelijk standaard word maar er zullen nog veel andere ionen zijn die afwijken. Een ander nadeel vam Burtonisen is dat het verkeerd kan uitpakken bij iedereen en dat willen we toch ook voorkomen.

Het lijkt me het beste om standaard water te kiezen waarbij de Wageningse clan een gerichte behandeling doet.

William

Citaat van: JWVG op 27-01-2010  08:24 uLaat ik dan ook nog maar even (een klein beetje) verwarring zaaien: in Wheeler en Protz staat dat ze bij Fullers een flinke schep slurry in de kook gooien, waarschijnlijk vooral voor de goede vergisting (nutrienten en zo). Mijn vragen:

Niet iedereen zal een slurry beschikbaar hebben dus lijkt het mij het beste uit te gaan van een goede starter en eventueel voeding in het wort uit te gaan.

Daarnaast het wort regelmatig opschudden.

JWVG

Citaat van: William op 27-01-2010  08:27 uHet lijkt me het beste om standaard water te kiezen waarbij de Wageningse clan een gerichte behandeling doet.

Ik ben inmiddels overgestapt naar MO mout / 'gewone' pale mout. Dat leek nog net even belangrijker....

 :degroeten: JW.

Adrie

Citaat van: William op 27-01-2010  08:27 uNog een vraagje.

Wat nemen we als standaard water? Water zoals het uit de kraan komt, met calciumsulfaat Burtonised water zoals Jamil en het interview aangaven of kiest iedereen z'n behandeling zoals je altijd zou doen.

Voordeel van Burtonisen is dat calcium en sulfaat redelijk standaard word maar er zullen nog veel andere ionen zijn die afwijken. Een ander nadeel vam Burtonisen is dat het verkeerd kan uitpakken bij iedereen en dat willen we toch ook voorkomen.

Het lijkt me het beste om standaard water te kiezen waarbij de Wageningse clan een gerichte behandeling doet.

Omdat ieders water zo verschilt, lijkt me dat we niet moeten voorschrijven wat ermee moet gebeuren. Als iedereen de pH van zijn beslag goed regelt met aanzuren als dat nodig is en eventueel zijn chloride-sulfaatverhouding wat aanpast is dat goed genoeg. We weten trouwens niet eens wat de sulfaatconcentratie in het brouwwater van Fullers is. "Burtonisen" betekent immers niet dat je tot de 300+ mg/l gaat zoals naar verluid in het water van Burton-on-Trent zit, want dat is veel te veel.

Caspar

Wat is de verhouding sulfaat / chloride? Ik gebruik in bijna al mijn bieren een 2:1 verhouding...

Adrie

Dat haal lijkt me een mooie voor de ESB. Er zit meer dan 100 mg/l chloride in mijn kraanwater.  :-\ Dus dan moet ik op ruim 200 mg/l sulfaat gaan zitten en dat is nog net te doen. Of reken je in molverhouding?

Caspar

Pfoei, 100 mg/l chloride.. ik heb een super zuiver waterprofiel in Amersfoort. Incl brouwzouten zit ik vaak op:

70 mg/l calcium
70 mg/l sulfaat
35 mg/l chloride

RobinB

Citaat van: JWVG op 27-01-2010  08:24 uLaat ik dan ook nog maar even (een klein beetje) verwarring zaaien: in Wheeler en Protz staat dat ze bij Fullers een flinke schep slurry in de kook gooien, waarschijnlijk vooral voor de goede vergisting (nutrienten en zo).
- Zo nee, is het dan waarschijnlijk dat dat invloed heeft op het uiteindelijke bier (vergistingsgraad, smaak)?

Als dat invloed heeft, zal het vast een gist-extract/bouillon-achtige smaak geven?

Jacques merkte bij de Siris Yeastvit een duidelijk smaakeffect (bouillon-achtig), ik neem aan dat de Wyeast voeding dit ook zal hebben aangezien het er wat op lijkt/naar ruikt. Het lijkt me dat beide op basis van gist-extract zijn.

Misschien een idee om 5g/10L van dergelijke voeding toe te voegen aan het hoofd wort?
(naast evt starters, dat giet je grotendeels af na bezinken)

Die voeding heeft iedereen vast wel en is als enige redelijk te standaardiseren (tov slurry)

De-Geert

Volgens mij ben ik de enige die waterbehandeling gaat doen in Wageningen.

Ik ben het er mee eens, dat we geen algemene behandeling kunnen afspreken aangezien het water uit de kraan bij iedereen anders is.
Ik vind het wel een goede om de Sulfaat:Chloride op 2:1 (mg:mg) te zetten, voor degenen die gaan behandelen.

Ik was van plan om het profiel "Bitter" van Graham Wheeler te gebruiken (link).
Daarmee kom ik op:
Ca: 160
Mg: 10
Na: 40
SO4: 270
Cl: 135


Henielma

Citaat van: RobinB op 27-01-2010  10:12 uAls dat invloed heeft, zal het vast een gist-extract/bouillon-achtige smaak geven?

Jacques merkte bij de Siris Yeastvit een duidelijk smaakeffect (bouillon-achtig), ik neem aan dat de Wyeast voeding dit ook zal hebben aangezien het er wat op lijkt/naar ruikt. Het lijkt me dat beide op basis van gist-extract zijn.

Misschien een idee om 5g/10L van dergelijke voeding toe te voegen aan het hoofd wort?
(naast evt starters, dat giet je grotendeels af na bezinken)

Die voeding heeft iedereen vast wel en is als enige redelijk te standaardiseren (ten opzichte van slurry)

Siris raad zijn yeastvit tegenwoordig alleen aan om toe te passen in starters.

Ik gebruik Wyeast voeding en hun dosering is 1 gram per 10 liter. Dit pas ik normaal toe in starters en het wort. Veel meer lijkt me niet verstandig in verband met smaakafwijkingen.

RobinB

Ja, maar zoals ik de post van JW las, leek het of hij jĂºist een dergelijke smaakafwijking erin wĂ­lde?
Gezien ze bij Fullers een flinke schep slurry meekoken?

Van mij hoeft het niet hoor! Liever niet zelfs! :D

Jacques

Citaat van: RobinB op 27-01-2010  10:12 uJacques merkte bij de Siris Yeastvit een duidelijk smaakeffect (bouillon-achtig), ik neem aan dat de Wyeast voeding dit ook zal hebben aangezien het er wat op lijkt/naar ruikt. Het lijkt me dat beide op basis van gist-extract zijn.

De Wyeast voeding had deze smaak inderdaad ook maar wel veel minder dan de Siris Yeastvit. Als het gebruikt voor een starter en deze afgiet maakt het allemaal niet uit. Voeg je het toe aan het hoofdwort dan natuurlijk wel.

Caspar

Geert, zo'n hoog sulfaat gehalte raad ik je af. Vroeger heb ik ook wel eens bieren gemaakt met 250 tot 300 ppm sulfaat en die waren toch wat rauw en stroef bitter (achter in de keel). Ik zou niet hoger gaan dan 150 ppm.

De-Geert

En hoe was de sulfaat:chloride verhouding in die gevallen? In dit geval is het 2:1, wat toch redelijk "mild" is.

Maar ik neem je advies zeker mee.

TVERSCH

Als ik het goed begrijp wordt de totale hopbitterheid 35 IBU.
Ik was in eerste instantie uitgegaan van bitterhop Target tot 35 IBU,  en daar bovenop de 3 min.hop.(hop hop hop dus)

 ???



De-Geert

Citaat van: TVERSCH op 02-02-2010  23:41 uAls ik het goed begrijp wordt de totale hopbitterheid 35 IBU.
Klopt, maar uit de late gift zal je niet meer dan enkele IBU's halen. Zoveel scheelt het dus niet.

RobinB

Wel handig om ff kort te sluiten: hoeveel IBU uit de Target gift? 30?

Adrie

Citaat van: RobinB op 03-02-2010  09:54 uWel handig om ff kort te sluiten: Hoeveel IBU uit de Target gift? 30?

Dat hangt ook af van het alfazuurpercentage van de aromagift(en). Laten we afspreken: berekend met Rager in totaal 35 IBU. Je voert dus je aromagiften in en voegt dan zoveel Target toe totdat je volgens de berekening 35 IBU in totaal hebt.

De-Geert

Ik ga niet met Rager werken, dan kom ik op een bitterheid van 20 of zo met Garetz, en ik weet uit ervaring dat die bij mij meer in de buurt komt.

Het wordt nogal lastig om te berekenen hoeveel bitterheid we uit de aromagiften krijgen, omdat we 30 minuten laten staan en dat weet het programma niet.
Ik denk dat de 30 IBU Target prima is, die enkele IBU verschil uit de aromagiften is peanuts vergeleken met de variatie binnen alleen de Target gift.


RobinB

Citaat van: Adrie op 03-02-2010  10:13 uLaten we afspreken: berekend met Rager in totaal 35 IBU.

Citaat van: De-Geert op 03-02-2010  10:16 uIk ga niet met Rager werken, ...
Het wordt nogal lastig om te berekenen hoeveel bitterheid we uit de aromagiften krijgen, omdat we 30 minuten laten staan en dat weet het programma niet.
Ik denk dat de 30 IBU Target prima is, die enkele IBU verschil uit de aromagiften is peanuts vergeleken met de variatie binnen alleen de Target gift.

Daar heeft Geert wel een goed punt.
De berekeningsverschillen lopen het meest uiteen met de late giften, maar die zijn voor ons ook nog extra onbetrouwbaar omdat we een half uur "whirlpoolen".

De aroma giften zijn mogelijk wat variabel, maar er zit meer variatie in de verschillende berekeningen dan in het daadwerkelijke effect van alfazuur verschillen?
Northdown is in ieder geval voor ieder hetzelfde (vdKooy)
De aromagiften in de opgegeven g/L doseringen gelijk houden lijkt me dan ook het beste. (en de berekende bitterheidseffecten hiervan negeren)

De bitterheidsgift is het best te berekenen, alleen ff afspreken hoe en wat.
30 IBU Tinseth?

Henielma

Uit de podcast haal ik dat er 28 IBU uit de bitterhopgift komt. De resterende 7 of IBU komt dan uit de 3 min giften. Ik heb de tijd in de hopberekening (Tinseth) op 15 min gezet voor de compensatie dat na het koken de hop nog een tijd (half uur) in heet wort zit. Bij dit compromis kom ik uit met de gramen uit het recept op 36 IBU.

RobinB

Dat klopt, maar waarschijnlijk is de bitterheidsopbrengst bij ons lager, omdat onze volume's sneller afkoelen. Vandaar de optie om voor 30 IBU te gaan met Target en de rest in verhouding (g/L) te laten?

Gerb

Jongens, ik ben al een tijdje afgehaakt bij deze discussie, dus ik heb de discussie over mout en hop niet meegekregen. Aangezien het inmiddels februari is, zullen er wat knopen doorgehakt moeten worden. Dusss.....

De-Geert

Citaat van: Gerb op 03-02-2010  12:31 uJongens, ik ben al een tijdje afgehaakt bij deze discussie, dus ik heb de discussie over mout en hop niet meegekregen. Aangezien het inmiddels februari is, zullen er wat knopen doorgehakt moeten worden. Dusss.....
Komt'ie:
30 IBU uit Target, berekeningsmethode naar eigen ervaring.


JWVG

Zo, de teerling pack is geworpensmackt. Volgende week zondag is de grote dag. Aangezien ik een dubbel brouwsel maak, wordt het een flinke starter.

 :degroeten: JW.

De-Geert

Dat wordt een flinke ESB-dag, volgende week zondag. Dan gaan Daniel en ik ook 2 brouwsels maken.


JWVG

De lucht boven Wageningen zal verzadigd zijn van de hopwalmen  :D.

arnoudj

Ik heb alle ingredienten besteld. Alleen het gist kan ik niet vinden. Niet bij Brouwmarkt en niet bij vd Kooy Jubbega. Opkweken uit een flesje zou nog kunnen, maar Melgers in Haarlem had de laatste keer dat ik daar was geen Fuller ESB staan. Is het ergens anders nog te krijgen, of is er iemand in de buurt van Haarlem, die nog wat over heeft?


Groeten,
Arnoud.

De-Geert

Citaat van: arnoudj op 09-02-2010  00:05 uIk heb alle ingredienten besteld. Alleen het gist kan ik niet vinden. Niet bij Brouwmarkt en niet bij vd Kooy Jubbega. Opkweken uit een flesje zou nog kunnen, maar Melgers in Haarlem had de laatste keer dat ik daar was geen Fuller ESB staan. Is het ergens anders nog te krijgen, of is er iemand in de buurt van Haarlem, die nog wat over heeft?


Groeten,
Arnoud.
Je kan deze gist gewoon bij vd Kooy bestellen.
De propagator heeft'ie meestal wel op voorraad (ook al staat het niet op de website). Als'ie 'm niet op voorraad heeft wordt hij nabesteld.

Opkweken uit een flesje kan niet bij de ESB, wel bij de Vintage (en de 1845?)




JWVG

Ik heb gisteren de starter gemaakt (misschien een draadje aanmaken 'is er iemand een ESB aan het brouwen?') Waarschijnlijk ten overvloed: deze gist flocculeert enorm, ook in het smackpack. Goed schudden om alle klontjes eruit te krijgen. Ik heb zelfs nagespoeld met wat wort. Volgens mij kwam er toen een boel extra uit.

 :degroeten: JW.

De-Geert

Ik ga dadelijk de gist opstarten, het pak staat al bol. Naspoelen met wort is wel een goed idee.

Citaat van: JWVG op 09-02-2010  08:24 umisschien een draadje aanmaken 'is er iemand een ESB aan het brouwen?
Goed plan.

arnoudj

Citaat van: De-Geert op 09-02-2010  07:54 uJe kan deze gist gewoon bij vd Kooy bestellen.
De propagator heeft'ie meestal wel op voorraad (ook al staat het niet op de website). Als'ie 'm niet op voorraad heeft wordt hij nabesteld.

Okay, ik zal ze even een mailtje sturen. Had de rest daar immers ook besteld, zou mooi zijn als het gist er meteen bij kan.

Albertus


Hier heb ik een posting gedaan over een mogelijke verwisseling van getallen in ons schema. Maar bij nader inzien hoort dat bericht eigenlijk in deze draad te staan.

Bert

De-Geert

Citaat van: Albertus op 16-02-2010  09:50 uFoutje in onze recepten?

Bij brouwen heb ik me trouw aan onze afspraken gehouden en (schema B2) 0,13 g/l, bij mij 3 gram totaal, EKG hop gebruikt. Ik vond het wat weinig, maar heb het toch maar gedaan. Koudhoppen moet straks met 1 g/l, bij mij 25 gram totaal.

Nu kom ik mijn aantekeningen tegen van mijn vorige ESB en daarbij zij de de hiervoor genoemde hoeveelheden andersom. Ik heb het vermoeden dat de waarden zijn verwisseld in ons schema, want Graham Weeler meldt in "Brew your Own Real Ale" voor het koudhoppen: "Dry hop with a few cones of Golding". De overige hophoeveelheden zijn normaal, dus geen 0,13 g/l.
De in het schema genoemde 3 gram komt ook neer op "a few cones".

Zie ik het juist en zijn de getallen verwisseld?
Ga ik over een paar dagen koudhoppen met 25 gram of toch maar met 3 gram?

Bert
De getallen zijn niet verwisseld.
John Keeling vermeld 10% van de 3-minutengift is EKG. Het recept van Wheeler vind ik niet echt betrouwbaar aangezien ook de Crystal-stort veel te hoog is. Ik heb het recept van Graham Wheeler gevolgd voor mijn Ringwood ESB en gekoudhopt met 5 gram EKG op 17L. Dat bier heeft veel te veel Crystal en veel te weinig hop(aroma).


Albertus

Citaat van: De-Geert op 16-02-2010  10:38 uDe getallen zijn niet verwisseld.

Dat stelt mij gerust.
Dan ga ik straks door met het schema.

Bert

Herman

Ik sla vandaag mijn hopjes in bij vd Kooy. Ik moet toch in Friesland zijn voor mijn werk, dus kan op de terugweg mooi even langsrijden om voorraden aan te vullen.

Adrie

Citaat van: William op 23-01-2010  17:41 uIk denk dat de finishing gravity die Jamil geeft gewoon te laag is. Zo droog vind ik de Fullers ook niet.

Als we een startsg van 1057 aanhouden komen we op op ongeveer een sg van 1014 uit en een vergistingsgraad van 75%  en met daarbij 5 gr/l bottelsuiker aanhouden komen we op 5.9% alc. uit.

Om even hierop terug te komen. Ik zit even de gegevens van het recept in te kloppen in mijn voorspellingsmodelletje en in die van Geert. Met een begin SG van 1057 kom ik uit op een eind SG van 1015. En omdat het cara% vast staat en een lagere maischtemperatuur niets extra's oplevert, kom ik zeker niet op de 1010 uit.

De-Geert

Ik vermoed dat het niet afmaischen hier een rol speelt. Mijn begin SG was 1059 en ik zat gisteren al op 1013. Ik ga de 1011/1012 wel halen.


Caspar

Ik denk dat ik wel iets droger uit ga komen als 1015 (mits ik het niet verpruts zoals bij mijn Barley Wine ;D ), maar dat zal meer in de range 1013 zijn. Veel droger mag hij zeker niet zijn inderdaad als je het origineel proeft.

Adrie

Citaat van: De-Geert op 19-02-2010  11:08 uIk vermoed dat het niet afmaischen hier een rol speelt. Mijn begin SG was 1059 en ik zat gisteren al op 1013. Ik ga de 1011/1012 wel halen.

Ik maisch nooit af, dus dat zit al in mijn model verdisconteerd. Misschien dat ik langer dan 60 minuten moet maischen. 60 minuten vind ik sowieso erg kort voor een eenstaps bij 64 graden.

De-Geert

Citaat van: Adrie op 19-02-2010  11:21 uMisschien dat ik langer dan 60 minuten moet maischen. 60 minuten vind ik sowieso erg kort voor een eenstaps bij 64 graden.
Hm, blijkbaar hebben we dat niet kort gesloten. Maar 90 minuten lijkt me hier een mooi getal.


De-Geert

Ik heb het nog even nageluisterd, en de brouwer zegt dat ze 20 minuten doen over het inmaischen en 60 minuten laten staan. Dan zit je al op 80 minuten.


Adrie

Dat klinkt al een stuk beter.  :D

Albertus


Tsja, nu heb een maischtijd van 60 minuten aangehouden. :weetniet:

Bert

RobinB

Tja, eerst maar eens zien waar het schip strand?
Wie heeft em al gebrouwen en hoelang gemaischt?

Als dat er al veel zijn...

De-Geert

Citaat van: Albertus op 19-02-2010  12:35 uTsja, nu heb een maischtijd van 60 minuten aangehouden. :weetniet:

Bert
Zo'n probleem zal het niet zijn toch?

Albertus

Citaat van: De-Geert op 19-02-2010  12:44 uZo'n probleem zal het niet zijn toch?

Dat verwacht ik niet. Het ging mij er alleen om dat nu niet dezelfde schema's worden aangehouden.

Bert

De-Geert

Ik heb het nu in de "wie brouwt wat"-draad gezet.




William

Morgen ga ik brouwen. Ik heb net de hopberekeningen bekeken en zie, zoals al aangegeven, een behoorlijk verschil tussen Rager en Tinseth. Voor de bitterhopgift geeft Rager 30 IBU terwijl Tinseth 24 IBU geeft. Welke hebben jullie gebruikt?

RobinB

We gingen voor tinseth toch?
Ga zondag brouwen! :D

Adrie

Nou, de beste methode is natuurlijk de Fullers te proeven en op basis van jouw ervaring met jouw installatie in te schatten welke formule het best voldoet.

William

Inmiddels gebrouwen en de Tinseth formule gebruikt. Standaard gebruik ik Rager.

Doorgaans heb ik het idee dat mijn bieren wat minder bitter zijn dan dat je op basis van de berekeningen, commerciele voorbeelden en bieren van collega hobbybrouwers zou verwachten.

RobinB

Met mijn installatie en inschatting gebruik ik doorgaans Garetz...

over 2 uur ga ik hopkoken, dus tenzij ons aller leider Geert ingrijpt, ga ik dan voor 30IBU Garetz met de Target, de rest volgens g/L

Caspar

Je kent je eigen installatie toch het beste. Als een bier 35 IBU moet hebben dan kan je dat het beste volgens je gebruikelijke formule bepalen.

Caspar

Goeie genade, de formules van Rager, Garetz en Tinseth wijken bijna 10 IBU van elkaar af :o . Ik gebruik altijd Tinseth met een  utilization scale factor van 0,9. Dit klopt wel aardig.

RobinB

Ja, daarom... Rager en Tinseth liggen in dit geval redelijk dicht bij elkaar.
Ik krijg met tinseth 8 IBU meer dan Garetz...?
 :weetniet:

tijd voor een compromis:
29 IBU Garetz komt overeen met 36 IBU Tinseth. Als het ergens daartussen ligt, ben ik blij!
 ;D

Caspar

En dat komt weer overeen met die 0,9 utilization factor van Promash, ik zou zeggen... gaan met die banaan ;) .

MO

Ik zat eraan te denken om zaterdag zonder spoelen de ESB te brouwen. Ik verwierp het idee aanvankelijk, want dat zou toch weer een extra parameter zijn die wordt gevarieerd zonder dat daar afspraken over zijn gemaakt. Nu lees ik dat Adrie ook zonder spoelen gaat brouwen. Zal ik dat ook maar doen dan?

RobinB

De maischdikte lag ook al niet vast, en als je het strikt neemt maisch je dus gewoon erg dun... ;)

Adrie

Hebben jullie de podcast al beluisterd? We hoeven ons niet te schamen, hun poging was "not cloned". Vermoedelijke oorzaak: gebruik van de verkeerde crystalmout (Amerikaanse in plaats van Engels). Verder geeft Jamil aan dat dit bier gebrouwen moet worden zonder spoelen, omdat het een party-gile bier is. Niet spoelen (dus gewoon maischen, filteren en in de kookketel aanvullen met water tot het gewenste volume) zou een moutiger bier moeten opleveren. In de volgende podcast (over de London Pride) wordt dieper ingegaan op dat proces.

Verder vertelde Jamil dat er in Europa (zijn bierverpeste brein was vergeten in welk land) er een groep van 30 hobbybrouwers bezig was om dit bier te klonen en dat die groep er maanden voor nodig had omdat zij de juiste ingrediĂ«nten te pakken wilden krijgen.  :o  De opnames van de proeverij verwacht hij bij de herbrouw van de Fuller's ESB uit te zenden.

Caspar

Ik heb zojuist ook de podcast geluisterd in de trein. Jamil heeft net als ik een slecht gevoel bij het vergistingsschema, volgens hem kan je beter starten op 17 oC en de totale vergisting afronden op 20 oC. Ik denk dat wij een stuk minder CO2 ellende hadden gehad als iedereen dit schema had doorlopen.

Verder was hun kloon-poging sowieso mislukt door het gebruik van andere hopsoorten (Magnum, Northern Brewer en Willamette)... maar wij hoeven ons zeker niet te schamen ;) .

Adrie

Oh ja, die hop, ook dat nog. Hun kloon was trouwens ook te licht van kleur, net als die van ons.

Ik heb trouwens mijn bier wel laten uitvergisten bij 20 graden en ik heb geen last van koolzuurproblemen, dus Jamil geeft waarschijnlijk een goede tip.

De-Geert

In de London Pride show (nu te downloaden), komen nog wat interessante details over de ESB aan bod.
Zoals het feit dat er een kleine hoeveelheid chocolademout gebruikt wordt voor kleur.

JWVG

Wanneer wordt dit deel van het forum nou openbaar? Wat mij betreft kan het wel, geloof ik! Of moeten we wachten tot Jamil zijn show uitzendt?

 :degroeten: JW.

De-Geert

Van mij mag het nu ook wel. De 1e ESB-show van Jamil is immers geweest en we hebben resultaten.


RobinB


William

Citaat van: JWVG op 26-05-2010  08:53 uWanneer wordt dit deel van het forum nou openbaar? Wat mij betreft kan het wel, geloof ik! Of moeten we wachten tot Jamil zijn show uitzendt?

Het lijkt me dat dit stuk open kan of moet het eerst nog verder uitgediscussieerd worden door de deelnemers?

RobinB

Hoe zien wij eigenlijk dat het openbaar is (behalve door de influx van non-projectlid-reacties)?

Adrie

Ik heb hem opengezet, heren. Dit board is nu toegankelijk voor iedereen.

Jacques

Citaat van: Adrie op 27-05-2010  09:45 uIk heb hem opengezet, heren. Dit board is nu toegankelijk voor iedereen.

Hoi Adrie,

Goed dat je dit gedaan hebt.  :duimop:
Ik heb er even een subboard van het board Kloonbrouwsels van gemaakt.

Hopmans

Wat is nu uiteindelijk het recept geworden?
Ik zie het niet 123 tussen die 11 pagina's.



Adrie

Maar dan wel met de opmerking dat je geen cara120 moet gebruiken, maar Engelse crystal 150 EBC. Die crystal is echt noodzakelijk voor een goede kloon! Daarnaast wordt in een de podcast over Fuller's London Pride nog gemeld dat in de ESB nog een klein beetje chocolademout gaat voor wat extra kleur. Er wordt geen percentage genoemd, maar het zal iets van een halve tot 1 procent zijn, denk ik. In ieder geval komt er in de smaak geen geroosterde smaak voor.

Sjakie

Het viel me wel op dat ook in de podcast het oxidatie verhaal naar voren kwam. Hierdoor lijkt het bier misschien ook veel zoeter dan bedoeld door de brouwer.
Cara 120 gaat het niet zijn. Maar ik denk dat de er een flink deel caramel ook in de oxidatie smaak zat.
Of je de moutigheid/body ook uit de crystal kan krijgen met alleen 5% vraag ik me meer af.

De-Geert

Dat is toch een lastig probleem bij dit bier, het is gewoon erg moeilijk of zelfs onmogelijk om verse flessen te krijgen in Nederland.

Sjakie

Ik neem je niets kwalijk hoor. Het was top verzorgd.  :duimop:

Maar het is misschien wel iets om rekening mee te houden.

Hopmans

Ik vond dit trouwens nog in de XML database van het bierbrouwen forum.

Ook 5% Cristal, maar wel meer losse mouten.


----------------------------------------------------------
---------------- ConfoMash recept-rapport                 
----------------------------------------------------------

Basis-----------------------------------------------------
Naam recept--------- : Fullers ESB
Brouwdatum---------- : 18-10-2007
Biertype------------ : A Bitter & English Pale Ale
Aantal liters------- : 44 liter
Gewenst begin SG---- : 1054
Brouwzaalrendement-- : 80 %

Algemeen--------------------------------------------------
Totaal brouwwater--- : 70.4 liter
Spoelwater---------- : 26.4 liter
Maischwater--------- : 44 liter
Kooktijd------------ : 60 minuten
Berekende kleur----- : 36.8 EBC (Morey)
Berekende bitterheid : 31 EBU (Tinseth)

Moutstort-------------------------------------------------
0046% 004429 g Pale Malt(2-row)                  7    EBC   
04.5% 000433 g CaraMunich Malt                   198  EBC   
04.5% 000433 g CaraVienne Malt                   57   EBC   
04.5% 000433 g Cara-Pils Dextrine Malt           4    EBC   
09.5% 000914 g Flaked Corn (Maize)               1    EBC   
0024% 002311 g Munich Malt                       15   EBC   
04.5% 000433 g Crystal 120L                      317  EBC   
02.5% 000240 g Crystal 80L                       211  EBC   

Hop en kruidenstort---------------------------------------
Pellets---00028 g  08.8 %az  060 min P Wye Target
Pellets---00028 g  08.2 %az  040 min P Wye Challenger
Pellets---00028 g  0008 %az  015 min P Wye Northdown
Bloemen---00028 g  06.4 %az  001 min B Goldings - E.K.
Drooghop--00028 g  06.4 %az  000 min D Goldings - E.K.

Gist------------------------------------------------------
Gistsoort----------- : 1968 London ESB Ale                 
Gist toegevoegd als- :
Volume-------------- :  Ltr
Beluchtingstijd----- : 0 uur
Temperatuur--------- : 20°C

Maischschema----------------------------------------------
60m/76°C Maischdikte is: 4.56 L/kg

Opmerkingen-----------------------------------------------


De-Geert

Ik zou zeggen, met z'n allen naar de Vlaamsche Reus in Wageningen dit weekend, daar is'ie nu van de tap.

Ik zit "helaas" in Cambridge, dus het hele weekend aan de Real Ales.  :lekkerbier:

Hopmans

Citaat van: De-Geert op 27-05-2010  12:19 uIk zit "helaas" in Cambridge, dus het hele weekend aan de Real Ales.  :lekkerbier:

Lucky bastard.

 :)

RobinB

Citaat van: Hopmans op 27-05-2010  12:18 uIk vond dit trouwens nog in de XML database van het bierbrouwen forum.

Ook 5% Cristal, maar wel meer losse mouten.

En zeker niet alleen crystal als cara-mout, maar meer dan 20% aan cara-mouten!  :o :o :o
Het "ESB-recept" was 95% pale en 5% Crystal 150 EBC...

De-Geert

Ik denk ook dat je met dat recept niet heel dicht in de buurt komt.


Adrie

Oxidatie was in de Fuller's afgelopen weekend duidelijk te proeven en zoals bekend maakt oxidatie een bier ook zoeter en caramelleriger. Ouderdom doet bovendien de hoparoma's sterk afnemen en vermindert de bitterheid. Het kan dus best zijn dat er een goede kloon bij zat, maar dan wel van een verse Fuller's ESB.

Caspar

Ik was net bij Burg en drie maal raden... een schap vol met verse Fullers ESB ;D . Ze hadden ook de Fullers IPA, deze heb ik nog nooit gedronken. Kent iemand die :biersmile: ?

Fuller's IPA is a premium bitter produced mostly for export to the United States but also sold seasonally in the United Kingdom in Fuller's tied houses as a cask ale and in 500ml bottles.

Adrie

Kun je niet wat meenemen om te proeven op het pré- of post-ONK?

Caspar

Ik vrees dat ik geen tijd meer heb om nogmaals te gaan... en ik heb maar 1 flesje gekocht ::) . Misschien heeft iemand anders zin om er even langs te rijden :-\ .

Jacques

Citaat van: Caspar op 27-05-2010  16:22 uIk was net bij Burg en drie maal raden... een schap vol met verse Fullers ESB ;D . Ze hadden ook de Fullers IPA, deze heb ik nog nooit gedronken. Kent iemand die :biersmile: ?

Ja, die heb ik zo'n twee jaar geleden in Londen gedronken. Ik vond hem toen niet uitgesproken bitter en hoppig. Het moutige kwam voor mij behoorlijk naar voren. Maar dat zou ook kunnen komen doordat ik net daarvoor een ander zeer bitter bier gedronken had.

De-Geert

Waren de Fullers bij Burg echt vers? Ik heb namelijk mijn levering van Mitra gehad met ESB's, en die zijn van dezelfde batch als die al had.


De-Geert

Citaat van: Adrie op 27-05-2010  12:59 uHet kan dus best zijn dat er een goede kloon bij zat, maar dan wel van een verse Fuller's ESB.
Ik ken de Fullers ESB vrij goed, ook vers (van de tap). Die is inderdaad heel anders, dan de flesversie die we afgelopen zondag hebben geproefd.
Maar alle klonen die ik heb geproefd waren geen goede kloons van een verse Fullers.

Ik denk dat Jan-Willem dit kan bevestigen.


JWVG

Citaat van: De-Geert op 27-05-2010  17:13 uIk denk dat Jan-Willem dit kan bevestigen.

Absoluut. We moeten ons geen illusies maken - we zaten er niet dicht bij. Al hebben we wel een paar goede aanwijzingen voor een volgend brouwsel.

 :degroeten: JW.

Hopmans

Vanavond ga ik aan een ESB die houdbaar is tot 25 september.
Is dat vers?

Ik heb ook een 1845 en een echte Schotse ale.
Dat wordt een goede avond.
Je moet immers wat als loonslaaf.


Albertus

Citaat van: Hopmans op 27-05-2010  17:31 uVanavond ga ik aan een ESB die houdbaar is tot 25 september.

De ESB die Geert heeft gescoord had een THT van 12 september. Geen groot verschil.

Bert

MO

Ik heb de Fuller's IPA ook in de koelkast staan (van Mitra Van Bergen in Eindhoven). Wellicht kom ik er vanavond aan toe.

Hopmans

Ze hebben bij Zeewijck de Golden Pride.
Is dat nog wat?



Ziet er wel goed uit...




Caspar

Citaat van: MO op 28-05-2010  15:10 uIk heb de Fuller's IPA ook in de koelkast staan (van Mitra Van Bergen in Eindhoven). Wellicht kom ik er vanavond aan toe.

Ik vind het geen top-bier overigens om de redenen die Jacques noemt... net zoals onze kloon-versie, vind ik ook niet veel aan.

De Golden Pride is erg lekker, vol moutig, bitterig, alcoholisch... jammie!

Caspar

Citaat van: Albertus op 27-05-2010  17:44 uDe ESB die Geert heeft gescoord had een THT van 12 september. Geen groot verschil.

Bert

O, die van mij heeft ook een tht van 12 september... zal dus wel niet veel soeps zijn!

Hopmans

Citaat van: Caspar op 30-05-2010  16:40 uO, die van mij heeft ook een tht van 12 september... zal dus wel niet veel soeps zijn!
Hoe lang is zo'n ding houdbaar dan?
Die van mij was toppiejoppie.


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.