Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Blikbier met een andere gistsoort?  (gelezen 12570 keer)

eelco

• Gast
Blikbier met een andere gistsoort?
« Gepost op: 16-08-2004 23:44 u »
Hallo, ik ben sinds enkele weken bezig met het brouwen van bier, niet echt stoer maar uit blikken (je moet ergens beginnen he :P)
Maar nu staat onze gallia van Brewferm al 4 weken te rijpen en hebben we er vanmiddag een opengetrokken.....
Hellaas, bijna geen koolzuur. We hebben uiteraard suiker toegevoegd voor het bottelen. Kan het zijn dat het gist al dood was voordat het de fles inging?

Nu gaan we beginnen aan een blik Muntons Wheat Beer, maar gezien het gist een heel groot deel van de smaak bepaalt zitten we erover te denken om naar de gistbank te gaan.
Kun je zomaar elke gistsoort met elk extract mengen of is het verstandig om gist te nemen van een bier wat erop lijkt.

Zelf ben ik erg fan van Hommel bier en dit is ook een tarwebier, kan ik dit gewoon bestellen?
Of kan er zelfs Duvelgist in?

En hoeveel moet ik er dan bij gooien, we gaan 23 liter brouwen. In wat voor vorm komt het aan als ik het bestel, bij de Zeeuwse gistbank krijg je een buisje.
Is dit gewoon een soort poeder? Hoelang is het houdbaar?

Alvast erg bedankt,

Cheers!

Eelco

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Henk oet Paiz

• Super lid
  • Land: nl
  • Brouwerij Maallust - "Met toewijding gebrouwen"
    • Fanclub van het bier van Henk
Re:Blikbier met een andere gistsoort?
« Reactie #1 Gepost op: 16-08-2004 23:58 u »
Hoi Eelco,

Niks mis met blikbieren, zo zijn we allemaal begonnen. Als je het eenmaal te pakken hebt denk je hier met plezier aan terug. Dus welkom onder de hobbybrouwers! :)

Het kan inderdaad zijn dat de gist in de afgelopen weken te lijden heeft gehad van de hoge temperaturen. Ik heb dat zelf ook eens meegemaakt, waardoor een brouwsel van 35 liter nooit helemaal goed is geworden.

In principe kun je elke gist gebruiken voor elk bier. Maar het is natuurlijk beter om een passende gist bij het soort bier te zoeken dat je wil gaan brouwen. Voor een tarwebier kan dat een witbiergist zijn, maar ook een gist voor een Duitse Weizen. Als je de Hommelgist kunt krijgen kun je die zeker gebruiken.

Je moet een starter maken van het buisje dat je van de gistbank ontvangt. Op deze site kun je vinden hoe dat moet (cursus). Het principe hiervan is dat je de gist laat vermeerderen, waardoor je uiteindelijk voldoende gist hebt om aan het wort toe te voegen. Voor een brouwsel van 23 liter heb je ongeveer 1 1,5 liter giststarter nodig. Een gist op schuine buis is in de koelkast meerdere maanden tot een half jaar houdbaar. Zorg bij het maken van een giststarter dat je zo steriel mogelijk werkt, want hierbij heb je zo maar een infectie te pakken.

Succes en groeten,

Henk :proost2:

eelco

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 17-08-2004 00:35 u »
Henk,

Hardstikke bedankt voor je snelle en duidelijke antwoord!

Ik heb alleen nog wat vraagjes over het maken van een giststarter.
Hoe kom ik aan moutextract?
Is dat gewoon dat poeder dat je bij Brouwland.com kunt bestellen? En zit er nog verschil in, lijkt mij dat ik gewoon de tarwe moet hebben.

Hoelang duurt het voordat het gist zich genoeg heeft vermenigvuldigd? een dag of 2/3?

Wat voor fles kan ik het beste gebruiken? Wijnfles of even bij Brouwland een erlenmeyer van 2 liter bestellen met rubberen dop?

Kan het gewoon boven het gasfornuis of moet ik het op school even doen met gasbrander?

Is het wel de moeite waard om een ander gist te gebruiken, over gist van Brewferm en muntons lees ik niet veel goeds.

Groeten

Eelco

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #3 Gepost op: 17-08-2004 08:52 u »
Ha Eelco,

De antwoorden op jouw vragen vind je in de brouwcursus op Hobbybrouwen.

Groeten,

A3

Offline Edwin

• Super lid
  • Onrooise Bierbrouwerij
    • Onrooise Bierbrouwerij
« Reactie #4 Gepost op: 17-08-2004 09:10 u »
Ha Eelco :proost:

Met de informatie van Henk en de brouwcursus kom je een heel eind. Wat ik je echter ook in overweging wil geven is het gebruik van een smack-pack van Wyeast. Je hoeft dan voor een brouwsel van zo'n 20 liter geen giststarter te maken. Voor grotere hoeveelheden kun je ook XL-pakjes gebruiken.
Voor de ervaring van een andere gist raad ik je dit aan. Natuurlijk kun je ook werken met moutextracten om zo een giststarter te maken. Echter, het plannen (de gist moet wel klaar zijn op het moment van brouwen) en de hoge mate van hygine (nog meer dan normaal bij het brouwen) vragen meer ervaring dan het 'smacken' van een 'packje'.

In ieder geval zijn er van Wyeast verschillende gisten op de markt die je prima voor dit bier kunt gebruiken.

Edwin

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #5 Gepost op: 17-08-2004 09:37 u »
Citaat van: Edwin link=board=17;threadid=1448;start=0#msg15895 Je hoeft dan voor een brouwsel van zo'n 20 liter geen giststarter te maken.
[/quote

Ha Edwin,

Wyeast raadt voor een hoeveelheid van 20-25 liter en meer wel degelijk aan om een giststarter van 2 liter te maken. Voor een vlotte en probleemloze vergisting zou ik dit dan ook zeker doen. Bij de XL-verpakkingen is het voor 20 liter niet nodig.

Groeten,

A3

Offline Edwin

• Super lid
  • Onrooise Bierbrouwerij
    • Onrooise Bierbrouwerij
« Reactie #6 Gepost op: 17-08-2004 10:14 u »
HA3 :proost:

Ik zit nu na te denken hoeveel ik met zo'n klein smack-pakje brouw en dat is inderdaad minder dan 20 liter. Vaak zo'n 15 liter.

Edwin

eelco

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 17-08-2004 10:35 u »
Dank u allen voor snelle reacties, best een actief forum :)

Maar eigenwijs als ik ben ga ik het toch proberen met een giststarter maken ;)
Ik begin het nu echt leuk te vinden met dit soort dingen :P

Ik zag op Brouwland het volgende:
Extract van de wanden van de gistcellen. Een natuurproduct dat de vermeerdering van gisten en hun gistingsvermogen verhoogt.

Dosis: 2 - 3 g / 10 liter, toe te voegen VOOR het toevoegen van de gist.

- snellere start,
 - verhoogde alcoholopbrengst,
 - lagere eind-dichtheid.

Kan ik dat er gewoon bijmikken?
En moet ik dat bij mijn brouwsel of bij mijn giststarter gooien?

En die complete giststarter (1.5 liter) moet ik toch gewoon bij mijn stroop en andere water gooien en er doorheen roeren?

Groeten

Eelco

Offline Edwin

• Super lid
  • Onrooise Bierbrouwerij
    • Onrooise Bierbrouwerij
« Reactie #8 Gepost op: 17-08-2004 10:46 u »
Hoi Eelco :proost:

Ok, doe maar wat je niet laten kunt ;D. Je hebt gelijk hoor!
Dit spul van Brouwland hoef je eigenlijk niet te gebruiken. Het is een gistvoedingsstof. Dat zit echt genoeg in je moutextract. Indien je het toch gaat gebruiken, kun je het zowel toepassen in je giststarter als in het wort. Het kan dus wel, maar het is niet nodig scheelt weer wat handelingen en geld).

De giststarter voeg je pas na afkoelen van je wort toe. Dus als je de stroop en het water samen op de juiste temperatuur hebt. Vergeet ook niet te beluchten!

Edwin

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #9 Gepost op: 17-08-2004 20:26 u »
1. Ik zou minstens nog drie maanden wachten voordat je je Gallia weggooit. Hergisting duurt soms lang maar komt bijna altijd op gang. Gist gaat pas boven de 35 C dood. Hoe zwaar is dit bier? Hoe lang heb je gewacht met bottelen?

2. Hommelbier is zeker geen witbier en ik heb ook grote twijfels of er wel tarwe in gebruikt wordt. Voor zover mijn kennis reikt is deze gist wel opkweekbaar. Ik heb de gist zelf nog nooit opgekweekt. Dit is niet mijn eerste keus als gist voor witbier. Ik zou adviseren Witte Trappist op te kweken. Zeer vers in bijna alle supermarkten te krijgen (schijnt dit jaar het grootste witbier van Nederland te zijn), en de gist voor de hergisting is dezelfde als de hoofdgist. Ik heb van diverse collega's positieve brouwervaringen met deze gist vernomen

3. Voor opkweken is dit Brouwland item de goedkoopste keuze:
moutextract poeder licht 500 g
(052.019.7)  3,71 eur

4. Ik ben het met Edwin eens dat je het beste een Wyeast gist kunt gebruiken. Lukt altijd, opkweken kun je altijd nog doen. De Hoegaarden hoofdgist is nr 3944. Je kunt een giststarter hiervan maken, dit is niet absoluut noodzakelijk

5. De cursus van Jacques is uitstekend. Ik zou dit stuk goed lezen en er je voordeel mee doen.

6. Ik kweek op zoals in het volgende bericht beschreven staat.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #10 Gepost op: 17-08-2004 20:26 u »
Er wordt een oplossing gemaakt van 10 g moutpoeder en 5 g suiker in 100 ml water. Deze oplossing wordt 5 min gekookt en zo snel mogelijk afgekoeld (bv een dunwandig pannetje in een grote bak met water). Als de oplossing een temperatuur onder de 25 C heeft bereikt dan wordt deze flink geroerd. Op deze manier wordt zuurstof ingeslagen, gist heeft in de groei fase zuurstof nodig, als het zuurstof op is gaat gist suiker omzetten in alcohol en CO2.
Een flesje wordt uitgeschonken met achterlating van het depot. Vingers en halzen van flessen worden gedesinfecteerd met een in wodka gedrenkt watje. Aan het flesje wordt de moutoplossing toegevoegd. Het flesje wordt met een in wodka gedrenkt watje afgesloten en op een warme plaats weggezet (ca 20-24 ˚C). De flesjes worden regelmatig geschud. Binnen enkele dagen wordt de gist, als er nog levend gist in de fles aanwezig is, actief. Na schudden schuimt de oplossing dan, en er komen bier achtige geuren door het watje.
48 Uur voor het brouwen wordt de giststarter vermeerderd, bv met 200 ml moutoplossing van 20 g moutpoeder en 20 g suiker. Dit ligt een beetje aan het bier dat gebrouwen gaat worden. Het soortelijk gewicht van de giststarter moet ongeveer overeen komen met het begin soortelijk gewicht van het te brouwen bier.
Belangrijk is dat de giststarter goed actief is voor hij wordt toegevoegd aan het nieuwe brouwsel. Tevens moet de smaak goed zijn, af en toe proeven dus. Het maken van een giststarter duurt ongeveer een week.
Ik gebruik meestal twee of drie flesjes om een giststarter te maken. Je krijgt de meest actieve giststarter als je de starter constant belucht. Hier heb ik zelf nog geen ervaring mee.

eelco

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: 17-08-2004 20:38 u »
Misschien dan toch maar voor dat Wyeast  Belg.WITBIER gist gaan.

Ik begrijp dat het kweken van gist nogal risicovol is, dan maar even bestellen :)
voor 23 liter dus gewoon een xl smackpack bestellen dan de gebruiksaanwijzing volgen (binnenzakje breken etc) en er dan bijmikken.
Op internet las ik
De vergistingstemperatuur voor bovengist (ale gist) ligt tussen 16 en 18 C en deze van ondergist (lagergist) tussen 6 en 11,5 C.

Terwijl het met Muntons en Brewfirmgist zeker 20 graden moet zijn.
Toch maar gewoon op 18 proberen te houden? of hoeft dit niet zo precies?

Ik bestel wel gelijk een erlenmeyer om erna eens wat te proberen met gist.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #12 Gepost op: 17-08-2004 20:53 u »
Een XL pak kost bijna 7 euro. Nogmaals: op het pak staat dat een normaal pak genoeg is voor 20 L, het wordt alleen aangeraden om een starter te maken maar dit is niet absoluut noodzakelijk. Een normaal pak kost iets minder dan 5 euro.
Ik heb nu driemaal gebrouwen met Wyeast 3944. De temperatuur lag rond de 20 grC, eerder erboven dan eronder. Ging prima. Lekkere vlotte gist, hoofdvergisting in drie dagen.

eelco

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: 17-08-2004 23:31 u »
Sorry dat ik zo lastig ben maar...
Een normaal pak is tot 20 liter, we gaan 23 liter bier maken, is een xl pak dan teveel als ik geen starter maak, want teveel gist benvloedt toch de smaak van het bier?
Bij een normaal pak ben ik bang dat niet alle suiker op zal gisten.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #14 Gepost op: 18-08-2004 08:38 u »
Te veel gist (in vaktermen overpitchen) gebeurt bijna niet. Een XL pak is zeker niet te veel gist voor 23 L.

SiriS

• Gast
« Reactie #15 Gepost op: 18-08-2004 09:14 u »
Beste smackpackers en gistkloners,

Een zeer belangrijk aspect dat bij het enten van het wort van welk type dan ook over het hoofd wordt gezien, is de hoeveelheid gist (jawel, aantal vitale gistcellen/ml wort) die gebruikt wordt. Het type gist is niet alleen zeer bepalend voor het uiteindelijke karakter van het bier maar ook hoe snel het wort vergist wordt. In de gistcel gebeuren tal van zeer complexe reacties, die gedeeltelijk gestuurd kunnen worden door samenstelling van het wort, concentratie aminozuren bijvoorbeeld in relatie tot hogere alcoholen. Maar dezelfde gistcel kan alleen zich vermenigvuldigen OF esters produceren. Van grote invloed hierop is het aantal gistcellen en de zuurstof concentratie van het wort. Meer daarover vind je hier:

http://consumer.lallemand.com/danstar-lalvin/fortnightyeast.html#flavors

Groet, SiriS

Offline Eduard

• Super lid
  • Land: no
  • Norbrygg - de Noorse hobbybrouwvereniging
    • Norbrygg - de Noorse hobbybrouwvereniging
« Reactie #16 Gepost op: 18-08-2004 15:02 u »
Ik heb meerdere keren een kleine smackpack voor 20-25 liter gebruikt, en in principe gaat dat ook wel zonder giststarter. Het is wel belangrijk dat het gist goed wakker is voor het pitchen: het zakje moet goed bol staan.