Hoe brouw jij als goedkope olie en gas op zijn?

Gestart door Adrie, 11-01-2010 14:10 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Liemingbrouwer

Citaat van: RobinB op 12-01-2010  11:57 uEn die test die je noemt is ook geen goede. Immers, iemand die enorme voorraden aanlegt houdt het gewoon langer uit. Onafhankelijk van waar die voorraad vandaan komt.
Dat zegt dus vrij weinig over de duurzame zelfvoorzienendheid (?) van die persoon?
Het was wel de bedoeling dat je onverwacht deelneemt aan de test natuurlijk.
Als je een eigen tuin hebt, zoals ik, moet je sowieso uw groenten en fruit invriezen of opleggen...om deze voor een langere periode te bewaren.

Adrie

Wecken als als conserveringstechniek ook weer zijn intrede gaan doen. Energieverslindend invriezen en bevroren houden is dan niet meer nodig.

aldo

Citaat van: Liemingbrouwer op 12-01-2010  13:09 uHet was wel de bedoeling dat je onverwacht deelneemt aan de test natuurlijk.
Als je een eigen tuin hebt, zoals ik, moet je sowieso uw groenten en fruit invriezen of opleggen...om deze voor een langere periode te bewaren.


Naast vriezen kan je natuurlijk ook nog wecken, in zuur zetten,drogen,zouten,suikeren, inkuilen...oh wacht dat bedoel je vast met opleggen? (ken de term niet)


Dat het eten van seizoens of bewaargroente een saaie bezigheid zou zijn, iets wat ik mensen regelmatig hoor zeggen, ben ik het niet mee eens, hier thuis hebben we afgelopen paar jaar nauwelijks anders gedaan...(ik weet het,  ik zit wat dat betreft ook in de luxe positie van veel contacten met telers) het meeste wat ik eet is dan ook nog locaal/regionaal geproduceert ook (en vaak ook nog lekkerder ;D owww de zuivel van karwij in rolde, het vlees uit annen, de groente van het leeuweriksveld bij emmen , de geitenkaas uit nooitgedacht ik krijg al honger als ik er aan denk!)
Je staat versteld hoeveel groenten er ook voor dit seizoen zijn die met beetje creatief kookwerk niet onderdoen voor zomergroente.(bv:vele koolsoorten,knol en wortelgewassen, veldsla/postelijnsoorten, gedroogde bonen erwten,appels en peren,noten,granen en andere zaden en een flinke vooraad in de weck/zuur/zoet/zout/alcohol)

Het is echt niet zo dat je niet zonder gasgestookte kasgroente of voer uit warme landen een smakelijke maaltijd kan samenstellen.

aldo

Citaat van: Adrie op 12-01-2010  13:22 uWecken als als conserveringstechniek ook weer zijn intrede gaan doen. Energieverslindend invriezen en bevroren houden is dan niet meer nodig.


hahaha adrie poste wecken terwijl ik wecken schreef ;-) ;-)

aldo

Voor veel lekkers bij jou in de buurt:
http://www.biogids.nl/node/2681 allemaal boederijwinkels met ekokeurmerk

Liemingbrouwer

Citaat van: aldo op 12-01-2010  13:55 uNaast vriezen kan je natuurlijk ook nog wecken, in zuur zetten,drogen,zouten,suikeren, inkuilen...oh wacht dat bedoel je vast met opleggen? (ken de term niet)

Opleggen is bij ons hetzelfde als wecken, in bokalen met zout koken zodat de bokaal dicht (gepasteuriseerd) is en de inhoud gaar is.
Natuurlijk zijn er op dit ogenblik allerlei groenten te eten, maar bij langdurige sneeuw is het toch een beetje beperkt; ik heb ook nog bloemkolen, rode kolen, veldsla, prei, knolselder en spruiten staan.  Maar er aan geraken is iets moeilijker, natuurlijk hadden we deze witte vacht niet verwacht. De knolselder en de rode kool zijn ingekuild en vele soorten (zomer)groenten zitten in de diepvries.

Adrie

Er zijn ook transitiesteden in België, kijk op http://www.transitie.be. Kijk HIER voor een lijst van lokale initiatieven in België. Er zijn daar nog meer initiatieven dan in Nederland!

aldo

Nu we toch linkjes aan het spammen zijn, 2 blogs over zelf voedsel maken die ik met gropte intresse en vaak nog grotere glimlach lees:
http://www.wateetons.com en http://www.sjoerdmulder.nl/ was sjoert niet ook forumlid? of was dat z'n naamgenoot?

edit: Inderdaad dezelfde ;-).

wiwi

Tja, en er worden hier nog altijd garnaaltjes gevangen, in Marokko gepeld en hier weer opgegeten .... decadentie!
Gelukkig komen er meer en meer mensen tot het besef dat gas en stookolie (a rato van 3000 liter per jaar en meer) veel te zonde zijn om zo maar op te branden om hun thermisch lekke, oversized, huizen te verwarmen. Meer mensen denken aan isoleren, alternatieve brandstof, dikke fleece en dekentje voor de TV met de thermostaat op 18 °C en noem maar op
Ook zie ik als maar meer mensen de oogst uit hun tuin op rommelmarkten aan bieden waaruit ik durf afleiden dat die producten dan ook wel gekocht worden. Op diezelfde rommelmarkten zie ik ook (melk)boeren producten aan bieden zonder dat die eerst naar de melkerij, de opslaghuizen en de supermarkten zijn getransporteerd.
Heet dat ook transitie of is transitie enkel iets waar grote gemeenschappen aan kunnen meedoen?

wilko

Citaat van: Adrie op 12-01-2010  13:22 uWecken als als conserveringstechniek ook weer zijn intrede gaan doen. Energieverslindend invriezen en bevroren houden is dan niet meer nodig.

Wecken gaat anders toch echt gepaard met heetstoken met het nodige gas.  Het rendement van dat gebeuren was in ieder geval in het verleden behoorlijk treurig.  Kan me nog goed herinneren dat het bij mijn grootouders op de boerderij gedaan werd.

Wilko

Adrie

Citaat van: wilko op 12-01-2010  14:52 uWecken gaat anders toch echt gepaard met heetstoken met het nodige gas.

Dat klopt, maar dat kost veel minder energie dan invriezen en vervolgens gedurende lange tijd op -20 graden houden.

RobinB

Citaat van: Liemingbrouwer op 12-01-2010  13:09 uHet was wel de bedoeling dat je onverwacht deelneemt aan de test natuurlijk.
Dan nog is het toch geen zinvolle test?

Stel iemand slaat altijd voor een half jaar diepvries eten in, heeft net ingeslagen en je doet onverwacht de test. Dan redt die het een half jaar, maar is op geen enkele manier bezig met duurzame zelfvoorziening?
Het is alleen een test om te kijken hoe groot iemands voorraad is op een willekeurig moment. Dat heeft met milieubewustheid niks te maken.
Ook dan is het nog een onzinnige test, want als je het degene gewoon vraagt weet je ook ongeveer hoe lang ie het redt.


CiteerAls je een eigen tuin hebt, zoals ik, moet je sowieso uw groenten en fruit invriezen of opleggen...om deze voor een langere periode te bewaren.

Dat wel, en dat vind ik ook goed! Wil ik wanneer ik een grotere tuin heb ook gaan doen, maar die test... ? Nee. ;)

weed

Citaat van: Adrie op 12-01-2010  15:18 uDat klopt, maar dat kost veel minder energie dan invriezen en vervolgens gedurende lange tijd op -20 graden houden.

Het gaat hier over wecken.
Wat ik me nog herinner van mijn jeugd is dat het toch vrij lastig was.
Je kan alles kapot koken natuurlijk maar dan is het niet te hachelen? Minder koken verhoogd het risico op bederf.
De gemiddelde leeftijd is behoorlijk opgelopen de laatste 50 jaar dat is niet enkel de verdienste van de medische wetenschap het industrieel voedsel zal hier zeker zijn steentje aan bijgedragen hebben.

Zo langzamerhand is deze draad een draad over zelfvoorziening aan het worden wat weinig meer met de vraag in de titel meer te maken heeft.

Waarom zo'n hang naar zelfvoorziening als antwoord op deze vraag? Er wordt naar vroeger verwezen maar dat is ten onrechte hoe zelf voorzienend was een doorsnee Amsterdammer in 1749?
Er waren toen ook bakkerijen, vis-, graan-, groentemarkten, wol uit Engeland enz..

Als ik het mag meemaken zal ik elektrisch brouwen. Elektriciteit is eenvoudig te transporteren kan schoon opgewekt worden en is veilig. De infrastructuur is er al enkel mijn cv moet er uit of omgebouwd worden.

Binnen een aantal jaren wordt er begonnen met de bouw van een zonnecollector generator park in de Sahara.
Nadat deze operationeel gaat zal deze steeds verder uitgebreid worden. Men beweert dat er voldoende oppervlak aanwezig is om heel Europa en Afrika van energie te voorzien. Het probleem wat opgelost moet worden is de opslag van deze energie zodat je 's nachts niet met een kaarsje op zoek moet naar de nachtspiegel.

Groet,
Ronald

Adrie

Natuurlijk hoeft niet iedereen zelf te doen. Zelfvoorzienendheid slaat niet noodzakelijkerwijs op het individu, maar wel op een stad of regio. Handel in niet strikt noodzakelijke goederen zal er altijd blijven. MO kan dus rustig Zuster Agatha blijven exporteren naar Warnsveld, want dat bier is lang houdbaar.

Wat betreft hernieuwbare energie, zoals DIT boek aantoont, kan hernieuwbare energie nooit het huidige energieverbruik ondersteunen.

RobinB

Citaat van: Adrie op 12-01-2010  20:11 uWat betreft hernieuwbare energie, zoals DIT boek aantoont, kan hernieuwbare energie nooit het huidige energieverbruik ondersteunen.

Ondersteunen natuurlijk wel ;)
Er is alleen niet voldoende om in de totale behoefte te voorzien ;D

Batavier

Adri,
Je moet je mening niet vormen door enkel eenzijdige gekleurde publicaties.
Buiten de ontwikkeling op het gebied van zonne energie zijn er op dit moment tal van ontwikkelingen die de komende 10 jaar tot ontwikkeling komen.
Zo gauw de olieprijs definitief boven de $ 200 per barrel komt worden de plannen, die nu al in ontwikkeling zijn, versneld uitgerold.
Wat niet betekent dat dit binnen 5 jaar resultaten oplevert. Maar binnen 15 tot 20 jaar wel. De afhankelijkheid van, en daarom de marktwerking, van de OPEC, zal dan sterk afnemen waardoor ook het prijsniveau van de fossiele brandstoffen zal dalen.
  

wilko

Citaat van: weed op 12-01-2010  20:05 uAls ik het mag meemaken zal ik elektrisch brouwen. Elektriciteit is eenvoudig te transporteren kan schoon opgewekt worden en is veilig. De infrastructuur is er al enkel mijn cv moet er uit of omgebouwd worden.

Binnen een aantal jaren wordt er begonnen met de bouw van een zonnecollector generator park in de Sahara.
Nadat deze operationeel gaat zal deze steeds verder uitgebreid worden. Men beweert dat er voldoende oppervlak aanwezig is om heel Europa en Afrika van energie te voorzien. Het probleem wat opgelost moet worden is de opslag van deze energie zodat je 's nachts niet met een kaarsje op zoek moet naar de nachtspiegel.

Groet,
Ronald

De infrastructuur is er dus niet, in de zin dat de capaciteit die er nu is volstrekt onvoldoende is om 'alles' elektrisch te doen.  Het kan wel, maar het is echt geen triviale klus, en zeker ook niet goedkoop.  Je kunt nu al niet klakkeloos je decentrale opwekking aan het net hangen, laat staan grootschalige PV of windparken.

Wat we ook doen, er moeten fundamentele keuzes gemaakt worden, en de daarbij horende investeringen moeten worden gedaan.  'Zomaar' gaat het niet werken.

Wilko

Adrie

Citaat van: Batavier op 12-01-2010  20:32 uAdri,
Je moet je mening niet vormen door enkel eenzijdige gekleurde publicaties.
Buiten de ontwikkeling op het gebied van zonne energie zijn er op dit moment tal van ontwikkelingen die de komende 10 jaar tot ontwikkeling komen.
Zo gauw de olieprijs definitief boven de $ 200 per barrel komt worden de plannen, die nu al in ontwikkeling zijn, versneld uitgerold.
Wat niet betekent dat dit binnen 5 jaar resultaten oplevert. Maar binnen 15 tot 20 jaar wel. De afhankelijkheid van, en daarom de marktwerking, van de OPEC, zal dan sterk afnemen waardoor ook het prijsniveau van de fossiele brandstoffen zal dalen.

Wie zegt dat ik mij baseer op 1 publicatie? Er zijn ondertussen tientallen (onafhankelijke) publicaties over onze energieconsumptie en de (on)mogelijkheden van het invullen van onze energiehonger door alternatieve bronnen.

Citaat van: weed op 12-01-2010  20:05 uBinnen een aantal jaren wordt er begonnen met de bouw van een zonnecollector generator park in de Sahara.
Nadat deze operationeel gaat zal deze steeds verder uitgebreid worden. Men beweert dat er voldoende oppervlak aanwezig is om heel Europa en Afrika van energie te voorzien. Het probleem wat opgelost moet worden is de opslag van deze energie zodat je 's nachts niet met een kaarsje op zoek moet naar de nachtspiegel.

Ook dit gaat niet werken. De investeringen zijn enorm en om die terug te verdienen moeten we terugvallen op de aanname dat de economie ongebreideld blijft groeien. Een kind kan begrijpen dat dat nooit kan lukken op een eindige wereld (of gaan we delfstoffen winnen op de maan?). Daarnaast wil je als Europa niet afhankelijk worden van landen als Mauretanië, Algarije en Marokko. Bij vervoer van electriciteit van de Sahara naar Europa gaat enorm veel energie verloren en zo'n infrastructuur aanleggen kost veel tijd en geld. Het helpt ook niks om onze samenleving veerkrachtig te maken, want we hangen weer ons hele bestaan op aan 1 kabel naar de Sahara. Ik zou daar niet afhankelijk van willen zijn. Dan liever een paar zonnepanelen op mijn dak en wat zuiniger aan doen.

Liemingbrouwer

Maar die zonnepanelen op uw dak moet jij die zonodig bekostigen???
Kan de electriciteitsmaatschapij deze niet gratis plaatsen en u een soort huur betalen???

Ik ben 53 als ik nu zonnepanelen plaats op gans mijn dak kost dat ongeveer 25.000 euro. (ik heb een redelijk groot dak, en in de goede richting)
Ik kan nooit in de rest van mijn leven hier een centje winst mee doen...dus plaats ik er geen.
Ik heb wel geld om dit te bekostigen.
Mijn dochter is 27 maar heeft geen geld om op haar pas gebouwd huis panelen te plaatsen.
Daarom die stelling hierboven.

Adrie

Er zijn steeds meer initiatieven die dat mogelijk maken, inderdaad. Zonvogel is zo'n initiatief in Nederland. In Duitsland is het al gebruikelijk dat mensen of bedrijven hun dak verhuren aan bedrijven die er zonnepanelen opzetten.


kristoff

Wat een interessante discussie!! :groots:
ik zelf woon nog bij de ouders en studeer nog, maar vanaf ik zelf iets ga opbouwen, wil ik daar zo veel mogelijk zelfvoorziening bij betrekken, omdat dat in België vrij moeilijk is wil ik naar een land (bv Zweden) verhuizen waar je goedkoop veel bosgrond en landbouwgrond kunt kopen en waar minder mensen op elkaar gepakt zitten ^-^

Batavier

Citaat van: Liemingbrouwer op 13-01-2010  10:01 uMaar die zonnepanelen op uw dak moet jij die zonodig bekostigen???
Kan de electriciteitsmaatschapij deze niet gratis plaatsen en u een soort huur betalen???

Ik ben 53 als ik nu zonnepanelen plaats op gans mijn dak kost dat ongeveer 25.000 euro. (ik heb een redelijk groot dak, en in de goede richting)
Ik kan nooit in de rest van mijn leven hier een centje winst mee doen...dus plaats ik er geen.
Ik heb wel geld om dit te bekostigen.
Mijn dochter is 27 maar heeft geen geld om op haar pas gebouwd huis panelen te plaatsen.
Daarom die stelling hierboven.


De laatste 5 jaar is de prijs voor zonnecellen al gehalveerd.
De verwachting is dat dit de komende 3 jaar weer gebeurt.
Zeker met de nieuwste CIS technieken.

weed

Citaat van: wilko op 12-01-2010  22:09 uDe infrastructuur is er dus niet, in de zin dat de capaciteit die er nu is volstrekt onvoldoende is om 'alles' elektrisch te doen.  Het kan wel, maar het is echt geen triviale klus, en zeker ook niet goedkoop.  Je kunt nu al niet klakkeloos je decentrale opwekking aan het net hangen, laat staan grootschalige PV of windparken.

Wat we ook doen, er moeten fundamentele keuzes gemaakt worden, en de daarbij horende investeringen moeten worden gedaan.  'Zomaar' gaat het niet werken.

Wilko

De infrastructuur bij mij thuis werd bedoeld daar buiten zullen inderdaad aanpassingen moeten plaatsvinden

weed

Citaat van: Adrie op 13-01-2010  09:31 uOok dit gaat niet werken. De investeringen zijn enorm en om die terug te verdienen moeten we terugvallen op de aanname dat de economie ongebreideld blijft groeien. Een kind kan begrijpen dat dat nooit kan lukken op een eindige wereld (of gaan we delfstoffen winnen op de maan?). Daarnaast wil je als Europa niet afhankelijk worden van landen als Mauretanië, Algarije en Marokko.

Dit noem ik nou een politiek gekleurde discussie.

Citaat van: Adrie op 11-01-2010  14:10 uVoor de duidelijkheid: het is niet de bedoeling om in deze draad politieke discussies te voeren, want die ontaarden, zoals gebleken is, in onfrisse moddergooierij, gekissebis en verhitte moderatoren.  ;) Mocht je door het artikel zelf oververhit raken, neem dan een koude douche, rol een paar keer naakt in de sneeuw, ga hout hakken of handmatig mout schroten. Of beter nog: zet je energie om in positieve actie. Mocht je willen discussiëren, beperk je dan tot de vraag van de titel van deze draad.

Wat is er mis met de landen die je noemt? mogelijk is dit juist een kans die ze met beide handen willen aangrijpen.

Zie hier en hier.

Op TV is een interview geweest met een kerel van het vermelde samenwerkingsverband die vertelde toen dat dit maar een beginnetje was.
Ook tijdens het interview is het risico van de landen aldaar ter sprake geweest alle benaderde landen bleken enthousiast en hebben medewerking reeds toegezegd.

Het zal niet zo zijn dat we hier met alle initiatieven kunnen stoppen en volledig van dat project afhankelijk mogen worden je zou dan letterlijk de stekker uit Europa kunnen trekken. Ook moet je (nog)niet van Duitse bedrijven afhankelijk willen zijn. Al met al lijkt mij dit grens overschreidend initiatief een betere oplossing dan zelf voorzienende oplossingen die in principe het karakter hebben "maar niet voor de buurman".

Hopmans

Citaat van: weed op 13-01-2010  18:42 uDit noem ik nou een politiek gekleurde discussie.
Wat is er mis met de landen die je noemt?
Met de landen helemaal niets. Ik zeg veroveren die zooi.  ;D


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.